Kuomun kiillotus

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
viper
Aktiivikirjoittaja

Kuomun kiillotus

Viesti Kirjoittaja viper » To 08.07.2010 20:50

Katselin tuossa Kajavan kuomua ja totesin, että jonkinlainen kiillotus tekisi sille hyvää. Autotarvikeliikkeistä saa kuulema kiillotusainetta, jolla olen nähnyt ainakin yhden Jantarin kuomun kiillotuksen onnistuneen ihan hyvin. Homma on kuitenkin työläs vaikka apuna on kiillotuskone, sen verran olen aiheesta kuullut :shock:
Minkälaisia kokemuksia kuomun kiillottajilla on eri kiillotusaineista ja tavoista? Kokemuksia ja suosituksia otetaan vastaan :)

Aku
Aktiivikirjoittaja

Re: Kuomun kiillotus

Viesti Kirjoittaja Aku » Su 17.10.2010 10:34

Moi,

Havahduin vanhaan viestiin kun koneiden huolloissa tuli aiheesta puhetta.

Itse olen pari kuomua aikanaan kiillottanut litkuilla ja liinoilla. Tuloksesta tuli kohtalaisen hyvä kun aikaa käytti 30h/kuomu. Työlästä kuin mikä.

Jotkut laikkaavat kuomuja ihan reilusti rättilaikalla ja kovavahalla. Tämä on paljon nopeampi tapa, mutta pirun tarkkaa puuhaa. Aikaa ei mene kuin tunti per kuomu, mutta lopputulos on vain keskinkertainen.

Oman koneen kuomu kävi kesällä ammattilaisen käsittelyssä Aerospoolilla. Herrat pistivät kuomun aivan huippukuntoon 4 tunnissa. Välineinä oli aluksi hiekkapaperit mallia 4 000, 8 000 ja 12 000. Enpä ollut ennen edes kuullut noin hienoista papereista. Lopuksi kiillotus tehtiin ilmeisesti litkuilla ja käsipelillä (tätä en päässyt seuraamaan kun olin briefingissä). Lopputulos oli aivan toista luokkaa kun kummallakaan aikaisemmalla menetelmällä. Kuomu on pinnaltaan kuin uusi. Tietenkään tälläkään menetelmällä ei saa todella syviä naarmuja pois, koska ainevahvuutta ei voi pudottaa määräänsä enempää.

Pienempään fiksaukseen käy keltainen Autoglymin vaha jossa on reilusti hiovaa ainetta. Kun kuomun hieroo reilulla vahalla 10min per puoli ja lopuksi pesee esim. autoshampoolla staattisuuden poistamiseksi. Tällä tavalla kuomusta lähtee kaikki lika sekä aivan pienimmät naarmut. Tämän tasoisen fiksin olen tehnyt kuomuille melkein joka vuosi.

Jokaisessa menetelmässä on muistettava, että kuomun pitää olla pesty ennen homman aloittamista ja työvälineiden on oltava todellakin puhtaita. Alkupesuun sopii hyvin Fairy ja runsas vesi. Puhtaat välineet ja runsas vesi koneen pesussa pitäisi olla kaikille itsestään selvyys muutenkin. Eilisellä pesuvedellä ja vanhalla keittiörätillä ei koneisiin tule kajota. Kerhokalustosta vuosia huoltaneesta tekee todella pahaa kun talvella kiillotettua lentokeskuksen kaksikkoa pestää vedellä jossa on eiliset linnunpaskat seassa.

Aku

HK
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HK » Su 17.10.2010 11:44

Hei
Itsekin olen kiillottanut kuomua laikalla ja kovavahalla ja mielestäni jälki oli ihan hyvää, mutta riski on liian suuri. Kun kiillotuskone lähtee käsistä on jälki hirveää.
Olen nähnyt hämmästyttävän kiillotustuloksen n. 30min työllä käyttäen Novuksen aineita http://www.novus.fi/plasttic_polish.php (kahta hienointa). Kuomu oli siisti vielä syksylläkin joten mistään naarmujen täyttämisestä ei ollut kyse.
Syvempien naarmujen poistoon tarvitaan toki noita Akun mainitsemia papereita vaikka http://www.plektratrading.fi/index.php?node_id=11168. Hionta on tehtävä koko alueen yli, pienikin paikallinen hionta áiheutaa optisen virheen.
terv HK

viper
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja viper » Su 17.10.2010 18:26

Kiitos kiillotusohjeista ja vinkeistä!

