MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Kuulumisia, kommentteja ja tuloksia purjelentokilpailuista

Valvoja: Alfalima

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja PY »

Tästä se alkaa Vierumäeltä, sivuja linkittämällä.

Joukkueen sivut avattu

http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=788

Pekka
Liitteet
logo unkari (kopio).jpg
logo unkari (kopio).jpg (73.19 KiB) Katsottu 15630 kertaa

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Vakio-ja kerholuokat lopettivat ja laippaluokat aloittavat MM-kisansa.

Saavuin eilen kisapaikalle 1600km autoilurupeaman päätteeksi. Samoin Eki on jo paikalla, muut tulevat tänään. Tänään on tarkoitus lentää ja kasata leiriä pystyyn.

Terv,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Tänään saapuivat Harri, Tapio ja Pekka miehistöineen parin vuorokauden ajamisen jälkeen.

Tänään selvästi siedettävämpi päivä, eilen oli niin kuuma että tammikuun 44 astetta Waikeriessa tuntui viileämmältä; ilmeisesti n. 36 astetta mutta on erittäin kosteata joka laittaa hien virtaamaan...

Antin kanssa käytiin lentämässä löttöstä, keli oli nihkeätä hiukan yli tonnin pääsi parhaimmillaan.

Puitteet eivät ole kovin "reppavat" mutta eiköhän täällä tule olemaan hauskat kisat, kunhan vain ei olisi sietämättömän kuumaa!

T Eki

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja jari p »

Eki Heinonen kirjoitti:Tänään saapuivat Harri, Tapio ja Pekka miehistöineen parin vuorokauden ajamisen jälkeen.

Tänään selvästi siedettävämpi päivä, eilen oli niin kuuma että tammikuun 44 astetta Waikeriessa tuntui viileämmältä; ilmeisesti n. 36 astetta mutta on erittäin kosteata joka laittaa hien virtaamaan...

Antin kanssa käytiin lentämässä löttöstä, keli oli nihkeätä hiukan yli tonnin pääsi parhaimmillaan.

Puitteet eivät ole kovin "reppavat" mutta eiköhän täällä tule olemaan hauskat kisat, kunhan vain ei olisi sietämättömän kuumaa!

T Eki

Muistakaahan se nestetankkaus. Slovakissa/Prievidzassa vietiin viime viikolla sairaalaan yksi päivä 10 henkilöä nestevajauksen/lämpöhalvauksen tms takia. Pääsyy oli kuitenkin vähäinen veden juominen.

Jari

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Lennettiin 280km tehtävää tänään Antin kanssa, oli pilviä mutta aika nihkeää ja heikkoa...välillä tyydyttiin hiukan yli metrisiin. Sitten länteen mennessä se heikkeni entisestään ja yritin päräyttää moottorin mutta kas kummaa; se ei noussutkaan ylös ja niinpä laskin 150 lampaan sekaan peltoon!

Antti paasi kentälle ja tuli sitten hakemaan nelivedollaan joka olikin tarpeen, oltaisiin varmaan jääty jumiin pehmeään hiekkaan kaksivetoisella.

Huomenna taas! Ukkonen jyrähtelee nyt yöllä...

T Eki

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Harjoitusviikolla tuli harjoiteltua myös hakureissua!

Antti
Liitteet
Tunnelmia pellolta. Ekin kanssa kuvassa avustajansa Gregg, jonka kainalossa paikallinen lammaspaimen. Neljäs henkilö on Peter, oma unkarilainen avustajani.
Tunnelmia pellolta. Ekin kanssa kuvassa avustajansa Gregg, jonka kainalossa paikallinen lammaspaimen. Neljäs henkilö on Peter, oma unkarilainen avustajani.
19072010394.jpg (740.26 KiB) Katsottu 14695 kertaa
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Lämpöä ja kosteutta täällä riittää. Ja kelit ovat nihkeät; alle kilometrin ja 1-1,5m/s. Lennettiin kaikki neljä pilottia 170km harjoitustehtävä. Antin kanssa yritettiin yhdessä mutta kimppa hajosi jo ekalla käännepisteellä kun Antti meni kovempaa.

Huomenna ensimmäinen virallinen harjoituspäivä.

