Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
retu
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 01.01.2008 13:17
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja retu » Ke 06.08.2008 09:37

Pikkusaunan sivuilla mainitaan Kilpeläisen tekemä ja ilmailuhallinnon hyväksymä huolto-ohjelma, jota voisi käyttää mallina omaa laatiessa. Johtuneeko tekeillään olevasta saunaremontista vai mistä, mutta sieltä on kuitenkin unohtunut linkki ko. tiedostoon. Olisiko kellään tietoa mistä tuon malliohjelman saa?

Kuka tuota pikkusaunaa muuten "ylläpitää"? Sivulla ei ole asiasta mitään mainintaan eikä toimivaa palautekanavaa.

[Muoks!]
Juuso ja siten myös huolto-ohjelma löytyivät, kun kysyin tarpeeksi monelta tuttavalta. Onneksi Suomen ilmailupiirit on aika pienet.

Juuso K
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 07.01.2005 08:10
Paikkakunta: EFRY
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Juuso K » Ma 18.08.2008 14:39

Tervehdys,

Laitan kyhäämäni Part-M-mukaisen huolto-ohjelman jakoon tämän viestiketjun kautta pian, kunhan liitetiedoston lisäämiseen liittyvät tekniset asiat on ratkottu.
Juuso Kilpeläinen

Juuso K
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 07.01.2005 08:10
Paikkakunta: EFRY
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Juuso K » Ma 25.08.2008 12:51

Kyhäsin LS7-WL koneellemme Part-M mukaisen huolto-ohjelman kesällä 2007 ja hyväksytin sen IHssa. Pidin aiheesta pienen esityksen Pakkasparlamentissa 2007 ja laitoin huolto-ohjelman jakoon HUOM! ei kaupalliseen harrastajakäyttöön http://www.pikkusauna.fi kautta. Laitan huolto-ohjelman ja Pakkasparlamenttikalvojen ositteet vielä liitteiksi tähän viestiin.


http://www.hansto.fi/seeyou/files/GO-HO ... yv_GEN.pdf

http://www.hansto.fi/seeyou/files/Purje ... s_2008.pdf
Juuso Kilpeläinen

Juuso K
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 07.01.2005 08:10
Paikkakunta: EFRY
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Juuso K » Pe 19.12.2008 23:01

Ilmailuhallinto lähestyi ja kehoitti päivittämään ja hyväksyttämään huolto-ohjelmastamme uuden muutoksen.

Alkuvuodesta tulossa siis Muutos 2 huolto-ohjelmasta GO-HO-LS7WL nähtäväksi tähän ketjuun.

Muutoksen aiheena mm. IH:n tarkentunut tulkinta ja asetuksen muutos Comission Regulation (EC) No 1056/2008, joka pätkähti voimaan nyt syksyllä.

Yritetään myös päivittää http://www.pikkusauna.com:iin.
Juuso Kilpeläinen

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Pe 19.12.2008 23:13

Nummelan opepalaverissa selvisi, että kannattaa tehdä huolto-ohjelma ennen 30.6.2009 niin säästää 200€ ensihyväksyntämaksua ja taisi olla myös 200€ vuosimaksua...niitä ei peritä ennen tuota ajankohtaa jätetyitä ohjelamista...
Onko jollakin tarkempaa tietoa??

Matti

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » Su 28.12.2008 11:53

Tämä nyt on tyhmä kysymys, mutta tekevätkö esimerkiksi kaikki Euroopan ASW20-omistajat (lienee yli 500 kpl) EASAa varten kukin oman huolto-ohjelmansa, vai riittääkö että joka tyypille on yksi ohjelma johon mahdollisesti sitten lisäillään tiedot luvanvaraisista tilpehööristä (kytkin, vyöt tms.)?

Ja toinen tyhmä kysymys: jos tällainen yksi konetyyppikohtainen huolto-ohjelma riittäisi, niin minkä vuoksi lentokonetehtaat eivät tee niitä tyypeilleen?

Haiskahtaa allekirjoittaneen nenään siltä, että tämä on vasta huoltobyrokratian ja rahastuksen alkua, ei tässä millään kahdella sadalla vuodessa selvitä. Saisikohan tuota rahaa vastaan nähdä EASAlta/IH:lta sellaisen tutkimuksen, jossa todetaan että purjekoneiden huollon puutteiden vuoksi kuolee näin ja näin monta ihmistä vuosittain, tai edes sellainen tutkimus, että purjekoneen huollon puutteen vuoksi edes joku on kuollut jossain kuitukoneiden aikakaudella? Ja että tällä paperirallilla odotettavissa on näin ja näin monen ihmishengen säästö vuosittain. (Varmaan säästyykin kun osa lopettaa koko homman)

