Katsastukset

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Katsastukset

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 25.08.2010 23:32

Kuten varmaan tiedätte voi purjekoneen katsastaa vanhan systeemin mukaan vielä 28.09 mennessä
ja saada virtaa vielä ensi kesäksi 2011. Jos tuo päivänmäärä ylittyy joutuu kone uuteen systeemiin,
jossa koneen lentokelpoisuutta valvoo joko GI organisaatio (ALMT Helsinki, GI Palvelut Rovaniemi tai
SUIO (I lupa on vaiheessa)) tai valtuutettu lentokelpoisuuden valvoja, jonka suosituksesta Trafi sitten myöntää
koneelle lentokelpoisuuden seuraavaksi vuodeksi.
Näitä valtuutettuja lentokelpoisuuden tarkastajia on tällä hetkellä alle 10 (6) ja toivottavasti kevääseen
mennessä tuplat tai enemmän kunhan nykyiset katsastajat saavat näytetyönsä tehtyä. Ruuhkaa tuottaa
se, että nämä lentokelpoisuustarkastukset joudutaan tekemään purjekoneille joka vuosi entisen 3v sijaan.
Ultrien ja Experimentalien katsastustoiminta säilyy entisellään. Toinen ruuhkan paikka on Trafi, joka myöntää
sen varsinaisen lentokelpoisuuden näiden valtuutettujen tarkastajien suosituksesta.
Yksi ruuhkan aiheuttaja on systeemin uutuus ja ihmisten rutiinin puute.
Tämän tarkastuksen voi tehdä jo 3kk etuaikaan ja esitänkin nyt että ryhtyisitte paperipuuhin jo nyt syksyllä,
ettei keväällä tule todellinen kiire, kun monet haluavat itsekin lentää. Sen koneen katsominen sujuu entiseen
tapaan ja voidaan tehdä vielä lumien aikaan, mutta paperit täytyy olla valmiina.
Se paperityö on nyt ensimmäisellä kerralla melkoinen ja sitä suurempi mitä vanhemmasta yksilöstä on kyse.
Esitänkin tässä nyt syksyn jo saadessa, että ryhtyisitte nyt hyvissä ajoin valmistelemaan niitä ja tekemään
mahdollisimman kattavan esityön itse, jotta itse katsastustapahtuma sujuu joutuisasti ja kohtuullisin kustannuksin.

Omistajan etukäteen tehtävissä oleva työlista näyttää kokemukseni perusteella seuraavalta:
1. Luettelo konetta koskevista muutosmääräyksistä ja niiden suorittaja/pvm koneen kirjojen perusteella
2. Luettelo koneelle suoritetuista korjauksista suorittajat /pvm sekä kopiot niiden dokumenteista
3. Luettelo koneelle suoritetuista jatkoaikatarkastuksista tekijä/pvm ja kopiot dokumenteista
4. Vuosihuoltojen suoritukset vuosittain ja kuittausten täydentäminen tarvittaessa
5. Hyväksytyn tai hyväksynnässä olevan huolto-ohjelman ajanmukaisuuden tarkastus ja päivittäminen tarvittaessa
6. Huolto-ohjelman mukainen vuosihuoltolista esille asianmukaisesti kuitattuna
7. Kopio koneen tyyppihyväksymistodistuksesta EASA:n sivuilta
8. Koneen merkintöjen tarkastus huolto-ohjekirjan perusteella etukäteen
9. Aikavalvottujen romppeiden päiväysten tarkastus
10. Lentopäiväkirjan/teknisen päiväkirjan kuittaukset
11. Vakuutukset, radiolupa, punnitus yms paperit
12. Vaihdettujen osien EASA Form 1 todistukset
13. Konsultointi etukäteen mahdollisista ongelmista ja niiden ratkaisemisesta

Tehdyt luettelot ovat olemassa seuraavia tarkastuksia varten. Koneelle kannattaa viimeistään tässä vaiheessa perustaa teknillinen mappi, josta kaikki dokumentit helposti löytyvät.
Ongelmana lentokelpoisuuden tarkastamisessa on on se ettei uudessa systeemissä voi antaa myöhemmin hoidettavissa olevia huomautuksia vaan kone joko on tai ei ole moitteettomasti lentokelpoinen.
Jotain tästä jäi varmaan poiskin kun ensimmäinen versio hävisi bittien taivaaseen. Jatketaan keskustelua
terv HK

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja JTH » To 26.08.2010 14:12

.
"Se paperityö on nyt ensimmäisellä kerralla melkoinen ja sitä suurempi mitä vanhemmasta yksilöstä on kyse."