T Eki

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Koneessani on SPOT paikannin. Jos haluatte seurata missä mennään linkki on tässä: http://share.findmespot.com/shared/face ... kxKGZTgpLX

Maailman purjelentokansan kokoontuessa, kuulee samalla viimeisimmät juorut. Nimbus 5 on työn alla. Siivet ovat kuulemma valmiina elokuussa ja lentää ensi vuonna. 23 metriä kärkiväli ja 850 kg painoa. Runko sama kuin Nimbus 4 ssä.

Vielä nopemmmin saapuu 23 metrinen Antares. Siinäkin Nimbuksen runko ja siivet tehty jatkamalla 20m version siipiä ja "vääntämällä" kaarelle Arcus-tyyliin. Itselähtevä malli Langen sähkömoottorilla.

Täällä paikalla on avoimessa luokassa kaksi EB-29:ä ja jokunen uusi EB-28. Yksi ASH-31 ja loput ovat näitä perinteisiä.
Muissa luokissa ei taida olla mitään koneuutuuksia.

Terv,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Tänään ensimmäinen virallinen harjoituspäivä, mutta kovin viralliselta ei tunnu kun järjestäjillä on aika lailla palikat vielä sekaisin...Mutta eiköhän se siitä kun tomera Steward Brian Spreckley alkaa komentamaan...

Lennettiin 3h aluetehtävä, Antin kanssa taas kimppa hajosi ekalla välillä, mutta sitten ajettiin suurinpiirtein samoja nopeuksia ajoittain kuuroutuvassa kelissä. Meitä kuurot eivät juuri haitanneet, 15m koneita hiukan enemmän. Tuloksia ei näytä tulevan kovin pikaisesti.

Kuumaa ja kosteata taas tänään!

T Eki

tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja tourula »

Noniin,

Ollaan nyt oltu muutama päivä paikalla ja climatoituminen on tarpeen. Lämpöä on päivisin 32 asteen tienoilla. Erona Suomen samoihin lukemiin lienee korkeampi ilman kosteus. Yölläkään eri juuri tunnu viilenevän ja jo aamulla koneita kasaillessa hiki lentää valtoimenaan.

Tänään ennen lentoonlähtöä, kun koneella vielä vähän puuhaillaan, pukkaa kovasti hikeä. Täytyy olla tarkkana juomisen suhteen ja huolehtia niistä suoloistakin jotenkin.

Organisaatiolla on hommat sekaisin, kolmannet versiot ilmatiloista ja käännepisteistä ovat menossa. Hinauskonelaivasto on erittäin sekalainen, ultria ei sentään ole mutta muutoin repertuaaria on zlineistä, 206 cessnan kautta tähtimoottorismelakkiin. Eilen hinuriksi sattui smelak ja ylös mentiin 1-2 m/s. Liekö vika hinurissa vai koneessa kun vertaa Nitran vastaavaan.

No joka tapauksessa nyt on lennetty kolme päivää paranevassa kelissä. Tänään pääsi jo 1500 metrin korkeuteen ja parhaat nostot olivat yli 3 metrin. Erona Pohjolan keleihin on nostojen ja yleisemminkin ilman liikkeiden tietynlainen rauhallisuus. Pilvien ja nostojen välillä on käytännössä piimää. Nostoa ennen on laskevaa ja itse nosto alkaa rauhallisesti. Suomen tyylistä turbulenssia ja hevosenpotkuja ei ole vielä kohdalle sattunut.

Tänään vein lokkerin kun sitä vaativat. Tulos, joka on netissä on kyllä ihan puuta heinää. Läpi lennettiin Harrin kaa ja keskinopeudeksi tuli jotain 106 km/h. Otettiin vähän varman päälle.

Ilta pimenee nopeasti ja nyt tätä kirjoittaessa on tuulettimen puhaltaessa ihan itseasiassa miellyttävää. Mitä nyt naapurissa olevan poliisiopiston bileet pitävät mekkalaa. Tänään kymmenittäin noita tulevia lainvartijoita marssi rynnäkkökivääreineen, konekivääreineen ja luotiliiveineen kentän reunalle pursiparkiin viereen ja aloittivat ammunnat, oletamme, että käyttivät kuitenkin räkäpäitä....