Luin muuten kerran hauskan amerikkalaistutkimuksen, josta selvisi että yleisilmailupuolella todella iso osuus moottoririkoista tapahtuu heti huoltojen jälkeen. Loppupäätelmä oli se, että itseään ei saa hengiltä jos yrittää käyttää Lycomingia loppuun, mutta käypäs vaihdattamassa pari sylinteriä niin tilanne näyttää heti synkemmältä. Ja tämä koski siis moottorikonetta, jossa on oikeasti liikkuvia osia toisin kuin purtsikassa.

kristian

Ismo
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.02.2003 08:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Ismo » Su 28.12.2008 16:43

kristian kirjoitti:Tämä nyt on tyhmä kysymys, mutta tekevätkö esimerkiksi kaikki Euroopan ASW20-omistajat (lienee yli 500 kpl) EASAa varten kukin oman huolto-ohjelmansa, vai riittääkö että joka tyypille on yksi ohjelma johon mahdollisesti sitten lisäillään tiedot luvanvaraisista tilpehööristä (kytkin, vyöt tms.)?

Ja toinen tyhmä kysymys: jos tällainen yksi konetyyppikohtainen huolto-ohjelma riittäisi, niin minkä vuoksi lentokonetehtaat eivät tee niitä tyypeilleen?

kristian
Moi

Tässä Kristian esittikin ne kysymykset joita minäkin olen ihmetellyt!

Ismo

Avatar
mnikunen
Viestit: 64
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:45
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja mnikunen » Ma 29.12.2008 20:22

Höh, eikös se purjelentotoimikunta ole meidän harrastajien edustaja viranomaiseen päin. Onkos toimikunta reakoinut näihin tuleviin vaatimuksiin? Jotenkin tuntuu että tässä on nyt kerhot ja yksityiset omistajat ihan omillaan.

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Su 04.01.2009 22:00

Tuolla Nummelassa oli myös juttua, että joku G-organisaatio voisi kollektiivisesti tehdä kaikille saman tyypin koneille ohjelman. Silloin kustannukset voisivat olla kohtuulliset konetta kohti.
Markku Roshierin esitys ko. tapahtumassa oheisessa Urheiluilmailuopiston osoittessa alla olevalla nimellä(Lyhyt johdatus lentokelpoisuuteen).
Homman hoitaminen vaatisi liudan yhteydenottoja ynnä sopimisia (sopimuksia) koneenomistajien kesken...

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/ (osiossa: matriaaleja)

Lyhyt johdatus lentokelpoisuuteen, Markku Roschier (pdf 178kt)

JHe
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.11.2005 09:47

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja JHe » Ke 07.01.2009 16:20

Kyllä toimikunnassa ollaan huolestuneesti seurattu tilannetta ja haettu tietoa /pyritty vaikuttamaan uusien määräysten sisältöön. Kentällä ollaan laajalti epätietoisia ja huolissaan siitä kuka niitä purjekoneita jatkossa huoltaa. Tältä osin voidaan olla rauhallisin mielin. Huoltaminen tulee tapahtumaan lähes samoilla tavoilla ja samojen henkilöidenkin toimesta.
Mutta asia joka muuttuu on jatkuvan lentokelpoisuuden hallinta. Se ei ole ollut eikä ole Ilmailuliiton päätettävissä ja sovellettavissa. Viranomaisemmekaan ei ole vielä tuonut julki miten soveltaminen tulee tapahtumaan meillä.
Osana ja ensimmäisenä asiana jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnassa tulee kunkin koneen huolto-ohjelman laadinta.
Juusohan avasi pään hyväksyttämällä porukkansa LS-7:n huolto-ohjelman ja antoi sen jopa muiden kopioitavaksi.
Nummelan koulutustilaisuudessa Miuku kertoi, että hallinto tekee PIK-20 sarjan koneita varten malli huolto-ohjelman, joka on
huomattavasti kevyempi kuin Juuson laatima. Eli kannattaa odottaa hetki ja kun PIK-20 malli huolto-ohjelma on valmis, sen pohjalta lähteä sorvaamaan omalle kone yksilölle huolto-ohjelmaa. Voidaanko huolto-ohjelmat niputtaa saman tyypin koneille, kuullaan varmasti myös lähi aikoina. Laadinnan ulkoistaminenkin toivottavasti kohtuu hintaan mahdollistuu pian.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 07.01.2009 17:15

Kiitokset Resu tiedosta. Mainittakoon että PT on tässä huoltoasiassa ollut aktiivinen jo vuosia, varmaan enemmän kuin usean ison maan vastaavat elimet. Kiitos siitä kuuluu harvalukuiselle joukolle ihmisiä jotka tekevät pyyteettömästi näitä hommia omalla vapaa-ajallaan. Se vaan taitaa olla niin että eurooppalaisessa ilmailukentässä suomalaisen purjelentäjän mielipide ei paljoa paina. Eikä IH:n asema ole kadehdittava kun pitäisi panna täytäntöön määräyksiä jotka ovat vielä "suunnittelupöydällä". Toki hinnastoja eri lappusille osataan laatia jo ennakkoon.

