Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 451
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » To 27.08.2009 15:27

No sanotaanko että EU ja EASA on tässä kaiken pahan alku ja juuri, mutta jos IH:lla on jossain asiassa tulkinnanvaraa, niin tilaisuutta kyykyttää harrastajaa ei kyllä missata.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Matts » To 27.08.2009 18:25

Miten asiat menee Ruåttissa?
Niitten pulinajaksolla ollaan tässä asiassa yhtä pihalla kuin me.
Matts

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ti 01.09.2009 08:26

TOST:in testijärjestelyt

Manuaalien mukaan mm. leko-kytkinkin pitää siis testata myös 150 daN/KP rasituksessa:

2. When the release hook is under a load of approx. 150 daN (330 lbs.),
you should still be able to operate the manual release lever in the
cockpit with the same force, i.e., 7.5 ± 1.5 daN (16.5 ± 3.3 lbs.).


Millaisessa testipenkissä tuollaiset on ollut tapana tehdä? :roll:

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 262
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja RR » Ti 01.09.2009 21:52

jari p kirjoitti:Aika metkaa. IH:sta sanottiin meille että vaikka kone katsastetaan viikon päästä, ei sillä saa lentää syyskuun lopun jälkeen jos ei ole hyväksyttyä huolto-ohjelmaa.

Lainaus katsastajalta:
Lentäminen 28.9. klo 00.00 jälkeen edellyttää hyväksyttyä huolto-ohjelmaa. Ellei sitä ole esittää katsastuksessa, tulee siitä B/28.9.2009 -huomautus. Kun huolto-ohjelman hyväksyntä tulee IH:sta, omistaja kuittaa huomautuksen katsastuspöytäkirjasta. 28.9. alkaen kone on siis "maadoitettu" huolto-ohjelman hyväksymiseen saakka.

Jari
Oliskohan tästäkin voinut tulla etukäteistieto (muutenkin kun että 30.6 jälkeen ohjelman hyväksyttäminen maksaa, itse jätin ennen sitä). Paljon hyvää tiedotusta on tullut viimeisen parin vuoden ajan, en sitä ollenkaan kiistä, mutta eikös se ole viranomaisen tehtävä kuitenkin huolehtia että paperit saadaan käsiteltyä tietyssä ajassa ? Onko esim. 3kk kohtuullinen aika ?

no, jos maaliskuuhun mennessä saisi taas sitten virtaa papereihin...

Kristian on siinä ihan oikeassa mielestäni että mitä helevatin järkeä on tehdä yksilökohtaisia ohjelmia (esim. ASW-20) se liki 500 kappaletta... ja sama koskee kaikkia koneita. Tietty sillä byrokratia ruokkii itse itseään...

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 01.09.2009 22:59

RR kirjoitti:Kristian on siinä ihan oikeassa mielestäni että mitä helevatin järkeä on tehdä yksilökohtaisia ohjelmia
Siis sikäli kuin oikein ymmärsin puutteellisella saksan kielelläni
http://www.schempp-hirth.com/index.php? ... 3cfc4f2f55
, niin edes yleisin valmistajamaa Saksan viranomainen ei vaadi tällaista. Sielläkin taitaa olla vain yksi yhteinen huolto-ohjelma, jonka noudattamiseen sitoudutaan täyttämällä yksi paperi http://www.lba.de/cln_009/nn_67048/Shar ... 01-doc.doc. Halutessaan voi sen sijaan tehdä oman huolto-ohjelman. Oma huolto-ohjelma taitaa olla pakollinen lähinnä, jos koneessa on Rotax moottori.
Olikohan tämä Suomen malli nyt se ainoa oikea? Vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin? Taitaa olla purputus myöhässä.
Antti

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 114
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja HK » Ma 07.09.2009 17:06

