Sivu 2/4

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: To 11.04.2013 13:21
Kirjoittaja oteronen
ryhdyin koekaniiniksi ja tilasin 2 kpl:
http://www.aeroakku.com/product_info.ph ... 12-10.html

Purjelentorahalla :lol:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: To 11.04.2013 13:34
Kirjoittaja JTH
Noita LiXx akkuja on monen tyyppisiä ja kaikissa on jotain hieman erilaisia ominaisuuksia.

Tässä pari kommenttia ja kokemuksia (ei huhuja) lennokkipuolelta koskien LiPo akkuja:
- lataus pitää tehdä oikealla laturilla ja oikein. Muuten tulipalovaara.
- akkua pitää käsitellä oikein = hellävaraisesti. Muuten tulipalovaara.
- LiPo ulosanti putoaa kylmässä nopeasti ja jyrkästi, joten hieman epäilen käyttökelpoisuutta purtsikassa
+ säilyttää hyvin varauksensa
+ kapasiteettiin nähden kevyt
+ löytyy myös halvalla, kun ostaa sopivasta kaupasta

LiFePo on erilainen ja monessa suhteessa parempi, mutta kannattaa silti tutustua ominaisuuksiin ja akun ohjeisiin.

terv. Jyrki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: To 11.04.2013 14:07
Kirjoittaja oteronen
Näissä kaikissahan on se painesavu voimanlähteenä? ;-)

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: To 11.04.2013 20:38
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
oteronen kirjoitti:Näissä kaikissahan on se painesavu voimanlähteenä? ;-)
Se sininenkö?

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 08:21
Kirjoittaja kmarkkuv
oteronen kirjoitti:Näissä kaikissahan on se painesavu voimanlähteenä? ;-)
Jos se pääsee karkuun, voin ensiavuksi suositella tätä:
http://www3.telus.net/bc_triumph_registry/smoke.htm 8)
Se on tosin autokäyttöön mutta ajaa asiansa myös ilmailussa.

M Arkku

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 18:09
Kirjoittaja WS
Moi.
Nyt sitten kannattaa miettiä mitä tyyppihyväksyttyyn lentokoneeseen voi asentaa. Jos ette tiedä niin kaikille asennettaville laitteille, osille, ruuveille, muttereille yms pitää olla hyväksytty alkuperätodistus eli easa form 1 . Sucksi

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 18:18
Kirjoittaja kristian
WS kirjoitti:Moi.
Nyt sitten kannattaa miettiä mitä tyyppihyväksyttyyn lentokoneeseen voi asentaa. Jos ette tiedä niin kaikille asennettaville laitteille, osille, ruuveille, muttereille yms pitää olla hyväksytty alkuperätodistus eli easa form 1 . Sucksi
Tuota lausetta kirjaimelleen tulkiten kukaan ei enää lentäisi metriäkään millään purjekoneella, oli siinä akku tai ei.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 18:52
Kirjoittaja Matts
Tuota lausetta kirjaimelleen tulkiten kukaan ei enää lentäisi metriäkään millään purjekoneella, oli siinä akku tai ei.
Älä vaan kerro Trafille :|

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 19:27
Kirjoittaja WS
Moi.
En minä halua esittää kauhuskenaarioita, mutta kun tuossa vielä ainakin toistaiseksi jatkuvassa työssä liikenneilmailun tekniikan parissa joutuu seuraamaan esim: BOEING 787 akkuongelmia jonka takia on graundattuna aika monta liikkennekonetta niin mitähän sitten käy kun/jos ensimmäinen lipo akku palaa harrastusilmaaluksessa. Ehdotan jokaiselle joka ajattelee laittavansa lipo akun ilmaalukseen , jossa on ihmisiä sisällä kokeilevan kuinka mahtavan näköisen pistoliekin k.o. akusta saa oikarissa. Itse en laittaisi minkäänlaista lipo akkua miehitettyyn ilmaalukseen missään tapauksessa enkä suosittele sitä kenellekkään missään tapauksessa.
Martti Sucksdorff.
EASA mekaanikon lupakirja 29331.
Ilmaaluskatsastaja E114.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 19:32
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
Matts kirjoitti:
Tuota lausetta kirjaimelleen tulkiten kukaan ei enää lentäisi metriäkään millään purjekoneella, oli siinä akku tai ei.
Älä vaan kerro Trafille :|
En ;-),
siellä taidetaan tietää jo.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 20:45
Kirjoittaja kristian
Boeingissa kärysi ihan eri tyypin akku, li-ion.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 21:29
Kirjoittaja WS
Näin on Boeingin kohdalla, mutta kysyppä Christian lennokkiporukalta miten käy kun lipo akku menee oikariin voin kertoa että kokemusta on (lennokeissa) ja pistoliekki on mahtava ja en minä ainakaan halua semmoista akkua koneeseeni jos joku muu haluaa niin ei voi mitään harrastetaanhan sitä base hyppyjäkin!
Sucksi.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 21:40
Kirjoittaja WPQ
Hmm.... Muutamia satoja miljoonia lipojohdannaisia liikkuu maailmalla ja tottahan se on, yksi skandaali (läppäriakuista) löytyy. Se poislukien kaikki kaupalliset akut ja niihin toimitetut laturit ovat erittäin turvallisia.

