Huoltajavaatimukset purjekoneille

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja PI310 » Pe 16.11.2012 09:30

Oheinen NPA esittelee uuden Part-66 mekaanikkoluokan L. L1 on purjekoneille ja L2 moottoripurjekoneille ja ELA-1 lentokoneille. Sivulla kolme mainitaan, että ELA-1 ilma-alukset, johonka kaikki tyyppihyväksyntätodistuksen omaavat purjekoneet kuuluvat, vaativat Part-66 mekaanikon lupakirjan ainakin huoltotodisteenantajan osalta. Eli kansallinen mekaanikon lupakirja ei enää riitä syksyn 2015 jälkeen ELA-1 purjekoneisiin......????


http://easa.europa.eu/events/docs/2012/ ... cences.pdf

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 16.11.2012 14:41

Näen jo mielessäni skenaarion jossa huoltotodisteen kuittauksen voi ostaa "Oy Part-66 Ab":lta hintaan esim. 250 euroa/vuosi, joka sitten kelpaa "Oy Lentokelpoisuudenvalvonta Ab":lle, joka taasen laskuttaa omasta paperinpyörityksestään esim. 250 euroa/vuosi. Tai ehkä ilmestyy "Oy Hoidamme Koko P*skan Ab" joka hoitaa byrokratian kokonaisuudessaan hintaan xxxx euroa.

AkiSuokas
Viestit: 17
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas » Pe 16.11.2012 18:29

Tuo asiantila on ollut tiedossa jo vuosia. Ja sentakia kehitin sittemmin Miukun listan nimellä toteutetun rekisterin. Sen perimmäinen tarkoitus on aina ollut mahdollistaa part66 lupakirjan saaminen perustuen 'isoisä' oikeuteen.
Joten kun olet tuolla listalla voi muuntaa sen yksinkertaisesti part-66 L lupakirjaksi.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Pe 16.11.2012 20:13

AkiSuokas kirjoitti:Tuo asiantila on ollut tiedossa jo vuosia. Ja sentakia kehitin sittemmin Miukun listan nimellä toteutetun rekisterin. Sen perimmäinen tarkoitus on aina ollut mahdollistaa part66 lupakirjan saaminen perustuen 'isoisä' oikeuteen.
Joten kun olet tuolla listalla voi muuntaa sen yksinkertaisesti part-66 L lupakirjaksi.
Muuten asiaa liipaten. Miukun listalla "kelpuutukset" ovat määräaikaisia, miten ne uusitaan (taitaa muistaakseni "vanhentua" ensi vuonna).

hannu

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 13.03.2015 10:22

Kyselin Trafilta tämän asian nykytilaa.

-kuittaamalla vuosihuollon ennen syyskuun loppua miukun listalaiset saavat koneensa lentokelpoiseksi vielä vuodeksi 2016

-miukun listalaiset eivät saa part66l kirjaa automaattisesti, vaatimukset ovat samat kaikille.

-kans. harrastemekaanikon lupakirjan haku maksaa 350, sen voi kääntää part66l kirjaksi myöhemmin.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 13.03.2015 10:58

Näkisin tässä aika tärkeän edunvalvonnan kohteen liitolle, tällä tietoa siis loppuvuodesta ei oikeutta vuositarkastuksen tekoon ole kait juuri kellään.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 13.03.2015 12:22

3.3 Tampereella Tariffi kertoi, että L-mekanikon lupakirjavaatimuksena tulee olemaan vain kokeet.
Kuka pitää ja missä etc. on kulemma epäselvää - suosittivat kansallisen lupakirjan hakemista.

-Juha

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 13.03.2015 12:58

Onko tiedossa joku erityinen syy miksi pitäisi noudattaa Trafin suosituksia? Historia on opettanut että aikaisemmin ei ole kannattanut vielä kertaakaan tehdä yhtikäs mitään mitä Trafi suosittelee vaan jättää kaikki viime tippaan ja katsoa jos sieltä tulisi joku kevennys tai helpotus. Kannattiko tehdä huolto-ohjelma ensimmäisten joukossa? EI. Kannattiko alkaa väsätä ATO-hakemuksia? EI. Kannattiko hakea GPL:n kääntöä LAPL(S) tai SPL-kirjaksi silloin kun Trafi suositteli? EI.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Su 15.03.2015 19:09

Keskustelua on käyty, että jos kone on huollettu laajennetuilla lentäjä-omistaja oikeuksilla, niin koneeseen ei voi kirjoittaa ARC- jatkoja :(
Rupesin sitten katsomaan tilannetta tarkemmin....

