Sivu 1/4

Flarmin ajankohtaisuus

Lähetetty: Ti 13.03.2007 19:42
Kirjoittaja Hannu N
Maailmalta kuuluu aina vaan lisää tietoja Flarm törmäyksenesto varoittimen suosiosta ja toisaalta jo pakollisuudesta. Italiassa maan sisäisissä kilpailuissa laite on jo pakollinen ja mm. ensi kesän EM-kisoissa Ranskassa laitetta voimakkaasti suositellaan.

Kansainvälistä kisakäyttöa ajatellen voitaisiin kysellä jo jonkinlaista kimppaostoa. Varmaan kymmenen laitetta saadaan paremmilla alennuksilla kuin yksittäinen. Onko mielenkiintoa? Erillinen laite maksaa tällä hetkellä noin 670 euroa.

LK-tiimi harkitsee vakavasti

Lähetetty: Ke 14.03.2007 09:40
Kirjoittaja LK
Hyvä avaus Hanski! Tämähän on käytännössä ainoa tapa (aina ikävän pakollisuuden lisäksi) saada laite Suomessa käyttöön. Jos ei sitä ole kellään muulla, siitä ei ole mitään hyötyä. Jos se on yhdelläkin muulla samaa ilmatilaa käyttävällä, se saattaa jo pelastaa henkesi. Kunhan vain muistat edelleen katsoa ilmatilaa niinkuin laitetta ei olisi...

LK-tiimi ainakin otti asian pikaharkintaan. Minusta kaikki asiaa edes harkitsevat voisivat kuitata tänne, koska se voi saada ratkaisuja kallistumaan positiivisen puolelle.

Kun saisi vielä täysin dimensiottoman laitteen :-) Niin vähän tilaa ja niin paljon härveleitä... Ja noloa jos se peittää liikaa ilmatilaa!

Jyri

Lähetetty: Ke 14.03.2007 10:29
Kirjoittaja Alfalima
Tervehdys,

Harkinnassa mukana.

Laite ei korvaa tarvetta katsoa ulos koneesta. Henkilökohtaisesti en ole lainkaan vakuuttunut laitteen hyödyllisyydestä kaikissa tilanteissa. Varsinkin kisakäytössä koneita on jatkuvasti useita lähietäisyydellä ja laite varoittaa koneista vähän väliä. On inhimmillistä turtua "turhaan" varoitukseen ja jättää varoitus huomiotta silloin, kun siitä oikeasti olisi hyötyä.

Kilpailujen ulkopuolella ja alueilla, missä on koneita useilta eri kentiltä, kapistus tuo varmasti lisäarvoa ilmatilan tarkkailuun.

Ja nämä kommentit pohjautuvat pelkkään MUTUU:n. En ole laitetta koskaan käyttänyt. Autossa sensijaan on peruutustutka. Hieno peli. Helppo parkkeerata tiukkaan taskuparkkiin ja peruutella muutenkin huolettomasti. Ja niinpä tuossa taannoin kolhin toista autoa parkkipaikalla...

Antti

Lähetetty: Ke 14.03.2007 15:26
Kirjoittaja luotis
Totta, että laite huutaa kokoajan, jos on puljassa useita koneita. Keski-Euroopassahan (alpeilla) laite on käytössä mm siksi, että kaikki vaijerit yms on 'flarmattu', mistä on erittäin suurta hyötyä. Ja rinnelentämisessä siitä on suurin hyöty saadaankin irti (esim kulmantakaa käännyttäessä)

Lähetetty: Ke 14.03.2007 17:33
Kirjoittaja SKe
Tervehdys,

Asia on ollut esillä pt:ssä ja keskustelu on lisääntynyt viime kesän yhteentörmäyksen jälkeen, jossa Flarmilla olisi voinut olla ratkaiseva merkitys onnettomuuden välttämiseksi. Pt:ssä seurataan laitteiden markkinoiden kehitystä ja käyttöön ottoa ja ollaan valmiita edellyttämään niiden käyttämistä kilpailuissa, kunhan tähän on tekniset edellytykset.

Aikaisemmin on puhuttanut laitteiden vähäinen valmistajamäärä ja vakiintumaton tekniikka, mutta nyt niitä alkaa olla jo useammallakin eri valmistajalla ja käytettävä tekniikakin alkaa ilmeisesti vakiintua.

Ei vielä ensi kesän kisoissa, mutta ehkä jo seuraavissa... ?

Simo

Lähetetty: To 15.03.2007 09:25
Kirjoittaja Aku
Asiasta vailla täyttä tietoa olevana itselle on herännyt jonkun tutun kanssa käydyn keskustelun pohjilta eräs kysymys flarmiin liittyen.

