uusia härpäkkeitä PIKiin
Lähetetty: Pe 13.12.2013 12:17
Saksalainen ystäväni, onnellinen eemelipikin omistaja suunnittelee 833-radion ja transponderin hankintaa. EASA-sääntöjen mukaan tähän täytyy saada ”minor modification”-lupa. Konetta on vuosien varrella modailtu vastaavilla radiolaitteilla, esim. flarmeilla, loggereilla ja kämmenmikroilla. Ja kuinkas on akkuasennusten luvanvaraisuus? Meidän koneessamme vaihdettiin moottorin nesteakku lyijyhyytelöakkuun ja asennettiin hattuhyllylle uusi avioniikka-akku. Kaikki tietenkin ennen vuotta 2004, jolloin säännöt kiristyivät. Käsittääkseni kaikki muutokset vaativat nykyisin luvan easalta.
Minor modification-hakemukseen tarvitaan vähän suunnittelutyötä ja 300 euroa rahaa. Samaan hakemukseen voi niputtaa ainakin muutaman vähäisen muutoksen ja haettaessa muutosta esim. PIK20A,B,C,D ja E –tyypille eikä vain tietylle rekisteritunnukselle, voisivat kaikki halukkaat tehdä muutoksen omaan koneeseensa.
Löytyisikö vaivaa ja kustannuksia jakavaa talkooporukkaa PIKin omistajien piiristä?
Ystäväni kyselee samaa segelflug.de –keskustelupalstalla lähiaikoina. Jos mukaan saadaan 10 – 20, eivät kustannukset huimaa laihialaistenkaan päätä. Aluksi olisi hyvä kartoittaa se, mitä halutaan ja mihin kaikkeen viranomainen vaatii luvan.
tapio k
0400 727 183
Minor modification-hakemukseen tarvitaan vähän suunnittelutyötä ja 300 euroa rahaa. Samaan hakemukseen voi niputtaa ainakin muutaman vähäisen muutoksen ja haettaessa muutosta esim. PIK20A,B,C,D ja E –tyypille eikä vain tietylle rekisteritunnukselle, voisivat kaikki halukkaat tehdä muutoksen omaan koneeseensa.
Löytyisikö vaivaa ja kustannuksia jakavaa talkooporukkaa PIKin omistajien piiristä?
Ystäväni kyselee samaa segelflug.de –keskustelupalstalla lähiaikoina. Jos mukaan saadaan 10 – 20, eivät kustannukset huimaa laihialaistenkaan päätä. Aluksi olisi hyvä kartoittaa se, mitä halutaan ja mihin kaikkeen viranomainen vaatii luvan.
tapio k
0400 727 183