Vesivehmaa Open 2010

Kuulumisia, kommentteja ja tuloksia purjelentokilpailuista

Valvoja: Alfalima

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Hei

Nyt on taas jaossa lähes ilmaisia irtopisteitä IGC Rankingiin!

Vesivehmaa Openin vuoden 2010 sivusto ja samalla ilmoittautuminen on nyt avattu. Kilpailu lennetään vakiopaikallaan kalenterissa, eli helatorstaiviikolla, joka osuu nyt ajankohtaan 8.-15.5.2010. Osallistumismaksuja emme ole raaskineet lähteä korottamaan.

Kilpailu ilmoitetaan IGC:n ranking-kisaksi ja siitä saa siis yhä arvokkaammaksi käyviä ranking-pisteitä.

Sivusto löytyy osoitteesta http://vvopen2010.padasjoenlentokerho.fi. Myös osoite http://vvopen.padasjoenlentokerho.fi toimii.

Tule siis mukaan ehkäpä kesän kovatasoisimpaan kilpailuun, jossa kovat luut ovat kaikki samassa sopassa. Siinä sivussa saat kauden reippaalla tavalla alkuun.

Vesiballastin käyttö suhteessa tasoituskertoimiin on aina puhuttanut osallistujia ja nyt sivustolla on gallup, jossa voit omalta osaltasi ottaa kantaa kysymykseen ja eri mahdollisuuksista ongelman pienentämiseksi. Gallupin lopputulos ei sido meitä, koska asiaan vaikuttavat eräät elämän ikävät realiteetit, mutta olemme silti tällä hetkellä avoimin mielin kuuntelemassa teitä (meitä) osallistujia. Gallupin lisäksi keskustelua voidaan käydä sivuston vieraskirjassa sekä täällä Pulinajaksolla. Toivomme, että galluppiin ottaisivat lähinnä osaa ne pilotit, jotka tulevat, aikovat tai edes suunnittelevat aikovansa tulla osallistumaan.

Majoituksista ja muista järjestelyistä emme ole vielä vahvistuksia saaneet, mutta tavoitteena on toteuttaa ne jotakuinkin samalla sapluunalla kuin viime keväänä eli tien toisella puolella armeijan alueella.

Tervetuloa sekä sivustolle että kisoihin!

Padasjoen Lentokerhon puolesta

hannu
Junnu S
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 28.07.2006 08:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Junnu S »

Hei,

onkos mitään käsitystä kuinka nopeasti pisteet päätyvät viralliseen IGC-rankingiin.

Onko mahdollista että ne ehtivät listoile ennen toukokuun loppua.
Joskus siihen aikaan otetaan luultavasti ranking tilanne Prievidzan kisoihin jos joudutaan karsimaan osallistujia.

Terv. Junnu
hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Moi

Viimeeksi meni muistaakseni noin kaksi-kolme päivää tulosten lähettämisen jälkeen, kun tulokset olivat virallisessa rankingissa.

Eiköhän ne saada jo sunnuntaina kisan jälkeen lähtemään, viimeistään maanantaina, joten hyvin pitäisi ehtiä :)

hannu
Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Omien kertoimien junailu ei kuulosta hyvältä, vaikka olen kyllä Overseas kisoissa suht. järkevän mallin nähnyt. Sellaisen jossa keskinopeuden kohotessa kertoimet menee suppuun. Vesien käyttö pitäisi päättää kunkin kisapäivän edeltävänä iltana jolloin tiedetään minkälaiset lämpötilat on ennustettu reittikorkeuteen. Jos on lämpimät päivät niin miksi ei!

T Eki
Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 202
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Aku »

Ekin kanssa samoilla linjoilla vedet käyttöön ja jätetään pois jos tulee todella kylmää reitille. Ei tämä meidän kotimainen purjelento kehity suhteessa kansainväliseen omia poikkeavia sääntöjä kehittelemällä. Sen energian voisi käyttää valmennuksen kehittämiseen tai treenaamiseen.

Aku
Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 487
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Kannatan vesiballastin käytön sallimista. Äänestin sen puolesta.