Tapsa
TapsaT

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Eilen oli toinen virallinen harjoituspäivä. Kaikille luokille 3,5 tunnin AAT. Keli oli hyvää ja iltapäivälle ennustettu kuuroja ja ukkosta.

15m luokka hinattiin ensin ja he hurjastelivat ali kun odottelimme linjan aukeamista. Ekin kanssa on tarkoitus lentää yhdessä ja lähdimmekin 10 minuuttia linjan aukeamisen jälkeen reitille yhdessä kahden hollantilaisen kanssa. Ensimmäinen nosto otettiin noin 30 km liidon jälkeen ja 15 metriset olivat silloin jo näköetäisyydellä. Lähtö oli siis onnistunut. Jatkoimme aina ensimmäisen käännealueen takarajalle luoteeseen Tonavan rantaan asti ja siitä kohti seuraavaa aluetta, joka oli etelässä Serbian puolella. Hollantilaiset valitsivät läntisemmän linjan ja parvi hajosi. Eki meni edellä ja minä perässä kun käänsimme kohti vahvempia pilviä. Tässä vaiheessa Eki valitsi paremman linjan ja oli 300m yläpuolella. Tälläkään kertaa emme saaneet paria pysymään kasassa! Ei ole helppoa näköjään.

Toisella käännealueella keli kuivui ja nostot heikkenivät. Jatkoin pienten hapsujen kautta eteenpäin eikä kunnollisia nostoja löytynyt. Neljässä sadassa metrissä kelpasi sitten hieman huonompikin nosto... Samaan aikaan hieman lännempänä Eki, Harri ja Tapsa olivat yksissä samoissa ongelmissa.

Samoihin aikoihin jokkueenjohtaja Ylipaavalniemi raportoi kentältä, että säätutkan mukaan kolmas alue on täysin tukossa. Tässä vaiheessa olisi pohdittava jatkaako maksimimatkan toisella alueella luottaen, että tulee matkapäivä, vai yrittääkö lentää kohti kolmatta aluetta ja tehtävä läpi.

Koska kyseessä oli harjoituspäivä valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon ja halusin mahdollisimman pian pois Serbiasta Unkarin puolelle. Ja niinhän siinä kävi, ettei kolmannelle alueelle ollut mitään asiaa , vaan kaikki palasimme kentälle.

Omalta osaltani harjoittelut on nyt harjoiteltu ja huilaan tämän päivän. Sunnuntaille sääennuste lupaakin sitten ihan toisenlaista keliä. 24 lämmintä ja tihkusadetta. Tälle päivälle on luvassa vielä 34 astettta.

Terv,
Antti
Liitteet
Taivas ukkosen reunassa kohti länttä
Taivas ukkosen reunassa kohti länttä
Szeged2207.jpg (153.39 KiB) Katsottu 13404 kertaa
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Tänään huolto- ym. päivä muilla paitsi Tapiolla joka lähti lentämään. Väitti että oli kivaa lentää...Nollaraja 4,5 km korkealla, ja maassa n. 38 astetta!

Gregin kanssa laitettiin pikkukunnostuksia koneeseen ja mentiin capuccinolle kaupungille. Oikein nätti kaupungin keskusta; Antti meni perheineen uimalaan.

Huomenna avajaiset, ja joukkeenjohtajan lounas ennen sitä.

T Eki

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

No task today...

Vettä sataa ja ennuste seuraaville päiville näyttää huonolta. Mahdollisesti vasta keskiviikkona pääsemme lentämään. Huomiselle on jonkinlainen mahdollisuus ennen illalla saapuvaa sadetta ja siksi briefing on tavallista aikaisemmin jo klo 930.

Kahtellan, mit tuleman pitää,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 326
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Wille »

Kisahan alkaa ns. normaaleilla keleillä. Jos ei ole muuten kimuranttia tai haastavaa keliä niin sitten sataa... Kotomaassa on taas lämmintä ja kosteaa. 30 asteen lämpöjä pidetään alkuviikosta pilkkana.

Tsemppiä koko joukkueelle!

t. Wille

tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja tourula »

Terve!

