Sivu 1/6

Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 06.08.2008 09:37
Kirjoittaja retu
Pikkusaunan sivuilla mainitaan Kilpeläisen tekemä ja ilmailuhallinnon hyväksymä huolto-ohjelma, jota voisi käyttää mallina omaa laatiessa. Johtuneeko tekeillään olevasta saunaremontista vai mistä, mutta sieltä on kuitenkin unohtunut linkki ko. tiedostoon. Olisiko kellään tietoa mistä tuon malliohjelman saa?

Kuka tuota pikkusaunaa muuten "ylläpitää"? Sivulla ei ole asiasta mitään mainintaan eikä toimivaa palautekanavaa.

[Muoks!]
Juuso ja siten myös huolto-ohjelma löytyivät, kun kysyin tarpeeksi monelta tuttavalta. Onneksi Suomen ilmailupiirit on aika pienet.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 18.08.2008 14:39
Kirjoittaja Juuso K
Tervehdys,

Laitan kyhäämäni Part-M-mukaisen huolto-ohjelman jakoon tämän viestiketjun kautta pian, kunhan liitetiedoston lisäämiseen liittyvät tekniset asiat on ratkottu.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 25.08.2008 12:51
Kirjoittaja Juuso K
Kyhäsin LS7-WL koneellemme Part-M mukaisen huolto-ohjelman kesällä 2007 ja hyväksytin sen IHssa. Pidin aiheesta pienen esityksen Pakkasparlamentissa 2007 ja laitoin huolto-ohjelman jakoon HUOM! ei kaupalliseen harrastajakäyttöön http://www.pikkusauna.fi kautta. Laitan huolto-ohjelman ja Pakkasparlamenttikalvojen ositteet vielä liitteiksi tähän viestiin.


http://www.hansto.fi/seeyou/files/GO-HO ... yv_GEN.pdf

http://www.hansto.fi/seeyou/files/Purje ... s_2008.pdf

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Pe 19.12.2008 23:01
Kirjoittaja Juuso K
Ilmailuhallinto lähestyi ja kehoitti päivittämään ja hyväksyttämään huolto-ohjelmastamme uuden muutoksen.

Alkuvuodesta tulossa siis Muutos 2 huolto-ohjelmasta GO-HO-LS7WL nähtäväksi tähän ketjuun.

Muutoksen aiheena mm. IH:n tarkentunut tulkinta ja asetuksen muutos Comission Regulation (EC) No 1056/2008, joka pätkähti voimaan nyt syksyllä.

Yritetään myös päivittää http://www.pikkusauna.com:iin.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Pe 19.12.2008 23:13
Kirjoittaja MaKo
Nummelan opepalaverissa selvisi, että kannattaa tehdä huolto-ohjelma ennen 30.6.2009 niin säästää 200€ ensihyväksyntämaksua ja taisi olla myös 200€ vuosimaksua...niitä ei peritä ennen tuota ajankohtaa jätetyitä ohjelamista...
Onko jollakin tarkempaa tietoa??

Matti

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 28.12.2008 11:53
Kirjoittaja kristian
Tämä nyt on tyhmä kysymys, mutta tekevätkö esimerkiksi kaikki Euroopan ASW20-omistajat (lienee yli 500 kpl) EASAa varten kukin oman huolto-ohjelmansa, vai riittääkö että joka tyypille on yksi ohjelma johon mahdollisesti sitten lisäillään tiedot luvanvaraisista tilpehööristä (kytkin, vyöt tms.)?

Ja toinen tyhmä kysymys: jos tällainen yksi konetyyppikohtainen huolto-ohjelma riittäisi, niin minkä vuoksi lentokonetehtaat eivät tee niitä tyypeilleen?

Haiskahtaa allekirjoittaneen nenään siltä, että tämä on vasta huoltobyrokratian ja rahastuksen alkua, ei tässä millään kahdella sadalla vuodessa selvitä. Saisikohan tuota rahaa vastaan nähdä EASAlta/IH:lta sellaisen tutkimuksen, jossa todetaan että purjekoneiden huollon puutteiden vuoksi kuolee näin ja näin monta ihmistä vuosittain, tai edes sellainen tutkimus, että purjekoneen huollon puutteen vuoksi edes joku on kuollut jossain kuitukoneiden aikakaudella? Ja että tällä paperirallilla odotettavissa on näin ja näin monen ihmishengen säästö vuosittain. (Varmaan säästyykin kun osa lopettaa koko homman)

