LiPo/NiMh akkuja?

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » To 11.04.2013 13:21

ryhdyin koekaniiniksi ja tilasin 2 kpl:
http://www.aeroakku.com/product_info.ph ... 12-10.html

Purjelentorahalla :lol:
OT

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja JTH » To 11.04.2013 13:34

Noita LiXx akkuja on monen tyyppisiä ja kaikissa on jotain hieman erilaisia ominaisuuksia.

Tässä pari kommenttia ja kokemuksia (ei huhuja) lennokkipuolelta koskien LiPo akkuja:
- lataus pitää tehdä oikealla laturilla ja oikein. Muuten tulipalovaara.
- akkua pitää käsitellä oikein = hellävaraisesti. Muuten tulipalovaara.
- LiPo ulosanti putoaa kylmässä nopeasti ja jyrkästi, joten hieman epäilen käyttökelpoisuutta purtsikassa
+ säilyttää hyvin varauksensa
+ kapasiteettiin nähden kevyt
+ löytyy myös halvalla, kun ostaa sopivasta kaupasta

LiFePo on erilainen ja monessa suhteessa parempi, mutta kannattaa silti tutustua ominaisuuksiin ja akun ohjeisiin.

terv. Jyrki

Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » To 11.04.2013 14:07

Näissä kaikissahan on se painesavu voimanlähteenä? ;-)
OT

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » To 11.04.2013 20:38

oteronen kirjoitti:Näissä kaikissahan on se painesavu voimanlähteenä? ;-)
Se sininenkö?
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Pe 12.04.2013 08:21

oteronen kirjoitti:Näissä kaikissahan on se painesavu voimanlähteenä? ;-)
Jos se pääsee karkuun, voin ensiavuksi suositella tätä:
http://www3.telus.net/bc_triumph_registry/smoke.htm 8)
Se on tosin autokäyttöön mutta ajaa asiansa myös ilmailussa.

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 367
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja WS » Pe 12.04.2013 18:09

Moi.
Nyt sitten kannattaa miettiä mitä tyyppihyväksyttyyn lentokoneeseen voi asentaa. Jos ette tiedä niin kaikille asennettaville laitteille, osille, ruuveille, muttereille yms pitää olla hyväksytty alkuperätodistus eli easa form 1 . Sucksi
WS

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 12.04.2013 18:18

WS kirjoitti:Moi.
Nyt sitten kannattaa miettiä mitä tyyppihyväksyttyyn lentokoneeseen voi asentaa. Jos ette tiedä niin kaikille asennettaville laitteille, osille, ruuveille, muttereille yms pitää olla hyväksytty alkuperätodistus eli easa form 1 . Sucksi
Tuota lausetta kirjaimelleen tulkiten kukaan ei enää lentäisi metriäkään millään purjekoneella, oli siinä akku tai ei.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 408
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Matts » Pe 12.04.2013 18:52

Tuota lausetta kirjaimelleen tulkiten kukaan ei enää lentäisi metriäkään millään purjekoneella, oli siinä akku tai ei.
Älä vaan kerro Trafille :|

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 367
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja WS » Pe 12.04.2013 19:27

Moi.
En minä halua esittää kauhuskenaarioita, mutta kun tuossa vielä ainakin toistaiseksi jatkuvassa työssä liikenneilmailun tekniikan parissa joutuu seuraamaan esim: BOEING 787 akkuongelmia jonka takia on graundattuna aika monta liikkennekonetta niin mitähän sitten käy kun/jos ensimmäinen lipo akku palaa harrastusilmaaluksessa. Ehdotan jokaiselle joka ajattelee laittavansa lipo akun ilmaalukseen , jossa on ihmisiä sisällä kokeilevan kuinka mahtavan näköisen pistoliekin k.o. akusta saa oikarissa. Itse en laittaisi minkäänlaista lipo akkua miehitettyyn ilmaalukseen missään tapauksessa enkä suosittele sitä kenellekkään missään tapauksessa.
Martti Sucksdorff.
EASA mekaanikon lupakirja 29331.
Ilmaaluskatsastaja E114.
WS

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Pe 12.04.2013 19:32

Matts kirjoitti:
Tuota lausetta kirjaimelleen tulkiten kukaan ei enää lentäisi metriäkään millään purjekoneella, oli siinä akku tai ei.
Älä vaan kerro Trafille :|
En ;-),
siellä taidetaan tietää jo.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 12.04.2013 20:45

Boeingissa kärysi ihan eri tyypin akku, li-ion.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 367
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja WS » Pe 12.04.2013 21:29

Näin on Boeingin kohdalla, mutta kysyppä Christian lennokkiporukalta miten käy kun lipo akku menee oikariin voin kertoa että kokemusta on (lennokeissa) ja pistoliekki on mahtava ja en minä ainakaan halua semmoista akkua koneeseeni jos joku muu haluaa niin ei voi mitään harrastetaanhan sitä base hyppyjäkin!
Sucksi.
WS

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja WPQ » Pe 12.04.2013 21:40

Hmm.... Muutamia satoja miljoonia lipojohdannaisia liikkuu maailmalla ja tottahan se on, yksi skandaali (läppäriakuista) löytyy. Se poislukien kaikki kaupalliset akut ja niihin toimitetut laturit ovat erittäin turvallisia.

