Flarmin ajankohtaisuus

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Ti 23.10.2007 18:44

Käytin sitä Flarmia Issoudunissa kisojen aikana, ja on aivan selvä juttu että sillä on merkitystä lentoturvallisuuden parantamiseen. Toki laitteella on joitakin rajoitteita, mutta kokonaisuudessaan sillä on yhteentörmäyksiä vähentävä vaikutus. Kysymys on vain siitä kuinka nopeasti saadaan se kaikille.

T Eki

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja JTH » Ti 05.02.2008 14:15

.
Flarmi helpottaa nyt peesausta selvästi. Ja sama ominaisuus on jo Winpilot beetassa ja tulee tietysti muihinkin softiin.

Syntyisikö tästä mitään keskustelua ?

t. Jyrki

SeeYou Mobile 3.0:
"Possibly the most popular of the new features is the extended support for Flarm delivered data. SeeYou Mobile 3.0 will now show all devices within range on the map. More than that. It will display altitude and average vario in the label that accompanies each device that is received at a given moment. See the screenshot above.

More than that even! Tapping on a particular aircraft brings up a dialog where you can select a Flarm transmitter that you wish to follow and you may rename it to something that makes sense to you. The example above has two devices renamed to "Friend" and "Enemy" to illustrate this. "

http://www.naviter.si/seeyou-mobile/see ... p?Itemid=1

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 280
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 05.02.2008 14:48

Mutta se on kaikille sama :D

JTH kirjoitti:.
Flarmi helpottaa nyt peesausta selvästi. Ja sama ominaisuus on jo Winpilot beetassa ja tulee tietysti muihinkin softiin.

Syntyisikö tästä mitään keskustelua ?

t. Jyrki

SeeYou Mobile 3.0:
"Possibly the most popular of the new features is the extended support for Flarm delivered data. SeeYou Mobile 3.0 will now show all devices within range on the map. More than that. It will display altitude and average vario in the label that accompanies each device that is received at a given moment. See the screenshot above.

More than that even! Tapping on a particular aircraft brings up a dialog where you can select a Flarm transmitter that you wish to follow and you may rename it to something that makes sense to you. The example above has two devices renamed to "Friend" and "Enemy" to illustrate this. "

http://www.naviter.si/seeyou-mobile/see ... p?Itemid=1
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Pinke
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 13.09.2004 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Pinke » Ti 05.02.2008 21:47

Voi pyhä Sylvi, vai kuinka sitä sanotaan.
Ole Aku kiitollinen , jos joku haluaa seurata sinun "dataasi" ja salakavalasti hyödyntää osaamisistasi. Miksi pitää ajatella asioita heti niin p:n kautta. On näitä kameran manipulijoita ollut MM-tasollakin, ja jääneet onneksi kiinni, ainakin osa. Kaikki turvallisuutta parantavat ratkaisut ovat tervetulleita ja hinta on kuitenkin varsin kohtullinen, jos sillä voidaan estää yksikin kolahdus. On se ollut sen verran lähellä jo muutaman kerran ihan ulos katselemallakin, ettei apulaitteista näin ollen olisi pahaksi. Turvallisuus ennenkaikkea.
Kevättä ootellessa terveisin PINKE :lol:

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 196
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Aku » To 07.02.2008 10:12

Ajatella p:n kautta ja keskustella asiasta sen sekä hyvät, että huonot puolet huomioon ottaen on mielestäni kaksi eri asiaa. Enkä tässä kohtaa usko, että kukaan voisi vakavissaan kyseenalaistaa laitetta joka lisää turvallisuutta.

Se miksi asian esiin otin oli maailmalta kuulemani yleinen epäilys laitteen erilaisista käyttötavoista. Tästä on nyt aikaa vuosi. Nyt sitten on tapahtunut juuri niin se mitä silloin asiaan enemmän perehtyneiltä kyselinkin, eli suurimmat pda-ohjelmien valmistajat ovat julkaisseet ohjelmaversiot missä dataa voi käyttää hyödyksi.