>>
Part-G, Subpart I
AIRWORTHINESS REVIEW CERTIFICATE
M.A.901 Aircraft airworthiness review


(e) For aircraft not used in commercial air transport of 2730 kg MTOM and below, and balloons, any continuing airworthiness management organisation approved in accordance with Section A, Subpart G of this Annex (Part M) and appointed by the owner or operator may, if appropriatelyapproved and subject to paragraph (k):

1. issue the airworthiness review certificate in accordance with point M.A.710, and;EC 1056/2008Part-M and AMC/GM rev. August 2012 M.A.901 Aircraft airworthiness review
2. for airworthiness review certificates it has issued, when the aircraft has remained within a controlled environment under its management, extend twice the validity of the airworthiness review certificate for a period of one year each time;
<<

Okay , eli valvotussa ympäristössä jatko onnistuu....
Mutta, mutta samassa pykälässä lukee myös.

>>
(b) An aircraft in a controlled environment is an aircraft
(i) continuously managed during the previous 12 months by a unique continuing airworthinessmanagement organisation approved in accordance with Section A, Subpart G, of this Annex (Part M), and
(ii) which has been maintained for the previous 12 months by maintenance organisations approved in accordance with Section A, Subpart F of this Annex (Part M), or with Annex II (Part 145). This includes maintenance tasks referred to in point M.A.803(b) carried out and released to service in accordance with point M.A.801(b)2 or point M.A.801(b)3;
<<
Jos tämän lukee kuin piru raamattua, niin kone on valvotuss vain jos se on G-organisaation valvonnassa ja huollettu F- tai 145-organisaation toimesta.

Eli tämän mukaan lentäjä-omistajan huolto (tai organisaation ulkopuolisen mekanikon huoltotoimet) tiputtaa koneen pois valvotusta.

Mitä olen lukenut väärin??? Onko koneen pitäminen g-organisaation valvonnassa ihan turhaa (turha kustannus), kun kone ei huollon takia kuitenkaan ole valvotussa, ja siksi sille olis teetettävä Täysi ARC joka vuosi.




-Juha

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja Matts » Su 15.03.2015 19:59

No tietysti ne luetaan kun piru raamattua :twisted:

JFA
Viestit: 9
Liittynyt: La 17.04.2010 16:41

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja JFA » Ma 25.05.2015 18:35

Oma harrastuksen aloittaminen osui joku vuosi sitten juuri näihin huolto-organisaatio ym. kuvioiden mukaan tuloon. Yleistä sekaannusta huoltoasioista on kyllä siitä asti riittänyt pähkäiltäväksi ja faktaa ei tunnu heruvan sitten millään. Voi olla, että pienessä kerhossa ei olla syvällisesti perillä kuvioista syystä tai toisesta niin kysäisempä täällä fiksummilta:

-Omistajahuoltaja saanee jatkaa vuosi- ym. jaksotettuja huoltoja entiseen malliin? Jos ei, niin mitä tehdään?

-Harrastemekaanikon lupakirjan oikeudet? Saako tehdä esim. 3000h jatkoaikatarkastuksia?

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 25.05.2015 20:53

Liekö tässä maassa tai muuallakaan Euroopassa sitä fiksumpaa...

Trafi on ilmoittanut (auditointipoikkeaman välityksellä) SUIO Oy:lle että lentäjä-omistaja ei voi tehdä purjekoneen vuosihuoltoa, syynä eräät mitattavat kohteet, mm. kuomun pakkolaukaisun voima, hinauskytkimen käyttövoima ja hotellier-liittimet. Näihin mittauksiin käytetään muita mittausvälineitä kuin Part-M:ssä erityisesti mainittu momenttiavain.

Suurin osa (kaikki?) purjekoneet ovat Suomessa olleet mekaanikkojen eli ns Miukun listalaisten huoltamia.

Ilma-alus voidaan pitää valvotussa ympäristössä vain jos lentäjä-omistaja, 145-korjaamo tai F-organisaatio huoltaa. Jos mekaanikko huoltaa, ei pysy valvotussa ympäristössä. Tärkein seuraus on, että ei voi kirjoittaa ARC:n jatkoja.