Kyllä kai nuo luetellut paperit ja asiat tarkoittavat tapahtumia edellisen katsastuksen jälkeen ? Myös kohdat 1 - 4 ?

t. Jyrki

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja Matts » To 26.08.2010 18:28

JTH kirjoitti:.

Kyllä kai nuo luetellut paperit ja asiat tarkoittavat tapahtumia edellisen katsastuksen jälkeen ? Myös kohdat 1 - 4 ?

t. Jyrki
Epäilenpä että vaaditaan koneen koko historia näytille :evil:
Matts

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja viper » To 26.08.2010 18:42

Ei hyvältä vaikuta tämä uusi systeemi :( Purjekoneiden lentokelpoisuutta valvotaan kohta kuin avaruusaluksien lentokelpoisuutta :?: No "kivoja" harrastetunteja "ilmailun" parissa tulee lisää :roll:

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » To 26.08.2010 23:10

Täyttä ja ajankohtaista asiaa Hanski.
Täältä löytyvät ne mainitut lentokelpoisuustarkastajat: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... t_2010.pdf
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja HK » Pe 27.08.2010 14:05

Hei
Nuo 1-4 luettelot tarkoittavat koko elinaikaa, mutta kerran tehtynä ovat sitten jatkossa olemassa ja
helposti tarkastettavissa.
Kovin suositeltavaa on tässä vaiheessa perustaa koneelle tekninen päiväkirja johon mainitut toimenpiteet
kirjataan eikä niitä tarvitse etsiä vuosien kärvistämistä lentopäiväkirjoista. Luetteloiden sijaan voi toimenpiteet
kopioida siihen myös takautuvasti.
Ongelmana on se, että olemme tietyllä tavalla eläneet kuin pellossa Suomessa tähän asti. Esim. Saksassa
ovat nuo asiat olleet varsin hyvässä hoidossa ties kuinka kauan.
Mikään mainittu asia paitsi 1v tarkastusväli ei mielestäni pitkässä juoksussa lisää työmäärää nykyisestä
kun vaan asiat kerran pistetään ja pidetään oikeassa järjestyksessä. Muutos entisiin toimintatapoihin
on tässä se suurin ongelma.
terv HK

lsutela
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 09.01.2009 10:29

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja lsutela » Ke 01.09.2010 21:53

Voidaanko lähteä siitä, että ennen koneen valmistumista julkaistut bulletiinit on automaattisesti huomioitu? Jos koneen valmistumishetkellä on ollut vaikkapa lentokäsikirjasta revisio 3, niin kukaan ei ole kuitannut minnekään ko. yksilön osalta niitä bulletiineja, jotka ovat nostaneet sen versiosta 1 versioon 3.

Pitääkö nyt kuitata ne bulletinit tehdyksi, jotka ovat astuneet voimaan, kun lentokelpoisuuden haltijan maan viranomaisten listaa käytetään? Esimerkiksi meidän SZD-55:n tapauksessa on 1995 tullut voimaan määräys BE-9/55, jonka mukaan koneessa pitää olla tietty nopeusmittari ja tähän yhdistetty sakkausvaroitin. Tätä ei ole Suomessa aikanaan julkaistu. Meidän yksilössä on ko. värkit ollut uudesta asti, mutta kuittausten kanssa on vähän heikompaa. Kuittaanko minä nyt, että on havaittu tällä päivämäärällä kyseisten laitteiden olemassaolo?

-Lassi

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja HK » To 02.09.2010 20:59

Mielestäni siistein tapa tälläisessä vähän epäselvässä tapauksessa (koskeeko vai ei) on kirjata siihen tekniseen kirjaan ja kruksi kohtaan ei koske.
Sama tilanne on tämä vöiden tarkastus uudemmissa kuin 12v koneissa.
Sitä kirjaa saa Trafista ja Liitosta ja purjekoneeseen riittää se lyhyemmän kaavan mukainen. Kirja vaikuttaa hyvin käyttökelpoiselta ja säästää aikaa kun joku haluaa tutustua koneen sielunelämään.
terv HK

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja JTH » To 18.11.2010 13:04

Huoltohistoria
Löytyykö tästä huoltohistoriasta, tai teknisestä päiväkirjasta, joltain hyvää mallia ? Tai excel versio ? Ja onko joku jo esitellyt näitä katsastajalle, eli mikä malli sitten kelpaa ?

