LiPo/NiMh akkuja?

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ti 16.04.2013 23:00

kristian kirjoitti:Tää on taas sen sortin huumoria että oksat pois. Lienee vain ajan kysymys, milloin katsastusta varten kone puretaa kaikesta varustuksesta, ainoastaan sen vuoksi että me täällä Suomessa osaamme tulkita saksalaisen Kölnissä kirjoittamia määräyksiä pahemmin kuin Horst olisi edes painajaisunissaan kuvitellut.
Valitettavasti ei ole huumoria.
Toivotaan että "Horst" kertoo myös suomalaisille mitä on asetuksia kirjoittaessaan tarkoittanut.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 404
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ti 16.04.2013 23:13

Tää on taas sen sortin huumoria että oksat pois. Lienee vain ajan kysymys, milloin katsastusta varten kone puretaa kaikesta varustuksesta, ainoastaan sen vuoksi että me täällä Suomessa osaamme tulkita saksalaisen Kölnissä kirjoittamia määräyksiä pahemmin kuin Horst olisi edes painajaisunissaan kuvitellut.
Toinen vaihtoehto on tehdä niin kuin esimerkiksi Italiassa on tapana, eli rekisteröidä kone Saksaan.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 17.04.2013 08:31

Markku Hiedanpää kirjoitti: Valitettavasti ei ole huumoria.
Toivotaan että "Horst" kertoo myös suomalaisille mitä on asetuksia kirjoittaessaan tarkoittanut.
"Mitään ei voi tehdä idioottivarmaksi, sillä idiootit ovat älykkäitä." [Murphy]

Nyt kun mietin lentokonetehtaalta tilattuja varaosia ja nippeleitä (niitä tulee lähes vuosittain), niin ainoa palikka jossa Form1 on tullut mukana oli uusi siiveke (sen jo melkein ymmärtää). Eli nyt tämä purjelentokoneiden kanssa vuodesta 1927 puuhastellut nyrkkipaja ei selvästikään osaa tulkita määräyksiä, vaan alati lähettelee hengenvaarallisia nippeleitään maailmalle, vailla turvallisuuden takaavia kaavakkeita. Pitäisikö olla huolissaan tehtaan "tiedosta ja taidosta", vai suomalaisesta määräyksentulkintakulttuurista?

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ke 17.04.2013 08:48

Lueskeltuani tätä ketjua ryhdyin etsiskelemään toimittajia joilta saisi n. 7ah akkuja ja m6 nylokkeja EASA form 1:llä varustettuna.
en ihan heti löytänyt.
Sitten tutkailin ETSO:t ja POA:t enkä vieläkään löytänyt.....

Vanhat akut, joilla muuten ei ole/ollut form ykköstä, alkaisivat olla uusimisen tarpeessa.

Apuva.

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 17.04.2013 08:49

kristian kirjoitti:
Markku Hiedanpää kirjoitti: Valitettavasti ei ole huumoria.
Toivotaan että "Horst" kertoo myös suomalaisille mitä on asetuksia kirjoittaessaan tarkoittanut.
"Mitään ei voi tehdä idioottivarmaksi, sillä idiootit ovat älykkäitä." [Murphy]
Pitäisikö olla huolissaan tehtaan "tiedosta ja taidosta", vai suomalaisesta määräyksentulkintakulttuurista?
Ehkä molemmista.

