DuoDiscuksen korkeusperäsinputken murtuma

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
LK
Viestit: 12
Liittynyt: Su 19.03.2006 21:03

DuoDiscuksen korkeusperäsinputken murtuma

Viesti Kirjoittaja LK » Ke 06.02.2013 11:38

En löytänyt aiheesta ensi hakemalla valmistajan ohjeita enkä tietoa huoltopäällikkötasolta, joten kerron kuulopuheena tietooni tulleen mahdollisen vaaranpaikan: DuoDiscuksen korkeusperäsimen puoliskot toisiinsa liittävä (ja samalla sivuvakaajan ja korkeusperäsimen/-vakaajan yhteen liittävä) teräsputki on tavannut kehittää murtumaa joissakin yksilöissä (vuoristo-olosuhteissa). Se on käsittääkseni voinut mennä niin pitkälle, että korkeusperäsimen puoliskot ovat liikuteltavissa toistensa suhteen. Tämä lienee vähintäänkin flutteririski, joten voipi olla hyvä tarkastaa ko. paikka säännöllisesti ja vaihtaa osa tarvittaessa (ymmärtääkseni huoltomanuaalissa nimellä elevator bracket).

Osahan on kaiketi suurin piirtein sama kuin Discuksissa, mutta en ole kuullut samaa Discuksista. Liekö koolla tässä merkitystä?

Tällaisista asioista tiedottaminen - joka ei parin oman kokemukseni mukaan toimi kuten pitäisi - olisi laajemmankin keskustelun paikka. Pitäisiskö esim. FAI-tasolla olla jokin kevyt tiedotuskanava lentokelpoisuusongelmille? Viranomaisista ei kokemukseni mukaan ole aina ollut apua tällaisissa tapauksissa, eivätkä kaikki ehkä siitä syystä edes raportoi havaintojaan. Tulee myös mieleen, että tällaisen osan tilaamisen valmistajalta luulisi aiheuttavan jonkinlaista uteliaisuutta Schempp-Hirthin puolelta...

Terv. Jyri

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: DuoDiscuksen korkeusperäsinputken murtuma

Viesti Kirjoittaja jkettu » To 07.03.2013 06:00

LK kirjoitti:... Viranomaisista ei kokemukseni mukaan ole aina ollut apua tällaisissa tapauksissa, eivätkä kaikki ehkä siitä syystä edes raportoi havaintojaan.
Muna/kana -ongelman välttämiseksi: jospa kuitenkin tehtäisiin ne viralliset raportit aina ja siitä huolimatta näyttääkö niillä olevan vaikutusta vai ei, jookosta?

Vastaa Viestiin