Teknisen päiväkirjan saa varmaan paperisena jostain, mutta onko se hyvä tässä alkuvaiheessa ? Mitä sitten kun sinne väliin pitäisikin lisätä se katsastajan vaatima v.1986 puuttuva huoltodetalji ? tms.

terv. Jyrki

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 19.11.2010 10:22

Moro!

Ihan newbien ajatuksena tuli mieleen... kannattasko tähän katsastukseen kehittää nyt systeemi, jonka avulla noita papereita voisi enakkotarkistaa/katsastaa nyt talvella - kone itessään ja varsinainen katsastus sitten keväällä kun kone on lentokuntoinen ja huollettu (?).
Täten ensikevään katsastus rumba ei olis ihan niin paha.

-Juha

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja skuosman » Su 21.11.2010 17:37

Opiston omistama SUIO Oy G-organisaatio voi tehdä lentokelpoisuustarkastuksia ja kirjoittaa itse niistä lentokelpoisuuden jatkon. SUIO:n G-organisaatiolla on käytössä ohjelmisto jatkuvan lentokelpoisuuden valvomiseksi. Koneet, jotka ovat SUIO:n G-roganisaation valvonnassa saavat ennen ajankohtaiseksi tulevaa lentokelpoisuuden tarkastusta listan jossa mainitaan ko. koneyksilöä koskevat asiat jotka lentokelpoisuuden tarkastaja haluaa olevan kuitattuna- siis silloin kun sen tarkastuksen tekee SUIO Oy:n G-mies.
eli ne koneet jotka ovat SUIO:n G+I :n piirissä voivat olla melkoisen huoletta tulevaa lentokautta 2011 ajatellen-me hoidamme kyllä homman!

sakari kuosmanen
http://www.suio.org

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja Matts » Su 21.11.2010 18:13

Eli rahalla saa...

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ma 22.11.2010 07:27

Nyt ei äly riitä, pakko kysyä.

Katsastus/ lentokelpoisuuden valvonta.

Kymysys 1: Lentokelpoisuutta hallinnoi M. Itte eikä mikään G-organisaatio. Tuleeko silloin ilma-alus katsastaa vuosittain vai riittääkö 2. ja 3. vuotena lentokelpoisuuden tarkastus?

Kymysys 2: mita todellista eroa näillä toimenpiteillä (kastsastus/lentokelpoisuuden tarkastus) on?

Kymysys 3: kukamikäken sen homman saa tehdä?

Juu, pihalla ollaan.

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja HK » Ma 22.11.2010 14:40

Hei
Itse sekoitan katsatuksen ja lentokelpoisuuden tarkastuksen keskenään sulavasti. Vanhanmallisia katsatuksia tehdään enään Ultrille, Experimantaleille ja vanhoille ns. liiteII koneille. Muut katsoo lentokelpoisuuden tarkastaja.
Jos kone ei ole organisaation hallinnassa niin lentokelpoisuus joudutaan tarkastamaan vuosittain. Sen tarkastuksen voi tehdä siihen valtuutettu vapaa tarkastaja kaksi kertaa peräkkäin ja sen kolmannen joutuu teettämään joko viranomaisella tai jollakin G-organisaatiolla eli organisaation valvonnassa olevalla miehellä.
Organisaation valvonnassa olevat koneet tarkastetaan kolmen vuoden välein.
terv HK

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ma 22.11.2010 14:46

HK kirjoitti: ..... Jos kone ei ole organisaation hallinnassa niin vuosittaisen tarkastuksen voi tehdä siihen valtuutettu vapaa tarkastaja kaksi kertaa peräkkäin ja sen kolmannen voi tehdä joko viranomainen tai jonkun G-organisaation tarkastaja
Nän kuvittelinkin.

Seuraava kymysys joka mieltäni vaivaa on: mistä/keneltä tämän "kaksiperäkkäistä" -tarkastuksen voi tilata? Trafiltako?