Hei
Lueskelin tätä aihetta koskevia juttuja pitkästä aikaa ja muutamia kommentteja niihin:
-L´Hotellierin pallopäiden mittaus edellyttää mikrometrin osaavaa käyttöä, jota ei ole suotu omistajalle vaan edellyttää purjekonemekaanikkoa (sama pätee esim. momenttiavaimeen). Näitä mekaanikkoja ovat toistaiseksi kaikki Miukun listoille ilmoittautuneet, joten ei huolta.
- Se kauhisteltu Tostin mittausohje koskee peruskorjauksen jälkeistä asennusta eikä vuosihultoa eikä se mielestäni kuulu tähän huolto-ohjeeseen. Eihän tähän liitetä esim 3000h huollon tarkastustoimenpiteitäkään. Nämä erikoistoimenpiteet jäävät mekaanikolle ja suoritetaan tehtaan ohjeiden mukaisesti.
- punnituksen saa tehdä siihen koulutettu mekaanikko
- Se ihannoitu saksalainen lappu on mielestäni p...stä. Siinä suurinpiirtein luvataan allekirjoituksella noudattaa lakia ja asetuksia joita on muutenkin noudatettava. IH:n luoma versio huolto-ohjeesta on mielestäni hyvä ja asiallinen. Sitä tehdessä tulee kerättyä ja päivitettyä käsikirjat sekä koottua yhteen paperiin muutoin varsin levällään olevat ohjeet ja toistuvaiset AD:t. Tämä paperi helpottaa myös katsastajan työtä olennaisesti. Mitään varsinaisesti uusia vaatimuksia/tekemistä ei ohje tuo tullessaan.
- ASG29 vähäisessä määrin viilattu ohje löytyy http://www.hkavionics.com/HO-969-0.pdf. Siinä mm. potkurin vuosittainen kiristys aiheutti vuosihuollon tekijäksi mekaanikon.
terv HK

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja viper » Ti 08.09.2009 13:42

Löytyykö keneltäkään scannattuna(tai kehtaisi scannata) tarkastusohjeet(kohta 7.) E75 ja G88 hinauskytkimistä?

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 114
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja HK » Ti 08.09.2009 17:10

Pakkasen Jari skannasi Tostilta saamani manuaalit jotka löytyvät :
http://www.hkavionics.com/Toste72_e75.pdf tai /Toste85.pdf tai Tostg72_g73.pdf tai Tostg88.pdf
Myös löytyy
Tostwheels.pdf ja Gadringer5000.pdf
Tostin kytkimien manuskat ovat uusinta mallia ja pätevät vain 1997 ja sen jälkeen valmistettuihin tai peruskorjattuihin kytkimiin.
terv HK

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja viper » Ti 08.09.2009 19:05

HK kirjoitti:Pakkasen Jari skannasi Tostilta saamani manuaalit jotka löytyvät :
http://www.hkavionics.com/Toste72_e75.pdf tai /Toste85.pdf tai Tostg72_g73.pdf tai Tostg88.pdf
Myös löytyy
Tostwheels.pdf ja Gadringer5000.pdf
Tostin kytkimien manuskat ovat uusinta mallia ja pätevät vain 1997 ja sen jälkeen valmistettuihin tai peruskorjattuihin kytkimiin.
Kiitos, homma etenee taas noiden avulla :)

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ti 22.09.2009 14:55

IH sivuilta löytyy nyt

http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-oh ... hyvaksynta

Neljä tapaa toimia ei-kaupallisessa yleisilmailussa 28.9.2009 jälkeen

Huolto-ohjelmien käsittelyruuhkasta johtuen Ilmailuhallinto ei pysty hyväksymään kaikkia huolto-ohjelmia ja G-organisaatioiden lupia ennen syyskuun 28. päivää. Käsittelyruuhka on kuukausien mittainen. Miten siis toimitaan 28.9.2009 jälkeen? Ilmailu-hallinto on tehnyt tulkinnan, jonka mukaan siirtymävaiheen toimintamalleja on neljä:


1) Jos sinulla/koneellasi on hyväksytty huolto-ohjelma, voit jatkaa ilmailua ja noudattaa huolto-ohjelmaa.


2) Jos huolto-ohjelma on Ilmailuhallinnossa hyväksyttävänä, voit jatkaa lentämistä ilman erillistä lupaa – kunhan noudatat huolto-ohjelmaa. Jos huolto-ohjelma todetaan puutteelliseksi, Ilmailuhallinto voi edellyttää siihen muutoksia tai kieltää ilma-aluksen käyttämisen ilmailuun.


3) Jos koneen omistaja on tehnyt sopimuksen G-organisaation tai hyväksyntävaiheessa olevan G-organisaation kanssa huolto-ohjelman laadinnasta ja ylläpidosta, voidaan vielä hyväksymätöntä ohjelmaa käyttää ilman erillistä lupaa kunnes hyväksyntä saadaan. Jos huolto-ohjelma todetaan puutteelliseksi, Ilmailuhallinto voi edellyttää siihen muutoksia tai kieltää ilma-aluksen käyttämisen ilmailuun.


4) Jos koneen huolto-ohjelmalle ei ole haettu hyväksyntää tai ohjelmaa ei ole edes laadittu, on koneen omistajan velvollisuus hoitaa asiat kuntoon. Lentotoimintaa ei voi jatkaa tyyppihyväksynnän haltijan huolto-ohjeen seuraavaa huoltoa tai lentokelpoisuuden tarkastusta pidemmälle.

