Poimintoja tulevasta :D

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » La 30.03.2013 17:46

kristian kirjoitti:Ymmärtääkseni mikään ei estä punnitsemasta kaverin konetta vaikka kerran viikossa. .
Jotkut vitsit naurattaa, toiset ei.....

Markku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » La 30.03.2013 18:02

Markku Hiedanpää kirjoitti: Vain oman tai käytössään olevan koneen (kerho tai kimppa) voi punnita omistajahuoltajana. Muuten tarvitaan harrastemekaanikkoa.

Miuku
1. Elikkäs jos kaverin koneelle pitäisi tehdä punnitus niin tehdään jonkin sortin sopimus koneen käyttöoikeudesta?

2. Olen ennenkin ollut väärässä mutta luulin että vielä jokin aikaa sitten minulla oli oikeus punnita kenen tahansa ultra, pursi tai mopu.

3. Ja jos enään ei niin ole niin... mitäs se puhe niistä isoisäoikeuksista?

Markku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Su 31.03.2013 10:41

kmarkkuv kirjoitti:
Markku Hiedanpää kirjoitti: Vain oman tai käytössään olevan koneen (kerho tai kimppa) voi punnita omistajahuoltajana. Muuten tarvitaan harrastemekaanikkoa. Miuku
1. Elikkäs jos kaverin koneelle pitäisi tehdä punnitus niin tehdään jonkin sortin sopimus koneen käyttöoikeudesta?
2. Olen ennenkin ollut väärässä mutta luulin että vielä jokin aikaa sitten minulla oli oikeus punnita kenen tahansa ultra, pursi tai mopu.
3. Ja jos enään ei niin ole niin... mitäs se puhe niistä isoisäoikeuksista?
Markku
Tervehdys

1. Se on yksi tapa
2. Niin oli (PEL M3-4 voimaantulo 1.1.2013 muutti käytännön)
3. Isoisän oikeudet ovat voimassa, mutta vain omistamaan tai käytössään olevaan koneeseen, muuten mennään mekaanikkotyön puolelle. Linjaus oli tehtävä johonkin.

Määräyksiä tarkasti lukien punnitus voidaan hoitaa esim. seuraavasti:

- Omistajahuoltaja A:lla on punnitusoikeus ja hän kouluttaa omistajahuoltajan B punnitsemaan koneensa, (esim. SUIO:n ohjelman mukaisesti) ja antaa koulutuksesta PEL M3-4 vaatiman koulutustodistuksen.
- Omistajahuoltaja B punnitsee tämän jälkeen koneensa (vaikka A:n valvonnassa) ja tekee punnituspöytäkirjan ja -todistuksen. B lähettää Tafille koulutustodistuksen punnituskoulutuksesta ja omistamansa ja punnitsemansa koneen punnituspöytäkirjan ja -todistuksen.
- Tämän jälkeen omistajahuoltaja B:llä on määräyksen edellyttämä koulutus ja siten oikeus punnita omistamaansa tai käytössään olevaa ilma-alusta.

Punnitusterveisin, ;-)

Miuku

ps. tästä voi olla apua: http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/u ... 04.ppt.pdf
tai tästä: http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/u ... mykset.pdf

EASA aika on muuttanut näitä ohjeita ja kysymyksiä, mutta punnituksen perusohjeet ovat samat.
EASA ilma-aluksella valmistajan ja huolto-ohjelman antamat punnitusohjeet ovat ensisijaiset.
Niiden puuttuessa (liite II) noudatetaan kansallisia määräyksiä.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja Hurja » Su 17.11.2013 01:20

Kuka tekee nyt vuositarkastukset?
5.1 c) mukaiselle ilma-alukselle, jos hänellä on kyseiseen ilma-alusryhmään, huoltotoimenpiteeseen, rakennemateriaaliin tai laitteisiin riittävä koulutus, kokemus ja taito. Huoltotoimenpiteitä, joihin tulee olla lisäkoulutus, ovat muun muassa vuositarkastukset
Voiko tekijä olla "Miukun listalla" oleva henkilö vai täytyykö nyt vuositarkastusta halajavien ilmoittautua koulutukseen? Voiko henkilö A kouluttaa henkilö B:n tekemään vuositarkastuksen ihan samalla tavalla kuin tuossa punnitustapauksessakin?