Tasoituskerroin kysymys on hankalampi. Nykyiset tasoituskertoimet eivät toimi kunnolla. Mikä sitten olisi parempi systeemi?

Viime kesän kisassa kukkanen oli 18.5. kovan kelin päivä. Mara Koivula lensi kuivalla ASG:llä 139 km/h ja voitti saaden 839 pistettä. Junnu Sahlberg lensi ASH-25:llä 134 km/h jääden toiseksi viimeiseksi 625 pisteellä. Jos oletetaan vastaava päivä ensi keväänä ja Mara saa laittaa vettä pyttyyn - hän lentää oletettavasti vielä kovempaa ja ASH jää entistä pienemmille pisteille.

Kuinka suuri "vääryys" tapahtuu, jos kertoimia ei käytetä lainkaan? Voisiko Hannu tehdä gallupin pohjaksi vertailulaskelmia tuloksista ilman tasoituskertoimia? Onko iso homma?

Ekin mainitsemat brittikertoimet ovat kokeilemisen arvoiset.

Antti

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Katon mitä saan aikaan :)

hannu
tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja tourula »

Juu ja Terve!

On toteutunut ja samalla positiivinen tosiasia, että vesiksen kisan merkitys on ranking pisteiden jaon kautta kasvanut. Samalla kisa on houkutellut merkittävän osan kotimaan kärjestä samaan luokkaan samalle viivalle.

Tosiasia on lisäksi se, että jollain tapaa kisaajat on saatava samalle viivalle, kun kerran tasoituskertoimia käytetään. On kuultu puhetta, että hinauskapasiteetti ei riitä täyteen tankatuille koneille. Myös kylmän sään vaikutusta on arvuuteltu.

Mikäli tasoituskertoimia käytetään tulee vähintään koneiden siipikuormitukset saattaa samalle tasolle. Helpoiten ja turvallisimmin tämä tapahtuu tankkaamalla vettä sopiva määrä. Tällöin myös tarvittavan jääneston määrä vähenee. Mikäli tätä ei sallita voi se johtaa muuhun epäterveeseen koneen massan kasvattamiseen mm. erilaisten ohjaamolisäpainojen kautta. Paras olisi sallia täysien vesien käyttö. Tällöin tasoituskertoimetkin toimivat niinkuin niiden on tarkoitettu toimivan? Vai kuinka?

Yksi vaihtoehto olisi asettaa sama kerroin esim vakiolle, 15-luokalle ja 20m kaksipaikkaisille. 18m luokalla voisi sitten olla pari kolme pykälää kovempi kerroin. Tämäkin olisi tasapuolisempaa kuin nykyinen systeemi. Viime kevätkin osoitti käytännössä sen, että kuivalla vakion ja 15 luokan koneella ei juuri ole eroa. 18m koneet sensijaan ovat jo selvästi parempia.

Tapsa
TapsaT
Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

nythän tästä tulee hauskaa!! Eikö heiveröiset ruipelot pärjää kisoissa raavaitten isojen kaljamöhömahojen kanssa! Vai pitää vettä saada ballastiksi; eihän kukaan terve ihminen vettä tarvitse, syökää läskiä ja juokaa kaljaa koko talvi niin johan alkaa keväällä IGC pisteitä irrota ilman veden lotraamista!!! :twisted: :lol:
visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja visamatti »

Eikä kyse ole mistään satunnaisista irtopisteistä. Tänä vuonna Vesiksen voittaja sai enemmän IGC pisteitä kun Pribinacupin kakkonen (150 osallistujaa).

Visa-Matti
Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 202
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Aku »

"Viime kevätkin osoitti käytännössä sen, että kuivalla vakion ja 15 luokan koneella ei juuri ole eroa."

Taimiojan Antti voisi olla eri mieltä tästä kulkeeko kuiva Discus ihan samalla tavalla kuin 15m ASG moottorin ja 90kg kuskin kera. Vaikka siinä ei olisi vettä, kuormaa voi olla jo 15kg enemmän neliölle. Toisaalta taas turbolla varustettu vakio voi kulkea huomattavasti paremmin kuin kuiva 15m kone ilman moottoria ja kevyellä kuskilla.