Huolto-ohjelman tulee kaikissa tapauksissa perustua tyyppihyväksynnän haltijan huolto-ohjeisiin.
Huolto-ohjelman hyväksyntä ei vaikuta lentokelpoisuudentarkastuksen voimassaoloon. Kopio hyväksyntään lähetetystä huolto-ohjelmasta on esitettävä lentokelpoisuudentarkastuksen tekijälle.


Jari

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja skuosman » Ti 22.09.2009 17:19

Suomen Urheiluilmailuopisto on tuon kohdan 3 mukainen toimilupaa hakeva organisaatio. Opiston kanssa voi tehdä sopimuksen huolto-ohjelman laatimisesta ja hyväksymisestä.

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/suiog/suio_g.htm

sakari kuosmanen
http://www.suio.fi

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 451
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 25.09.2009 11:46

Jaahas, huolto-ohjelmafarssi alkaa muistuttamaan yhä enemmän tragediaa. Nyt tuli taas puhelimitse uusia vaatimuksia huolto-ohjelmaan, en ollut tässä välissä ehtinyt edes korjaamaan niitä edellisia puutteita.

IH:n mukaan Schleicherin omassa lentokäsikirjassa annetut huolto-ohjeet ovat liian suppeat (IH selvästi tietää asioita, joita koneen valmistaja ei tiedä), joten huolto-ohjelmaa ei voida hyväksyä ellei siinä viitata AIR M6-1 mukaisiin vanhoihin kansallisiin huoltomääräyksiin. Tai itseasiassa IH:n edustaja sanoi: "Olisi hyvä että siellä olisi viittaus AIR M6-1:een", mutta tämä tarkentui hetken keskusteltuamme muotoon "Huolto-ohjelmaa ei hyväksytä ilman viittausta AIR M6-1:een".

IH:n talkootiedotusosasto päättää raporttinsa täältä tähän,

kristian

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Pe 25.09.2009 11:52

Häh... muistaakseni minun piti keväällä tuo viittaus poistaa...

Jari

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 285
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Pe 25.09.2009 14:07

Onko joku koneenomistaja saanut IH:lta postia "aiheeseen liittyen". Minä en ainakaan "osaomistajana mutta osoitteena" ole.

Pulinaa koko jupakasta (uutisen keskusteluosuudessa):

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ilma ... 5249577181

ja Talouselämässä vähän samasta aiheesta:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/09/26184
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 451
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 25.09.2009 14:46

Nyt kun tämä Saksan malli tulee aina välillä esille, niin täytyy lisätä että tämä viimeisin AIR M6 lisäysvaatimus perusteltiin minulle nimenomaan siksi että Saksassakin tekevät niin. Saksalaisessa lappusessa sitoudutaan noudattamaan valmistajien ohjeiden lisäksi kansallisia määräyksiä. IH osasi kyllä tuon kohdan kopioida saksalaisilta, sillähän saadaan vielä yksi harmi lisää ilmailijalle, ja sitten samaan aikaan louskutetaan muualla että koko saksan malli on laiton.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja JTH » Ma 28.09.2009 13:25

Minä olen yhtä kuutamolla kuin muutkin. Mutta...

Mikä ihmeen kansallinen määräys ? Eihän sellaisia voi olla olemassakaan, jos kerran on (tulee) joku EASA.

Miten voisi olla yhtä aikaa voimassa toisistaan poikkeavia ristiriitaisia määräyksiä ? Ei ymmärrä. Saako sitten itse valita aina jokaisesta määräyksestä, että haluaako nyt noudattaa kansallista ja toisessa asiassa eurooppalaista ?

t. Jyrki

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja skuosman » Ke 30.09.2009 21:31