Vai onko niin että tämä ensimmäinen onkin se "kolmas"?

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

AkiSuokas
Viestit: 17
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas » Ma 22.11.2010 15:19

Omistajan hallinnoiman koneen lentokelpoisuustarkastus on tehtävä joka vuosi.

Sen voi tehdä viranomainen, GI organisaatio tai valtuutettu tarkastaja.

Viranomainen ja GI organisaatio voi kirjoittaa tarkastuksen jälkeen suoraan ARC todistuksen, joka on siis voimassa saman tien.

Valtuutettu tarkastaja voi tehdä tarkastuksen kahdesti peräkkäin samalla koneelle. Ja sinulla on varmaan edellinen katsastus ns viranomaisen (SIL harrastekatsastajan) tekemä. Joten vapaa tarkastaja voi tehdä sen. Tosin hänen pitää tietää asian tarkka tila asiasta sovittaessa tai viimeistää suositusraporttia tehdessä. Ja varmaan hän asian sinulta sitten selvittää ennekuin ryhtyy hommiin.
Tarkastuksesta hän kirjoittaa suositusraportin, jonka kanssa omistaja sitten hakee Trafilta ARC todistusta. Toimitusaika on jotain. Ja Trafi perii siitä sitten maksuasetuksen mukaisen maksun. Joka tänään on 50 euroa.

Viranomaisen tarkastuksen tilaamisesta katso AIR T16-4. Trafin hinta lentokelpoisuustarkastuksesta purjekoneelle on tänään todennäköisesti 200 euroa.
SUIO:n (tuollainen hyväksytty organisaatio) tilausjärjestelyt Sakelta. Muista organisaatioista on lista Trafin sivuilla.
Ja vapaan tarkastajan suositusraporttiin tähtäävän tarkastuksen sovit ko henkilön kanssa suoraan. Tarkastajista on lista Trafin sivuilla. Korvaukset yms asiat sovit sitten henkilön kanssa suoraan.

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » To 27.01.2011 16:19

HK kirjoitti:Klip...ensimmäisellä kerralla melkoinen ja sitä suurempi mitä vanhemmasta yksilöstä on kyse.
Esitänkin tässä nyt syksyn jo saadessa, että ryhtyisitte nyt hyvissä ajoin valmistelemaan niitä ja tekemään
mahdollisimman kattavan esityön itse, jotta itse katsastustapahtuma sujuu joutuisasti ja kohtuullisin kustannuksin.

Omistajan etukäteen tehtävissä oleva työlista näyttää kokemukseni perusteella seuraavalta:
Klip
7. Kopio koneen tyyppihyväksymistodistuksesta EASA:n sivuilta

Tämä etukäteistyö kaatui minulta sitten jo tähän.
Luulen tietäväni että se on Phöbuksen tapauksessa LBA 252. Ainoa LBA 252 jonka löydän verkosta nimeää haltijaksi muun kuin "Ottobrunn EADS Deutschland GmbH Military Air S Germany" joka taasen on EASA:n mielestä vastuullinen.

Nootta auttakaa. Mikä paperi (tiedosto) on tämä kohdassa 7. tarvittava ja mistä se löytyy?

M Arkku

P.S. onko muuten nuo muut selvitys vaateet ihan alusta asti kaiveltava vai riittääkö maahantuonnin/suomeen rekisteröinnin jälkeinen aika?
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 154
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 27.01.2011 17:05

Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » To 27.01.2011 17:27

Ventti kirjoitti:Kelpaisiko tämä?

http://www.gliding.co.uk/bgainfo/techni ... 951_10.pdf

t: V-M
Käsittääkseni ei koska siinä lukee:
5. Hersteller: Bölkow-Apparatebau GmbH
Werk Laupheim
Nabern/Teck, Württ.

Ja easan listoilta saa käsityksen että tyyppihyväksyntätodistuksen haltija olisi
Ottobrunn EADS Deutschland GmbH Military Air S Germany

Ja pirskatti, on vieläpä omituisella murteella mitä ei tällainen normi suomalainen edes osaa.


M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Katsastukset

Viesti Kirjoittaja Matts » To 27.01.2011 20:08

Oletko kokeillut kysyä täältä http://www.ltb-lindner.com/ ? Niillä VOIS olla tietoo...(ehkä)

Matts

Vastaa Viestiin