Tappien voitelu

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Tappien voitelu

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 18.09.2019 18:36

Hei
Satuin näkemään erään purjekoneen varsin kuluneet siiven takatapit joissa tuntui selvä pykälä, mitattuna -0.15-0.18mm.
Itselläni on täysin vastaava kone (malli/lentotunnit), jonka tapeista löytyi max 0.01mm alamittaa
Olen käyttänyt koko ajan (2000h) lisäaineistettua valkoista Molykote DX rasvaa. Rasvat olen uusinut n. 50h välein, jolloin se on jo vähän mustunutta (rautaa joukossa). En siis joka kasauskerralla, mutta sitä on ollut sen verran runsaasti, että tapin juuressa on eräänlainen valli joka pyyhkii tapin konetta purettaessa.
Mainittu rasva on tarkoitettu juuri hitaasti liikkuviin suuren pintapaineen liitoksiin. Lisäaine kahden raudan välissä estää suoran kosketuksen.
Tämä laittaa ajattelemaan rasvauksen ja rasvan tärkeyttä. Tappien uusiminen ei ole pikku juttu.
terv HK