LiPo/NiMh akkuja?

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » Ke 10.04.2013 12:30

Moi.

Onko kellään käyttökokemuksia uudemmista akkutyypeistä ja mistä niitä saisi?

Alkaa olla tuota sähkönsyöjää sen verran paljon, että hirvittää: radio, vario, laskin, loggeri, putsarit, led-vilkut ja kohta vielä transponderikin...

Olli
OT

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Kari K » Ke 10.04.2013 13:09

Kohta pitää olla kaikilla sähkö-Arcukset.
Sitten olis taas akkuja. Hetkeksi. :roll:

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » Ke 10.04.2013 14:32

Tuo LiPo tekniikka on aikalailla erilaista kuin lyijyakut:
- Lipo kennojännite nimellinen 3.7V, lataus 4.2V - purku 3.0V
- Lyijyakku kennojänite nimellinen 1.27V, lataus 1.35V - purku 1.1V
- Lataus on Lipolla vaativampaa, pitää käyttää balanseria niin että sarjaankytketyissä kennoissa on sama jännite.

Eli normaalissa 12V paketissa on lyijykennoja sarjassa 10 kpl niin saadaan 12V jännite.

Lipoa käyttämällä voisi saada lähelle 12V käyttämällä 3 kennoa sarjassa, mutta nimellisjännite on nyt vain 11.1V (alue 9V-12.6V). Neljä kennoa sarjassa menee vähän ylitse, jännitealue 12V-16.8V. Ja tosiaan LiPo-laturissa pitää olla virtapiuhan lisäksi liityntä joka kennoon balanseria varten.

Nyt riippuu sitten laitteista mitä jännitealuetta ne sietävät. Voi olla että tuo kolmen kennon LiPo 11.1V (alue 9V-12.6V) on turhan alakanttiin ja jotkut laitteet voivat alkaa herjaamaan alijännitteestä melko äkkiä.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 10.04.2013 15:38

Mä ajattelin mennä vanhoilla akuilla yhden kesän ja vaihtaa lipoon vuoden päästä. Eiköhän lyijyakut ala olla menneen talven lumia. (harvinaisen huono vertaus...)

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » Ke 10.04.2013 16:12

Oon samaa mieltä. Pitäisi löytää sellainen LiPo pakkaus jossa on tarvittavat suojapiirit (ylivirta, alijännite, lämpötila) ja se tarvittava lataus balanserit valmiina. Ja mukavinta olisi jos edes suurin piirtein olisi samanmuotoisessa paketissa niin sopii nykyisiin purtsikan akkukoteloihin.

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja jkettu » Ke 10.04.2013 16:48

Tämänhetkisellä teknologian tasolla harkitsisin vakavasti litium-rauta-fosfaattia (LiFePo4) lyijyn korvaajaksi. Tunnetaan kauppanimellä A123 tai nykyään B456. Nelikennoinen paketti matsaa jännitteen puolesta 12V:n lyijyakkuun lähes täydellisesti, kenno on mekaanisesti luja, kestää tolkuttomia purku- ja latausvirtoja, on latus/purkaussyklien puolesta pitkäikäinen eikä syty pienestä väärinkäytöstä palamaan niinkuin LiPot tekee. Ei ole ihan niin tarkka tasauksesta kuin LiPo, mutta silti suositellaan painokkaasti tasauslatausta ainakin silloin tällöin. Valmiita paketteja myyvää liikettä en osaa tähän hätään suositella, lennokkipuolelta löytyy irtokennoja ja tasaavia latureita. Niiden käyttöön joutuu vähän perehtymään jos ei ole aikaisempaa kokemusta

Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » Ke 10.04.2013 19:21

OT

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 408
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 10.04.2013 19:35

Kannattaako kilon säästöstä maksaa 130 €? http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=21589

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ke 10.04.2013 20:09

Joo ja hyviä akkuja löytyy edullisemminkin kuin Mattsin likissä :)
2x9Ah pitäs riittää pitkäänkin päivään, jos akut on kunnnossa ja ladattuja.
Tyypillisiä virheitä latauksessa:
1. Käytetään liian suurta latausvirtaa -> akku pilalla alle kesän.
2. Käytetään liian pientä latausvitaa - tai siis oikeaa ja jotatain viksua älykästä laturia, mutta silloin latausaika on n. 14h minimisään.
-> Peräkkäisinä päivinä lennettäessä akku ei kerkeä latautumaan täysin.
3. Joku viritys, eli ladataan yhellä laturilla rinnan kahta akku -> heikompi keittää ja parempi ei lataudu.

