Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on Ti 16 Loka 2018 2:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti 08 Touko 2018 10:16 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 233
Tervehdys,

Suomesta kyseiseen kisaan osallistuvat tiimit EX ja 3G eli allekirjoittanut isäukon (Mare Rissanen) kanssa ja Silvennoisen Juha. Meillä (Team Esso) pilottien lisäksi vahvuudessa ovat avustajina Teppo Sarpila, Kirsi Rissanen, Micke Louhija ja Martti Lahti. Silvan co-pilot saapuu perjantaina.

Kisa alkaa perjantaina, saavuttiin tarkoituksella hyvissä ajoin sunnuntaina, että ehditään rauhassa tutustua paikallisiin olosuhteisin.
Eilen kasattiin koneet aamusta ja saatiin lennettyä hyvät yli parin tunnin keikat ihan hyvässä kelissä.

Pientä virittelyä koneissa, mutta tänään koitetaan taas lentää.

Katsotaan, miten saadaan tiedottamista hoidettua täältäpäin. Kisasivut löytyvät osoitteesta: https://zawody2018.aeroklubstalowowolski.pl/#/

Lentoterveisin,

Riku


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 09 Touko 2018 12:19 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 233
Tervehdys,

Puolassa hommat etenee. Pääsimme eilen lentämään taas, keli ei ollut ihan niin hyvää kuin miltä pilvet näyttivät. Lähdettiin EB:llä ensimmäistä kertaa vesillä (max.paino) - Turbian kenttä on melkoinen lentopelto.

Lännessä keli heikkeni nopeasti ensimmäisen 50km jälkeen. Lopulta oli pakko käynnistää. Lennettiin purjelentona suhteellisen kovassa vastatuulessa takaisin kentälle purjelentona ja treenattiin EB:llä loppuliukua. Silva kävi myös taivaalla, paikalliset hinausproseduurit ovat hieman erikoisia.

Paikallinen väki on huippuystävällistä ja paikkoja laitetaan toden teolla kuntoon. Perinteisesti netti on aika heikko, joten koitetaan kirjoitella mahdollisuuksien mukaan.

Marjamaan Pekka piipahti täällä kisareissulta tullessaan ja tänään näyttää kuivatermiikkipäivältä. Koitetaan lentää lyhyt keikka mahdollisuuksien mukaan. Illalla on luvassa sauna porukoiden majapaikalla Stalowa Wolassa. Tepon kanssa asustelemme kentällä asuntovaununussa.

Paikalla ei edelleenkään ole muita kisaajia kuin me ja ja saksalaiset.

Riku & co

p.s Puolan paikallis-TV kävi tekemässä juttua aamulla. Laitetaan linkkiä siitäkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 11 Touko 2018 10:34 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 233
Terve taas,

Täällä viimeinen harjoituspäivä tänään, huomenna alkaa sitten "tositoimet":)

Tänään ensimmäinen briefing klo 11.00. Kelistä ennustetaan ylikehittyvää, mutta meidän pitäisi ehtiä lentämään keikat ennen sitä. Koitetaan ottaa vähän ilmakuviakin ennen mahdolliselle harjoitustehtävälle lähtöä.

Koneet alkavat olla iskussa, laskimissa tiedostot ladattuna jne ja maastoonkin on tutustuttu hieman vajaan 10h verran. Ei se paljoa ole, mutta jonkinlainen käsitys asiasta on ennakkotutustumisen (talvella tehtyä opiskelua) lisäksi.

Levollisin mielin ollaan, kyse on kuitenkin oppimatkasta - tosissaan lennämme muttei totisina:)
Osallistujalistaa kun katsoo, avoimessa luokassakin on varsin kovia nimiä, uskon että viikon päästä olemme monta kokemusta rikkaampia.

Varsinaisesta EM kisasta poiketen, avoin on täällä tasoitettu konekohtaisin kertoimin. Ilmeisesti kerroin vielä vaihtelee sen mukaan millainen kelistä tulee - tietyssä vaihteluvälissä (riippuu viiden parhaan läpilentäneen keskinopeudesta).
Itse en tämän vuoksi aio yöuniani menettää, lennetään niin hyvin kuin pystytään ja katsotaan mihin se riittää. Sekä LAKissa että EB:ssä on tietysti kova kerroin 18m koneita vastaan. Pääasia (kuten todettu) on opiskella ensi vuotta varten ja totutella EX:ään.