Katso: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 801:FI:PDF
Luku E, Osat, Asennus M.A.501
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 17.04.2013 09:03

kmarkkuv kirjoitti:Lueskeltuani tätä ketjua ryhdyin etsiskelemään toimittajia joilta saisi n. 7ah akkuja ja m6 nylokkeja EASA form 1:llä varustettuna.
en ihan heti löytänyt. Sitten tutkailin ETSO:t ja POA:t enkä vieläkään löytänyt.....
Vanhat akut, joilla muuten ei ole/ollut form ykköstä, alkaisivat olla uusimisen tarpeessa.
Apuva.
M Arkku
"Horst" on mm. kirjoittanut;

c) Ilma-alukseen tai sen osiin saa asentaa vakio-osia vain, kun huoltotiedoissa on täsmennetty kyseinen vakio-osa. Vakio-osa voidaan asentaa vain, jos sen mukana on todiste siitä, että osa on sovellettavien määräysten mukainen.
d) Ilma-alukseen ja sen osiin saa käyttää vain sellaisia raaka-aineita tai tarvikkeita, jotka ilma-aluksen tai sen osan valmistaja ilmoittaa asiaankuuluvissa huoltotiedoissa tai siten kuin osassa 145 määrätään. Tällaisia raaka-aineita voidaan käyttää vain silloin, kuin ne täyttävät niihin sovellettavat vaatimukset ja ovat asianmukaisesti jäljitettävissä. Kaikkien raaka-aineiden mukana on oltava niitä koskevat asiakirjat, joihin kuuluu lausunto vaatimusten mukaisuudesta ja joista ilmenee sekä raaka-aineen valmistaja että toimittaja.

Eli tehdas sanoo mitä osia voi asentaa, nylokit, pultit ja vastaavat ovat sellaisia standardiosia jotka eivät asetuksen mukaan tarvitse formia (kantaa akkuihin en löytänyt). Kysy tehtaalta mitä akkuja saa asentaa, osta sellainen ja säilytä vastaus. Kyllä tehdas silloin kertoo jos heidän mielestään form 1 vaaditaan akulta.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ke 17.04.2013 09:36

Markku Hiedanpää kirjoitti:Eli tehdas sanoo mitä osia voi asentaa, nylokit, pultit ja vastaavat ovat sellaisia standardiosia jotka eivät asetuksen mukaan tarvitse formia (kantaa akkuihin en löytänyt). Kysy tehtaalta mitä akkuja saa asentaa, osta sellainen ja säilytä vastaus. Kyllä tehdas silloin kertoo jos heidän mielestään form 1 vaaditaan akulta.
kiitos selventävästä vastauksesta.

Seuraavaksi otan yhteyttä Eiriavion Oy:öön, vai miten se nyt meni... 8)

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 17.04.2013 09:44

kmarkkuv kirjoitti:
Markku Hiedanpää kirjoitti:Eli tehdas sanoo mitä osia voi asentaa, nylokit, pultit ja vastaavat ovat sellaisia standardiosia jotka eivät asetuksen mukaan tarvitse formia (kantaa akkuihin en löytänyt). Kysy tehtaalta mitä akkuja saa asentaa, osta sellainen ja säilytä vastaus. Kyllä tehdas silloin kertoo jos heidän mielestään form 1 vaaditaan akulta.
kiitos selventävästä vastauksesta.
Seuraavaksi otan yhteyttä Eiriavion Oy:öön, vai miten se nyt meni... 8)
M Arkku
PIK-20:llä on EASA:n SAS eli sen tyyppihyväksymistodistuksen haltijuutta hoitaa EASA, eli ota yhteys Kölniin ;-)

PIK-20 EASA-tyyppihyväksynnät (EASA Specific Airworthiness Specification):
- EASA.SAS.A.011 - Siren PIK-20E IIF, PIK-30
- EASA.SAS.A.023 – PIK 20, PIK 20B
- EASA.SAS.A.024 – PIK 20D
- EASA.SAS.A.085 – PIK 20E, PIK-20E II
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 404
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 17.04.2013 10:22

Jos tämä sovelletaan niin kuin se on kirjotettu, niin Suomessa ei enää lennä yksikään yli 5 vuotta vanha purjekone, paitsi Annex II tyyppisä.