Onko tämä nyt sitten huono vai hyvä puoli on vaikea sanoa. mielipiteitä tulee olemaan varmasti puolesta ja vastaan. Huomion arvoinen seikka kuitenkin monessakin mielessä. Joka tapauksessa itse kannatan flarmin tuloa koneisiimme.

Aku

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja visamatti » To 07.02.2008 10:37

Kaikilla Flarm valmistajilla rupeaa olemaan näitä 'radar' - näyttöjä, jotka näyttävät paitsi liikenteen, niin myös valittujen koneiden nousu ym. nopeudet. Lisäksi tulevat pda ohjelmistot. Näytöt tulevat olemaan täysin kv. sääntöjen mukaisia jahka suunnitellut sääntömuutokset saadaan IGC:n byrokratian rattaiden läpi. Toistaiseksi sääntöjenmukaisuus on hieman tulkinnanvaraista mutta ilmeisesti ainakin ensi kesän MM kisoissa näytöt tullaan hyväksymään.

Visa-Matti

Ismo
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.02.2003 08:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Ismo » To 07.02.2008 10:53

Hyvä pojat,

huomasitteko muuten että tämä FLARM- asia on esillä myös Pakkasparlamentissa.

Kannattaa tulla jatkamaan keskustelua Purjelennon Pakkasparlamenttiin!

Vielä ehtii ihan ilmoittautumisen kautta. (Pinkekin)

t. Ismo

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Markku K » To 07.02.2008 15:38

Onpas penseää että tuollaiset ominaisuudet hyväksytään kilpailuihin sellaisenaan. Nyt voidaankin lopettaa toisten koneiden katselu nousunopeuden määrittelymielessä. Tai edes noston paikan. Tai jonon alla sen oikean linjan etsiminen 'fiiliksen' avulla. Jnejne.

Tosin samaa kai sanottiin aikanaan kun gps:t ja loggerit yleistyivät. Sen jälkeen ei enää tarvinnut osata suunnistaa.

Loppupeleissä turha kai sitä on valittaa, vaan sopeutua. Muuttuu pikku hiljaa matemaattisemmaksi tämä homma kun lopulta pilotin tehtävänä on enää laskea optimaalinen vaihtoehto eri pisteiden kautta. Ja siihen ei tarvi edes kovin kummoista koodinpätkää joka lopulta kertoo mitä on tehtävä. Sitten voidaankin kai jo automatisoida sauvan liikkeetkin... ...ja mihin sitä pilottiakaan sitten enää tarvitaan?

Jos saisin itse päättää, kieltäisin kilpailuista tämän tyyliset näytöt ja pistäisin kiinni jääneille elinikäisen kilpailukiellon tmv sakon, joka todella pistäisi miettimään kahdesti moisten softien käyttöä.


Toisaalta kisojen ulkopuolellahan tuollainen on aivan mahtava opetustyökalu. Miten paljon helpommaksi muuttuukaan konepuljan vetäminen kun ei tarvitse enää miettiä missä kaverit tulevat, vaan näkee sijainnit suoraan ruudulla.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 07.02.2008 20:09

Voihan sitä kuvitella vaikka mitä. Saas nähdä, mikä on todellisuus.

Tuli vaan mieleen, että starttitaktikointi saa ihan uusia tasoja. Jos nyt ajattelisi, että kaikilla on tuollaiset systeemit, niin mitä ajattelisivat eritasoiset pilotit? Taktikoisivatko parhaat ja peesaileva keskiluokka toisensa hengiltä? Miten ennakkosuosikki uskaltaa ollenkaan lähteä? Ottavatko heikommin menestyneet riskiä ja lähtevät aikaisin, ajatellen, ettei huippu kuitenkaan starttaa perään?
papafox-Sakke

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 280
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » To 07.02.2008 20:28

Rohkenisin kuitenkin povata, että joku saa enemmän pisteitä kun muut ja VOITTAA koko kisan.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja visamatti » To 07.02.2008 20:45

ja todennäköisesti se on se, joka ei välitä siitä mitä muut tekee.