Eilen oli aluksi kuivaa ja Maren kanssa oli tarkoitus harjoitella LX 9000 käyttöä AAT tehtävällä. GR:ssä meillä oli Zeukset, joten harjoitus oli paikallaan. Hyvin onnistui ja lopulta päästiin erittäin hyvään pilvikeliin kiinni. Liidot pystyi ajamaan kovaa (toinen keikka max.painolla muuten). Esim loppuliuku n. 20km/h vastatuuleen osui hyvin lankulle, matkaa 72 km ja keskinopeus 169,5 km/h.

Pitkän ajan ennuste on vähän vaihteleva. Nyt on viikon lämpimin päivä, 27 astetta pitäisi tulla. Ensi viikolle lämpotila laskee 20 asteen tuntumaan.

Kuvia en saa heikon netin takia tänän, mutta Facebookista löytyy mun, Kirsin ja Micken sivuilta näin alkuun.

Hyvillä mielin siis tulevaan.

Riku & co

p.s Sauna-asia on tietysti ratkaistu. Turbiasta ton tuohon Stalowa Wolan kaupunkiin (110 000 asukasta) vajaa 10km. Siellä muut paitsi minä ja Teppo asuvat Hotel Stal - nimisessä majapaikassa. Sieltä löytyi hyvä Sauna:)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 13 Touko 2018 8:54 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 233
Hvvää Äitienpäivää:)

Perjantaina illalla oli ensimmäinen (turvabriefieng) briefing. Turva-asioista kyllä puhuttu muuta kuin nimettiin safety pilotit joka luokkaan.
Muutoin paikallinen briefing muistuttaa torikokousta. Meille ulkomaalaisille on järjestetty tulkki, jonka Englanti on hyvin sujuvaa.

Eilen päästiin lentämään kuivassa kelissä 3h AAT. Hinausten alkua jouduttiin hieman siirtämään. Avoimen linja aukesi 13.34. Päätettiin lähteä ajoissa, koska kelin veikattiin heikkenevän neljän / viiden maissa.

Keli veti parhaimmillaan 1800m, mutta nostojen väli oli pitkä. Kumpikin (EX ja 3G) hakivat vauhtia pari kertaa vähän alempaa. Viimeiselle käännealueelle mentäessä keli alkoi selvästi jo heiketä. Meillä meni hieman aliajalle mm. viimeisen legin myötätuulen vuoksi.

Paikalliset lähtivät noin 30 min perään ja voittajan nopeus 112km/h. Olen kuitenkin tyytyväinen tulokseen, ensimmäinen kisalento itselle ulkomailla 16 vuoteen:)

Tänään on uusi päivä ja ylikehittymisen riski on olemassa, saa nähdä ehditäänkö taivalle ja reitille ennen kun "vesihana" aukeaa.
Veikkaanpa 2h AAT jos liikkeelle päästään.

Riku


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 16 Touko 2018 22:57 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 233
Päivitystä Puolasta:

Tänään oli ensimmäinen tymäpäivä itse kisa-aikana. Mahdollisia lentopäiviä on vielä kolme, ennuste on tosin huono torstaina ja perjantaina. Toivotaan silti parasta, lentämään tänne on tultu:)

Eilen oli erittäin mielenkiintoinen päiv, monessakin mielessä. Keli alkoi hyvin aikaisin ja rintaman saapumista alkuiltapäivästä arvottiin. A tehtävä oli 304 km ja B tehtävä 1h45 min AAT versiona.Briefing sujui jo paremmin ja olemme saaneet koko ajan Andyn tulkkaamana erittäin hyvät tiedot säästä ja ilmatiloista. Hinaukset aloitettiin jo klo 10.45.

Nyt oli avoimen luokan vuoro olla gridissä ensin - meillä oli vanhaan tapaan EX koko joukon viimeisenä koska kenttä on lyhyt. Eilenkin mentiin koko matka mitaten 40m korkeudessa kentän toisen pään yli. Päästiin näin näinollen lähtemään noin 15-25 min pääporukan jälkeen. Tällä ei kuitenkaan ollut ratkaisevaa merkitystä tehtävän läpilentämisen kannalta.