Ykköseen ratkaisu on oiken tehoisen älylaturin hankinta.
Kakkos ongelmaan on ja edullinen ratkaisu. Kahet akut. Eli aamulla kun koneeseen asennetaan akut, niin 2. akkupaketit lataukseen, jolloin niille jää vuorokausi aikaa lataantua.
Kolmoseen ei tarvi varmaan ideoida mitään.

Niin ja jos käyttää Oudieta tai muuta akkulaitetta, niin kannattaako sen akut ladata koneen akusta vai jo kotona?

Flarm 100mA, Loggeri lx160si + Colibri , 200mA , Oudie 200mA, Radio (kuuntelulla) 500mA = 1000mA ->
7-9 h yksi lyijyhyytelö selviää. Ja siten on vielä se toinen akku :D

Radion virrankulutukseen muuten vaikuttaa audion määrä ja voimakkuus.

-juha

Asko/Kiy
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 24.04.2006 09:39

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Asko/Kiy » Ke 10.04.2013 20:12

Perinteisen 7Ah lyijyakun tilalle saa 9Ah lyijyakkuja, esim Yleiselektroniikasta, ks. http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... ctID=22940
Mekaaninen koko sama kuin ainakin meillä käytössä olevat.

@Timbe: lyijyakun nimellinen kennojännite on 2V, ei 1.27V --> 6 kennoa sarjassa tekee 12V (katsopa auton akun korkkeja...)

T: Asko

edit: oli näköjään sama kuin tuo Matsin tyyppi. No, etelän miehet ehkä mieluummin ostaa YE:stä

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 10.04.2013 20:23

haapajarvi kirjoitti:Joo ja hyviä akkuja löytyy edullisemminkin kuin Mattsin likissä :)
2x9Ah pitäs riittää pitkäänkin päivään, jos akut on kunnnossa ja ladattuja.
Tyypillisiä virheitä latauksessa:
1. Käytetään liian suurta latausvirtaa -> akku pilalla alle kesän.
2. Käytetään liian pientä latausvitaa - tai siis oikeaa ja jotatain viksua älykästä laturia, mutta silloin latausaika on n. 14h minimisään.
-> Peräkkäisinä päivinä lennettäessä akku ei kerkeä latautumaan täysin.
3. Joku viritys, eli ladataan yhellä laturilla rinnan kahta akku -> heikompi keittää ja parempi ei lataudu.

Ykköseen ratkaisu on oiken tehoisen älylaturin hankinta.
Kakkos ongelmaan on ja edullinen ratkaisu. Kahet akut. Eli aamulla kun koneeseen asennetaan akut, niin 2. akkupaketit lataukseen, jolloin niille jää vuorokausi aikaa lataantua.
Kolmoseen ei tarvi varmaan ideoida mitään.

Niin ja jos käyttää Oudieta tai muuta akkulaitetta, niin kannattaako sen akut ladata koneen akusta vai jo kotona?

Flarm 100mA, Loggeri lx160si + Colibri , 200mA , Oudie 200mA, Radio (kuuntelulla) 500mA = 1000mA ->
7-9 h yksi lyijyhyytelö selviää. Ja siten on vielä se toinen akku :D

Radion virrankulutukseen muuten vaikuttaa audion määrä ja voimakkuus.

-juha
Minä pidän kahta akkua joista toinen riittää juuri ja juuri normaali päiväksi. Toinen on siis aina täynnä ja varalla. Tyhjä akku latautuu kyllä yössä täyteen (laturi CTEK XS 0.8, latausvirta lähes optimi 1/10C), seuraavana päivänä käytän sitä varalla ollutta akkua. Näin syklit jakautuvat tasan kahdelle akulle ja niiden kuntoa tulee seurattua.

Kannattaa muuten muistaa että tavallisen parin kympin lyijyakun speksattu ikä on 3-5 vuotta ups-käyttöä, eli käytännössä 2 vuotta syklistä jos on mitään vaatimuksia kapasiteetin säilymiselle. Yleensä 5 vuotiaalla akulla ei saa tehtyä muuta kuin kiusaa itselleen. (Akuissa on muuten leima josta sen iän näkee yhdellä vilaisulla, viimeiset kaksi numeroa ovat valmistusvuosi kuten autonrenkaan leimassa.)