Laitan asian myös tälle palstalle vaikka luulen, että aika moni lukee myös FlightForumin juttuja. Tänään kirjoitin tällaisen jutun:
PartM mukaisen huolto-ohjelman saa kuka tahansa tehdä. Yksityisesti tehty ( ei G-organisaation tekemä) huolto-ohjelma on hyväksytettävä ilmailuviranomaisella. Tällainen "itse tehty" huolto-ohjelma voidaan liittää esimerkiksi SUIO:n g-organisaation jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaan tulevan talven aikana. Tälle valvonnalle määritellään tarkka hinta hieman myöhemmin (määrittelemme maksutason meillä olevien valvottavien lukumäärän mukaan-mitä enempi, sen halvempaa).
On kuitenkin huomattava se, että jos huolto-ohjelmaan joudutaan tekemään muutoksia niin silloin SUIO tekee huolto-ohjelman uudestaan koska emme voi "oma hyväksyä" (epäsuora hyväksyntä-menettely) muita kuin toimilupamme mukaisia ohjelmia. SUIO-G:n tekemien huolto-ohjelmien päivitykset ovat helppoja koska voimme hyväksyä muutokset itse ja muutosmaksu sisältyy kk/vuosimaksuun.
Lisäksi SUIO-G:n valvonnassa (valvottu ympäristö) olevien koneiden lentokelpoisuuden jatko on huomattavasti helpompaa koneen omistajalle kuin hänen omassa valvonnassa oleville koneille. Lentokelpoisuuden jatkot hoidetaan SUIO-G:ssä kk/vuosimaksuun sisältyvinä suoritteina. Maksuasetuksen hinnasto

Asia on varsin kimuranttinen tavalliselle lentokoneen omistajalle. Siksi Suomen Urheiluilmailuopisto Oy (Suomen Ilmailuliiton 80% omistama yhtiö) on päättänyt järjestää koulutusviikonlopun 28.-29.11.2009 Nummelassa. Päivien sisältöä alustavasti;
- kuinka tähän on tultu (PartM vaiheet)
- huolto-ohjelmien laadintaohjeita ja esimerkki huolto-ohjelmia
- huolto-ohjelmien hyväksynnässä esiin tulleita ongelmia
- kuinka SUIO-G toimii; toimilupa nyt ja vuonna 2010 sekä sen jälkeen
- kuinka oman huolto-ohjelman hyväksynyt toimii jatkossa
- ja paljon muuta joita käsitellään lauantain ja sunnuntain aikana.

Ohjelma päivitetään Opiston www-sivuille sitä mukaan kun aiheet täsmentyvät. Nyt on kentällä mahdollisuus vaikuttaa asioihin joita tuolloin käsitellään. Aiheeseen liittyvät kysymykset voi laittaa allekirjoittaneelle emaililla (löytyy http://www.suio.fi -yhteystiedoista).

Sakari Kuosmanen
toimitusjohtaja
Suomen Urheiluilmailuopisto Oy

P.S. Älkää nyt kukaan vaan sanoko, että väärin tehty!

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja jari p » Ke 27.01.2010 06:55

Pahus, olin jo ehtinyt tilata 1 vuotiskakun huolto-ohjelman käsittelyn kunniaksi mutta jouduin
pettymään. Ei saatu vuosipäivää aikaiseksi siitä kun huolto-ohjelma lähetettiin.
1.2.2010 olisi ollut tuo päivä mutta eilen posti toi hyväksytyn huolto-ohjelman
joka oli päivätty jopa 19.1.2010

Jari

Avatar
asko
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.12.2004 15:37
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja asko » Ti 16.03.2010 08:25

Sattuisiko keltään löytymään skannattuna puolalaisten bulletiineja BE-006/93/J5.00.00 (Safety belts) ja BE-007/94 (Cable tension members)? Myös linkki otetaan kiitollisena vastaan, mistä nuo voisi ladata.

EDIT1: BE-006/93/J5.00.00 (Safety belts) löytyi ja BE-007/94 (Cable tension members) puolankielinen versio. Englanninkielinen BE-007/94 olisi vielä hakusessa.

EDIT2: Nyt on kaikki dokumentit hallussa. Lassille kiitokset.
Viimeksi muokannut asko, To 18.03.2010 08:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ka2b Ka8b Pik5c L13 Ka6cr Pik3c Ka6E ASK13 Pik20D K7 SZD30 Pik20b ASK21 ASW19b SZD51 Grob109b L23 SZD50 LS4 Discusb Pik16c SZD48 DuoDiscus

lsutela
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 09.01.2009 10:29

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Viesti Kirjoittaja lsutela » Ke 17.03.2010 08:55

EDIT. BE-006/93/J5.00.00 (Safety belts) löytyi ja BE-007/94 (Cable tension members) puolankielinen versio. Englanninkielinen BE-007/94 olisi vielä hakusessa.
Terve!

Minulta löytyy molemmat englanniksi. Laittaisitko YV:llä sähköpostiosoitteesi, niin laitan tulemaan.

Onko joku saanut huolto-ohjelman hyväksynnän jälkeen Trafista sinne lähetetyt huoltodokumentit takaisin? Minulle tuli ohjelma postissa tammikuussa, mutta maintenance manual yms. ovat vielä viranomaisella.

-Lassi

Vastaa Viestiin