Jos olen käsittänyt oikein, laite saa muilta flarmin käyttäjiltä tietoon heidän koordinaattinsa ja korkeutensa, noin 2-5 kilmetrin säteellä. Lisäksi laite on riippuen valmistajasta täysin erillinen tai muuhun mittaristoon kytketty.

Tässä ainakin tulee itselle samantien mieleen kilpailukäytössä mahdollisuus soveltaa laitteen saamaa dataa hiukan väärin. Tuosta korkeus ja sijainti tiedosta saa PDA-ohjelmalla aika äkkiä rakennettua 2-5 km säteellä olevien koneiden keskinosto näytöt. Varmasti muutamalla suodatuksella ja ehtolauseella myös erottuvat kaartavat ja suoraan lentävät koneet toisistaan.

Luultavasti laitteessa on joku tiedonsuojaus tälläisiä varten, mutta onko se täysin pätevä?

Jos joku tietää asian tarkemmin kertokaa tietämättömällekkin.

Aku

Aku

Moi

Lähetetty: To 15.03.2007 09:42
Kirjoittaja Ismo
Tunteeko kukaan näiden laitteiden toimintaperiaatetta ja säätömahdollisuuksia?

Kun irroitetaan viime kesän tapahtuma omaksi erilliseksi tapahtumakseen, flarmista olisi varmasti ollutkin hyötyä, mutta mitä olisi ollut sitä ennen? Laitteet piippaisivat nostossa lennettäessä lähes koko ajan. Jos laite on sellainen että hälytysetäisyys on säädettävissä, sekä laite helposti myös poiskytkettävissä, saatetaan kyllä mitata investoinnin hyöty kokonaan pois. Millä taataan että kaikki käyttäisivät sitä ja olisivat muistaneet kytkeä sen päälle noston jälkeen. Samoin käy turhien hälytysten takia, jos tekniikka on sellaista että se ei erottele ns. tarkoituksellista lähekkäin lentämistä (nosto). Ei kai se niin älykäs laite voi olla?

On kuitenkin tutkimisen arvoinen laite ja kaikki mahdolliset asiat kannattaa tehdä että vaaratilanteilta, puhumattakaan yhteentörmäyksiltä vältytään.

Se ei kuitenkaan kai ole tarkoitus että hommataan suinpäin elektroniikkaa lisää vain sen takia että joku on keksinyt tehdä sellaisen.

Ismo

Re: Moi

Lähetetty: To 15.03.2007 11:09
Kirjoittaja hnpilot
Ismo kirjoitti:Tunteeko kukaan näiden laitteiden toimintaperiaatetta ja säätömahdollisuuksia?

Ismo
Hei

Sen verran tuota netistä tutkiskelin, että laitteen pitäisi huomioida koneiden lentoradat eli ei pitäisi piipata pelkaästään lähellä olevien koneiden takia. Ensimmäinen hälytys tulee n 18 sekuntia ennen laskettua törmäystä ja siitä sitten tihentyen törmäysajan lähestyessä.

Laite myös laskee nostossa eri algoritmeilla kuin liidossa.

Lisätietoja voipi tavailla:
http://www.flarm.com/product/product_flyer_en.pdf

Itseäni tuossa arveluttaa, kuinka nopeasti laite reagoi jommankumman tai molempien koneiden äkkinäiseen suunnan ja nopeuden muutokseen (esim. nopea veto nostossa, suunnanvaihto liidossa tai väistöliike). Laite myös reagoi vain "pahimpaan uhkaan", joka saattaa keossa vaihtua aika äkkiä. Saati sitten, jos pilotit tekevät piippausten ja suuntaindikaattorin perusteella äkkinäisiä väistöliikkeitä...

Laite hanskaa n. 50 konetta kerrallaan, joten se ei (ainakaan kotimaisissa kisoissa) pitäisi olla ongelma.

Toisaalta nostossa kaartavan koneenkaan ei kannattaisi kytkeä laitetta pois päältä, sillä onhan mahdollista, että joku puhaltaa vauhdilla eikä jostain syystä sattuisi huomaamaan edes sitä kaartavaa konetta

Silti, kai sitä sitten jossain määrin kiinnostunut on...

hannu

EDIT: lisätty linkki flarmin flyeriin

FLARMin suurin hyöty

Lähetetty: To 15.03.2007 11:28
Kirjoittaja LK
FLARMin suurin (ja ainoa?) hyöty on varmasti siinä, että se havaitsee senkin kohti tulevan (FLARMilla varustetun) koneen, jota sinä et havaitse. Tämä härpätin siis korjaa sitä ongelmaa, jota muut ovat pahentaneet.