Kumpikin suomalaistiimi joutui vaikeuksiin ensimmäisen käännepisteen läheisyydessä. 3G käynnisti ja meidän hyvin alkanut alkumatka (114 km/h) tyssäsi rimpuiluun matalalla. Aikaa paloi kunnes kentän kohdalla päästiin 1700m. Tästä alkoi yli 80km pitkä liito toiselle käännepisteelle. 20km ennen kääntämistä aiemmin lähteneitä tuli selvästi alempana vastaan. Olin melko varma, että jos vain pääsemme kääntämään riittävän korkealla- pääsemme tehtävän läpi. Toisin kävi, yläpilvi varjosti pahasti ja niin vain kävi että nostoa ei enää lopulta löytynyt niin Solo pärähti käymään 221km kohdalla. Kyllä harmitti- turvallisuus ennen kaikkea- ainoa pilvi olisi ollut kaupungin päällä jossa ei ollut mitään laskupaikkaa. Moottorivoimalla päristellessä (vastatuuli 25-30 km/h) ja liidossa oli aikaa seurata maastoa, josta löytyi aika hyviä kantavia alueita. Liitoluku pysyi 45-55 välillä vastatuulesta huolimatta.

Kentälle ja kone ankkuriin ennen sadetta. Jo ilmassa oli kuultu että Silva joutui laskemaan peltoon. Lähdettiin paikalle avuksi ja viemään pari työkalua. Puolalaiset olivat hyvin vieraanvaraisia ja tarjosivat pullakahvit yms. Pelto oli hyvä ja LAK meni hyvin putkeen.

Olemme lentäneet nyt yhteensä 8 päivää kymmenestä tähän asti. Reissu on ollut erittäin hyödyllinen vaikka tämänhetkinen sijoitus ei ole sitä mitä lähdin ainakin itse tavoittelemaan. EB istuu käteen joka keikalla paremmin ja on todella ilo lentää. Rutiinit hoituvat hienosti tutun avustajaporukan kanssa. Olen lentänyt Maren kanssa paljon kaksipaikkaisella vuodesta 2014, joten työskentely ja päätöksenteko koneessa on helppoa. Uuteen tyyppiin totuttelu vie toki aikansa, emmekä ole tarkoituksella ajaneet / joutuneet 150m risteilykorkeuksiin maan pinnasta kuten mm. osa saksalaisista eilen.

Tänään oli ensimmäinen päivä koko reissun aikana kun oli vapaata päiväohjelmaa. Käytiin kaupungilla syömässä ja kaupoissa. Illalla tietysti "Finnish Mafia" saunoi hotellin saunassa totuttuun tapaan.

Eli katsotaan toiveikkaana josko saataisiin pari päivää vielä. Kotimatkalle sitten sunnuntaina aamuna varhain.

Riku


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 23 Touko 2018 10:27 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 233
No niin,

Reissu heitetty. Viimeinen päivä oli kunnon gridaamista, ilman tietoa ensimmäisestä hinausajasta. Tehtävää muutettiin kolmeen kertaan, viimeisenä tuli 1h45 min C tehtävä AAT.

Vakion päivä peruttiin ja avoin laitettiin taivaalle. Pienen odottelun jälkeen ilmoitettiin 20 min päästä linjan olevan auki. Tässä kohtaa pilviraja oli 700m. Keli oli hieman syklistä ja 3G räpsähti muutaman muun koneen kanssa.

Onneksi turvallisuusajattelu voitti, risteilykorkeudet osin metsäalueiden (maasto nousee aika lähellä kenttää) päällä olisivat olleet aika nirkoiset. Päivä peruttiin meiltäkin, joten laskuun ja koneet putkeen.

Kotimatka sujui ilman ongelmia, su aamuna lähdettiin aikaisin Turbiasta ja yhdellä yöpymisellä Liettuassa päästiin kotikentälle maanantaina myöhään illalla.

Nyt on edessä runsaasti opiskelua ensi vuotta varten. Tavoitteena olisi päästä ensi vuoden EM kisaan. Sitä ennen kotimaan kisakalenterissa on mm. Masters ja Jannen Kisat.

Kokonaisuudessaan Puola yllätti positiivisesti. Ihmiset olivat todella mukavia ja puitteet ok - kielitaito on ensi vuoden kisaa ajatellen isoin parannettava asia - toki kenttäkään ei ole turhan suuri isolle konemäärälle.
Tehtävänanto ja sääbriefaus sujuivat mallikkaasti.

Yt

Riku


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com