Tästä syytä SUIO Oy laati anomuksen Trafille 9.4.2015 (pitkän keskustelun jälkeen) että Suomessa tulkittaisiin, että lentäjä-omistaja saa tehdä purjekoneen vuosihuollon. Tämä koskisi kaikki purjekoneita Suomessa, ei pelkästään SUIO Oy:n valvomia.

Trafin virkamiehet ovat useita kertoja, viimeksi virka-ajan ulkopuolella sunnuntaina 24.5.2015 kello 11:30 luvanneet, että näin voidaan tulkita. Paperia ei ole vielä näkynyt.

On huomattava, että kerhokoneen teknisiin papereihin on liitettävä lista, jossa on lueteltu ne lentäjä-omistajat eli kerhon jäsenet, jotka saavat tehdä huoltoja.
papafox-Sakke

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 25.05.2015 22:11

papafox-Sakke kirjoitti:Trafi on ilmoittanut (auditointipoikkeaman välityksellä) SUIO Oy:lle että lentäjä-omistaja ei voi tehdä purjekoneen vuosihuoltoa, syynä eräät mitattavat kohteet, mm. kuomun pakkolaukaisun voima, hinauskytkimen käyttövoima ja hotellier-liittimet.
Muistan että oman huolto-ohjelman hyväksytys tyssäsi kertaalleen hotelliereihin, ongelma oli että kun sitä hotellierin määräystä riittävän tarkkaan tavattiin niin kukaan ei niitä saa mitata, pl. valmistaja tai lentokonekorjaamo. No minä kysymään että mitäs nyt tehdään, laitetaanko kone korjaamolle joka vuosi mittausta varten? Trafin silloinen (suullinen) ohje oli, että huolto-ohjelman kohta "kuka saa tehdä mittauksen" jätettiin tyhjäksi ja näin asia lakaistiin kätevästi maton alle. Näköjään sitä maton kulmaa on nyt joku (muu) nostanut.

Ja muuten jos muistaa sutaista vaseliinia sinne kytkentöihin (niissä kun metalli hankaa ikävästi metallia) niin ne hotellierit eivät kulu mikrometriäkään. Mutta sehän ei varsinaisesti liity tähän.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 26.05.2015 22:55

Ranskalaisten liittimien (Hotelier) mittaajien kannattaa lukasta http://ad.easa.europa.eu/ad/2012-04

:D

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja Matts » Ti 26.05.2015 23:06

Onnex A-B kakskymppisellä pääsee laskuun vaikka sattuis unohtumaan tuo kytkentä. Omakohtaista kokemusta ei (vielä) ole, mutta hommaa on kokeiltu muutama kerta :shock:

PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja PI310 » Ma 29.06.2015 12:34

Ohessa linkki CRDhen koskien L-lupakirjaa.

https://easa.europa.eu/system/files/dfu ... 012-15.pdf

Huomio sivun 4 loppuun:
Significant concerns where expressed over the possibility to obtain an L licence through grandfather rights of the people currently qualified as certifying staff in the national system. The Agency has made absolutely clear that this will be case. Any person holding a national certifying staff qualification will be entitled (per 66.A.70) to obtain an L licence with the same privileges, without the need to compare the syllabus.
Tämän mukaan ne, jotka ovat aikaisemmin toimineet huoltotodisteen antajina kansallisen systeemin mukaan , voivat hakea L-lupakirjan isoisän oikeuksiin perustuen.

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja jkettu » Ma 29.06.2015 20:08

Eli hakuproseduuri menee käytännössä miten? Mitä dokumentteja tarvitaan?
Viimeksi muokannut jkettu, Ma 29.06.2015 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 29.06.2015 20:09

Sometimes "absolutely clear" is not clear enough :roll:

PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja PI310 » To 09.07.2015 12:58

Laitetaanpa vielä linkki opinioniin:
http://easa.europa.eu/system/files/dfu/ ... 5-2015.pdf

Olemassa olevat kansalliset oikeudet muunnetaan vastaavaksi L-lupakirjaksi ilman lisävaatimuksia. Lupakirja tulee olla 28.09.2019 jälkeen...
Opinionin käsittely on kesken vielä, asetus tulee ulos 2017???

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Huoltajavaatimukset purjekoneille

Viesti Kirjoittaja vostok » To 09.07.2015 22:25

Koskeekohan tuo muunto vain ns. Miukun listalaisia vai myös PEL M3-4 mukaisilla laajennetuilla omistaja-huoltajan oikeuksilla annettuja huoltotodisteita?

Vastaa Viestiin