Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ti 11.08.2009 17:24

MaKo kirjoitti:Onko Tostin E85 kytkimen Operating Manual sama kuin tuo edellinen G72.n teksti...jos ei onko jollakin tuota vastaavaa E85.lle?

Matti
Löysitkö E85 tekstit ?
Jos niin senhän voisi laittaa tänne julki

Jari

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Ti 11.08.2009 23:51

En valitettavasti ole vielä löytänyt...

-Matti

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 12.08.2009 08:53

Minulla on E85 kytkimen Operating Manual. Pitäisikö se skannata ja pistää jakoon?

Hannu

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Ke 12.08.2009 11:24

Tuolla aikaisemmissa puheenvuoroissa on melko lyhyt teksti muusta Tostin kytkimistä...vastaavanlainen riittänee E85.sta...olisin kiitollinen, jos viitsisit naputella.

-Matti

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 12.08.2009 12:19

Oli helpompi skannata koko roska:

http://www.hansto.fi/seeyou/files/Tost-E85.pdf

Hannu

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja MaKo » Ke 12.08.2009 12:39

Kiitoksia paljon!

-Matti

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja viper » Ke 12.08.2009 16:18

Löytyykö keneltäkään SZD-51-1 Juniorin huolto-ohjekirjaa Revision 9, 02/1993 kuvina tai pdf-formaatissa? Jos kyseinen kirja löytyy, mutta se ei ole scannattuna, niin olisin kiitollinen jos sen kehtaisit tehdä.

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ti 18.08.2009 10:45

Hannu kirjoitti:Oli helpompi skannata koko roska:

http://www.hansto.fi/seeyou/files/Tost-E85.pdf

Hannu
Hei

Tuo taitaa olla vanha revisio E85 manuaalista. Ohessa viimeisin scannattuna... Revision 4: March 2001
http://www.ideavideo.fi/manuals/e85.pdf

T Jari

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ke 19.08.2009 16:07

viper kirjoitti:Löytyykö keneltäkään SZD-51-1 Juniorin huolto-ohjekirjaa Revision 9, 02/1993 kuvina tai pdf-formaatissa? Jos kyseinen kirja löytyy, mutta se ei ole scannattuna, niin olisin kiitollinen jos sen kehtaisit tehdä.
Pitäisi löytyä tuolta: http://www.nil.fi -> kerho -> kalusto -> N4
Terv Antti

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja viper » To 20.08.2009 12:07

Antti K kirjoitti:
viper kirjoitti:Löytyykö keneltäkään SZD-51-1 Juniorin huolto-ohjekirjaa Revision 9, 02/1993 kuvina tai pdf-formaatissa? Jos kyseinen kirja löytyy, mutta se ei ole scannattuna, niin olisin kiitollinen jos sen kehtaisit tehdä.
Pitäisi löytyä tuolta: http://www.nil.fi -> kerho -> kalusto -> N4
Terv Antti
Löytyy, kiitos linkistä :)

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 26.08.2009 14:14

No nyt se myrkyn lykkäsi. IH ei hyväksy, että l'Hotellier-pikalukkojen tarkistusmittausta (jakso 1v/500h) tekisi tästä eteenpäin lentäjä-omistaja. Toimenpiteen saa suorittaa vain hyväksytty huolto-organisaatio. IH ei osannut tarkentaa, mikä tuo on, mutta lentäjä-omistaja se ei ainakaan ole. Tämä kuulemma koskee kaikkia koneita missä noita lukkoja on, riippumatta koneen tyyppihyväksynnän iästä.

Pyysin vielä lausuntoa siitä, saako pikalukkojen pallukat vaihtaa itse joka vuosi uusiin, tuo operaatio olisi luultavasti helpompi ja halvempi kuin mittauttaa ne jossain korjaamolla.


Kristian

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ke 26.08.2009 14:45

No huh huh. Ei ole ihme että IH:ssa tarkistukset kestää kun heidän sääntönsä muuttuvat joka toinen viikko. Monikohan kone mahtaa lentää syyskuun lopun jälkeen... Helmikuussa lähetty HO eikä vieläkään ole tullut...

Mistäköhän tuo tuollainen ohje on taiottu. L'hotellierin ohjeessa kun ei ainakaan mainita. Viitataan vuosihuoltoon tai 500 h jaksoon kumpi ensin tulee vastaan. Onkohan IH keksinyt ettei vuosihuoltoakaan saa enää tehdä kuin joku huolto-organisaatio....

Jari

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 26.08.2009 15:08

jari p kirjoitti:Monikohan kone mahtaa lentää syyskuun lopun jälkeen...
Jari
Minulle tuli liitteen mukainen paperi, kun hain jatkoaikaa lentokelpoisuudelle. Eikös tuon perusteella saa lentää vielä vuoden vaikka ei huolto-ohjelmaa olekkaan hyväksytty, vai miksi tuollaisia muuten lähetetään?