Viime vuonna kuitenkin kävi niin, että kun peli ratkaistiin juuri nämä kevyet koneet joilla oli koko kisa kärsitty suurta vääryyttä tulivat läpi ja hoitivat homman kotiin. Asioilla on aina kaksi puolta.

Uudet kertoimet saattaisivat olla paremmat, mutta eivät ne ratkaise mitenkään tätä kuormitus ongelmaa. Sen ratkaisemiseen on vain kaksi tapaa: Vedet tai referenssipainot, niin kuin kerholuokassa. Tästä taas sitten seuraa Tapsan ja Ekin mainitsenia lieveilmiöitä kuten yletöntä kaljanjuontia ja makkaransyöntiä sekä/tai kaiken näköisiä painovirityksiä ohjaamoissa. Kumpikaan ei ole terveyden kannalta kovin suositeltavaa.

Sitten on tietenkin vielä yksi mahdollisuus. Todetaan, että vesiksen kisan tärkein tarkoitus on olla kovatasoista treeniä kesän koitoksiin ja samalla tuoda lisää rankingpisteitä SUOMALAISILLE.

Tässähän tarvitaan kohta maajoukkueen luottamusmiestä selvittämään, mikä on sääntöjenlaatian vastuu kilpailujoiden terveydestä kun pilotit lähtevät talven aikana tuplaamaan painoa. Minulle on tiedossa ilman vesiä lennettäessä yli 70kg lihotuskuuri jotta päästään 40kg/m2 kuormille. On siinä homma vaikka Jallu onkin ravintoterapeuttina jo entuudestaan :D
tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja tourula »

Erityisen turmiollista voi olla fyysisen peruskuntokauden ja painon noston yhdistelmä. Voidaan ruveta näyttämään vaikka millaisilta bodareilta....

Mutta asiaan.

Asia on toki niin, että valtaosalle porukkaa rankingpisteillä ei ole muuta kuin itsetuntoa kohottavaa merkitystä. Ja tietysti on hyvä, että suomalaiset saavat yleensä pisteitä. Mutta joukossa on kuitenkin muutama lentäjä, jolle asialla on ihan oikeasti merkitystä. Tämän takia olisi tavoiteltava asetelmaa, jossa mahdollisimman hyvä tasavertaisuus ja kilpailullisuus toteutuisi vesikselläkin sääntöjen ja kilpapurjelennon periaatteiden näkökulmasta. Ei kai tämä vaatimus ole ristiriidassa kenenkään osallistujan kannalta?

Voidaanko sanoa, että nykyisten kertoimien soveltaminen pakosti kuiviin koneisiin on periaatteessa pakko ratkaisu, joka ei ole kertoimien alkuperäisen määrittämisen mukainen. Tämä siis sillä edellytyksellä, että kertoimet on laadittu alunperin ballastillisille koneille. Tämän mukaisesti kertoimien muuttaminen ei ole suurikaan synti ketään kohtaan.


Siitä viimekeväästä Akulle sen verran, että yksittäisen päivän osalta ei voida vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä siipikuorman merkityksestä. Kyllä sinä päivänä ratkaisivat monet muutkin seikat ja ratkaisut.

Tapsa
TapsaT
Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv »

Käsittääkseni nykyisin kaikille kertoimille kaikissa listauksissa on ilmoitettu paino jolla kerroin on voimassa.
Kerholuokassa se on noin suunnilleen kuivan koneen mukainen. jossain muussa listauksessa MTOW.

No simppeliä,
Ensinnäkin päätetään että 10 kg vastaa 0,005;ttä kertoimessa. (kuten kerholuokan virallinen listaus)

Vaihtoehto 1.
Kukin pilotti saa valita onko järkervämpää lentää kuivalla vai täyteen tankatulla koneella ja kertoimet säädetään tuolla 0,005 jutskalla sovitulle painolle.
Kuivaksi lupautuneilta tarkistetaan ennen lähtöä että ballastia ei ole ja muut saavat itse päättää onko, ja paljonko, mutta kerroin on täyteen tankatun mukainen.

Vaihtoehto 2.
Kaikki koneet punnitaan ennen gridiä ja niille määritellään päiväkohtaiset, todellisen lähtöpainon mukaiset kertoimet.

