Sivu 2/2

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: La 30.03.2013 17:46
Kirjoittaja kmarkkuv
kristian kirjoitti:Ymmärtääkseni mikään ei estä punnitsemasta kaverin konetta vaikka kerran viikossa. .
Jotkut vitsit naurattaa, toiset ei.....

Markku

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: La 30.03.2013 18:02
Kirjoittaja kmarkkuv
Markku Hiedanpää kirjoitti: Vain oman tai käytössään olevan koneen (kerho tai kimppa) voi punnita omistajahuoltajana. Muuten tarvitaan harrastemekaanikkoa.

Miuku
1. Elikkäs jos kaverin koneelle pitäisi tehdä punnitus niin tehdään jonkin sortin sopimus koneen käyttöoikeudesta?

2. Olen ennenkin ollut väärässä mutta luulin että vielä jokin aikaa sitten minulla oli oikeus punnita kenen tahansa ultra, pursi tai mopu.

3. Ja jos enään ei niin ole niin... mitäs se puhe niistä isoisäoikeuksista?

Markku

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: Su 31.03.2013 10:41
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
kmarkkuv kirjoitti:
Markku Hiedanpää kirjoitti: Vain oman tai käytössään olevan koneen (kerho tai kimppa) voi punnita omistajahuoltajana. Muuten tarvitaan harrastemekaanikkoa. Miuku
1. Elikkäs jos kaverin koneelle pitäisi tehdä punnitus niin tehdään jonkin sortin sopimus koneen käyttöoikeudesta?
2. Olen ennenkin ollut väärässä mutta luulin että vielä jokin aikaa sitten minulla oli oikeus punnita kenen tahansa ultra, pursi tai mopu.
3. Ja jos enään ei niin ole niin... mitäs se puhe niistä isoisäoikeuksista?
Markku
Tervehdys

1. Se on yksi tapa
2. Niin oli (PEL M3-4 voimaantulo 1.1.2013 muutti käytännön)
3. Isoisän oikeudet ovat voimassa, mutta vain omistamaan tai käytössään olevaan koneeseen, muuten mennään mekaanikkotyön puolelle. Linjaus oli tehtävä johonkin.

Määräyksiä tarkasti lukien punnitus voidaan hoitaa esim. seuraavasti:

- Omistajahuoltaja A:lla on punnitusoikeus ja hän kouluttaa omistajahuoltajan B punnitsemaan koneensa, (esim. SUIO:n ohjelman mukaisesti) ja antaa koulutuksesta PEL M3-4 vaatiman koulutustodistuksen.
- Omistajahuoltaja B punnitsee tämän jälkeen koneensa (vaikka A:n valvonnassa) ja tekee punnituspöytäkirjan ja -todistuksen. B lähettää Tafille koulutustodistuksen punnituskoulutuksesta ja omistamansa ja punnitsemansa koneen punnituspöytäkirjan ja -todistuksen.
- Tämän jälkeen omistajahuoltaja B:llä on määräyksen edellyttämä koulutus ja siten oikeus punnita omistamaansa tai käytössään olevaa ilma-alusta.

Punnitusterveisin, ;-)

Miuku

ps. tästä voi olla apua: http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/u ... 04.ppt.pdf
tai tästä: http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/u ... mykset.pdf

EASA aika on muuttanut näitä ohjeita ja kysymyksiä, mutta punnituksen perusohjeet ovat samat.
EASA ilma-aluksella valmistajan ja huolto-ohjelman antamat punnitusohjeet ovat ensisijaiset.
Niiden puuttuessa (liite II) noudatetaan kansallisia määräyksiä.

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: Su 17.11.2013 01:20
Kirjoittaja Hurja
Kuka tekee nyt vuositarkastukset?
5.1 c) mukaiselle ilma-alukselle, jos hänellä on kyseiseen ilma-alusryhmään, huoltotoimenpiteeseen, rakennemateriaaliin tai laitteisiin riittävä koulutus, kokemus ja taito. Huoltotoimenpiteitä, joihin tulee olla lisäkoulutus, ovat muun muassa vuositarkastukset
Voiko tekijä olla "Miukun listalla" oleva henkilö vai täytyykö nyt vuositarkastusta halajavien ilmoittautua koulutukseen? Voiko henkilö A kouluttaa henkilö B:n tekemään vuositarkastuksen ihan samalla tavalla kuin tuossa punnitustapauksessakin?

