Trafi, Lentokelpoisuusseminaari 21.3.2016

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Trafi, Lentokelpoisuusseminaari 21.3.2016

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 21.03.2016 18:19

Terveisiä lentokelpoisuusseminaarista!

Aineisto löytyy:
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilai ... _21.3.2016

Tilaisuudessa Trafin miehet ammensivat tietoa kuulijoille. "Keskustelua" oli aika vähän, enemmän kysymyksiä joihin Trafi vastaili.

• GA Phase II, Jyrki Laitila
Oikein mielenkiintoinen.
NPA 2015-08 julkaistu 09.07.2015. CRD ja Opinion julkaistaan huhtikuussa 2016. Ennuste: koko roska tulee voimaan huhtikuussa 2017?
• Uusi Kevyt Part-ML liite VI asetukseen 1321/2014: koskee purjekoneita.
• Uusi Part-CAO organisaatio (Combined Airworthiness Organisation) F:n tilalle, osin G:n tilalle myös.
• Huolto-organisaatioiden mahdollista tehdä lentokelpoisuuden tarkastus ARC vuosihuollon yhteydessä. Sama henkilö voi tehdä huollon ja lentokelpoisuustarkastuksen.
• Valtuutettu mekaanikko (näytetyö) voi tehdä lentokelpoisuuden tarkastuksen (=kirjoittaa ARC:n) koneelle (Part-ML) vuosihuollon yhteydessä. Hänen tulee myös antaa huoltotodiste huollosta.

Toistan: jos hyvin menee, niin jo keväällä 2017 (???) voi sellainen kaveri, joka on Miukun listalla, tai jolla on harrastemekaanikon lupakirja, ja jolla on Trafin valtuutus tehdä ARC-tarkastuksia, tehdä koneeseen vuosihuollon ja kirjoittaa ARC:n.

•Part-NCO ja sen vaikutukset lentokelpoisuuteen, Erik Korpijärvi ja Pertti Aaltio
• Lentotoimintamääräyksistä oli puhetta.
• Aineistossa puhutaan MELlista eli Minimum Equipment List. Ei koske purjekoneita! Eikä sitä kannata MOPUihinkaan soveltaa! Pitkä juttu...
• ELT tai PLB. PLB = Personal Locator Beacon. Vähän niin kuin SPOT, paitsi SPOT ei kelpaa... Vaatimus tulossa piakkoin: kaikkiin koneisiin. Paitsi ei purjekoneisiin!
• Ylipäätään, Part-NCO ei koske purjekoneita, siirtymäaikaa venytetään, luultavasti Part-Gliding ehtii syrjäyttämään tämän.

•CS-STAN, Jari Lyytinen +EASA Form 123
• Vakiomuutostöistä. Koskee esim laskimen, uuden radion, Flarmin tai hyttysputsareitten asentamista purjekoneeseen, tai ääritapauksessa katkenneen rungon paikkausta.
• Työ helpottuu. Käytännössä vermeitten asentamisesta tulee laillista, vaikkei niihin olisi Form 1:stä tai koneen valmistajan asennusohjeita.
• Kannattanee edelleen kilauttaa kaverille...

•Poikkeamaraportointi, Paavo Himmanen
On tullut uusi raportointisysteemin GEN M-1:n tilalle, senhän kaikki tiesivät? Tehkää raportteja!

•Ilma-aluksen huolto-ohjelman itse julkaiseminen (Declaration) ja vähimmäistarkastusohjelma (MIP), Jukka Parviainen
• No nyt tuli tietoa. Jukka olisi hyvä konepistoolimies.
• Omistaja voi itse laatia ja julkaista huolto-ohjelman. Huolto-ohjelma ei voi olla kevyempi kuin MIP.
• Omistaja voi huoltaa koneen myös MIPin mukaisesti.
• Huolto-ohjelma on tarkistettava vuosittain. Huom! Aineiston sivu 7:n mukaan ARC-tarkastajan pitäisi tehdä tämä. Asia korjattiin, myös omistaja voi tehdä vuosittaisen tarkastelun.

•Part 66L lupakirja-asiat, Jani Kosonen
• Kevyen pään mekaanikon lupakirjoista.
• Part-66L on tulossa. Meitä koskee alaryhmät L1 ja L2. L1c ja L2c olivat Kososen mielestä turhaa hienostelua.
• Lupakirjoja aletaan myöntää 1.10.2018 ja niitä voi alkaa käyttää 1.10.2019.
• Ne joilla on harrastemekaanikon lupakirja ennen 1.10.2018, saavat Part-66L:n laajoilla oikeuksilla
• Miukun listan henkilöt ja muut, jotka ovat huoltaneet koneita (antaneet huoltotodistuksia) saavat Part-66L:n rajatuilla oikeuksillä, ääritapauksessa yhteen koneyksilöön rajattuna
• Kysymys: Kuka saa nyt huoltaa konetta?
•• Pitkiä vastauksia, mutta pääsääntöisesti se henkilö, joka ennenkin on huoltanut koneen, saa sen vastakin huoltaa, Part-66L:n tuloon asti (Lue PEL M3-4 Siirtymäsäännökset)
•• Jos joku ostaa turbo-koneen, ja hänellä on aikaisemmin ollut puhdas purjekone, saako huoltaa? No ei oikeastaan saisi...
•• Harrastemekaanikko voi huoltaa minkä vaan koneen, myös maksua vastaan

•Kansalliset lentokelpoisuusmääräykset, Pertti Aaltio
Lentokelpoisuusmääräyksistä, niitä pitää vähän metsästää kun Trafi ei enää suomenna ja toimita niitä.


Semmoista. Muut tilaisuudessa käyneet voisivat mielellään täydentää tai korjata saamiani käsityksiä.
papafox-Sakke