Vaihtoehto 3.
Lopetetaan lässytys, lennetään kuten ennenkin ja pilotti voi ihan vapaasti päättää millaisella kalustolla haluaa lentää saavuttaakseen maksimi hyödyn nykymuotoisista säännöistä.
(tässä kohdin kuitenkin huomattava että en henkilökohtaisesti voi " lentää kutenn ennenkin", syystä että en ole Vielä ehtinyt osallistumaan)

" The handicap is based on the performance at a stated glider reference weight,
which is base on a typical empty weight plus 110 kg. Where a glider is flown at a
higher weight by necessity, the handicap will be increased by 0.005 for each 10 kg
or part thereof that the glider exceeds the base handicap weight."

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"
Pinke
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 13.09.2004 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Pinke »

Kyllä nyt tuntuu joillakin menevän "lujaa", mihin on häviämässä Wesiksen leikkimielinen, aloittelijoillekin sopiva kaudenavaus.
Vaikka itse olenkin jo siirtynyt takarivin puolelle, niin jotenkin paistaa nyt läpi, että heti kun
pannaan "lappu rintaan", alkaa osa porukasta käydä ylikierroksilla muutaman pisteen vuoksi.
Totuus on kuitenkin, että jos kunnossa ja askelmerkki sopii lankulle, on valmis ja pystyy voittamaan joka tilanteessa,
oli säännöt sitten mitkä tahansa.
Ja kannatta muistaa, että vain yksi voi voittaa. Viime vuosina melkein aina Sorrin Juha, joka on keskittynyt enempi
hyviin lentosuorituksiin, kuin tasoitusten ja pisteiden "veivaamiseen".

t. Pinke
Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 202
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Aku »

Tuloksiin vaikuttaa aina monta asiaa, enkä missään tapauksessa tarkoittanut vähätellä viimeisenä päivänä menestyneiden suoritusta. Kuin en myöskään halunnut tehdä niin, että vähättelisin kovina päivinä pärjänneiden suorituksia koska heillä oli parempi kone siihen. Näin tosin on suurin osa tehnyt kun keskusteluja on kuunneltu. Halusinhan vain ottaa esille asian kääntöpuolen.

Pinke kirjoitti edellä todella hyvin ja olen samaan suuntaan yrittänyt kommenteillani vaikuttaa. Ranking pisteet jotka vesiksellä jaetaan ovat kuitenkin uudelleen jaossa SM-kisoissa kun niitä tienanneet osallistuvat sinne. Siellä voi sitten lentää "täysellisillä säännöillä" lennettävän kisaan ja tienata ne maailmalla vaadittavat pisteet. Nyt kun saataisiin ne jannen kisatkin tämän rankingin piiriin niin maassa yleisesti jaossa olevat pisteet kasvaisivat ja siitä hyötyisivät kaikki. Tosi asia on se, että eniten pisteitä saa se joka lentää parhaiten, ei se joka tuntee sännöt tai tekee säännöt parhaiten.

En myöskään usko, että me suomalaiset olemme muita kertoimia käyttäviä niin paljon fiksumpia, että pystymme luomaan yhtään sen parempaa systeemiä. Aina joku kone on parempi jossain säässä. Nyt on olemassa valmiit kertoimet jotka on tarkoitettu vesillä käytettäväksi. Käytetään niitä ihmeessä niin kuin ne on tarkoitettu. Kerholuokassa voi taas toisaalta lentää jos tankkaaminen vastenmielistä.

On hienoa, että tällaiset asiat herättävät paljon keskustelua. Se on merkki siitä, että tämä touhu on meille harrastajille tärkeää.

Aku
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja kristian »

Tasoituskertoimissa on seuraavanlaisia ongelmia, joidenkin mielestä pieniä, joidenkin muiden mielestä vähän suurempia, riippuen siitä minkälaisella koneella lentää:

DAeC-tasoituskertoimet on suunniteltu tasoittamaan eroja kilpailuluokan sisällä, ei luokkien välillä. Laipalliset ja laipattomat koneet on kautta aikojen asetettu eri kohtaan asteikkoa kaupallispoliittisista syistä (on haluttu antaa kuva että 15m koneet ovat aina parempia kuin vakion koneet). Toinen, merkityksettömämpi kaupallispoliittinen päätös on ollut se, että uuden konetyypin hankkijoita suositaan aina asettamalla tyypille sama tasoituskerroin kun edellisen sukupolven koneille. Kaikesta tästä syntyy meidän sekakisoissa kummallisuuksia, kuten esim. sama kerroin DuoDiscus XLT:lle ja ASW20:lle (eroa liitoluvussa yli 5 pykälää).

