Sivu 6/6

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 17.03.2010 15:16
Kirjoittaja SamiM
lsutela kirjoitti:
EDIT. BE-006/93/J5.00.00 (Safety belts) löytyi ja BE-007/94 (Cable tension members) puolankielinen versio. Englanninkielinen BE-007/94 olisi vielä hakusessa.
Onko joku saanut huolto-ohjelman hyväksynnän jälkeen Trafista sinne lähetetyt huoltodokumentit takaisin? Minulle tuli ohjelma postissa tammikuussa, mutta maintenance manual yms. ovat vielä viranomaisella.
-Lassi
Hyväksyttyä huolto-ohjelmaa ei vielä tullut mutta manuaalit tuli kyllä :?

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 03.05.2010 09:50
Kirjoittaja kmarkkuv
Nyt on jo aika vaihtaa keskustelu uusille linjoille.

Ainakin minun (tai siis phöbuksen) hyväksytyssä huolto-ohjelmassa lukee "Muutoksille haetaan hyväksyntä ilma-aluksen rekisterivaltion viranomaiselta"

Menin(menen) sitten vaihtamaan koneeseen uuden hinauskytkimen, ja heti tuli vaivalla hankitusta huolto-ohjelmasta ajastaan jäänyt. :mrgreen:

Joko meillä kellään on kokemusta tästä muutos poseduurista?
Yritin tuolta "Trafin" sivuilta selvittää kuinka toimia, en onnistunut ja pelkäänkin nyt että olen ajautumassa tilanteeseen että pitää ihan ottaa ja soittaa virastoon ja kysyä asiaa suoraan asian osaiselta. :)
Vai tulisiko täältä vinkkiä :?:

M Arkku

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 03.05.2010 10:25
Kirjoittaja Matts
Mun mielestä kytkimen vaihtaminen (jos samanlainen kun ennen) on huoltoohjelman mukainen toimenpide (2000 starttia?) eikä se vaadi ohjelman päivitystä.
Tämä tietysti on vain MUN mielipide :?
Matts

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 03.05.2010 11:26
Kirjoittaja haapajarvi
Jos kytkimen tyyppi vaihtuu ni peli on selvä --> uus ohjelma (siis mikäli HO:ssa on millään tavala viitattu tyypiin).

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 03.05.2010 11:50
Kirjoittaja kmarkkuv
Matts kirjoitti:Mun mielestä kytkimen vaihtaminen (jos samanlainen kun ennen) on huoltoohjelman mukainen toimenpide (2000 starttia?) eikä se vaadi ohjelman päivitystä.
Tämä tietysti on vain MUN mielipide :?
Matts
2000 starttia tai kolme vuotta, kumpi ensin täyttyy. Tai, löytyykö arkistoistasi dokumentti siitä että OH-941 kytkimelle olisi suoritettu
Tost Service Bulletinin nro. 60.230/2-4/88? koneen mukana saamistani papereista ei sitä ilmene, joten kevätkiire kun on, menee kytkin vaihtoon ja sama(nlainen) kytkin on nykyisin nimeltään G88 (ennen G72) ja sillä on tietysti uusi manuaali ja siksi siis huoltoohje tulee korjata.
Vaan tarkemmin kun miettii niin ei se nyt niin suuri ongelma ole, hieman vain huvittaa että sen jo näin pian joutuu päivittämään.

M Arkku

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 03.05.2010 13:04
Kirjoittaja Matts
Sinä sait kyllä kaikki paperit. Jos malli vaihtuu niin varmaan ohjelmakin pitää päivittää.
Matts

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: To 13.05.2010 20:20
Kirjoittaja kmarkkuv
Selvisinpä tästäkin ruljanssista näppärästi. 8)
Sain korhosen hannun avulla (HKAvionics) alkuperäistä vastaavan vaihto-osan nopeasti ja (mielestäni) edullisesti. Kiitokset ripeästä ja hyvästä palvelusta. 8)
Kone siis lentokelpoinen ja huolto-ohjelmakin ajan tasalla! :mrgreen:

M Arkku

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ti 18.01.2011 12:46
Kirjoittaja Hermanni
TERVEHDYS !

Tein huolto-ohjelman kimppaPIKimme ja lähetin sen s-postilla annettuun osoitteeseen 23.6.2009 (huoltotoiminta@ilmailuhallinto.fi)

Ja sitten odottelemaan vastausta. Soitin sen perään syksyllä 2009. On kuulemma ruuhkaa. Soitin... Odotin.. Soitin..

Kerroin katsastajalle huolto-ohjelmamme olevan hyväksyttävänä, ohjeiden mukaisesti.

Viime viikolla 2/2011 kerholaisemme sanoi lukeneensa TRAFin sivuilta, jotta em. osoitteeseen lähetetyt huolto-ohjelmat olivat menneet autaimmille bittimaille.

Soitin Trafiin ja kuulin ettei rekisteritunnuksellamme varustetun koneen huolto-ohjelmalla ole edes diaarinumeroa l. sitä ei ole.

Soitin Ouluun en suutarille vaan Mikko Jaakkolalle ja asia selvisi. Olivat ihmetelleet asiaa lomien jälkeen 'etteiyhtäänhuolto-ohjelmaaolelähetetty' ja huomanneet sähköpostiohjelman hävittäneen ne. Pahoitteli asiaa ja kertoi syyn olevan heillä.