Kun hiplaat Ipaqiasi jonon alla hurjaa vauhtia kiitäessäsi ja olet autuaasti unohtanut muiden koneiden olemassaolon mahdollisuudenkin (Näinhän ei tietysti koskaan käy eikä saa käydä, mutta jos kävisi...), FLARM ei unohda.

Ainakaan minä en usko hetkeäkään sen kisapuljan kanssa nostossa lentäessä FLARMista olevan mitään hyötyä. Vaikka joku tekisi huikean hienon algoritmin, jolla toimiva laite varoittaa optimaalisesti nostossa vaarallisista tilanteista, ehditkö sinä reagoida oikein sen signaaleihin?

Minulle riittää FLARMin hyödyksi, jos se kerran olemassaolonsa aikana varoittaa vaarallisesta koneesta, jota en ole havainnut. Ja jos, ja toivottavasti kun, niin ei koskaan tapahdu, olen silti tyytyväinen!

Edelleenkin harkitseva
Jyri

FLARM

Lähetetty: To 15.03.2007 12:39
Kirjoittaja Eki Heinonen
Jyri on varmasti aivan oikeassa; Flarm varoittaa muista koneista silloin kun ne eivät vielä ole osuneet silmän näkökenttään. Edelleenkin, viime kesän yhteentörmäys olisi melkoisella todennäköisyydellä ollut estettävissä Flarmilla. Olisiko Hyvinkäällä (kauan sitten) kolmen hengen kuolemaan johtanut onnettomuus ollut estettävissä - uskon että todennäköisesti. Ainakin minulla on ollut tilanteita missä yhtäkkiä näkökenttään on tullu purjekone, ja joskus lähelläkin. Onneksi toistaiseksi se on aiheuttanut vain sydämentykytystä, mutta seuraavalla kerralla väistö voi olla liian myöhäistä.

Kehitys kehittyy.. mutta ei Flarm ole mikään ihmelaite joka tilanteeseen (esim. termiikkilennossa varmaan pätee vanhat konstit), mutta onpahan kuitenkin laite joka voi estää yhteentörmäyksen joissakin tapauksissa. Siinä ihan tarpeeksi perustetta jokaiselle hankkia se.

T Eki

Lähetetty: Pe 16.03.2007 09:04
Kirjoittaja JTH
Kaikki turvallisuutta parantava työ on aina arvokasta.

Mutta voisiko silti ehdottaa, että odotetaan tämän kesän kokemuksia ennenkuin mitään kallista laitetta määrätään pakolliseksi.

Nythän näitä on muutama kaveri hankkimassa ja he käyttävät niitä ulkomaisissa kisoissa. Joten syksyllä kuullaan omakätisiä kokemuksia vehkeestä ja sen toiminnasta eri tilanteissa.

terv. Jyrki

Lähetetty: To 22.03.2007 13:23
Kirjoittaja Aku
Maltillinen kanta kuulostaa tässä asiassa fiksulta.

Alkuun on pakko sanoa että kannatan ehdottomasti kaikkia turvallisuutta parantavia toimia.

Aikaisemmin kirjoittelin jostain mieleeni tulleesta laitteen väärinkäyttö mahdollisuudesta. Nyt kun hiukan olen asiaa selvitellyt olen kuullut maailmalta juttuja siitä, että kyseistä laitetta on jo käytetty väärin ja siitä on myös pilotteja kärähtänytkin. Laitteesta vedetään vaan yksi piuha kämmenmikroon ja saadaan tieto muiden sijainnista ja (keski)nostoista.

Laitteen idea on ehdottomasti kannatettava ja erittäin fiksu, mutta pitäisikö tälläiset seikat saada aluksi hoidetttua ennen kuin kalliisiin hankintoihin ryhdytään. Ei liene kenenkään kannalta järkevää ruveta ostamaan kahta laitetta.

Aku

FLARM

Lähetetty: To 29.03.2007 08:38
Kirjoittaja WS
Minä myös ehdottomasti kannatan kaikkia turvallisuutta lisääviä laitteita. Mutta kun maailmalta tosiaan kuuluu myöskin negatiivista palautetta k.o. laitteesta niinkuin tietenkin aina kuuluu uusista himmeleistä. Esim: viime kesänä esi EM:ssä kisan voittaja sanoi että hän aikoo pitää flarm:n pois päältä varsinaisissa kisoissa kun sitä voi käyttää hyväkseen jos joku haluaa peesata häntä. Joten lähinnä kysymys kai on siitä että laite on hyvä ja ehdottoman kannatettava, mutta ei siitä ole mitään hyötyä jos ei kaikilla ole sitä tai kaikki eivät pidä sitä päällä. Ja lisäksi mielestäni on myös epäkohta etteivät nyt käytössä olevat laitteet keskustele transponderin kanssa sillä on tuolla ilmatilassa muutakin liikennettä kun purtsikat ja jos tuudittaudutaan flarm:n antamaan turvallisuus tunteeseen niin muistetaanko tarkkailla ilmatilaa niinkuin ennenkin. Sucksi :shock:

Lähetetty: To 29.03.2007 16:36
Kirjoittaja Wille
Olen kuullut laitteesta ulkomailla niin positiivisia lausuntoja, että hankinta on jo nyt vakavassa harkinnassa. Itse en säikähdä forumilla olleita epäluuloja laitetta kohtaan. Laitteen sielunelämään on hyvä tutustua esim. Flarmin nettisivuilla http://www.flarm.com.