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 17.04.2013 10:39

Matts kirjoitti:Jos tämä sovelletaan niin kuin se on kirjotettu, niin Suomessa ei enää lennä yksikään yli 5 vuotta vanha purjekone, paitsi Annex II tyyppisä.
Nämä asetukset ovat olleet voimassa syksystä 2003 asti, joten niiden tiukkuus ei pitäisi enää ilmailun harrastajaa yllättää.
EASA on onneksi laatimassa näihin kevennyksiä yksityistoimintana harjoitettavalle kevyelle ilmailulle (ELA1 ilma-alukset), kun on todettu ja myös myönnetty että niiden säädösten noudattamisen vaatiminen kevyessä harrasteilmailussa nostaa kustannuksia eikä edistä olennaisesti lentoturvallisuutta. Toivotaan että EASA saa nämä säädökset uudistettua mahdollisimman nopeasti (so. vuosi - kaksi ?). Nyt "Horst" voi uudelleen kirjoittaa huoltotoiminta-asetuksen ja korjata sitä paremmin harrasteilmailulle sopivaksi ja/tai suomalaisenkin viranomaisen ymmärrettäväksi ;-)
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja JTH » Ke 17.04.2013 10:53

Ensiksi, en mitenkään kiistänyt form 1 pakollisuutta.

Toiseksi tässä yksi kuvaava esimerkki. Tämä ei ole (vielä?) ilmailualalta, mutta kuitenkin. Kun esim. kiinalaiselta tavarantoimittajalta kysyy jotain sertifikaattia, vastaus on että minkälaisen tarvitset. Ja sellainen paperi sitten tehdään. Tottakai kaikki haluavat käyttää lenskarissa vain laadukkaita osia, mutta silti se paperi on vain paperia ja rauta on rautaa. Osan laatu ei parane tarkastamalla eikä se parane sertifikaateilla eikä leimoilla.

t. Jyrki

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 17.04.2013 13:40

JTH kirjoitti: Osan laatu ei parane tarkastamalla eikä se parane sertifikaateilla eikä leimoilla.
Ei parane, mutta se kertoo sen että osa on todennäköisesti sitä saksassa tuotettua ja "turkkilaisen" tekemää laatua :?
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 282
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ke 17.04.2013 14:09

Vähän ehkä oftopickia eri elämän alalta, mutta aihetta sivuten (paperit):

Käsittääkseni kaikilla kiinni jääneillä valelääkäreillä on ollut "paperit kunnossa".

Ja kuinka paljon nyt käytetään resursseja erilaisten todistusten ja niiden alkuperän tutkimiseen....
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Ke 17.04.2013 18:21

Löytyykö tästä vastaus Boeingille ja purjelentäjille..hmmm....!! :evil: :twisted:

T Eki

Small in Size, Big On Power: New Microbatteries the Most Powerful Yet
Apr. 16, 2013 — Though they be but little, they are fierce. The most powerful batteries on the planet are only a few millimeters in size, yet they pack such a punch that a driver could use a cellphone powered by these batteries to jump-start a dead car battery -- and then recharge the phone in the blink of an eye.