Lähetin huolto-ohjelman su 16.01.2011 iltana Trafiin ja ma 17.01. 2011 sain sen s-postiini takaisin kommentoituna. Todella hieno suoritus Mikolta !

Tarinan opetus ?

Ketokaa te !

terv.Hermanni

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: To 23.06.2011 17:20
Kirjoittaja asko
Jee! Janttarin huolto-ohjelma on vihdoin hyväksytty! Pari vuotta siihen kului.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 12.08.2012 12:18
Kirjoittaja kristian
Nyt kun suunnilleen kaikki ovat itkulla ja hammastenkiristyksellä saaneet nämä lentoturvallisuuden kannalta totaalisen turhat huolto-ohjelmat hyväksytettyä, vaikuttaa siltä ettei niitä tulla tarvitsemaan jatkossa lainkaan.

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOP ... ugust-2012

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 12.08.2012 15:52
Kirjoittaja Matts
vaikuttaa siltä ettei niitä tulla tarvitsemaan jatkossa lainkaan.
Nehän on jo tehnyt tehtävänsä. Eihän se valmis ohjelma enää ketään simputa :twisted:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 13.08.2012 08:47
Kirjoittaja Onni
Säästytäänpähän ainakin kalliilta päivityksiltä !!! Mahtavaa!
Ja jos oikein ymmärsin niin "itsenäiset" ARC miehet voivat kirjoittaa suoraan koneelle ARC:n Siinäkin säästyy rahaa. Nekin rahat voi sitte laittaa uusiin dingeldangeleihin :P

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 13.08.2012 18:56
Kirjoittaja ht
Onni kirjoitti:Nekin rahat voi sitte laittaa uusiin dingeldangeleihin :P
...paraskin sanomaan... :lol:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 14.11.2012 08:30
Kirjoittaja PI310
Linkin takaa lisätietoja asiasta. Ko. NPA on kommentointikierroksella. Kiinnostavaa on Phase I proposal 2.

http://easa.europa.eu/events/docs/2012/ ... M%20GA.pdf

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 14.11.2012 13:00
Kirjoittaja Matts
Tämähän tarkoitta vaan sitä ett rumba alkaa taas alusta :evil:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 14.11.2012 21:16
Kirjoittaja Markku K
En oikein näe miten tuo NPA tarkoittaisi rumban alkamista alusta. Oikein hyvä ja tervetullut uudistus ja askel oikeaan suuntaan. Vielä jos ARCt joskus muuttuvat syklille kerran kolmeen vuoteen, ollaankin aika lähellä "entistä" sääntömaailmaa.

Muutokset lyhyesti, mikäli NPA tulee voimaan esitetyssä muodossa:
Jos koneella on jo huolto-ohjelma, ei tarvi tehdä mitään niinkauan kuin päivitystarvetta ei ilmaannu. Mikäli ohjelma pitää päivittää, voi hyväksytyn huolto-ohjelman päivittämisen sijaan siirtyä itsejulistettuun huolto-ohjelmaan. Itsejulistettuun ohjelmaan voi toki siirtyä milloin tahansa tuon voimaanastumisen jälkeen - ei tarvi odottaa päivitystarvetta. Samalla ottaa itse vastuun ohjeiden toimivuudesta ja ajantasaisuudesta. Valmistajan ohjeistakin saa poiketa, omalla vastuulla. Saattoi olla että pitää myös pystyä tarvittaessa perustelemaan miksi haluaa poiketa.

Lisäksi voi halutessaan käyttää ns. Minimum Inspection Programmea, joka on kaikille purjelentokoneille samanlainen. Sitä käytettäessä purjelentokoneen huoltoon kuuluu vuosihuolto tietyn kaavan kautta, eikä sitten juuri muuta.

Jos koneella ei ole huolto-ohjelmaa, voi huolto-ohjelman yhä tehdä ja hyväksyttää viranomaisella, teettää G-organisaatiolla tai sitten voi edellä kuvatun kaltaisesti itse julistaa ohjelman omalle koneelleen.

ARC-toimintoihin ei tule isoja muutoksia ja ne jotka tulevat ovat vapaaehtoisesti käyttöönotettavia ja tietyissä olosuhteissa hommaa helpottavia. Esim. F- tai 145-organisaatio saa tehdä Minimum Inspection Programmen mukaan tehdyn vuosihuollon yhteydessä ARC-tarkastuksen.

EASA NPA: http://hub.easa.europa.eu/crt/docs/viewnpa/id_177

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 25.11.2012 10:41
Kirjoittaja asko
No, nyt ei enää tarvitse taistella huolto-ohjelmien ja muiden älyttömyyksien kanssa, kun myytiin kimppakone pois. Onnea vaan uudelle omistajalle ja voimia kamppailuun viranomaismääräysten kanssa. Ennen kerrottiin majurilla olevan ns. esikuntakänsä etusormessa runsaasta kynänkäytöstä johtuen. Nyt sama ammattitauti uhkaa purjelentokoneen omistajaa. Pitäkää tunkkinne!

"Nyt mua ei kohta huvita enää mikään" (M.Näsä)