IGC:n uusi tasoituskerroinlista korjaa tämän puutteen, mutta valitettavasti siinä on konetyyppejä vain kertoimeen 108 asti. Ehkä tuon listan voisi täydentää kattamaan vaikka kaikki Suomen kisoissa esiintyvät tyypit, ei olisi iso homma.

Itsestarttaavien ja turbojen painoasiaa on turha sotkea tasoituskertoimiin, sen ratkaiseminen on helpompaa sallimalla muille esim. 50 kg vettä siipiin. Ei pitäisi Sehinun vielä hyytyä.

Aina voidaan sanoa, että kyllä se paras kuski voittaa vaikka höyrykutosella kertoimella 125, ja Sorrin tapauksessa näin varmaan onkin, mutta moni pilotti voi ajatella myös että voihan sitä jäädä kotikentällekin lentämään löttöstä kun kertoimet eivät ole suosiollisia. Eipähän tartte gridata sateessa.

kristian
Junnu S
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 28.07.2006 08:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Junnu S »

Vertailin vähän virallisia IGC- ja DAeC -kertoimia . IGC-lista on tehty kuivien koneiden perusteella jossa max paino on "tyypillinen tyhjäpaino" + 110 kg niinkuin Markku kertoi. En tiedä mitä painoja DAeC on käyttänyt mutta kertoimissa ei ollut juurikaan eroja.

Discus b:tä parempia koneita ei IGC-listalla ole mutta siihen asti erot olivat 1-2 pykälää jolla on hyvin pieni vaikutus lopputuloksiin ja
varsinkin IGC-pisteisiin. Kertoimien pieni muuttaminen ei tuo mitään oleellista parannusta tilanteeseen jos ei nyt sitten haluta muuttaa ASH-25:n käsittämättömän epäreilua kerrointa :lol:

Ekin kertoma englantilainen systeemi jossa kärkiporukan keskinopeudet vaikuttavat päiväkertoimiin vaikutti sen sijaan mielenkiintoiselta.
Sehän poistaisi juuri kertoimien pahimman ongelman riippumatta siitä lennetäänkö vesillä vai referenssipainoilla.

Junnu
RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 311
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja RR »

Ehtoota,

Kylläpäs tämä herättää tunteita. KT team tulee joka tapauksessa (kunhan lomat saadaan vahvistettua) osallistumaan Vesikselle 2010 (8v tauon jälkeen) oli sitten kertoimia tai ei.

Tuohon painoasiaan ja kaljamahaisuuteen sellainen kommentti että ratkeaako jonkun kisa pilotin 15-20 kg painoeroon ? Mielestäni ei. Mutta jos näin on niin eihän mun edes jatkaa tätä laihdutuskuuria ettei "saumat" mene ohi:) Miksei sitten kielletä sitä että joukkuekisassa se painava kaveri ei saa lentää kovassa kelissä ? Duon takapenkillehän voi laittaa kelin mukaan myös Taimiojan heikossa kelissä tai Masa P:n pommikelissä ? Miten tämä tasoitetaan ? Saivartelua sanon minä. Tärkeintä on LENTÄÄ.

Koneiden välillä asia on tietty eri. Kristian on siinä ihan oikeassa että luokkien välisiä eroja DaeCin kertoimilla ei ole ollut tarkoitus tasata. Ja on ihan totta myös tuo ASW / Duo -esimerkki.

Koska kyse on kuitenkin harjoituskisasta, ei pitäisi tehdä hommasta liian vaikeata ja tiukkapipoista. Kelle siitä on haittaa jos lämpötilojen salliessa käytetään vesipainoja OPEN luokassa ja ilmoitetaan siitä hyvissä ajoin esim. edellisenä iltana? Kerhohan lentää kuitenkin ilman Vesiä ?

