Mitä bensaa käytätte 2-t rotaxeissa?

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
oh277
Viestit: 4
Liittynyt: To 22.12.2011 08:50

Mitä bensaa käytätte 2-t rotaxeissa?

Viesti Kirjoittaja oh277 » To 26.01.2017 22:34

Ajeletteko 98E:llä vai pienkonebensalla? Täyttyykö valmistajan oktaanivaatimukset?
Onko seoksia pitänyt säädellä? Kertoisitteko kokemuksia/ohjeita?

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: Mitä bensaa käytätte 2-t rotaxeissa?

Viesti Kirjoittaja jkettu » Pe 27.01.2017 21:55

Meillä on Rotaxin 535C. Sen minimioktaanivaatimus on 95 RON. Pienkone(=alkylaatti)bensa on vähintään 93 RON. Ja kun lentokoneista on kysymys, niin mikään virallinen taho ei tietenkään suostu ottamaan minkäänlaista vastuuta mistään.

Mutta! Alkylaattibensa on kemiallisesti erilaista ja sen puristuskestävyys tulee muualta kuin oktaaneista. Moottorin kannalta pienkonebensa vastaa 98:a. Vertailun vuoksi: pienkonebensa on 90 MON, kun taas autobensa (98E5) on vain 85 MON.
RON = Research Octane Number = se luku jonka laboratorio mittaa
MON = Motor Octane Number = se luku jolla on moottorin hyvinvoinnin kannalta merkitystä

Me on nyt ajettu pienkonebensalla kolme ja puoli kesää. Ei nakuta ja toimii muutenkin moitteettomasti. Suuttimet, tulpat ja palotilat pysyy puhtaana ja letkut ja kalvot ehjänä. Seosta saattaa joutua pikkasen laihentamaan jos täydellisyyttä tavoittelee, ero normibensaan on varsin pieni. Pumpusta ostettuna hintaero ei ole merkittävä.

TL:DR: Teknisesti ja käytännössä pienkonebensa on selvästi parempaa kuin autoviinalitkut. Papereiden perusteella toimiva byrokraatti ei käyttöä salli.

Vastaa Viestiin