Luin muuten kerran hauskan amerikkalaistutkimuksen, josta selvisi että yleisilmailupuolella todella iso osuus moottoririkoista tapahtuu heti huoltojen jälkeen. Loppupäätelmä oli se, että itseään ei saa hengiltä jos yrittää käyttää Lycomingia loppuun, mutta käypäs vaihdattamassa pari sylinteriä niin tilanne näyttää heti synkemmältä. Ja tämä koski siis moottorikonetta, jossa on oikeasti liikkuvia osia toisin kuin purtsikassa.

kristian

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 28.12.2008 16:43
Kirjoittaja Ismo
kristian kirjoitti:Tämä nyt on tyhmä kysymys, mutta tekevätkö esimerkiksi kaikki Euroopan ASW20-omistajat (lienee yli 500 kpl) EASAa varten kukin oman huolto-ohjelmansa, vai riittääkö että joka tyypille on yksi ohjelma johon mahdollisesti sitten lisäillään tiedot luvanvaraisista tilpehööristä (kytkin, vyöt tms.)?

Ja toinen tyhmä kysymys: jos tällainen yksi konetyyppikohtainen huolto-ohjelma riittäisi, niin minkä vuoksi lentokonetehtaat eivät tee niitä tyypeilleen?

kristian
Moi

Tässä Kristian esittikin ne kysymykset joita minäkin olen ihmetellyt!

Ismo

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 29.12.2008 20:22
Kirjoittaja mnikunen
Höh, eikös se purjelentotoimikunta ole meidän harrastajien edustaja viranomaiseen päin. Onkos toimikunta reakoinut näihin tuleviin vaatimuksiin? Jotenkin tuntuu että tässä on nyt kerhot ja yksityiset omistajat ihan omillaan.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 04.01.2009 22:00
Kirjoittaja MaKo
Tuolla Nummelassa oli myös juttua, että joku G-organisaatio voisi kollektiivisesti tehdä kaikille saman tyypin koneille ohjelman. Silloin kustannukset voisivat olla kohtuulliset konetta kohti.
Markku Roshierin esitys ko. tapahtumassa oheisessa Urheiluilmailuopiston osoittessa alla olevalla nimellä(Lyhyt johdatus lentokelpoisuuteen).
Homman hoitaminen vaatisi liudan yhteydenottoja ynnä sopimisia (sopimuksia) koneenomistajien kesken...

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/ (osiossa: matriaaleja)

Lyhyt johdatus lentokelpoisuuteen, Markku Roschier (pdf 178kt)

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 07.01.2009 16:20
Kirjoittaja JHe
Kyllä toimikunnassa ollaan huolestuneesti seurattu tilannetta ja haettu tietoa /pyritty vaikuttamaan uusien määräysten sisältöön. Kentällä ollaan laajalti epätietoisia ja huolissaan siitä kuka niitä purjekoneita jatkossa huoltaa. Tältä osin voidaan olla rauhallisin mielin. Huoltaminen tulee tapahtumaan lähes samoilla tavoilla ja samojen henkilöidenkin toimesta.
Mutta asia joka muuttuu on jatkuvan lentokelpoisuuden hallinta. Se ei ole ollut eikä ole Ilmailuliiton päätettävissä ja sovellettavissa. Viranomaisemmekaan ei ole vielä tuonut julki miten soveltaminen tulee tapahtumaan meillä.
Osana ja ensimmäisenä asiana jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnassa tulee kunkin koneen huolto-ohjelman laadinta.
Juusohan avasi pään hyväksyttämällä porukkansa LS-7:n huolto-ohjelman ja antoi sen jopa muiden kopioitavaksi.
Nummelan koulutustilaisuudessa Miuku kertoi, että hallinto tekee PIK-20 sarjan koneita varten malli huolto-ohjelman, joka on
huomattavasti kevyempi kuin Juuson laatima. Eli kannattaa odottaa hetki ja kun PIK-20 malli huolto-ohjelma on valmis, sen pohjalta lähteä sorvaamaan omalle kone yksilölle huolto-ohjelmaa. Voidaanko huolto-ohjelmat niputtaa saman tyypin koneille, kuullaan varmasti myös lähi aikoina. Laadinnan ulkoistaminenkin toivottavasti kohtuu hintaan mahdollistuu pian.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ke 07.01.2009 17:15
Kirjoittaja kristian
Kiitokset Resu tiedosta. Mainittakoon että PT on tässä huoltoasiassa ollut aktiivinen jo vuosia, varmaan enemmän kuin usean ison maan vastaavat elimet. Kiitos siitä kuuluu harvalukuiselle joukolle ihmisiä jotka tekevät pyyteettömästi näitä hommia omalla vapaa-ajallaan. Se vaan taitaa olla niin että eurooppalaisessa ilmailukentässä suomalaisen purjelentäjän mielipide ei paljoa paina. Eikä IH:n asema ole kadehdittava kun pitäisi panna täytäntöön määräyksiä jotka ovat vielä "suunnittelupöydällä". Toki hinnastoja eri lappusille osataan laatia jo ennakkoon.

