OPS M6-1 Laskuvarjohyppytoiminta

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

OPS M6-1 Laskuvarjohyppytoiminta

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » To 15.07.2010 22:21

Kts: http://www.finlex.fi/data/normit/5537-opm6_01.pdf

Määräyksessä on siirtymäsäännöksiä jotka koskevat myös purjekoneiden pelastusvarjojen huoltoa.

5 Siirtymäsäännökset

5.1 Kumottujen ilmailumääräysten OPS M6-1 (12.6.2003) ja AIR M10-2 (21.3.2001). mukaisesti annetut kelpoisuudet ja luvat ovat voimassa niihin merkittyihin päivämääriin saakka.

5.2 Tämä määräys kumoaa ilmailumääräyksen PEL M3-5 (19.9.1995). Pelastuslaskuvarjojen huoltajien on täytettävä EASA-asetuksen liitteessä II tarkoitettuihin ilma-aluksiin asennettujen pelastusvarjojen osalta ilmailumääräyksen AIR M1-5 vaatimukset.

Huom! Pelastuslaskuvarjojen huoltajien on täytettävä EASA-asetuksen (216/2008) soveltamisalaan kuuluviin ilma-aluksiin asennettujen pelastuslaskuvarjojen osalta EASAn huoltotoiminta-asetuksen (2042/2003) vaatimukset.

Eli se joka on oikeutettu tekemään purjekoneelle määräaikaishuoltoja voi huoltaa (pakata) pelastusvarjon saamansa kouluksen ja kokemuksensa puitteissa.
EASA ei ole vielä antanut pelastuslaskuvarjon huoltajista erillisiä vaatimuksia, joten näiden ilma-alusten pelastusvarjojen huollossa noudatetaan toistaiseksi kansallisia vaatimuksia (vrt. kohta 5.2) siihen saakka kun EASA antaa nämä vaatimukset.
AIR M1-5 edellyttää että kansallisella pelastusvarjon huoltajalla on oltava pelastusvarjon huoltamiseen riittävä tieto, taito, välineet ja työtilat.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Simo Sainio
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.03.2010 14:52

Pelastusvarjojen tarkastus käytännössä.

Viesti Kirjoittaja Simo Sainio » Pe 15.10.2010 10:18

Määräysten poistuminen on aiheuttanut hieman ihmetystä miten jatkossa pelastusvarjojen tarkastukset hoidetaan. Koska AIR M10-2 ja PEL M3-5 kumottiin, niin pelastusvarjojen huoltojaksot katsotaan jatkossa valmistajan ohjekirjasta. Melkeinpä kaikki valmistajat sanovat, että varjo tarkastetaan aina pakkauksen yhteydessä. Kuka sitten saa tarkastuksen tehdä onkin hieman tulkinnanvarainen juttu. Trafin mukaan tarkastuksen saa tehdä henkilö jolla on koulutus suoritettavaan työhön. Eli nyt kannattaa katsoa mitä koulutustodistuksessa lukee jonka olette saaneet koulutuksesta. Todistukseen tutustumisen jälkeen pitää itse arvioida omaako riittävän tiedon ja taidon tehtävän suorittamiseen ja omistaako riittävät välineet ja onko käytettävissä tehtävän suorittamiseen sopiva työtila. Trafin mukaan viranomainen tutkii vasta sitten koulutustodistusta ja saatua koulutusta kun sattuu jotain ja kun tutkitaan oliko henkilö pätevä suorittamaan kyseistä tehtävää.

Vaikka homma on vähän sekava ja ammattilaisen järjellä ajateltuna aivan käsittämätön, niin ei syytä huoleen. Parasale Oy:ssä Matti Pahikkala ja allekirjoittanut jatkavat pelastusvarjojen tarkastuksia ja huoltoja entisen malliin. Tarkastukset ja pakkaukset kuitataan varjokirjaan samalla lailla kuin aikaisemminkin. Erona vain se että seuraavaa tarkastuspäivää ei enää merkitä. Meidän suositus on se että varjot kävisivät ammattilaisen tarkastuksessa kahden vuoden välein. Tarkastuksessa ammattilainen osaa tehdä myös ennalta ehkäisevää huoltoa, kuten esimerkiksi valjashihnojen kulumaa aiheuttavan syyn poistamisen. Tällaisilla toimenpiteillä varjon käyttöikä saadaan pidemmäksi, jopa valmistajan ilmoittamaan maksimi ikään. Mikäli varjoa ei huolleta ammattilaisella voi se olla käyttökelvoton jo muutamassa vuodessa.
Eli näillä mennään siihen asti, että EASA:lta tulee tarkempia ohjeita /määräyksiä pelastusvarjojen huoltajien pätevyydestä.

Mitenkä muualla?
Yleisesti lasku- ja pelastusvarjojen huollot maailmalla hoidetaan kaksiportaisella järjestelmällä. USA:ssa ja aika monessa muussakin maassa on Senior ja Master riggeri. Senior riggerillä on oikeus tehdä pakkauksia ja pienempiä korjauksia. Master riggeri saa tehdä korjauksia kantaviin rakenteisiin ja sellaisia korjauksia ja muutostöitä joihin valmistaja edellyttää Master riggerin pätevyyttä, eli varjojen tarkastajat ja huoltajat ovat saaneet pitkän ja monipuolisen koulutuksen. Maissa joissa on pelastusvarjojen pakkaajia joita ei ole koulutettu tekemään tarkastuksia eikä korjauksia on varjoille määrätty erikseen tarkastusjaksot kuten suomessakin aikaisemmin.

Simo Sainio

Vastaa Viestiin