Sivu 2/3

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: La 31.07.2010 20:47
Kirjoittaja Eki Heinonen
Tänään oli hiukan parempaa lentämistä, ainakin 18m luokalla. Keli oli kohtuullista ajoittain jopa 3m/s nostoja. 15m pojat taisivat lentää enemmän 800m pilvirajoissa, meilläkin oli tehtävän alku sellaista käytiin kääntymässä ekalla alueella matalissa mutta sitten kun päästiin takaisin Szegedin biimiin niin pilvirajat olivat n. 1300m ja hiukan jopa paremmat idässä.
Antin kanssa seurattiin puolan poikia, mutta jossain välissä ne häipyivät ja sitten jatkettiin omin päin. Lopussa oli rankka sade yllättää aivan pari kolme km ennen maalia ja meidän maajoukot eivät tienneet siitä mitään. Onneksi oli korkeutta tarpeeksi.
Minulla tämä oli ensimmäinen päivä kun oli lentofiilistä. Aiemmin olen viettänyt unettomia öitä ja vahvat antibiootit jne. ovat vieneet veronsa. Nyt ollaan 800 pistettä kärjestä jäljessä joten jopa 10 parhaan pääsy on kiven alla. Mutta täällä onkin palikat aivan sekaisin muillakin,
10 parhaat tällä hetkellä eivät ole ollenkaan niitä perinteisiä nimimiehiä joten on huolia ollut muillakin.
Eilisestä vielä; olin aika hyvissä asemissa viimeisen alueen laidalla, lento oli mennyt hyvin ja sitten tuli päätöksenteko eteen, että jatkanko idän alueelle lisää sisälle kun siellä oli vahvan näköisiä kumuluksia, vai otanko riskin ja lähden vastatuuleen kohti kotia hiukan matalissa ja kuolevan kuivan kelin riskiin.
Lähdin hyviä pilviä kohti itään ja pohjoiseen; nuohosin ne kaikki aivan meidän alueen pohjisreunaan asti ja takaisin etelään jonon alla, ja siellä ei ollut mitään! Aivan hämmästyttävää, ja raivostuttavaa! Tapio tuli myöhemmin sinne pohjoiseen 200 metrissä, hiukan kauemmaksi pohjoiseen, ja sai 2,5m:n noston joka vei hänet 1900m:iin!
Ja minä en päässyt 700m korkeammalle missään! Ei muuta kuin moottori käymään taas...Muuten, puolalaiset harkitsivat myös sinne menoa, mutta heille kerrottiin että ne pilvet eivät toimi, kääntyivat kotia kohto ja voittivat päivän....on se niin väärin!

15m pojat ovat elntäneet erinomaisen varmaan tyyliin, ja hyvissä asemissa, Tapio kuudentena mikä on todella hienoa!

Muuten järjestelyt ovat kyllä surkeimmat mitä olen nähnyt, joka päivä on jotain kitkaa rattaissa.

Nyt illalla ukostaa, saas nähdä mikä on keli huomenna...?

T Eki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: La 31.07.2010 21:15
Kirjoittaja Wille
Onpa todella nimekkäätkin pilotit tulostaulukossa värikkäästi siellä sun täällä. Kuvastaa varmasti hyvin olosuhteita. Kisa jatkuu vielä pitkään eli päivä kerrallaan ja hyvä siitä tulee. Tasaisen tappava tahti a'la punamajuri :lol: Ripaus onnea vielä matkaan kaikille. Tsemppiä!!!

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Su 01.08.2010 22:22
Kirjoittaja Eki Heinonen
On kyllä hulvattomat kisat! Olen tullut kolme kertaa moottorilla kotiin, ja kerran lentämällä purjelentoa....Sääennuste meni pieleen ja pilotit ovat hajaantuneet ympäri maakuntaa. Aluksi oli pilvia n. kilometriin, sitten mentiin kuivaan ja keli oli yleensä metristä tai huonompaa, ja pitkä tehtävä. Kaikki peltoon, ja 15m pojat Serbiaan kaikkiien tulli ym hankaluuksien taakse.

Palataan vielä myöhemmin, T Eki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Ma 02.08.2010 07:50
Kirjoittaja papafox-Sakke
Kovaa kisailua teillä.

Prievidzassa ajatettiin koko kerholuokka yhtenä päivänä peltoon. Seuraavaan briefingiin tuli pyöveli, joka sitoi tehtävänantajan häpeäpenkkiin ja ruoski hänet.

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Ma 02.08.2010 10:45
Kirjoittaja kmarkkuv
Joskus ihmisiä kiusataan peltoon ajattamalla.

29.07.2009 Pociunai;
Peltoon koko kerholuokka, koko vakioluokka sekä yhtä vaille koko kaksikkoluokka.
Maailmanluokasta selvisi maaliin viisi !!.


M Arkku

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Ma 02.08.2010 11:49
Kirjoittaja Hene
Hieno tulos 15 metrisillä eilenkin. Jos pojat on saanut kärkijoukkoja kiinni, niin harmi ettei koko lössi päässyt maaliin asti. Suomipojat lähtivät sen verran perässä muihin verrattuna. Hyvää viihdettä antaa koko Suomen joukkue! Tsemppiä!

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Ma 02.08.2010 20:36
Kirjoittaja tourula
Terve!