Kristian

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Su 11.01.2009 21:50
Kirjoittaja Juuso K
Ilmailuhallinto lähestyi ja kehotti päivittämään ja hyväksyttämään
huolto-ohjelmastamme uuden muutoksen. Tässä on liitteenä muutos 2 huolto-ohjelmasta
GO-HO-LS7WL nähtäväksi huolto-ohjelmien laatijoille.

Muutoksen aiheena mm. IH:n tarkentunut tulkinta ja asetuksen muutos Comission Regulation
(EC) No 1056/2008, joka pätkähti voimaan nyt syksyllä. Lisäksi IH halusi, että
vuositarkastuksen sisältö on esitetty huolto-ohjelmassa, eikä pelkkä viittaus
Maintenance Manualin kohtaan enää riitä.


http://www.hansto.fi/seeyou/files/GO-HO ... yv_GEN.pdf

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ma 12.01.2009 08:51
Kirjoittaja jorsep
Eikö kukaan alan toimija ole katsonut olevan aihettaa järjestää konsultoivaa kurssia tms jonka puitteissa voisi copy/paste menetelmää tehokkaasti hyödyntäen laatia ja hyväksyttää tarvittavat huoltoasiakirjat ym..?

js

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ti 13.01.2009 08:05
Kirjoittaja jari p
Juuso K kirjoitti:Ilmailuhallinto lähestyi ja kehotti päivittämään ja hyväksyttämään
huolto-ohjelmastamme uuden muutoksen. Tässä on liitteenä muutos 2 huolto-ohjelmasta
GO-HO-LS7WL nähtäväksi huolto-ohjelmien laatijoille.

Muutoksen aiheena mm. IH:n tarkentunut tulkinta ja asetuksen muutos Comission Regulation
(EC) No 1056/2008, joka pätkähti voimaan nyt syksyllä. Lisäksi IH halusi, että
vuositarkastuksen sisältö on esitetty huolto-ohjelmassa, eikä pelkkä viittaus
Maintenance Manualin kohtaan enää riitä.


http://www.hansto.fi/seeyou/files/GO-HO ... yv_GEN.pdf
Elikkäs kyse:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 029:FI:PDF ?
Ja loppuun otettava kopio Maint Manuaalista ko kohdasta ?

Tuleeko jatkossa IH:sta tietoa kun tällaisia muutostarpeita tulee vai onko jokaisen huolto-ohjelmaan merkityn henkilön selailtava EU säädöksiä yms läpi :roll:

Jari

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ti 24.03.2009 20:42
Kirjoittaja Juuso K
Tiedoksenne, että taas tuli IH:sta kehoitus päivittää huolto-ohjelmaamme. Pitää lisätä vuositarkastuksen tehtävälista Maintenance Manualin osasta 14. Laitan revision näkyville heti kun se on hyväksytty.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Ti 24.03.2009 20:53
Kirjoittaja papafox-Sakke
No just, ihmettelinkin.

Nimittäin minunkin huolto-ohjelmaani vaadittiin vastaavaa 17.3. lähetetyllä sähköpostilla. Eli listat pitää lisätä.

Eiköhän nämä asetu... toivottavasti.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: Pe 03.04.2009 13:18
Kirjoittaja papafox-Sakke
No niin, nyt minulla on hyväksytty huolto-ohjelma. Homma hoitui hyvin nopeasti ja uskomattoman tarkasti.

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: La 04.04.2009 11:28
Kirjoittaja jari p
papafox-Sakke kirjoitti:No niin, nyt minulla on hyväksytty huolto-ohjelma. Homma hoitui hyvin nopeasti ja uskomattoman tarkasti.
Helmikuun alussa lähetin HO:n mutta eipä ole kuulunut.

Jari

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: La 04.04.2009 13:49
Kirjoittaja papafox-Sakke
Kysypä sellaiselta henkilötä kuin paavo piste himmanen ät ilmailuhallinto piste net, josko olisi pöydällä. Tai jos tässä vaiheessa käsitellään vain LS-7:t...

Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma

Lähetetty: La 04.04.2009 13:54
Kirjoittaja jari p
Tuossa jokunen viikko sitten soittelin ja se oli esa piste anttilalla työn alla... tai ainakin menossa työn alle..

Jari