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: Su 17.11.2013 09:10
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
Hurja kirjoitti:Kuka tekee nyt vuositarkastukset?
5.1 c) mukaiselle ilma-alukselle, jos hänellä on kyseiseen ilma-alusryhmään, huoltotoimenpiteeseen, rakennemateriaaliin tai laitteisiin riittävä koulutus, kokemus ja taito. Huoltotoimenpiteitä, joihin tulee olla lisäkoulutus, ovat muun muassa vuositarkastukset
Voiko tekijä olla "Miukun listalla" oleva henkilö vai täytyykö nyt vuositarkastusta halajavien ilmoittautua koulutukseen? Voiko henkilö A kouluttaa henkilö B:n tekemään vuositarkastuksen ihan samalla tavalla kuin tuossa punnitustapauksessakin?
Terveiset Turkista,

Voi edelleen tehdä vuositarkastuksen omistajahuoltajana jos on tehnyt aiemmin vuositarkastuksia ja on ilmoittanut kokemuksestaan ja koulutuksestaan Trafille.
Muussa tapauksessa edellytetään omistajahuoltajalta lisäkoulutus, jonka voi antaa ao oikeudet omaava huoltaja (A) jonka on annettava koulutuksesta B:lle todistus (kts PEL M3-4).

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: Ma 24.02.2014 17:24
Kirjoittaja SamiM
Koskeeko tuo ylläoleva myös ultria? Eli jos olen aiemminkin tehnyt sekä purtsikoihin että ultriin vuosihuoltoja, niin saanko kuitata niitä edelleenkin? "Miukun listan" mukaan oikeus on päättynyt 28.9.2013..

Tuo 500h vaatimus hämmentää myös, tarviiko siitä vielä murehtiakaan? Kaikkien saatavilla olevien lentopäiväkirjojen perusteella olin kuitannut 17 vuosihuoltoa joista kertyy vasta 255h jos yhdestä vuosihuollosta saa vain 15h.

Onko ainut vaihtoehto käydä lisää maksullisia kursseja ja lunastaa 600e harrastemekaanikon lupakirja että pääsee huoltamaan kerhon koneita ilmaiseksi?

Re: Poimintoja tulevasta :D

Lähetetty: Ma 24.02.2014 20:14
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
SamiM kirjoitti:Koskeeko tuo ylläoleva myös ultria? Eli jos olen aiemminkin tehnyt sekä purtsikoihin että ultriin vuosihuoltoja, niin saanko kuitata niitä edelleenkin? "Miukun listan" mukaan oikeus on päättynyt 28.9.2013..
Tuo 500h vaatimus hämmentää myös, tarviiko siitä vielä murehtiakaan? Kaikkien saatavilla olevien lentopäiväkirjojen perusteella olin kuitannut 17 vuosihuoltoa joista kertyy vasta 255h jos yhdestä vuosihuollosta saa vain 15h.
Onko ainut vaihtoehto käydä lisää maksullisia kursseja ja lunastaa 600e harrastemekaanikon lupakirja että pääsee huoltamaan kerhon koneita ilmaiseksi?
Tervehdys

- Jos olet aiemmin tehnyt purjekoneiden ja ultrien vuosihuoltoja saat tehdä niitä omistajahuoltajana edelleenkin (PEL M3-4).
- 500 tuntia lähtee siitä että huoltokokemus ja koulutus on riittävän laajaa, ei pelkkä vuosihuoltojen tekeminen ilman muuta kokemusta ja koulusta anna paljoa eväitä mekaanikkohuollolle. Hankittu teoriakoulutus voi korvata tästä 500 tunnin vaatimuksesta enintään 20% (100h). Jos olet ollut mukana muussa huollossa tai korjauksessa niin hanki siitä ao. työn tarkastajalta tai työnjohtajalta todistus, se asentajakokemus voidaan laskea myös huoltokokemukseksi.
- Kerhon koneita voit omistajahuoltajana (so kerhon jäsenenä) huoltaa edelleenkin. Mutta jos haluat huoltaa muuten kuin omistajahuoltajana (katso rajoitukset PEL M3-4) niin sinulla on oltava harrastemekaanikon lupakirja ao ilma-alusluokalle ja koulutus siihen huoltotehtävään mitä teet.

Katso: http://www.trafi.fi/filebank/a/13560093 ... 012_fi.pdf