THE Gelcoat ongelma

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
mikakoski
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 06.02.2006 22:33

THE Gelcoat ongelma

Viesti Kirjoittaja mikakoski » La 09.09.2006 16:06

Hei,

käytettyä purjekonetta etsivä (= allekirjoittanut) törmää jatkuvasti gelcoat -ongelmaan.

Voisiko joku selittää mistä on kyse? Onko ongelma kosmeettinen vai rakenteellinen? Vaikutus suorituskykyyn, turvallisuuteen , lento-ominaisuuksiin jne.?
Miten ja millä nopeudella ongelma etenee jos koneessa on jo vähintään alkava gelcoat ongelma? Onko ongelma koneyksilö-, valmistaja-, valmistusajankohtakohtainen vai esiintykö sitä ihan sattumanvaraisesti joissain koneissa. Miten asian voi välttää ja/tai asian pahenemista voi hidastaa?

Terv. Mika Koski

mikakoski(tähän se a:n näköinen merkki)hotmail.com

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: THE Gelcoat ongelma

Viesti Kirjoittaja viper » Ma 11.09.2006 12:00

Mitä tarkoitat gelcoat ongelmalla? Siis onko näkemissäsi koneissa ollut gelcoatin irtoamista, halkeilua tai kulumisesta johtuvaa gelcoatin puuttumista?


mikakoski kirjoitti:Hei,

käytettyä purjekonetta etsivä (= allekirjoittanut) törmää jatkuvasti gelcoat -ongelmaan.

Voisiko joku selittää mistä on kyse? Onko ongelma kosmeettinen vai rakenteellinen? Vaikutus suorituskykyyn, turvallisuuteen , lento-ominaisuuksiin jne.?
Miten ja millä nopeudella ongelma etenee jos koneessa on jo vähintään alkava gelcoat ongelma? Onko ongelma koneyksilö-, valmistaja-, valmistusajankohtakohtainen vai esiintykö sitä ihan sattumanvaraisesti joissain koneissa. Miten asian voi välttää ja/tai asian pahenemista voi hidastaa?

Terv. Mika Koski

mikakoski(tähän se a:n näköinen merkki)hotmail.com

mikakoski
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 06.02.2006 22:33

Re: THE Gelcoat ongelma

Viesti Kirjoittaja mikakoski » To 14.09.2006 11:18

Näkemissäni koneissa ei ole ollut havaittavaa gelcoatin halkeilua tai irtoamista. Kiinnostukseni aiheeseen kuitenkin heräsi, koska myyjät käyttävät tätä myyntiargumenttina; jo alunperin maalattua tai myöhemmin kunnostettua konetta myyvät ylistävät koneensa kuntoa ja argumentoivat tällä tavoin korkeampaa hintaa.

Minulle ostajana on taas tärkeää ymmärtää, että mistä on kyse ja paljonko siitä, että joku toinen maksoi korjauksen, kannattaisi maksaa. Esim. jos kahdesta samantyyppisestä koneesta toinen on tehtaan ehjällä gelcoat pinnalla ja toinen maalattu, niin onko 30% (lähes 10 keur) hintaero perusteltu ts. kannattaako investoida nyt 10 keur, jotta välttyy korjaukselta lähimmän 5 vuoden aikana. (Oletan että ongelma tulee kaikkiin koneihin iän ja käytön myötä.)

Jos taas ongelma on vaikuttaa merkittävästi koneen suorituskykyyn, niin silloin ehkä kannattaa ostaa halvempi (ehjä pinta) kone nyt ja lentää niin maan perusteellisesti kisaa ja korjata kone (tai myydä pois tai siirtyä löttöstelyyn) sitten kun ongelma on akuutti. Jos ongelma on kosmeettinen, niin silloin asialla on vaikutusta lähinnä jälleenmyyntiarvoon jne.

Joten jos joku osaa antaa taustatietoa tähän "paljonko on paljon" kysymykseen, se auttaisi minua "investointilaskelmieni" kanssa.

Terv. Mika Koski


viper kirjoitti:Mitä tarkoitat gelcoat ongelmalla? Siis onko näkemissäsi koneissa ollut gelcoatin irtoamista, halkeilua tai kulumisesta johtuvaa gelcoatin puuttumista?

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 14.09.2006 15:23

Todella hyvä kysymys! (Näinhän sanotaan, kun ei osata vastata.)

Minulla on -88 mallinen kone, jossa on alkuperäinen gelcoat, siinä pieniä vaurioita toisessa siivekkeessä. Mutta ei se minun mielestä maalaukseen ole menossa vielä pitkään aikaan. Kuka toisaalta takaa, ettei se viereinen vastamaalattu kone joudu uudelleenmaalaukseen 5 vuoden sisällä?