Visa-Matti

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 07.02.2008 22:31

Tuo Visa-Matin ajatus viittaa siihen, että paras voittaisi.

Jos nyt kuitenkin keskusteltaisiin vakavasti.
papafox-Sakke

Avatar
tertsi
WGC 2008 Team
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:51
Viesti:

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja tertsi » To 07.02.2008 23:00


Buntta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 07.06.2005 18:43

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Buntta » Pe 08.02.2008 08:24

Vaikka kuinka ohjaamossa olisi flarmeja ja muita seurantalaitteita, niin mitä iloa on siitä tiedosta mitä muut tekee juuri sillä hetkellä? Jos näkee, että toinen pilotti on löytänyt 8 m/s olevan noston 30 km päässä itsestään, onko järkeä kaahata sinne tuhatta ja sataa todetakseen vain olevansa matalissa rämpimässä 10 cm/s nostossa? Taitava pilotti tulee nostoon juuri kun se on parhaimmillaan, peesari jää aina jälki-imuihin, koska hän ei osaa ennakoida noston kehitystä vaan hän tuijottaa sokeasti muiden tekemisiä.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Pe 08.02.2008 08:47

En nyt kyllä osta ihan kaikkia esitettyjä teesejä.

Ensinnäkin flarmin toimintasäde on 2-3 km (eli ei siinä lähtölinjalla todellakaan näe mitä muut tekevät lähtölinjan päissä - jos ollaan itse esimerkiksi vaikka keskellä linjaa). Ja toisaalta, jos siinä on lähdössä 30 konetta samassa keossa, niin aika guru saa olla pystyäkseen lukemaan esim. pienen PDA:n näytöltä mitä kukakin tekee ja reagoimaan siihen. Tietenkin voihan sitä valita jonkun "sopivan" kohteen, mutta siinäkin tapauksessa peesaaminen taitaa onnistua helpommin perinteisin keinoin.

Liidossa tuon kolme kilometriä tekee eroa hyvä kaveri esim. meikäläisestä aika nopeasti ja yhtäkkiä sitä ollaankin taas yksin enintään viasuaalisen havainnoinnin varassa. Samoin lähekkäisissä nostoissa kelatessa (en kiellä etteikö toki joskus saattaisi nopeuttaa päätöstä vaihtaa).

Pientä apua voisi olla takana sivulla liidettäessä, mutta eikös senkin aika lailla pystyy näkemään silmällä noilla etäisyyksillä.

Itse en näe suurtakaan hyötyä peesaamistarkoituksessa suht koht OK toimiviin aurinkolaseihin verrattaessa... ;) Puljanvetämisessä saattaisi olla vähän iloakin, kun "näkisi" taakseenkin, että tulevatko ne vielä perässä.

Ja vaikka toimintasäde kasvaisikin niin etäisyyden kasvaessa myös informaation arvo laskee (olen jonossa ja kaverit 15 km päässä toisessa ja paremmassa, miten pääsen sinne tehokkaasti???)

Kyllä minä veikkaan, että se, joka perustaa kilpalentouransa pelkän flarmin informaatioon tulee pettymään.

hannu

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja visamatti » Pe 08.02.2008 09:51

Ruotsalaiset tekivät viime vuonna testejä näistä Flarmin variometrinäytöistä. Lopputulema oli, että saadun variometri-informaation laatu laskee etäisyyden kasvaessa erittäin nopeasti. Luotettavia lukemia toisen koneen noston voimakkuudesta saatiin vain selvästi alle kilometrin etäisyyksillä. Tuolloin jo peinteinen silmä pelaa varmasti Flarmia paremmin.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 280
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Pe 08.02.2008 10:05

:wink:

papafox-Sakke kirjoitti:Tuo Visa-Matin ajatus viittaa siihen, että paras voittaisi.

