DG1000 ja DG500 lentojarrumekanismi

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

DG1000 ja DG500 lentojarrumekanismi

Viesti Kirjoittaja tapio k » To 25.02.2016 10:19

2013 Sveitsissä tapahtui onnettomuus, jossa lentojarrut eivät suostuneet menemään kiinni lähestymisen aikana. Vajaaksi jäi ja koneelle kävi huonosti, mutta lentäjät selvisivät vammoitta.
- Syynä lentojarrujen heikkoon toimintaan oli "jonkun" asentama ohjaintankojen liitos, jossa oli väärän suuntaiset kierteet.
Onnettomuuden tutkinta ei ottanut kantaa tämän "jonkun" henkilöllisyyteen. Kone oli aika uusi, mutta yksi laskutelineremppa oli siihen tehty. Tehdas pesee kätensä tietenkin.

Tässä onnettomuuskertomus saksaksi, jonka kuvia voi katsella jo lyhyellä oppimäärällä:

http://www.sust.admin.ch/pdfs/AV-berichte/2247.pdf

Tässä taas DG:n antama tarkastusohje, joka on edelleen nettisivuilla otsikoitu DG1000:lle, mutta tekstipuolella se on laajennettu koskemaan myös DG500:n kaikkia malleja.

http://www.dg-flugzeugbau.de/fileadmin/ ... 013-83.pdf

Jutun opetussisältö on se sama: tarkastakaa ohjaimet ja jarrut aina kunnolla, vaikka vikoja löytyy harvoin.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 129
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: DG1000 ja DG500 lentojarrumekanismi

Viesti Kirjoittaja vostok » To 25.02.2016 12:25

Tuossahan on pääosassa sama nippeli jota ollaan kovasti ihmetelty DG505 vuosihuolloissa.

Siinä tangot kytketään toisiinsa pallonivelellä, joka on taaemman tangon päässä kiinni kierteillä. Lentojarrun kiertoliike on toteutettu niin että tuo kierteinen ruuvi kääntyilee siellä tangon pään naaraskierteissä. Ympärillä on jousi pitämässä paketin kasassa. Nämä ruuvin vapaasti pyörivät kierteet välittävät käyttövoiman taaemmille vipstaakeille.

Tulee vähän mieleen, että olisihan tuohon kohtaan jonkun toisenkinlaisen mekaniikan voinut keksiä?

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: DG1000 ja DG500 lentojarrumekanismi

Viesti Kirjoittaja Hurja » To 25.02.2016 15:55

Niin tuon jousen on ilmeisesti tarkoitus estää vain tuon pallonivelen säädön pyöriminen eikä sen kummempaa. Siinä ei kyllä tarkastukset paljon auta, jos joku on suuressa viisaudessaan laittanut vääränkätisellä kierteellä varustetun vaihto-osan paikalleen. Siinä kyllä sais antaa raippaa ja kunnolla tuon tehneelle :shock:

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: DG1000 ja DG500 lentojarrumekanismi

Viesti Kirjoittaja jkettu » To 25.02.2016 16:56

Niin, siis tuon "säädön"hän on tarkoituskin pyöriä kierteessään jotta tönärit pääsee kiertymään keskenään enemmän kuin haarukassa oleva pallolaakeri sallii. Jousi taas tuottaa voiman joka pitää jarrukahvan kabiinin seinää vasten kunnes pilotti vääntää sitä sisäänpäin päästäkseen laippakahvan yli.

Tuossa vääräkätisen linkin tapauksessahan se "joku" oli kierretapilla leikannut oikeakätisen kierteen tangon päähän jotta saa laakeripään paikalleen (kun ei ilmeisesti ollut sopivaa osaa miljoonalaatikosta löytänyt). Tieysti kierteestä ei silloin jää juuri mitään jäljelle ja korkkaaminen on varmaa. Ehkä noissa easan mekaanikkokelpoisuusvaatimuksissa sittenkin on jotain järkeä...

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: DG1000 ja DG500 lentojarrumekanismi

Viesti Kirjoittaja Hurja » Pe 26.02.2016 09:03

Eikai DG1000:ssa tai DG500:ssa ole laippoja tai laippakahvaa? Tai siis onhan se DG500/22m malli jossa laipat, mutta sellainen ei taida olla kyseessä.

Ei voi väittää, etteikö niissä mekaanikko papereissa jotain järkeä ole. Loppuu vaan paperilla pätevät ihmiset hyvin nopeasti ja saa alkaa miettimään muita harrastuksia.

Vastaa Viestiin