Taisin löytää kunnon lyijyakun

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 114
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja HK » To 21.11.2013 14:41

Hei
Kuten edellisessä kannaotossa kerroin olen etsiskellyt käypästä akkua jo useamman vuoden ajan ja havainnut todellisten kapasiteettin ja akkujen painon selvän laskun. Nykyiset nimellisesti 9Ah akut tuntuvat antavan testissä vain n. 6-6.5Ah.
Viimeisin testaamani merkki PBQ 9HR-12 (paino 2.67kg) antoi testissä (H.Pellikka) yli 7.5Ah 6 tunnin latausajalla. Tämä tietää 4-6v ylimääräistä käyttöaikaa ennenkuin se putoaa muiden 9Ah akkujen tasolle. Niitä ei ole kellään Suomessa varastossa. Voisin niitä laatikollisen kevääksi hankkia 42e hintaan jos asia alkaa kiinnostamaan. Ilmoitelkaa itsestänne.
hannu.korhonen@insto.inet.fi.
ps. Testattuja 6-6.5Ah akkuja löytyy myös muutama kohtuu hintaan jos ketä sattuu kiinnostamaan.
terv HK

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja Alfalima » La 07.12.2013 09:21

Moi,

Oletteko vastaavalla tavalla testanneet LiFePO4 akkuja? Lupaavat saman kokoiselle akulle 10Ah ja enemmän syklejä, on kilon kevyempi per kpl jne. Ihan näiden speksien perusteella vaikuttaisi paremmalta kuin perinteinen lyijyakku.

Hintaa on enemmän, mutta onko hintansa väärti?

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 452
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja kristian » La 07.12.2013 14:24

Alfalima kirjoitti:Moi,

Oletteko vastaavalla tavalla testanneet LiFePO4 akkuja? Lupaavat saman kokoiselle akulle 10Ah ja enemmän syklejä, on kilon kevyempi per kpl jne. Ihan näiden speksien perusteella vaikuttaisi paremmalta kuin perinteinen lyijyakku.

Hintaa on enemmän, mutta onko hintansa väärti?

Antti
Eiköhän noi ole tekniikaltaan osoittautuneet jo luotettaviksi. Olen aikeissa hommata pari LiFePo-akkua ensi kesäksi. Suurin etu omalla kohdalla on 2,5 kg painon säästö, mutta ei kait käytännössä tuplakapasiteettikaan haittaa, etenkin jos transponderin joutuu hommaamaan lähivuosina.

Kristian

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 367
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja WS » La 07.12.2013 15:31

Moi. Hanskin ja Pellikan Heikin mukana tuossa akkutestaulsessa olleena niin nyt näyttää että on Hanski löytänyt tuommoisen normaaliakun PJB 12v 10ah todellinen mitattu on 8ah+ eli todella hyvä normaali akuista löytyy maksimissaan noin 5 ah ja painoa noin2,2 kg kun PJB painaa 2,8 kg. Viime keväänä juttelin Friedricshafenissa Uli Gramer:n kanssa ja hän ei ollut vakuuttunut LIFEPO 4 akuista lähinnä kalliin hinnan ja säilytyksen takia. AEROACCU:lla Saksassa LIFEPO 4 , 10 ah akku maksaa 169€ ja PJB 10 ah 28,90€ yhden akun painonsäästö 1,6 kg ja hintaa lisää 140 € + laturi. Terosen Olli on tietääkseni käyttänyt LIFEPO 4 akkuja viime kesänä ja hän tietää paremmin niistä. Itse pitäydyn toistaiseksi normaali akuissa kuitenkin tarkasti valituissa joissa tarpeeksi amppeeritunteja. Antti voin kertoilla testin tuloksista kunhan valmistuvat jos kiinnostaa.
WS

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ma 09.12.2013 08:31

Moi,

Mainosmies kirjoittaa:
LiFePO4 Battery: 12V 10Ah (120Wh, 40A rate) - Replace SLA 12V 10Ah with 5 times cycle life, lighter weight - UN Approved (DGR)

Ja kysymykseni oli ja on edelleen onko tullut testattua ptääkö nuo lupaukset paikkansa? Onko oikeasti 10Ah ja kestääkö 5 kertaa kauemmin?
Jos nämä lupaukset toteutuvat ovat nämä akut kapasiteetiltaan, käyttöiältään ja painoltaan parempia kuin lyijyakut. Hintakin on edullisempi jos tuo "5 times cycle life" tarkoittaa viisinkertaista käyttöikää....

