Flarm-antennit

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Flarm-antennit

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 08.02.2012 17:28

Ajattelin tilata kokeeksi Flarmiin paremman antennin:

http://www.gliderdesignparts.de/weit_funk.html

Tuo sivuilla alempana oleva SuperFAnt on suuntakuvioltaan pallo joten siinä ei ole kuolleita kulmia kuten tikkuantennissa. Jos Räyskälän kulmilla lentäviä kiinnostaa niin voin tilata useamman kerralla, postikulut jakaen. Hinta näkyy olevan 29 euroa plus postit.

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Flarm-antennit

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 08.02.2012 21:58

Tuota, väärinkäsitysten välttämiseksi ei tuo esitetty antenni ole paljoa sen kummempi kuin vakiona oleva 1/4-aalto dipoli, jonka säteilykuvio on tuo vaakatasossa oleva munkkirinkilä. 1/2 aaltodipoli on vain 2xpidempi. Ottopinta on tuplat ja se on periaatteessa vähän herkempi, mutta vaikeampi sijoitus saattaa tuon hyödyn pilata. Jotain lisää saadaan tuolla vaakaoksalla kaarrossa. Vaakalennossa on lisäoksa tehoton.
Tärkeintä koko asiassa on asentaa antenni mahdollisimman esteettömästi ja muistaa, että mikään antenni ei säteile alaspäin läpi hiilikuidun, mittareiden polkimien ja pilotin jalkojen. Nämä esteet vaikuttavat osittain muissakin suunnissa.
terv HK

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Flarm-antennit

Viesti Kirjoittaja timbe » To 09.02.2012 15:01

Samaa mieltä Hanskin kanssa: flarm antennin esteetön asennus on kaikkein tärkein. Tuolla antennin V-muodolla voi saa pienen edun teoriassa muttei käytännön purtsikka asennuksissa.

Timbe

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Flarm-antennit

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 11.05.2012 00:07

Vaikuttaa siltä, että FLARM laitteiden odotuksia huonompi "kuuluvuus" USA:ssa on saanut valmistajan tekemään oleellisia muutoksia siellä käytettäviin laitteisiin. Näyttäisi siltä, että on lisätty toinen vastaanotin.
Tässä manuaalissa on otettu hiukan paremmin kantaa antennin asennukseen. FLARM GmbH:n mielestä kyseisellä taajuudella radioaallot läpäisevät pilotin, ainakin pään kohdalta, koska yksi suositeltava paikka on pilotin pään takana "tavaratilassa". (voiko tästä vetää joitain vitsikkäitä johtopäätöksiä pilottien pään sisällöstä?) Koneissa, joissa on sädettävä selkänoja ja lasikuiturunko, voisi kokeilla teippaamista pilotin selän taakse ohjainkaukalon runko-osaan, mahdollisimman etäälle hinauskytkimestä, telineestä ja erinäisistä vivustoista?

http://powerflarm.us/wp-content/uploads ... EN_USA.pdf

Edit: kielennys

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Flarm-antennit

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 11.05.2012 00:19

Itse keväällä mietin antenninasennusta. Tulin siihen tulokseen että 2 suuntaa on ylitse muiden. Flarmin pitää nähdä taakse ylös ja eteen alas. (teitenkin myös muualle)
Pegasen kojelauta ja runko oli lasikuitua, niin valitsin paikaksi kojelaidan sivun.
1. Se on kaukana tukiputkista.
2. Taakse ylös on vain pleksiä edessä
3. Ja eteen alas vain nokan lasikuitu.
Huono suunta on oikealle, missä kojelaudan tukiputket varjostaa ja taakse alas missä mittaritaulu ja kuski blokkaa.


-Juha

Vastaa Viestiin