Kristian

Juuso K
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 07.01.2005 08:10
Paikkakunta: EFRY
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Juuso K » Su 11.01.2009 21:50

Ilmailuhallinto lähestyi ja kehotti päivittämään ja hyväksyttämään
huolto-ohjelmastamme uuden muutoksen. Tässä on liitteenä muutos 2 huolto-ohjelmasta
GO-HO-LS7WL nähtäväksi huolto-ohjelmien laatijoille.

Muutoksen aiheena mm. IH:n tarkentunut tulkinta ja asetuksen muutos Comission Regulation
(EC) No 1056/2008, joka pätkähti voimaan nyt syksyllä. Lisäksi IH halusi, että
vuositarkastuksen sisältö on esitetty huolto-ohjelmassa, eikä pelkkä viittaus
Maintenance Manualin kohtaan enää riitä.


http://www.hansto.fi/seeyou/files/GO-HO ... yv_GEN.pdf
Juuso Kilpeläinen

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ma 12.01.2009 08:51

Eikö kukaan alan toimija ole katsonut olevan aihettaa järjestää konsultoivaa kurssia tms jonka puitteissa voisi copy/paste menetelmää tehokkaasti hyödyntäen laatia ja hyväksyttää tarvittavat huoltoasiakirjat ym..?

js

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ti 13.01.2009 08:05

Juuso K kirjoitti:Ilmailuhallinto lähestyi ja kehotti päivittämään ja hyväksyttämään
huolto-ohjelmastamme uuden muutoksen. Tässä on liitteenä muutos 2 huolto-ohjelmasta
GO-HO-LS7WL nähtäväksi huolto-ohjelmien laatijoille.

Muutoksen aiheena mm. IH:n tarkentunut tulkinta ja asetuksen muutos Comission Regulation
(EC) No 1056/2008, joka pätkähti voimaan nyt syksyllä. Lisäksi IH halusi, että
vuositarkastuksen sisältö on esitetty huolto-ohjelmassa, eikä pelkkä viittaus
Maintenance Manualin kohtaan enää riitä.


http://www.hansto.fi/seeyou/files/GO-HO ... yv_GEN.pdf
Elikkäs kyse:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 029:FI:PDF ?
Ja loppuun otettava kopio Maint Manuaalista ko kohdasta ?

Tuleeko jatkossa IH:sta tietoa kun tällaisia muutostarpeita tulee vai onko jokaisen huolto-ohjelmaan merkityn henkilön selailtava EU säädöksiä yms läpi :roll:

Jari

Juuso K
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 07.01.2005 08:10
Paikkakunta: EFRY
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Juuso K » Ti 24.03.2009 20:42

Tiedoksenne, että taas tuli IH:sta kehoitus päivittää huolto-ohjelmaamme. Pitää lisätä vuositarkastuksen tehtävälista Maintenance Manualin osasta 14. Laitan revision näkyville heti kun se on hyväksytty.
Juuso Kilpeläinen

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ti 24.03.2009 20:53

No just, ihmettelinkin.

Nimittäin minunkin huolto-ohjelmaani vaadittiin vastaavaa 17.3. lähetetyllä sähköpostilla. Eli listat pitää lisätä.

Eiköhän nämä asetu... toivottavasti.
papafox-Sakke

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 03.04.2009 13:18

No niin, nyt minulla on hyväksytty huolto-ohjelma. Homma hoitui hyvin nopeasti ja uskomattoman tarkasti.
papafox-Sakke

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » La 04.04.2009 11:28

papafox-Sakke kirjoitti:No niin, nyt minulla on hyväksytty huolto-ohjelma. Homma hoitui hyvin nopeasti ja uskomattoman tarkasti.
Helmikuun alussa lähetin HO:n mutta eipä ole kuulunut.

Jari

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » La 04.04.2009 13:49

Kysypä sellaiselta henkilötä kuin paavo piste himmanen ät ilmailuhallinto piste net, josko olisi pöydällä. Tai jos tässä vaiheessa käsitellään vain LS-7:t...
papafox-Sakke

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » La 04.04.2009 13:54

Tuossa jokunen viikko sitten soittelin ja se oli esa piste anttilalla työn alla... tai ainakin menossa työn alle..

Jari

Vastaa Viestiin