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman » Su 17.10.2010 19:58

Kyllä tavallinen kuomun kiillotus kannattaa tehdä ihan Pledgelle (entinen Pled). Kuulin eräältä PIK-20 projektiin kuuluneelta DI:ltä, että koneiden kuomut käsiteltiin silloin ennen asiakkaalle lähettämistä Pled-suihkeella. Itse totesin noin vuosi sitten ensimmäisen kerran tuota ainetta käyttäneenä, että tulos on ihan uskomaton! Toki ensin normaali pesu runsaalla vedellä ja miedolla saippualiuoksella, mutta kuivauksen jälkeen suihketta Pled-pullosta ja AVOT!

saku

Aku
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Aku » Ma 18.10.2010 17:49

Moi,

Kiilloittamista on kahdenlaista, on puhdistamista ja viimeistelyä sekä hiomista jossa naarmuja poistetaan ohentamalla ainevahvuutta. Bled ei hio kuomua tai poista siitä naarmuja. Puhdistaa, kiillottaa ja poistaa staattisuutta kylläkin eli on tuota ensimmäistä. Sopii hyvin myyntifiksiin kuten PIK miehet jo aikoinaan ovat todenneet.

Vähän vastaavaa menetelmää käyttävät monet ulkolaiset etureunojensa kanssa kun laittavat niihin spray aineitta aina ennen lentoa. Jos olen käsittänyt oikein, aine on puukiilloketta joka sisältää mm. runsaasti silikoonia jota ei missään tapauksessa voi suositella koneen maalipinnalle.

Aiheesta ja paljon vierestä,
Aku

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman » Ma 18.10.2010 18:50

Niin varmaan Aku, tuo minun ihmekorjaantuminen liittyi simun kabiiniin joka oli totaalisen naarmuinen ja likainen. Sillä ei varmasti olisi kukaan halunnut lentää oikeasti mutta se muutos naarmuisesta ja likaisesta kabiinista suhteellisen hyvännököiseksi oli mielestäni ihme!
Tuosta koneen siipien puhdistamisesta Pledge-tyyppisellä aineella minulla ei ole kokemusta.

saku

Eki Heinonen
WGC 2008 Team

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Ma 18.10.2010 22:46

"runsaasti silikoonia jota ei missään tapauksessa voi suositella koneen maalipinnalle"

Miksi ei silikoonia voisi laittaa koneen maalipinnalle? Ennenvanhaan puhuttiin että silikoni on ongelma vauriokorjauksissa, mutta miksi se on haitallinen maalatulle pinnalle...? Tai vaikka geelipinnallekin kun ne kuitenkin poistetaan korjauksen yhteydessä? Onko silikoonissa jotain muuta mitä en tiedä, ja jota tulisi välttää esim. vahassa?

Enemmän asian vierestä....

T Eki

Aku
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Aku » Ke 20.10.2010 09:47

Itse en asiasta tarkempaa kemiallista selvitystä osaa antaa, mutta käytäntö on antanut aika karvaan oppitunnin. Silikoonin poistaminen ennen uudelleen maalausta tai vauriokorjausta onnistuu periaatteessa silikoonin poistoaineella, ohentimella, asetoonilla tai kaikilla vuorotellen. Se on vain niin pirullista ainetta, että sitä ei aina saa pois edes moneen kertaan pyyhkimällä. Meille kävi maalausprojektissa niin, että vaikka koneen siivet pyyhittiin 4 kertaan ennen maalausta meni pinta rakoille. Ainut selitys minkä asiaa ihmetelleet maalauksesta ymmärtävät keksivät oli se, että pinnalla oli vieläkin silikoonin jäämiä. Tämän seurauksena siivet sitten hiottiin uudestaan (Noin 80 työtuntia) ja tehtiin uusi maalaus. Vastaus Ekin kysymykseen on siis se, että silikooni voidaan poistaa periaatteessa ennen korjausta, mutta se on hankalaa ja onnistuminen epävarmaa. Tämän takia maalamoissa ja maalauksen valmistelutiloissa on ehdoton silikoonin käsittelykielto.

Kuulin tässä taannoin, että silikoonejakin on erilaisia juurikin vahoissa. Niiden eroista en osaa sanoa, joku viisaampi voisi tässä kohdassa valaista asiaa.

Aku

Ismo

Viesti Kirjoittaja Ismo » Ke 20.10.2010 11:31

Moi

Minun on aikanaan annettu ymmärtää, siis viisaampien taholta, että tämä silikonin käytön välttäminen perustuu silikonin ikävään ominaisuuteen imeytyä kuitumaisten ja huokoisten rakenteiden läpi asti, jolloin sen poistaminen lujitemuovirakenteita korjattaessa olisi hyvinkin hankalaa ellei jopa mahdotonta... eli samoilla linjoilla Akun kanssa.

Tähän odotan toki minäkin tietävämpien ja korkeammin asiaa opiskelleiden lopullisesti valaisevaa lausuntoa, koska uskoisin sellaisia näistä piireistä löytyvän.

t. nimimerkki "ei koskaan silikonia lujitemuovirakenteen lähelle"/Ismo

Matts
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 20.10.2010 11:52

Jos käyttää lujitemuoviveneille tarkoitettuja vahoja ja kiillotusaineita, voi olla suhteellisen varma että niissä ei ole haitallisia aineta.

Matts

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 01.02.2011 12:23

Vastaa Viestiin