Mielelläni väittäisin, että geelin pitkä ikä johtuu koneen hyvästä pidosta, mutta ei se niin yksinkertaista ole. Yhtä paljon vaikuttaa alkuperäisen työn laatu (joka ei aina näy pinnalle) ja silkka tuuri.

Joku väitti, että Kebnellä käynti (kova pakkanen) rikkoo geelin. Pitääkö paikkansa?
papafox-Sakke

luotis
Viestit: 21
Liittynyt: To 31.08.2006 10:59

Viesti Kirjoittaja luotis » To 14.09.2006 16:32

Eli,

gelcoathan on eri asia kuin maali. Korhonen tai Nurmiranta osaisi vastata tähän paremmin varmaankin, mutta...

Geeliä (gelcoat) lentokonetehtaat käyttävät sen helppokäyttöisyyden takia. Se on huomattavasti nopeampi ja halvempi työstää kuin polyuretaani??maali. Mutta on huomattavsti kovempaa, joten halkeilee varsinkin nopeissa lämpötilanvaihteluissa ja ultraviolettisäteilyssä (Kebne). Eli ei se kylmyys vaan se iten nopeasti sieltä palataan lämpöisempään.

Uudelleen malauksessa yleensä käytetään p.u.maalia joka paikasta riippuen maksaa €6000-€10000. Joten kyllä se hintansa väärti on vanhassa koneessa.

PIK-20:sethän on maalattu, joten niissä ei juuri halkeamia näy. Sen sijaan kellastumista on huomattavissa, mutta sehän ei mihinkään vaikuta.

Toivottavsti selkeyttää, mutta joku osaavampi voisi täydentää...

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 15.09.2006 09:43

Tuossa vähän juttua gelcoatista enklannin kielellä. Siinä on mainittu myös se aaltolento.

http://www.dg-flugzeugbau.de/gelcoat-e.html

Onhan siitä siipien maalaamisesta ollut täälläkin juttua ja ei kai se ihan noin kallista ole 15m koneelle. Muistaakseni suuruusluokka on alle 4000 eur. (?)

En ole mikään asiantuntija, mutta tässä jotain vuosien varrella tarttunutta juttua.

Gelcoatissa voi olla joko ihan pieniä halkeamia eri suuntiin, tai toisissa koneissa vähän reilumpia samansuuntaisia halkeamia. Ainakin aluksi ne ovat kosmeettinen haitta ja jossain määrin vaikuttavat suorituskykyyn. Jossain vaiheessa ne alkavat tuntua sormenpäillä koitetettaessa ja silloin ne kai haittaavat virtauksia. Sitä voi vielä jonkin aikaa pitää kurissa hiomalla, mutta sitten jossain kohtaa tulee se uudelleen maalauksen tarve.

Halkeamaherkkyys riippuu valmistajasta, eli gelcoatista ja ilmeisesti myös siipien joustavuudesta.

Lisäksi se riippuu koneen säilytyksestä ja olinpaikasta, eli kosteus ja UV ovat gelcoatin vihollisia. Tämä yhdistettynä edelliseen valmistajajuttuun tarkoittaa, että hyviltäkin valmistajilta voi löytyä huonoja koneita ja toisinpäin.

Joissakin koneissa gelcoat myös vanhenee ja ohenee tasaisesti iän myötä siten, että siitä alkaa ikäänkuin paistaa kankaat ja salko läpi, vaikka pinta on muuten ehjä.

Konekauppoja tehtäessä on vähän vaikea antaa mitään ehdotonta peukalosääntöä. Se pintojen kunto pitää katsoa konekohtaisesti. Siipien hiomisesta ja maalauksesta kannattaa myös muistaa, että se profiili on aika tarkka joten ei se hyvien siipien teko ihan kaikilta tee-se-itse maalareilta onnistu.

t. Jyrki

mikakoski
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 06.02.2006 22:33

Viesti Kirjoittaja mikakoski » Su 17.09.2006 22:35

Toinen samaa aihetta sisältävä sivu:

http://www.svsp.co.uk/SVSP/g_coat_1.htm

ja jottei menisi liian vakavaksi, niin laitetaan tähän loppuun vielä kuivakkaa brittihuumoria sisältävä kevennys DG sivuilta:
Firstly, the only way to eliminate UV deterioration is to keep the glider out of the sun. However, by the very nature of gliding this is not practicable and when not actually flying it is of considerable help to store the glider in a covered trailer or hangar.
T. Mika Koski

Vastaa Viestiin