Purtsikassa ei-kantavien osien paino saattaa jossain tapauksessa rajoittaa ja silloin kaikki paino, mitä rungosta saa pois on eduksi. Ymmärtääkseni Kristianilla on ASW:n kanssa tarpeen päästä kerholuokan sääntöjen määräämään normipainoon, jottei tule tasotuskertoimeen korotusta. Akkujen vaihdolla saa pari kiloa pois helpommin kuin lenkkipolulla.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 452
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 10.12.2013 13:12

Alfalima kirjoitti:Moi,

Mainosmies kirjoittaa:
LiFePO4 Battery: 12V 10Ah (120Wh, 40A rate) - Replace SLA 12V 10Ah with 5 times cycle life, lighter weight - UN Approved (DGR)

Ja kysymykseni oli ja on edelleen onko tullut testattua ptääkö nuo lupaukset paikkansa? Onko oikeasti 10Ah ja kestääkö 5 kertaa kauemmin?
Jos nämä lupaukset toteutuvat ovat nämä akut kapasiteetiltaan, käyttöiältään ja painoltaan parempia kuin lyijyakut. Hintakin on edullisempi jos tuo "5 times cycle life" tarkoittaa viisinkertaista käyttöikää....

Purtsikassa ei-kantavien osien paino saattaa jossain tapauksessa rajoittaa ja silloin kaikki paino, mitä rungosta saa pois on eduksi. Ymmärtääkseni Kristianilla on ASW:n kanssa tarpeen päästä kerholuokan sääntöjen määräämään normipainoon, jottei tule tasotuskertoimeen korotusta. Akkujen vaihdolla saa pari kiloa pois helpommin kuin lenkkipolulla.

Antti
Se on kamalaa kun joutuu rahaa ja vaivaa säästämättä kasvatettua vatsaa laihduttamaan, IGC:n vuoksi. :D

Lyijyakkujen speksattu elinikä on 3-5 vuotta. Käytännössä purjelentokäyttö on niin kovaa (pakkasella täyspurku toistuvasti), että akun kapasiteetti notkahtaa jopa alle 3 vuodessa, eli n. 100 syklissä. En usko että LiFePo:n elinikä olisi 15-25 vuotta, mutta jos se on yli 5 vuotta niin sekin on jo hyvä saavutus.

Akkujen hinnasta puhuminen on aina yhtä huvittavaa kun koneissa on kiinni 100-140 tuhatta euroa. Sellaisen koneen pääomakustannuksilla voi ostaa yhden uuden lyijyakun vuoden jokaisena päivänä, LiFePo-akunkin kerran viikossa. :shock:

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 114
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja HK » Ma 30.12.2013 10:00

Edelliseen
Mulla on ollut samat akut nyt (Panasonic, Biltema, Yuasa ) 7 kautta ja olen mitannut ne vuosittain. Keskimäärin ne näkyvät pudottavan n 0.2-0.25Ah/vuosi (n.35 lentoa). Lähtöjään 7.5 Ah akun pitäisi tämän perusteella pysyä yli 6Ah kapasiteetissa n.7v. (Yuasa on pysynytkin)
Kokeilin nuo Ollin 10Ah LiFePo akut ja niissä on lähtöjään 10-11Ah. Lisäkustannuksena tulee huomioida niille räätälöity laturi n. 70e.
Ajattelin pysyä lyijyakussa.
terv HK

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Taisin löytää kunnon lyijyakun

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 30.12.2013 14:07

Aina ei painon säästö (kerholuokan koneessa) kiinnosta 8)

Vastaa Viestiin