Part-66 L-lupakirjat

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja PI310 » To 23.08.2018 08:46

Purjekoneiden huoltajan lupakirjavaatimukset ja niiden voimaantuloaikataulu julkaistu. Soveltaminen alkaa 1.10.2019....

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 42&from=EN

Vilvuo
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 11.10.2004 08:33
Paikkakunta: Turku

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Vilvuo » Su 26.08.2018 11:38

Mutta tämähän on parempi kuin pullo halpaa irkkuviskiä! Nuppi aivan sekaisin ja päänsärky päälle. Osaako joku kertoa mitä tämänkertainen uudistus (taitaa olla viides kymmenessä vuodessa) tarkoittaa tavallisen, miukulistatun purjekoneen (juu komposiittirakenteisen) huoltajan kannalta lokakuussa 2019?
Kauan sitten opetettiin että uudistuksilla on joku syy: asiat yleensä muuttuu parempaan suuntaan niiden myötä.
Ville

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Matts » Su 26.08.2018 16:14

Vilvuo kirjoitti:uudistuksilla on joku syy: asiat yleensä muuttuu parempaan suuntaan niiden myötä.
Ville
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Aki_Suokas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 21.12.2018 12:21

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Aki_Suokas » Ke 03.04.2019 21:05

Nyt on myös AMC ja GM osiot tiedossa. Julkaistiin 28.3.2019

HTH sivujen koosteessa (etusivu -> sisältö -> alin rivi) yhdestä dokumentista kaikki harrastajaa koskevat asiat. Ja tulee koko ajan enempi suomeksikin käännettynä.

GM 66.A.70 ja kohta 3. on ohje miten vanhat oikeudet saa uuteen lupakirjaan. Tähän tarvii se poliittinen päätös, mitä tarkoittaa tuo "qualifications valid before 1 October 2019".

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ke 11.09.2019 11:30

Traficom on koostanut verkkosivulle tiedotteen Ilma-aluksen huoltohenkilöstön vaatimuksista. Purjelentoa koskien yleisesti ottaen:
EASA-asetuksen soveltamisalaan kuuluvien ELA1 (MTOM <1200 kg) purje- ja moottoripurjelentokoneiden sekä kuumailmapallojen huollossa toimitaan kansallisen lupakirjamääräyksen PEL M3-4 sekä laajennettujen omistajahuoltajaoikeuksien osalta ilmailumääräyksen AIR M1-5 mukaisesti 1.10.2020 asti.

Tämän jälkeen kaikkien EASA ELA1 ilma-alusten lentäjä-omistajahuoltoja laajemmista huolloista saavat huoltotodisteen antaa vain huoltotoiminta-asetuksen Osa 66 -lupakirjan omaavat henkilöt. Kansallisten huoltajaoikeuksien muuntoja huoltotoiminta-asetuksen mukaisiksi Osa 66 -lupakirjoiksi suoritetaan 1.10.2019 alkaen Traficomin laatiman muuntoraportin mukaisesti.

Kansallisten nk. Liite 1 ilma-alusten huoltaminen jatkuu ennallaan. Näiden ilma-alusten huoltajiin ja huoltamiseen sovelletaan kansallisia määräyksiä PEL M3-4 ja AIR M1-5.
Koko sisältö löytyy täältä https://www.traficom.fi/fi/liikenne/ilm ... aatimukset ja siellä on myös tietoa kansallisten oikeuksien muuntamisesta.

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja tapio k » To 12.09.2019 14:26

"Laajennettujen omistajahuoltaoikeuksien muuntaminen edellyttää hakijalta AIR M1-5 mukaisten koulutusvaatimusten tosittamisen lisäksi myös toimimista ilma-aluksen yhtenä omistajana tai harrasteilmailuorganisaation nimeämänä huoltajana."

Teksti on tietenkin hyvin selvä, mutta tarkoittaako se sitä, että nk. Miukun lista riittää todisteeksi huoltotaidosta vai edellytetäänkö joka tapauksessa koulutusta?

Tapsa k
isoisä, joka kuvittelee isoisän oikeuksien olevan käyttökelpoista tavaraa

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 12.09.2019 16:28

Tätä samaa pohdiskelin ja tavailin tuolta Aki S.:n ylempänä antamasta linkistä itse määräystäkin. Tällaisena yltiöoptimistina sieltä saattaisi vetää johtopäätöksen, että yksinkertainen oikeuksien tosittaminen voisi riittää ja tällainenhan on Traficomin edeltäjälle aikanaan toimitettu "Miukun listalle" pääsemiseksi.

Vai pitäisikö kuitenkin olla pessimisti, ettei pettyisi ;-). Olisi kyllä hienoa, jos tähän saisi selkokielisen vastauksen mitä tarvitaan, lieneekö tuo muuntoraporttiin kirjattu?
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 131
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja vostok » To 12.09.2019 16:56

Entäs jos ei ole Miukun listalla, mutta on kuitenkin AIR M1-5 mukaiset laajemmat oikeudet kuitata vuositarkastuksia?

Voiko ne oikeudet konvertoida 66 L1C lupakirjaksi vai onko tästä tarjolla joku vielä tuotakin rajoitetumpi vuosihuoltolupakirja?

Jives
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Jives » To 12.09.2019 21:40

Mitä enemmän noita lukee, sitä vähemmän tajuaa ja näyttää siltä etten esim. minä tule koskaan ikinä saamaan millään tavalla minkäänlaista harrastemekaanikon tms. lupakirjaa.

Tuotakaan en ymmärrä, että saako jatkossa lentäjäomistajahuoltaja tehdä vuosihuoltoa vai ei. Ensin sanotaan, että saa tehdä määräaikaishuoltoja ja sitten sanotaan etei saa kuitata vuosihuoltoa. Vai eikö vuosihuolto olekaan määräaikaishuolto?

Traficomille harrastemekaanikon hakemuksessa vuosihuollosta saa työkokemusta 20 tuntia. Todisteeksi pitää laittaa kuitattu vuosihuoltotodiste, jota ei saa kuitata, joten se ei kelpaa todistukseksi tehdystä työstä.🤔 Miten näistä määräys- ja lakiasioista saadaankin aina näin käsittämättömän monimutkaisia ja mahdottomia ymmärtää. Enkä oikein ymmärrä sitäkään miksei 3-vuotinen elektroniikka-asentajan ammattitutkinto riitä siihen, että saisi oikeudet asentaa radioita yms. sähkölaitteita, mutta 20 tunnin kurssi radioasennuksista riittää.

"Kansallisten oikeuksien muunto

Kansallisilla huoltajaoikeuksilla tarkoitetaan tässä yhteydessä laajennettuja AIR M1-5 kohdan 2.4.3 mukaisia omistajahuoltajaoikeuksia tai PEL M3-4 mukaista harraste- tai huoltomekaanikon lupakirjaa."

Pitääkö laajennetun omistajahuoltajan oikeudet hakea jostakin tai todentaa Traficomillle jotenkin ennen 1.10. että ne voi sen jälkeen konvertoida part66 lupakirjaksi?

Vastaa Viestiin