Hannu
Liitteet
todistus.jpg
todistus.jpg (84.07 KiB) Katsottu 7134 kertaa

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 26.08.2009 15:25

jari p kirjoitti:No huh huh. Ei ole ihme että IH:ssa tarkistukset kestää kun heidän sääntönsä muuttuvat joka toinen viikko. Monikohan kone mahtaa lentää syyskuun lopun jälkeen... Helmikuussa lähetty HO eikä vieläkään ole tullut...

Mistäköhän tuo tuollainen ohje on taiottu. L'hotellierin ohjeessa kun ei ainakaan mainita. Viitataan vuosihuoltoon tai 500 h jaksoon kumpi ensin tulee vastaan. Onkohan IH keksinyt ettei vuosihuoltoakaan saa enää tehdä kuin joku huolto-organisaatio....

Jari
Minäkin aloin oikein lukemaan sitä määräystä jonka perusteella tämä l'Hotellier-hässäkkä syntyi (LBA AD 1993-001/3). Mielestäni siinä ei kyllä puhuta mitään lukkojen vuositarkastuksesta, vaan varmistusneulojen tai varmistusholkkien asennuksesta ja niiden vuositarkastuksesta.

Varsinaisten lukkojen tarkastuksesta/mittauksesta puhutaan ainoastaan l'Hotellier-tehtaan omassa huolto-ohjeessa (IMA no. 10.01) ja siinä taas ei sanota kuka saa sen tehdä. Äsken soitin sitten vielä IH:oon ja ovat nyt siellä aivan ulalla. Täytyy odotella sormet ja varpaat ristissä josko tästä selvitään säikähdyksellä. Sillä aikaa otan vinkkejä vastaan harrastuksistä, joita ei säätele mikään EU-virasto.

Kristian

ps. ja Hannulle vastauksena, saa lentää vuoden rauhassa. Tuo lappu kannattaa muidenkin hakea.

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 262
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja RR » Ke 26.08.2009 18:40

Moi,

Meidän B-Pikiin tuli tuo lappu, alkuperäinen lentokelpoisuus kun oli myönnetty 30.9.2010 asti (vuoden -07 syyskuussa). Vastaavasti ASW:stä ei tullut kun se sai virtaa vuodeksi viime syyskuussa...eli jos lappua ei ole tullut niin ei varmaan jatkoakaan voi hakea ?

RR

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ke 26.08.2009 18:51

Aika metkaa. IH:sta sanottiin meille että vaikka kone katsastetaan viikon päästä, ei sillä saa lentää syyskuun lopun jälkeen jos ei ole hyväksyttyä huolto-ohjelmaa.

Lainaus katsastajalta:
Lentäminen 28.9. klo 00.00 jälkeen edellyttää hyväksyttyä huolto-ohjelmaa. Ellei sitä ole esittää katsastuksessa, tulee siitä B/28.9.2009 -huomautus. Kun huolto-ohjelman hyväksyntä tulee IH:sta, omistaja kuittaa huomautuksen katsastuspöytäkirjasta. 28.9. alkaen kone on siis "maadoitettu" huolto-ohjelman hyväksymiseen saakka.

Jari

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja JTH » To 27.08.2009 09:18

.
Ihanaa leijonat, ihanaa !


"Sillä aikaa otan vinkkejä vastaan harrastuksistä, joita ei säätele mikään EU-virasto."

Lennokkipuolella EU ei kai ole sekaantunut kuin taajuuksiin ja siitä selviää helposti ostamalla hyväksytyt radiot (tai vapaastilentävä lennokki).
Onhan lennokkipuolella sitten jotain muita pienempiä juttuja ja jossain voi olla paikallisia määräyksiä, mutta ilmailuharrasteista se on kai vähiten säädelty.

Usein mainitaan myös purjehdus, mutta sinne on alkanut tulla enemmän ja enemmän kaikenlaista veneen rekisteröintiä ja katsastusta, joten ei sitä.

terv. Jyrki

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Hannu N » To 27.08.2009 10:02

Minkä maan rekisteriin vaihdamme koko kaluston? Norja ei kuulu EU:hun. Saksassa ainakin tämä HO vaikuttaa olevan helpompi. Miten asiat menee Ruåttissa?

Hannu

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » To 27.08.2009 14:00

ENsi viikolla on NGM kokous jossa tätäkin asiaa käsitellään.

Jari

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » To 27.08.2009 14:01

JTH kirjoitti:.
Ihanaa leijonat, ihanaa !


"Sillä aikaa otan vinkkejä vastaan harrastuksistä, joita ei säätele mikään EU-virasto."
.
Niin, tässä kyllä taitaa olla enemmän IH kuin EU asian takana.

Jari

Vastaa Viestiin