Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ma 11.05.2009 14:48

kristian kirjoitti:Vastaan itse itselleni muutamiin epäselviin kohtiin, kun sain ns. parempaa tietoa pääkallopaikalta.

1. Vanhat vyöt, joille ei löydy laitekorttia, tyyppinumeroa tai valmistajaa (alkuperäiset): kirjataan huolto-ohjelmaan koneen lentokäsikirjan mukainen "regular check" (omistaja tekee), ei peruskorjausjaksoa. Uudemmat vyöt menevät sitten vyötehtaan ohjeiden mukaan, siis 12v ja vaihtoon.
Mahtaakohan jollakin olla sitä valmistajan määräystä jolla vyöt uusittava 12 vuden välein? Siis Gadringer-Gurten vyöt ? Lienee jonkin sortin huolto tms manuaali

2. Korkeusmittari (amerikkalainen Kolsmann, ei EASA-hyväksytty mittari, ei valmistajan ohjeita). Voi jättää pois huolto-ohjelmasta.
Winter ei ole tainnut sanoa yhtään mitään ?
4. Punnitus. Koneen manuaalin mukaan, omassa tapauksessani ainoastaan "korjausten, maalauksen ja laiteasennusten jälkeen", ei siis säännöllistä jaksoa.
Astireissakin näyttää olevan (Club) eroja. Astir CS /Jeans/ 77 ei ole mitään punnituksesta paitsi yllä oleva. Club III on taasen mainittu manuaalissa 4 vuotta.

Toivottavasti tästä oli jollekin apua.

kristian

ps. jos ihmettelette miksi huolto-ohjelmien hyväksyntä kestää, siellä on nyt parikymmentä hyväksytty ja 580 kpl pöydällä.

Jari

Helmikuun alusta ollut HO tarkastettavana Discuksen osalta... mahtaa olla tarkkaan katsottu kun palailee takaisin...

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ti 12.05.2009 13:00

Sain vöiden valmistajalta Gadringer-Gurte GmbH:lta
huolto-ohjeen (pdf) jossa sanotaan tuo 12 vuotta iäksi.

Jari

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja HK » Ti 12.05.2009 23:25

Hei
Työstin ensimmäisen painoksen ASG29 huolto-ohjeesta n. vuosi sitten Se meni IH:n rattaisiin lopulta vasta vuoden vaihteessa. Olen sitä täydentänyt Mikko Jaakkolan (SIL/IH) ohjeiden mukaan kolmeen otteeseen ja nyt se on valmis ja on paraikaa leimattavana Jos ketä kiinnostaa se löytyy PDF:nä http://www.hkavionics.com/HO-969-0.pdf .
Mitään ylimääräistä ja poisjätettävää siinä ei pitäisi olla paitsi päivätarkastukset. Vuosihuollon listat on tehty skannaamalla kaksi sivua yhdelle Word sivulle.. Viivoitus niissä on sen takia että niistä saa kopioimalla huoltolistan joka sekin on pakollinen dokumentti huoltoa tehtäessä.
Tutustukaa ja käyttäkää mallina.
terv HK

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja WPQ » Ti 12.05.2009 23:48

En tiedä miten ilmailupiireissä näitä asioita luetaan mutta ensivilkaisulla itselleni heräsi pari huomioita aiheesta, ampukaahan taas rivissä alas jos on väärin kommentoitu, tarkoitus on kuitenkin olla tässä rakentava.

- päivätarkastus päivittäin, ilmeisesti tässä tarkoitetaan niitä päiviä jolloin koneella lennetään?
- haltija, omistaja, käyttäjä, lentäjä viitannee tässä samaan henkilöön mutta entäpä jos nuo ovatkin neljä eri toimijaa, tai edes kaksi, ovatko termit ja vastuut/toimijat silloin selkeät?
- valtuutettu mekaanikko tekee punnituksen, muistan hatarasti törmänneeni punnituskelpuutukseen, eikö se olisi jouheampi rajaus? (sama muuten moottorin peruskorjauksen suhteen, eikö valtuutettu riittäisi, miksi tehdas?)
- nuo manuaalista kopioidut osat, eikö olisi parempi laittaa ne liitteinä, jolloin muutoshallinta olisi helpompaa, vain liite muuttuu, ei itse pääteksti.

Niin, oliko tämä jo hallinnossa hyväksytty vai jonossa odottamassa.

*kaivautuu poteroon

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ke 13.05.2009 08:29

Nyt kun olet laittanut kohdassa 9 ainakin "Seuraava huolto" kohdan esim talvi 2009-10 niin tuo huolto-ohjekko pitää tuon jälkeen hyväksyttää uudestaan tuon sivun osalta huollon jälkeen ?

Jari

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ke 13.05.2009 09:08

Asiasta sen enempää tietämättä tai ymmärtämättä olen antanut itselleni kertoa, että huolto-ohjelma pitäisi hyväksyttää vuosittain joka tapauksessa (oli muutoksia tai ei).