Developed by researchers at the University of Illinois at Urbana-Champaign, the new microbatteries out-power even the best supercapacitors and could drive new applications in radio communications and compact electronics.
Led by William P. King, the Bliss Professor of mechanical science and engineering, the researchers published their results in the April 16 issue of Nature Communications.
"This is a whole new way to think about batteries," King said. "A battery can deliver far more power than anybody ever thought. In recent decades, electronics have gotten small. The thinking parts of computers have gotten small. And the battery has lagged far behind. This is a microtechnology that could change all of that. Now the power source is as high-performance as the rest of it."
With currently available power sources, users have had to choose between power and energy. For applications that need a lot of power, like broadcasting a radio signal over a long distance, capacitors can release energy very quickly but can only store a small amount. For applications that need a lot of energy, like playing a radio for a long time, fuel cells and batteries can hold a lot of energy but release it or recharge slowly.
"There's a sacrifice," said James Pikul, a graduate student and first author of the paper. "If you want high energy you can't get high power; if you want high power it's very difficult to get high energy. But for very interesting applications, especially modern applications, you really need both. That's what our batteries are starting to do. We're really pushing into an area in the energy storage design space that is not currently available with technologies today."
The new microbatteries offer both power and energy, and by tweaking the structure a bit, the researchers can tune them over a wide range on the power-versus-energy scale.
The batteries owe their high performance to their internal three-dimensional microstructure. Batteries have two key components: the anode (minus side) and cathode (plus side). Building on a novel fast-charging cathode design by materials science and engineering professor Paul Braun's group, King and Pikul developed a matching anode and then developed a new way to integrate the two components at the microscale to make a complete battery with superior performance.
With so much power, the batteries could enable sensors or radio signals that broadcast 30 times farther, or devices 30 times smaller. The batteries are rechargeable and can charge 1,000 times faster than competing technologies -- imagine juicing up a credit-card-thin phone in less than a second. In addition to consumer electronics, medical devices, lasers, sensors and other applications could see leaps forward in technology with such power sources available.
"Any kind of electronic device is limited by the size of the battery -- until now," King said. "Consider personal medical devices and implants, where the battery is an enormous brick, and it's connected to itty-bitty electronics and tiny wires. Now the battery is also tiny."
Now, the researchers are working on integrating their batteries with other electronics components, as well as manufacturability at low cost.
"Now we can think outside of the box," Pikul said. "It's a new enabling technology. It's not a progressive improvement over previous technologies; it breaks the normal paradigms of energy sources. It's allowing us to do different, new things."
The National Science Foundation and the Air Force Office of Scientific Research supported this work. King also is affiliated with the Beckman Institute for Advanced Science and Technology; the Frederick Seitz Materials Research Laboratory; the Micro and Nanotechnology Laboratory; and the department of electrical and computer engineering at the U. of I.

Avatar
timbe
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja timbe » To 18.04.2013 09:09

Artikkelin mukaan saavutettu energiatiheys per tilavuus on samaa suuruusluokkaa kuin Li-Io akuilla, mutta näistä on saatu sata kertaa isompia virtoja ulos. Ei taida olla näistä apua purjelentäjille mutta sähkö- ja hybridiautot hyötyvät tästä kehityksestä eniten.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 10.03.2014 19:10

oteronen kirjoitti:ryhdyin koekaniiniksi ja tilasin 2 kpl:
http://www.aeroakku.com/product_info.ph ... 12-10.html

Purjelentorahalla :lol:
Vanhaa ketjua lainaten, minäkin ryhdyin koekaniiniksi ja tilasin pari tuollaista:

http://www.aeroakku.com/product_info.ph ... -8-V1.html

Painavat 995g kipale.

Sekä CTEKin uuden LiFePo4-laturin:

http://www.ctek.com/gb/en/chargers/LITHIUM%20XS

Samaa valuuttaa käytin kuin Olli.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 11.03.2014 18:05

Vaikuttaa hyvältä..mitä lie rahti per kappale ?

Avatar
mnikunen
Viestit: 64
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:45
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja mnikunen » Ke 12.03.2014 12:18

Saksasta saa aika suuret paketit 40eur:lla.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 12.03.2014 14:07

30 euroa taisi olla kahden akun rahti kuriirilla, siellä ne ovat tiedot myyjän nettisivuilla.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: LiPo/NiMh akkuja?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 29.04.2014 16:45

Olen nyt lentänyt kolme lentoa uusilla akuilla. En ole vielä saanut akkuja tyhjenemään vaikka virrat ovat olleet kaikissa vehkeissä päällä aamusta iltaan (radio, laskin, Oudie, Flarm, kaartomittari), ja viimeisin lento oli pakkaskelissä. Jännite laturista otetulla akulla on 13.2V ja pisimmän lennon jälkeen oli vielä 12.8V mittarissa. Sikäli toimivat niin kuin pitääkin.

Vastaa Viestiin