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Su 17.11.2013 09:10

Hurja kirjoitti:Kuka tekee nyt vuositarkastukset?
5.1 c) mukaiselle ilma-alukselle, jos hänellä on kyseiseen ilma-alusryhmään, huoltotoimenpiteeseen, rakennemateriaaliin tai laitteisiin riittävä koulutus, kokemus ja taito. Huoltotoimenpiteitä, joihin tulee olla lisäkoulutus, ovat muun muassa vuositarkastukset
Voiko tekijä olla "Miukun listalla" oleva henkilö vai täytyykö nyt vuositarkastusta halajavien ilmoittautua koulutukseen? Voiko henkilö A kouluttaa henkilö B:n tekemään vuositarkastuksen ihan samalla tavalla kuin tuossa punnitustapauksessakin?
Terveiset Turkista,

Voi edelleen tehdä vuositarkastuksen omistajahuoltajana jos on tehnyt aiemmin vuositarkastuksia ja on ilmoittanut kokemuksestaan ja koulutuksestaan Trafille.
Muussa tapauksessa edellytetään omistajahuoltajalta lisäkoulutus, jonka voi antaa ao oikeudet omaava huoltaja (A) jonka on annettava koulutuksesta B:lle todistus (kts PEL M3-4).
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja SamiM » Ma 24.02.2014 17:24

Koskeeko tuo ylläoleva myös ultria? Eli jos olen aiemminkin tehnyt sekä purtsikoihin että ultriin vuosihuoltoja, niin saanko kuitata niitä edelleenkin? "Miukun listan" mukaan oikeus on päättynyt 28.9.2013..

Tuo 500h vaatimus hämmentää myös, tarviiko siitä vielä murehtiakaan? Kaikkien saatavilla olevien lentopäiväkirjojen perusteella olin kuitannut 17 vuosihuoltoa joista kertyy vasta 255h jos yhdestä vuosihuollosta saa vain 15h.

Onko ainut vaihtoehto käydä lisää maksullisia kursseja ja lunastaa 600e harrastemekaanikon lupakirja että pääsee huoltamaan kerhon koneita ilmaiseksi?

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Poimintoja tulevasta :D

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ma 24.02.2014 20:14

SamiM kirjoitti:Koskeeko tuo ylläoleva myös ultria? Eli jos olen aiemminkin tehnyt sekä purtsikoihin että ultriin vuosihuoltoja, niin saanko kuitata niitä edelleenkin? "Miukun listan" mukaan oikeus on päättynyt 28.9.2013..
Tuo 500h vaatimus hämmentää myös, tarviiko siitä vielä murehtiakaan? Kaikkien saatavilla olevien lentopäiväkirjojen perusteella olin kuitannut 17 vuosihuoltoa joista kertyy vasta 255h jos yhdestä vuosihuollosta saa vain 15h.
Onko ainut vaihtoehto käydä lisää maksullisia kursseja ja lunastaa 600e harrastemekaanikon lupakirja että pääsee huoltamaan kerhon koneita ilmaiseksi?
Tervehdys

- Jos olet aiemmin tehnyt purjekoneiden ja ultrien vuosihuoltoja saat tehdä niitä omistajahuoltajana edelleenkin (PEL M3-4).
- 500 tuntia lähtee siitä että huoltokokemus ja koulutus on riittävän laajaa, ei pelkkä vuosihuoltojen tekeminen ilman muuta kokemusta ja koulusta anna paljoa eväitä mekaanikkohuollolle. Hankittu teoriakoulutus voi korvata tästä 500 tunnin vaatimuksesta enintään 20% (100h). Jos olet ollut mukana muussa huollossa tai korjauksessa niin hanki siitä ao. työn tarkastajalta tai työnjohtajalta todistus, se asentajakokemus voidaan laskea myös huoltokokemukseksi.
- Kerhon koneita voit omistajahuoltajana (so kerhon jäsenenä) huoltaa edelleenkin. Mutta jos haluat huoltaa muuten kuin omistajahuoltajana (katso rajoitukset PEL M3-4) niin sinulla on oltava harrastemekaanikon lupakirja ao ilma-alusluokalle ja koulutus siihen huoltotehtävään mitä teet.

Katso: http://www.trafi.fi/filebank/a/13560093 ... 012_fi.pdf
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Vastaa Viestiin