Tosiaan lensin viimeisenäkin harjoituspäivänä, jolla tehtävä oli 3 tunnin AAT pääasiallisena suuntana pohjoinen. Menomatka meni mukavasti ja vauhdikkaasti pikkuporukoissa. Nostot olivat kolmosia ja keskinopeutta kertyi hyvin. Kääntövaiheessa porukka harveni ja paluun alku meni jopa yksin.

Paikallinen sää yllätti hieman. Paluulla ei löytynytkään enää kolmosia, vaan pilvien pienentyessä ja harventuessa oli tyytyminen jopa reiluihin metrisiin. Paluumatkan edistyessä porukkaakin alkoi kertyä ja kaikilla oli sama ongelma. No otettiin luonnollisesti harjoituspäivän varman päälle ja päästiin kunnialla kotiin. Yliaikaa kertyi jonkin verran.

Päivän puheenaihe oli se, että tehtävälapun kartta ja teksti eivät vastanneet toisiaan, josta seurauksena osa porukkaa kuulemma ajoi pienen kieltoalueen läpi. No lopputuloksen saimme lisää ilmatilafaileja ja kaikki säätyivät sen kummemmilta sakoilta. Tällä menolla ekana kilpailupäivä ollaan samassa tilanteessa kuin SM:ssä, eli tehtävälappua fiksaillaan vielä briifingissä. Saas nähdä kunhan nyt edes saataisiin tehtävä. Säät kun näyttävä lähipäioville melkoisen huonoa.

Joka tapauksessa kasassa on viisi lentopäivää, joka on jo huomattavasti tyhjää parempaa. Lisäksi on tosiaan käyty ilmailemassa jopa Serbiassakin.


Tapsa
TapsaT

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Näyttää lähtevän hitaahkosti liikkeelle tämä MM-kilpailu tällä kertaa. Sunnuntai peruutettiin heti, maanantaina mentiin gridiin asti ja tänään 18m- ja avoin luokka hinattiin taivaalle, mutta 18m peruutettiin. Avoimen koneet tekevät parhaillaan taivalta sateisella taivaalla.

18m luokan tehtävä oli hieman hankalaan suuntaan. Sateet tulivat kentälle luoteesta, mihin ensimmäinen reittiväli suuntautui. Etelässä Serbian puolella olisi ollut jonkinmoista keliä. Pilviraja oli 850m.

Ennuste on edelleen heikko tuleville päiville. Kisan varsin pessimistinen meteorologi arveli tänä aamuna, että pääsemme huomenna iltapäivällä lentämään aamun sateiden jälkeen. Sen jälkeen pitäisi jonkinlaista keliä olla seuraavinakin päivinä.

Terkkuja kaikille!

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

SKe
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 19.11.2003 19:37
Paikkakunta: Oulu

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja SKe »

Tervehdys,

Kärsivällisyyttä ja pitäkää mieliala korkealla sateista huolimatta.

Ja TSEMPPIÄ KISAAN, kunhan se todenteolla käynnistyy!

Terveisiä täältäkin koko joukkueelle!

t. Simo

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Lyhyesti:
-hyvän porukan perään reitille.
-porukan keulille
-eteen liian alas.
-keli heikkeni
-edelleen liian alhaalla.
-viimeinen nosto vei alle tonniin.
-peltoon.

Tänään fiksummin.

Antti

PS

Tapsa ja Harri lensivät hienosti!
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 478
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja kristian »

Pää pystyyn Antti ja Eki! Vastoinkäymisiä tulee aina ja todelliset kyvyt punnitaan siinä miten niistä selvitään. Ei muuta kuin hyviä lentoja kaikille!

Kristian

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Ei muuta Antti ja Eki kuin keppiä eteen - ensi päivien säiden jälkeiset tulokset perustuvat väkisinkin osaltaan onneen. Kyllä kaitten mm. 210, RB ja UC:kin edelleen lentää osaavat. Kisaa on vielä paljon jäljellä ja paljon ehtii tapahtua.

Muuten, olipa jostain syystä kiva nähdä viiden parhaan koneen joukossa neljä eri konetyyppiä kahden päivän jälkeen.

Vastaa Viestiin