Mandatory TN4032 aktivoitu LS-4

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
mnikunen
Viestit: 64
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:45
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Mandatory TN4032 aktivoitu LS-4

Viesti Kirjoittaja mnikunen » Ke 08.05.2013 12:13

Tiedoksi, DG tehdas on aktivoinut vanhan TN4032 pakolliseksi maaliskuusta 2013 alkaen.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Mandatory TN4032 aktivoitu LS-4

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 08.05.2013 12:38

Kyseessä on siis kuomun takaosassa oleva ohjaintappi, joka (yhdessä ilmavirran kanssa) pakkolaukaisussa heittää kuomun etuosan ylös ja taakse. Jollei ohjainta ole, on vaara, että kuomu lähtee suoran taakse ja iskee pilottia otsaan. Varmaan hyödyllinen, tietyissä tilanteissa.

Suunnilleen sama tehtaan muutosmääräys koskee myös ainakin LS-7 -koneita.

Tässä on nyt kumminkin taas ristivetoa DG:n ja EASA:n välillä. EASA ei ole ainakaan vielä määrännyt tätä pakolliseksi. (Mikä mahtaakaan olla byrokraattisesti oikea sanamuoto?)

Asia on taas kerran nivoutunut yhteen manuaalien päivityksen kanssa. TN4032 määrää manuaalit vaihdettaviksi, mikä DG:n mukaan onnistuu ainoastaan jos koneen omistaja tekee huoltosopimuksen, jonka hinta vuodelle 2013 on 425€ ja siitä eteenpäin 245€/vuosi. Plus ALV.

Ohjaintappiakaan ei voi ostaa ilman että solmii huoltosopimuksen.
papafox-Sakke

Asko/Kiy
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 24.04.2006 09:39

Re: Mandatory TN4032 aktivoitu LS-4

Viesti Kirjoittaja Asko/Kiy » To 09.05.2013 20:36

Nuo TN:t on olleet DG:n sivuilla jo ainakin viime syksynä (LS7: TN7009_rev2.pdf, LS4: TN4032rev2.pdf).

Meillä on sopimus SUIO:n kanssa ja kysyinkin tästä viime syksynä. Kuusiston Markku vastasi, että eivät ole pakollisia, koska "AD:tä ei ole tullut kummastakaan". Kuten ei näy vieläkään EASA:n sivuilla, ks. http://ad.easa.europa.eu/

Asko

Hatakka
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Mandatory TN4032 aktivoitu LS-4

Viesti Kirjoittaja Hatakka » Pe 10.05.2013 12:01

Saken mainitseman kuomun takaosan ohjaintapin (ns. Röger-hook) lisäksi ainakin LS4:ään pitää tuon tehtaan mandatory noten mukaan asentaa kuomun etuosan kiinnityspisteeseen jousitoiminen laite, joka varmistaa kuomun etuosan nousemisen pakkolaukaisutilanteessa.

Osasarja tuli asennettua Turun lentokerhon LS4:ään talven aikana, oletin homman pakolliseksi kun tehtaan TN niin sanoo. Hintaa osille tuli veroineen ja rahteineen vajaat 700 euroa.

Asko/Kiy
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 24.04.2006 09:39

Re: Mandatory TN4032 aktivoitu LS-4

Viesti Kirjoittaja Asko/Kiy » La 11.05.2013 18:51

Kovastihan nuo DG:lle tätä turvallisuudella hyppytilanteessa perustelevat, voisi olla fiksua tehdä tuo sijoitus, vaikka ei niin "pakollinen" olisikaan. Meillä on LS7:ssa 3000h tarkastus ensi talvena, joten DG:n suojelurahan joudumme joka tapauksessa maksamaan (lienee pakollinen osien tilaukseen).

Oliko ongelmia LS4:n asennuksessa? Meillä on myös nelonen. Seiskassa asennus on helpompi (pelkkä kuomun takaosan tappi).

T: Asko

Vastaa Viestiin