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 10.04.2013 23:05

Noista lyijyakuista
Olen niitä vähän harrastuksekseni testaillut. Paras 9Ah akku minkä olen löytänyt piti sisällään tasan 7 Ah 1A kuormalla 11.0V asti purettuna.
Akun paino on hyvä mitta kapasiteetille. Todellinen 7Ah akku painaa n. 2.7kg jolloin 9 Ah akun pitäisi painaa reilusti yli 3 kg. Akkujen painot ja kapasiteetiti ovat vähentyneet 5v aikana 10-15% kaikilla valmistajilla (made in Kiina)
Kehnoin 9ah akku mikä hankin piti sisällään vain 6Ah kuten myös sen 2. ja 3. vaihtokappaleet. Saman valmistajan 7.5Ah ja 6Ah antoivat myös tuon saman 6Ah. Olivat ilmeisesti vaihtaneet vain kuoren leimausta.
Vanhin 7.5 Ah (YASA) akkuni on 9-vuotias ja siellä on vielä hiukan yli 6ah puhkua sisällä. Saman merkin uusi 7.5Ah akku antaa vain hiukan yli 6Ah, ja painaa vain 2.5kg
Testaamiseen olen käyttänyt Pellikan Heikin tekemää erinomaista ja varsin yksinkertaista kellolla varustettua purkulaitetta. Akkulaturini on suoraan Bilteman hyllystä sellainen tupakkiaskin kokoinen. Se lataa alussa 2A ja tyhjä akku tättyy illan aikana.
Akkujen varauskyky näyttää vähenevän lähes käytöstä riippumattomasti n. 1Ah viidessä vuodessa.
Itse olen ajatellut jatkaa sen hyvän merkin etsintää ja löytää todellisen 7ah akun jolla pärjää 10v kunnes se putoaa asettamani 5Ah hylkyrajan alle.
Kahdella normaaliakulla ja pienellä peräakulla olisi koneessani kapasiteettia yli 15Ah. Mittaamani kulutus jää alle 800mA ja härpättimiä on. Transponderillakin varustettuna jäisi toiminta-aikaa lähes 15h. Itse lennän vain yhdellä akulla joka riittää hyvin 7-8h lentoon ja vielä on 3Ah varalla peräakussa.
En itse ainakaan näe syytä vielä vaihtaa akun tyyppiä. Ovat sen verran konstikkaita ladata ja epäluotettavia. Lyijyakku on niihin nähden hyvin edullinen ostos. Toki niiden aika vielä joskus tulee.
terv HK

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » To 11.04.2013 09:28

HK kirjoitti: En itse ainakaan näe syytä vielä vaihtaa akun tyyppiä. Ovat sen verran konstikkaita ladata ja epäluotettavia. Lyijyakku on niihin nähden hyvin edullinen ostos. Toki niiden aika vielä joskus tulee.
Nuo balanseripiirit ovat LiFePo4-akuissa rakennettu sisään, eli ne ladataan ihan tavallisella lyijyakkulaturilla. Epäluotettavuudesta ei taida olla varsinaista näyttöä?

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » To 11.04.2013 09:53

Ups, emmä teirä mitä mää sekoilin lyijykennojännitteen kanssa :oops:

Mutta tosiaan tuo LiFePo näyttäisi tekevän tuloaan 12V järjestelmiin lyijyn tilalle, esimerkkinä löysin tämän akun:
http://www.accu-24.de/de/LiFePO4-Akkus/ ... -151x65x94

Sama mekaaninen koko (paitsi sopiiko 65mm leveys purtsikkaan, en muista nyt...), 10Ah kapasiteetti @10A kuormalla on tosi hyvin eli 1A kuormalla vielä enemmän. Ainoa huono puoli näyttäisi olevan hinta.

Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » To 11.04.2013 10:27

Jos noin käyttöikälupaukset pitää paikkansa, hinta on vaan kallis ostettaessa...
OT

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » To 11.04.2013 10:30

Purjelentorahalla niitä akkuja ostetaan :D

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » To 11.04.2013 11:04

Ja uusiksi menee myös laturi. Purjelentorahaa tosin tuppaa löytymään aina jostain :)

Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » To 11.04.2013 11:14

Väittävät, että tavallinen laturi kelpaa. Niitä onkin kertynyt kaapin täydeltä.
OT

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » To 11.04.2013 12:06

Niinpä näköjään onkin, max lataus jännite 14.85V.

Tosin jos vanha laturi antaa vain 0.8A, kestää lataus yli 12h. Näitä voisi ladata aina 1C (10A) virralla. Ko firmasta löytyy 2.7A laturia, latausaika silloin n. 4h.

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » To 11.04.2013 13:13

Löysin muuten erään toisen valmistajan (Vision) LiFePO4 akkujen datat ja suorituskäppyrät:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _de_en.pdf

Vastaa Viestiin