Jos kymmenenkin laitetta liihottelee eteläisen Suomen ilmatilassa, niin siitä on joskus hyötyä.

T. Wille

Lähetetty: Ke 04.04.2007 18:19
Kirjoittaja Hannu N
Nyt olisi tarjolla IGC-hyväksytty loggerin ja flarmin yhdistelmä. Uusi Colibri F.

IGC approval, wiring, GPS antenna, Lxe, SD card, Flarm external display, Flarm on top antenna (PSTG type)

Hintaa 1000 euroa + alv. Useampia samalla kertaa tilattaessa hinnasta voidaan vielä vähän neuvotella...
Toimitukset alkavat huhtikuun lopulla.

Hannu

Lähetetty: Ke 18.04.2007 14:30
Kirjoittaja Hannu N
Minulla on nyt yksi LX Navigationin Flarm Red Box Suomessa. Toivon mukaan se on tulevana viikonloppuna mukana Räyskälässä, kun joudun lähtemään sinne koneen katsastukseen. Siellä saavat halukkaat sitä "käsin" katsella.

Kiinnostusta asiaan on ollut niin paljon, että muutama laite tilataan varmaan tässä viikon sisällä. Samaan tilaukseen ehtii vielä mukaan...

Hannu

Lähetetty: Pe 20.04.2007 14:47
Kirjoittaja HK
Terve kaikille. Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa kun olen pitänyt itseäni vähän jäävinä ottamaan asioihin kantaa puoleen tai toiseen tälläisellä erinomaisella vapaan tiedonvaihdon kanavalla.
Hyvä että tämä FLARM kekustelu on nyt aloitettu ja huomaan mielenkiintoakin jo löytyvän. Tässä kohtaa haluaisin kertoa että LX Navigationin tuotteille on myös virallinen maahantuoja HKAvionics. Itse hankintaan tai hintoihin ei tällä piäisi olla vaikutusta.

Flarm

Lähetetty: La 06.10.2007 20:38
Kirjoittaja skuosman
Nyt kun lentokausi (purjelento) alkaa olla ohi niin voitaisiin alkaa keskustelemaan FLARM nimellä yksilöityvää toimintaa (siis muitakin laitetoimittajia kuin FLARM-tuotemerkki). Mitä mieltä Suomessa menneen kauden jälkeen ollaan laitteesta? Ne joilla se on voisivat kommentoida tai muut niiden hiljaisten puolesta. Minun mielestäni idea on hyvä ja jos aletaan nyt miettimään asiaa niin ehkä saadaan ryhmätilaukset aikaiseksi kevääseen mennessä.
Minä ja organisaatiomme voimme toimia sitten aikanaan vaikka tilauksen kerääjänä, rahojen kerääjänä ja tuotteen välitäjänä ilman mitään lisäkuluja.

saku

Re: Flarm

Lähetetty: Su 07.10.2007 13:05
Kirjoittaja jari p
skuosman kirjoitti:Nyt kun lentokausi (purjelento) alkaa olla ohi niin voitaisiin alkaa keskustelemaan FLARM nimellä yksilöityvää toimintaa (siis muitakin laitetoimittajia kuin FLARM-tuotemerkki). Mitä mieltä Suomessa menneen kauden jälkeen ollaan laitteesta?
saku
Viime kesältä ainakin Italian Rietistä on kokemuksia flarmista.
Juhani "Junnu" Sahlberg käytännön kokemuksista jo kirjoittelikin.

Meillä on myös Discucsessa nyt vakiona asennettuna tuo flarm Colibrin kylkiäisenä.

http://hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?t=752

Jari

Lähetetty: Pe 19.10.2007 21:50
Kirjoittaja Wille
FAI:n yleiskokouksessa FLARMin kehittäjät saivat Prince Alvaro de Orleans Borbonin rahastosta mukavan rahapalkinnon merkittävästä kehitystyöstä lentoturvallisuuden hyväksi. Laitteita on myyty jo yli 9000 kpl!

Suosittelen!!

t. Wille