Että näin. Vesiksellä tavataan, oli kertoimia tai ei.

RR

p.s Aku, vaihtakaa rooleja ja laita Jallu lentämään:)


Aku kirjoitti:Tuloksiin vaikuttaa aina monta asiaa, enkä missään tapauksessa tarkoittanut vähätellä viimeisenä päivänä menestyneiden suoritusta. Kuin en myöskään halunnut tehdä niin, että vähättelisin kovina päivinä pärjänneiden suorituksia koska heillä oli parempi kone siihen. Näin tosin on suurin osa tehnyt kun keskusteluja on kuunneltu. Halusinhan vain ottaa esille asian kääntöpuolen.

Pinke kirjoitti edellä todella hyvin ja olen samaan suuntaan yrittänyt kommenteillani vaikuttaa. Ranking pisteet jotka vesiksellä jaetaan ovat kuitenkin uudelleen jaossa SM-kisoissa kun niitä tienanneet osallistuvat sinne. Siellä voi sitten lentää "täysellisillä säännöillä" lennettävän kisaan ja tienata ne maailmalla vaadittavat pisteet. Nyt kun saataisiin ne jannen kisatkin tämän rankingin piiriin niin maassa yleisesti jaossa olevat pisteet kasvaisivat ja siitä hyötyisivät kaikki. Tosi asia on se, että eniten pisteitä saa se joka lentää parhaiten, ei se joka tuntee sännöt tai tekee säännöt parhaiten.

En myöskään usko, että me suomalaiset olemme muita kertoimia käyttäviä niin paljon fiksumpia, että pystymme luomaan yhtään sen parempaa systeemiä. Aina joku kone on parempi jossain säässä. Nyt on olemassa valmiit kertoimet jotka on tarkoitettu vesillä käytettäväksi. Käytetään niitä ihmeessä niin kuin ne on tarkoitettu. Kerholuokassa voi taas toisaalta lentää jos tankkaaminen vastenmielistä.

On hienoa, että tällaiset asiat herättävät paljon keskustelua. Se on merkki siitä, että tämä touhu on meille harrastajille tärkeää.

Aku
skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Vaikka kello on jo paljon niin siitä huolimatta kommentoin nyt. Hyvä RR!
Mielestäni VesisOpen on kisa jossa alunperin lähdettiin hakemaan kokemusta. Jos nyt sitten jotkut haluavat maksimoida IGC kertoimet kohdilleen niin siitä vaan, mutta ihan sen mukaan mitä kisan järjestäjä aikoo.
Toivottavasti kisajärjestäjä pitää ihan oman päänsä eikä lähde virittelemään kertoimien mukaan tehtäviä tai painorajoja.

saku
yksityishenkilö
Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 487
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesivehmaa Open 2010

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Tavoitteena pitäisi olla reilu peli.

Olen osallistunut tasoituskertoimelliseen kisaan Ventus 2:lla ja DuoDiscuksella. Kumpaakaan ei kohdella reilusti. Eri tavoin epäreilusti tosin.

Harri taitaa olla ensimmäinen kautta aikain Vesis openin 15m luokan koneella voittanut pilotti. Hieno suoritus!



Ja vielä IGC pisteistä: sen takia Vesis on tärkeä, että osallistujamäärä vaikuttaa saavutettaviin pisteisiin. SM:ssä on joissain luokissa viime aikoina jääty alle 12 osallistujan, jolloin pisteitä ei oikein kerry.

Vesis Openissa on aikojen kuluessa kokeiltu mm rahapalkintoja ja Formula 1 tyyppistä pistelaskua. Nyt voitaisiin kokeilla taas.

Ehdotus:
- 2010 Vesis Open luokassa on vesiballasti sallittu.
- käytettään British Overseas kisojen tasoituskertoimia.
- kaikilla on hymy huulessa

Toivon järjestäjille voimia kilpailun kehittämiseksi. Reilu ja rehti kilpailu ei ole este leikkimielisyydelle!


Antti
purjelentotosikko
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
Vastaa Viestiin