Toivon, hartaasti toivon, olevani väärässä, mutta yleensä toiveeni eivät ole ottaneet toteutuakseen :(

toinen tai oikeastaan kolmas hannu

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ke 13.05.2009 10:19

Minun huolto-ohjelmassani lukee IH ohjeen mukaan:

Lentokelpoisuuden hallinnasta vastaava tarkastaa huolto-ohjelman vuosittain ennen vuosihuoltoa. Tällöin tarkastetaan tyyppihyväksynnän haltijan internet sivulta päivitykset huolto-ohjeisiin ja mahdolliset uudet huoltoon liittyvät huolto-ohjeet (service bulletin) samalla tarkastetaan EASAn julkaisemat ADt mahdollisten lisähuoltovaatimuksien osalta. Lisäksi huolto-ohjelmaa päivitetään tarvittaessa, jos EASAn tai tyyppihyväksynnän haltijan asettamat määräykset tai muutosmääräykset sitä edellyttävät.

Muutokset huolto-ohjelmaan hyväksytetään vastaavalla viranomaisella tai siihen oikeutetulla G-organisaatiolla. Jos hyväksynnän tekee G-organisaatio, tulee koneen omistajalla olla sopimus ko. organisaation kanssa. Huolto-ohjelma päivitetään ja se lähetetään saatekirjeen kanssa hyväksyttäväksi. Huolto-ohjelma voidaan ottaa käyttöön hyväksynnän jälkeen.


Jari

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 13.05.2009 13:26

Kommentteja edellisiin:
- Tekeleeni on matkalla leimasimen alle ja on IH:n agentin M Jaakkolan hyväksi katsoma.
- Itsekin harkitsin liitteen käyttöä, mutta jos liite muuttuu niin se aiheuttaa muutoksen itse huolto-ohjelmaankin. Sisällysluettelo oli myös helpompi hoitaa näin.
- Se laskuvarjon seuraava huolto on peruja edellisestä AIR M10-1 mukaisista tarkastusjaksoista ja täytyy poistaa sieltä. Ei ole vaan sattunut kenekään silmään aikaisemmin.
- Ohjelma täytyy uudelleen hyväksyttää ainoastaan silloin kun siihen tulee muutoksia.
terv HK

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja viper » Pe 22.05.2009 16:14

Nyt kun alkaa olla tuo HO melko valmis, niin kiinnostaisi tietää mihin osoitteeseen postitan sen tarkastettavaksi? Ihan heti en Ko. osoitteeseen törmännyt, tai sitten en vain huomannut :shock:

miuku
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.02.2003 11:01
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja miuku » La 23.05.2009 10:09

viper kirjoitti:Nyt kun alkaa olla tuo HO melko valmis, niin kiinnostaisi tietää mihin osoitteeseen postitan sen tarkastettavaksi? Ihan heti en Ko. osoitteeseen törmännyt, tai sitten en vain huomannut :shock:
Ilmailuhallinto
Lentokelpoisuusosasto
PL186
01531 Vantaa
Markku Hiedanpää

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » La 23.05.2009 18:38

Juurikin tulleen tiedon mukaan laskuvarjoa EI laiteta huolto-ohjelmaan. Lisäksi huolto-ohjelmalla tulee olla yksilöitu nimi esim HO-DISCUSB-OH-964-0 (Nolla on tuo revisio)

IH malliohjeistah poiketen ensimmäisellä sivulla EI saa olla tekstin pätkää:

"Huolto- ja korjaustöissä, joille ei ole valmistajan tai nykyisen tyyppi hyväksynnän haltijan ohjeita tai muita hyväksyttyjä ohjeita, voidaan ohjeina käyttää Ilmailuhallinnon hyväksymiä ohjeita."

Jari

miuku
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.02.2003 11:01
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja miuku » To 28.05.2009 10:28

jari p kirjoitti:Juurikin tulleen tiedon mukaan laskuvarjoa EI laiteta huolto-ohjelmaan. Lisäksi huolto-ohjelmalla tulee olla yksilöitu nimi esim HO-DISCUSB-OH-964-0 (Nolla on tuo revisio)
IH malliohjeistah poiketen ensimmäisellä sivulla EI saa olla tekstin pätkää:
"Huolto- ja korjaustöissä, joille ei ole valmistajan tai nykyisen tyyppi hyväksynnän haltijan ohjeita tai muita hyväksyttyjä ohjeita, voidaan ohjeina käyttää Ilmailuhallinnon hyväksymiä ohjeita."
Jari
PIK-20 D:n huolto-ohjelmamalliin on tullut virheellinen teksti, sen tulisi kuulua samoin kuin PIK-20 B:ssä, eli:

"Huolto- ja korjaustöissä, joille ei ole valmistajan tai nykyisen tyyppihyväksynnän haltijan
ohjeita tai muita hyväksyttyjä ohjeita, voidaan ohjeina käyttää Ilmailuhallinnon ennen
28.9.2003 hyväksymiä ohjeita."