Jos nyt kuitenkin keskusteltaisiin vakavasti.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Pe 08.02.2008 11:27

Tervehdys,

Peesaus perustunee toisen perässä lentämiseen ja silloin näköyhteys on välttämätöntä. Harvemmin ilmeisesti peesataan siten, että peesattava on takasektorissa. Onnistunut peesaus edellyttää muutaman kymmenen metrin etäisyyttä. Jos välimatka venähtää - on perässähiihtäjä auttamatta myöhässä. Ihan niin, kuin joku täällä jo kirjoittikin.

Flarm on varmasti turvallisuutta lisäävä laite. Tärkeintä olisi saada se kaikille. Suurin hyöty sadaan ison lentokeskuksen lähialueella, kuten Räyskälässä. Siellä kannattaisikin käynnistää hanke kaikkien paikallisten koneiden varustamiseksi laitteella. Siihen joukkoon kuuluvat tietysti myös hinaus- ja hyppykoneet. En tiedä onko moottorikoneille olemassa omaa sovellusta. Piippaus ei kuulu ainakaan... Ainakin pursiosapuoli "näkee" silloin lähestyvän uhkan.

Kisoissa yhteentörmäyksiä tullee varmasti tapahtumaan on laitetta tai ei. Ikävä kyllä. Väistät yhtä - ja ajat toisen eteen. Sen tyyppinen tilanne on mahdollinen. Aina löytyy kisailijoita, joiden mielestä nostossa on tilaa vielä yhdelle. Muilla voi olla jo ahdasta.

Kisakäytössä kokeilin laitetta viime kesänä ensimmäistä kertaa. Kisoissa lennetään paljon lähellä useita toisia koneita samaan aikaan. Flarm varoittelee vähän väliä ja varoituksiin turtuu hyvin nopeasti. Sen huomasin omasta koneesta, että näyttö kannattaa sijoittaa mahdollisimman ylös ja lähelle normaalia näkökenttää. Tiukassa nostossa lennetään katse lähimmässä koneessa ja noston voimakkuutta seurataan audiolla ja visuaalisesti toisten koneiden nousua vertaamalla. Kun siinä sitten punainen valo välähtää näkökentän laidalla, katse vääjäämättä siirtyy mittaritauluun ja silmät tarkentavat lähelle. Siihen päälle pika-analyysi: onko laitteen havaitsema kone sama, jota itse katselen tai joku toinen. Aikaa kuluu yllättävän paljon, ja se on tähystyksestä pois. Paras on sijoittaa laite niin, että se löytyy näkökenttään mahdollisimman nopeasti.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja visamatti » Pe 08.02.2008 11:30

Hinauskoneille on olemassa omia Flarmi sovelluksia. Ovat ainakin tärinää kestävämpiä ja äänivaroitukset tulevat headsettiin.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Flarmin ajankohtaisuus

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 08.02.2008 12:25

hnpilot kirjoitti: En nyt kyllä osta ihan kaikkia esitettyjä teesejä.
hannu
Ei pidäkään. Nämä tekniikan tuomat mahdollisuudet ovat ennustamattomia. Ihmiset käyttävät niitä todellisuudessa tavoilla, joita on hyvin vaikea ennakoida.

Tulee vaan mieleen aika, jolloin meidänkin organisaatioon tuotiin mikrotietokoneita (1982). Olimme aivan innoissamme tuottavuuden noususta. Sihteerit ehtivät kirjoittaa paljon enemmän muistioita, ja insinöörit voivat sanella enemmän tekstiä ja korjauksia!

Sitten joku opiskelijaplanttu (mm minä) salaa iltaisin käytti itse tekstinkäsittelyohjelmaa ja opetteli taulukkolaskentaa. Just just. 20 vuotta myöhemmin ei voinut kuvitella insinööriä ilman tietokonetta, ja sihteerit oli saneerattu ulos talosta. Tai mikrotukihenkilöiksi.

Vastaa Viestiin