WS ajatteleppa lentokonetta jossa on kymmeniä, satoja tai tuhansia litroja leimahtamista odottavaa polttoainetta! Kuinka moni onkaan selvinnyt pakkolaskusta mutta kuollut polttoaineen liekkeihin?

OK, ollaan aika kaukana topikista.

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » Pe 12.04.2013 22:45

Tässä alkaa mennä tuttuun tapaan puurot ja vellit sekaisin.
1) Li-Io akku ei tarkoita sinällään mitään erityistä akkutekniikka, koska katodin materiaalia ei ole speksattu, niitä nyt on kaikenlaisia. Esim. Langen Li-Io akut pohjaa Saft tekniikkaan, joita mm. sähkö Arcuksessa ovat Li-Io sen tarkemmin määrittämättä (Saftin suojaa teknologiaansa, tod. näk. ovat Li-S).
2) Li-PO on tunnetusti aika ärhäkkää, enkä sitä purtsikkaan laittaisikaan. Lennokkihommissa on tullut rääkättyä yhtä Li-PO akkua liian isolla latausvirralla 2x ja nyt se on halkaisijaltaan 1.5x, säilytän sitä peltipurkissa, ei haittaa lennätyksessä.
3) LiFePO4 näyttäisi olen stabiiliampaa kamaa kirjallisuuden mukaan kuin perus Li-Io tai Li-PO, ja saksassa niitä myydään purtsikoihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/LiFePo4_battery
http://www.aeroakku.com/index.php/cat/c ... eries.html
4) Kaikki akut saa hajalle jos niitä lataa tai käyttää väärin.
5) Liikenneilmailussa on tullut matkustajille raja-arvo kaksi Li-Io tai vastaavaa akkua max a' 160Wh luvan kanssa. Tämähan on hehtaarilla mitä laitetaan purtsikkaan.

Juha Huvilinna
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Juha Huvilinna » Su 14.04.2013 00:06

Boeingissa on litiumkobolttioksidi (LiCoO2) akut, jotka ovat litium akuista kaikkein kaikkein energiatiheimpiä, mutta samalla epästabiilimpia. Litiumrautafosfaatti (LiFePO4) on taas todella stabiili ja sitä et saa palamaan kuin kovalla ylilatauksella...

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja JTH » Ti 16.04.2013 13:02

Aiheeseen lievästi liittyen. JS1 Revelation purtsikan valinnaisten optioiden listalta löytyy esim:
- 12V LiFePo 10Ah main battery with circuit breaker box and duel supply connectors replacing one Avionic Lead Acid battery
- 12V LiFePo 12Ah tail battery with circuit breaker
- Smart charger (LiFePo, Pb, LiPo, NiCd)

Ja jos vielä kommentti niistä form 1:stä. Mikään paperi tai certiplakaatti ei vaikuta millään lailla ko. osan laatuun tai luotettavuuteen. Paperi on vain pelkkää paperia.

terv. Jyrki

Avatar
oteronen
Viestit: 39
Liittynyt: To 17.04.2003 23:48
Paikkakunta: helsinki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja oteronen » Ti 16.04.2013 13:26

Moi

Tiedustelin Schleicherilta.
Uli Kremer sanoi heillä olevan jo kokemusta ja suositteli LiFePo4 akkuja sekä instrumentti että moottoriakuksi.

Olli
OT

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku K » Ti 16.04.2013 18:09

JTH kirjoitti: Ja jos vielä kommentti niistä form 1:stä. Mikään paperi tai certiplakaatti ei vaikuta millään lailla ko. osan laatuun tai luotettavuuteen. Paperi on vain pelkkää paperia.

terv. Jyrki
OT;
Ylläolevasta olen kyllä eri mieltä. Kyllä sertifikaatti, joka todistaa että osan laatua on seurattu, vaan vaikuttaa laatuun - olettaen että laatua on sen mukaisesti seurattu. Jos laadunvalvonnalla ei oikeasti mitään merkitystä olisi, tuskinpa vaikkapa sairaalaan ostettaisiin huomattavasti kalliimpia komponentteja kuin yleiskäyttöön. Ei nykymaailmassa, kun kaikesta säästetään ja vedetään niin tiukalle kuin vaan voidaan.

Osien valmistusprosessi voi hyvinkin olla täysin sama, mutta laadunvalvonnalla potkitaan maanantaikappaleet pois myynnistä.

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ti 16.04.2013 19:00

Ja jos EASA ilma-alukseen asennettuun osaan tai laitteeseen ei löydy formia (tai muuta hyväksyntää) lentokelpoisuustarkastuksessa, niin tämä osa on poistettava ja hankittava sellainen osa jolla on form tai muu hyväksyntä, sorry. Tämän lisäksi osan asentaneen huoltajan tieto ja taito voidaan asettaa kyseenalaiseksi.
Tämä on sitä nykypäivää.
Viimeksi muokannut Markku Hiedanpää, Ke 17.04.2013 09:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 16.04.2013 22:10

Tää on taas sen sortin huumoria että oksat pois. Lienee vain ajan kysymys, milloin katsastusta varten kone puretaa kaikesta varustuksesta, ainoastaan sen vuoksi että me täällä Suomessa osaamme tulkita saksalaisen Kölnissä kirjoittamia määräyksiä pahemmin kuin Horst olisi edes painajaisunissaan kuvitellut.

Vastaa Viestiin