Tämä teskti koskee vain PIK-20 sarjan koneita ja tarkoittaa sitä että ne huolto- ja korjausmenetelmät mitä on hyväksytty IH:ssa ennen 28.9.2003 (IH oli tähän saakka PIK-20 sarjan tyyppihyväksymistodistuksen haltija) ovat edelleenkin hyväksyttäviä.
Markku Hiedanpää

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » To 25.06.2009 00:18

Väänsin tässä yhden illan kättä LBA:n nettisivujen kanssa etsien vanhempien saksalaisten purjekoneiden (esim. Ka-6CR ja ASK-13) tyyppihyväksyntätodistuksia etsien ja vetäydyin kisasta 3-0 hävinneenä. Tietääkö kukaan mistä osoittesta ne löytäisi?

apaija
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 23.05.2003 09:58
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja apaija » To 25.06.2009 09:59

Huolto-ohjelma on käsittelyssä mutta jäi puuttumaan kopio Tost G73 kytkimen manuaalista. Valmistaja ei ainakaan vuorokaudessa ole saanut vastausta aikaiseksi joten löytyisikö se sähköisessä muodossa?
ari.paija@nokia.fi

Ari Paija

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » To 25.06.2009 10:33

Kopioi alla oleva liitteeseen
Löytyy myös pik20 mallista IH sivulla

Jari


TOST GmbH FLUGZEUGGERÄTEBAU MÜNCHEN
Operating Manual Safety Release G72
Safety Release G73
Release: January 1989 Page 10 Revision 3: March 2001


7. Checklist
7.1. Checks after installation

After installing a release, and as part of the periodic aircraft inspections,
these checks must be carried out:

1. You must be able to open the unloaded release completely by applying
a force of 7.5 ± 1.5 daN (16.5 ± 3.3 lbs.) - measured on a spring
balance - on the manual release lever in the cockpit over the full travel
of the release actuation arm.

2. When the release hook is under a load of approx. 150 daN (330 lbs.),
you should still be able to operate the manual release lever in the
cockpit with the same force, i.e., 7.5 ± 1.5 daN (16.5 ± 3.3 lbs.).

3. If both a nose and a center-of-gravity release are connected to the same
release cable, the manual force required to operate them from the
cockpit may not exceed 17 daN (37 lbs.), even if one of the releases is
under a load of 150 daN (330 lbs.).

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » To 25.06.2009 10:35

Jouni Laukkanen kirjoitti:Väänsin tässä yhden illan kättä LBA:n nettisivujen kanssa etsien vanhempien saksalaisten purjekoneiden (esim. Ka-6CR ja ASK-13) tyyppihyväksyntätodistuksia etsien ja vetäydyin kisasta 3-0 hävinneenä. Tietääkö kukaan mistä osoittesta ne löytäisi?
Ilmaisesti haluat oikein todistuksen vaiko vain tyyppihyväksyntä numeron TCDS ?
http://www2.lba.de/dokumente/ad/html/index.htm

Jari

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Pe 26.06.2009 00:52

Tuolta löytyy selkeästi muitakin....

http://www.gliding.co.uk/bgainfo/techni ... n-tcds.pdf

Matti

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Pe 26.06.2009 21:31

Onko Tostin E85 kytkimen Operating Manual sama kuin tuo edellinen G72.n teksti...jos ei onko jollakin tuota vastaavaa E85.lle?

Matti

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ti 28.07.2009 14:46

MaKo kirjoitti:Onko Tostin E85 kytkimen Operating Manual sama kuin tuo edellinen G72.n teksti...jos ei onko jollakin tuota vastaavaa E85.lle?

Matti
Kaipailen myös E72 kytkimen tekstejä... On se kumma kun Tost ei laita noita kaikkien mallien manuaaleja sivulleen...

Jari

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » To 30.07.2009 10:43

jari p kirjoitti:
MaKo kirjoitti:Onko Tostin E85 kytkimen Operating Manual sama kuin tuo edellinen G72.n teksti...jos ei onko jollakin tuota vastaavaa E85.lle?

Matti
Kaipailen myös E72 kytkimen tekstejä... On se kumma kun Tost ei laita noita kaikkien mallien manuaaleja sivulleen...

Jari
Ja jos joku kaipailee E72/75 tekstejä:

TOST GmbH FLUGZEUGGERÄTEBAU MÜNCHEN
Operating Manual for Tow Releases Series:
Tow Release E72
Tow Release E75
Release: January 1989, Revision 4: March 2001

7. Checklist
7.1. Checks after installation

After installing a release, and as part of the periodic aircraft inspections,
these checks must be carried out:

1. You must be able to open the unloaded release completely by applying
a force of 7.5 ± 1.5 daN (16.5 ± 3.3 lbs.) - measured on a spring
balance - on the manual release lever in the cockpit over the full travel
of the release actuation arm.

2. When the release hook is under a load of approx. 150 daN (330 lbs.),
you should still be able to operate the manual release lever in the
cockpit with the same force, i.e., 7.5 ± 1.5 daN (16.5 ± 3.3 lbs.).

3. If both a tow and a center-of-gravity release are connected to the same
release cable, the manual force required to operate them from the
cockpit may not exceed 17 daN (37 lbs.), even if one of the releases is
under a load of 150 daN (330 lbs.).

Kiitos Maran scannauksesta.

Jari

Vastaa Viestiin