WS ajatteleppa lentokonetta jossa on kymmeniä, satoja tai tuhansia litroja leimahtamista odottavaa polttoainetta! Kuinka moni onkaan selvinnyt pakkolaskusta mutta kuollut polttoaineen liekkeihin?

OK, ollaan aika kaukana topikista.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Pe 12.04.2013 22:45
Kirjoittaja timbe
Tässä alkaa mennä tuttuun tapaan puurot ja vellit sekaisin.
1) Li-Io akku ei tarkoita sinällään mitään erityistä akkutekniikka, koska katodin materiaalia ei ole speksattu, niitä nyt on kaikenlaisia. Esim. Langen Li-Io akut pohjaa Saft tekniikkaan, joita mm. sähkö Arcuksessa ovat Li-Io sen tarkemmin määrittämättä (Saftin suojaa teknologiaansa, tod. näk. ovat Li-S).
2) Li-PO on tunnetusti aika ärhäkkää, enkä sitä purtsikkaan laittaisikaan. Lennokkihommissa on tullut rääkättyä yhtä Li-PO akkua liian isolla latausvirralla 2x ja nyt se on halkaisijaltaan 1.5x, säilytän sitä peltipurkissa, ei haittaa lennätyksessä.
3) LiFePO4 näyttäisi olen stabiiliampaa kamaa kirjallisuuden mukaan kuin perus Li-Io tai Li-PO, ja saksassa niitä myydään purtsikoihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/LiFePo4_battery
http://www.aeroakku.com/index.php/cat/c ... eries.html
4) Kaikki akut saa hajalle jos niitä lataa tai käyttää väärin.
5) Liikenneilmailussa on tullut matkustajille raja-arvo kaksi Li-Io tai vastaavaa akkua max a' 160Wh luvan kanssa. Tämähan on hehtaarilla mitä laitetaan purtsikkaan.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Su 14.04.2013 00:06
Kirjoittaja Juha Huvilinna
Boeingissa on litiumkobolttioksidi (LiCoO2) akut, jotka ovat litium akuista kaikkein kaikkein energiatiheimpiä, mutta samalla epästabiilimpia. Litiumrautafosfaatti (LiFePO4) on taas todella stabiili ja sitä et saa palamaan kuin kovalla ylilatauksella...

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Ti 16.04.2013 13:02
Kirjoittaja JTH
Aiheeseen lievästi liittyen. JS1 Revelation purtsikan valinnaisten optioiden listalta löytyy esim:
- 12V LiFePo 10Ah main battery with circuit breaker box and duel supply connectors replacing one Avionic Lead Acid battery
- 12V LiFePo 12Ah tail battery with circuit breaker
- Smart charger (LiFePo, Pb, LiPo, NiCd)

Ja jos vielä kommentti niistä form 1:stä. Mikään paperi tai certiplakaatti ei vaikuta millään lailla ko. osan laatuun tai luotettavuuteen. Paperi on vain pelkkää paperia.

terv. Jyrki

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Ti 16.04.2013 13:26
Kirjoittaja oteronen
Moi

Tiedustelin Schleicherilta.
Uli Kremer sanoi heillä olevan jo kokemusta ja suositteli LiFePo4 akkuja sekä instrumentti että moottoriakuksi.

Olli

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Ti 16.04.2013 18:09
Kirjoittaja Markku K
JTH kirjoitti: Ja jos vielä kommentti niistä form 1:stä. Mikään paperi tai certiplakaatti ei vaikuta millään lailla ko. osan laatuun tai luotettavuuteen. Paperi on vain pelkkää paperia.

terv. Jyrki
OT;
Ylläolevasta olen kyllä eri mieltä. Kyllä sertifikaatti, joka todistaa että osan laatua on seurattu, vaan vaikuttaa laatuun - olettaen että laatua on sen mukaisesti seurattu. Jos laadunvalvonnalla ei oikeasti mitään merkitystä olisi, tuskinpa vaikkapa sairaalaan ostettaisiin huomattavasti kalliimpia komponentteja kuin yleiskäyttöön. Ei nykymaailmassa, kun kaikesta säästetään ja vedetään niin tiukalle kuin vaan voidaan.

Osien valmistusprosessi voi hyvinkin olla täysin sama, mutta laadunvalvonnalla potkitaan maanantaikappaleet pois myynnistä.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Ti 16.04.2013 19:00
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
Ja jos EASA ilma-alukseen asennettuun osaan tai laitteeseen ei löydy formia (tai muuta hyväksyntää) lentokelpoisuustarkastuksessa, niin tämä osa on poistettava ja hankittava sellainen osa jolla on form tai muu hyväksyntä, sorry. Tämän lisäksi osan asentaneen huoltajan tieto ja taito voidaan asettaa kyseenalaiseksi.
Tämä on sitä nykypäivää.

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Lähetetty: Ti 16.04.2013 22:10
Kirjoittaja kristian
Tää on taas sen sortin huumoria että oksat pois. Lienee vain ajan kysymys, milloin katsastusta varten kone puretaa kaikesta varustuksesta, ainoastaan sen vuoksi että me täällä Suomessa osaamme tulkita saksalaisen Kölnissä kirjoittamia määräyksiä pahemmin kuin Horst olisi edes painajaisunissaan kuvitellut.