Eilinen lento tosiaan oli taas sellaista puurtamista. Pilviraja oli hinausten alkaessa 750 metriä ja nostot 0,5 metriä. Pikkuhiljaa kytätessä pilvet nousivat jopa tonniin. Kytätessä meni aikaa sen verran, että pitkän tehtävän läpilentäminenkin alkoi olla kriittistä. Harrin kanssa otettiin ensin lähtö ennen pääjoukkoa, mutta 5 minuutin liu'un jälkeen oli käännyttävä takaisin, koska edessä oli iso aukko ja vain kaksi muuta konetta menossa. (Olivat muuten molemmat pellossa jo Tonavan jälkeen.) Pääjoukko tuli jo kohta vastaan, mutta meidän oli lennettävä takaisin. Ylöspääsy meinasi olla vaikeaa, mutta lopulta oltiin jopa 1100 metrin korkeudessa ja päästiin taas matkaan.

Jo menomatka oli nihkeää kun jo 50 kilometrin jälkeen pilvet alkoivat vähetä ja edessä oli kuivaa. Onneksi 18 metrin koneita oli menossa samaan suuntaan ja päästiin eteenpäin. Välillä tosin piti koukata jopa 200 metristä. Jos oli meillä vaikeaa niin ei pääjoukkokaan (kymmeniä koneita) sen paremmin edennyt. Päin vastoin olivat toistensa tiellä.

Tonavan jälkeen löydettiin pirteä 1.5 metrin kupla, joka vei jopa tonniin ja edesauttoi merkittävästi pääjoukon kiinnisaantia. Samaan aikaan alla näköetäisyydellä meni pari konetta peltoonkin.

Seuraavalla välillä liidettiin pääjoukko kiinni. Tässä vaiheessa Harri parempana heikon kelin spesialistina oli saanut kerättyä 150 metriä korkeuseroa. Pääjoukko oli pilvikelissä kun kiinnisaanti alakautta tapahtui. Tässä vaiheessa tein klassisen virheen, kun en malttanut jäädä alle kelaamaan 1.5 metrisessä, vaan liu'uin 600-700 metrissä pääjoukon perässä. Keli oli nimittäin jo huononevaa (pilvet loppuivat ja ilta eteni). Lopputulos oli, että jouduin ottamaan viimeisen pilven alla alle metrisessä ylös reiluun 900 metriin ja jäin taas joukosta. Lopulta heikoissa nostoissa lopulta sain keon alaosan kiinni, mutta Harri pysyi koko ajan 200-300 yläpuolella.

Eli opetus on, että heikkeneviin nostoihin liidettäessä tullee nostot käyttää loppuun saakka teki pääjoukko mitä tahansa. No lopulta edessä oli huikkoliito, joka päättyi peltoon vähän ennen käännepistettä.

Hakuporukka pääsi pellolle kello 22 jälkeen ja raja-asemalle tultiin noin kello kello yhden tienoilla yällä. Tiet Serbiassa ovat kehnoja ja kyltit osin kyrillisin kirjaimin, joista ei saanut mitään selvää. Muutoinkin opasteet olivat kehnot. Lisäksi tomtomkaan ei yltänyt serbiaan. No hyvin hakuporukka löysi ja ei juurikaan harhailtu.

Serbian rajalle kertyivät kaikki putket ja sotku oli suurta. Lopulta päästiin jatkamaan kello kolmen korvilla.

Onneksi kone oli ihan päätien varressa ja helppo ottaa putkeen täydellisessä pimeydessä. Odotellessa (n. 4-5) tuntia päästiin nauttimaan täydellisestä auringonlaskusta ja hirveästä määrästä itikoita. Suurin osa pellolla olleista joutui pakenemaan koneen ohjaamoon. Itsekin sitä kokeilin, mutta kosteuden kertyminen ohjaamoon oli voimakasta. Ilta kun oli varsin lämmin.

Huonoiten kävi brassipilotille, jonka kone katosi pimeyteen ja hakuporukka ja pilotti yöpyivät/odottivat autossa päivän valkenemisen. Tänään kello 11 oli vielä tieto se, että heidän koneensa kökötti mudassa eikä sitä oltu vielä saatu pellolta.

Sää tänään oli kuivatermiikkinen ja Antti ja Eki tulivat mukavasti läpi tehtävältä. Me harrin kanssa lepäilimme eilisen rasituksista kun päivä 15 metrin osalta peruttiin.


Tapsa

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Ke 04.08.2010 00:17
Kirjoittaja Eki Heinonen
On nämä erikoiset kisat...! Eilen Antin kanssa paineltiin tosissaan, alku meni hyvin ja sitten toisen välin kuivassa ajeltiin varovaisesti ja pysyttiin hyvin kärjen matkassa...sitten tultiin kauimmaisen käännealueen rajalle ja keli selvästi parani. Minä ajattelin että kannattaa mennä sisälle pitrkälle käännealueelle jotta voisi lentää hyvässä kelissä hyvällä nopeudella; Antti laskeskeli että kannattaa kääntyä ja palata optimiajalla takaisin. Minä lensin yliaikaa reilusti ja Antti vain 5 min yliaikaa, ja kas kummaa saatiin täsmälleen sama nopeus!

Optimi olisi ollut ilmeisesti siltä väliltä.

Tänään oli parempaa pilvikeliä mutta ei kuitenkaan sellaista suomalaista tykityskeliä. Tein virheen ensimmäisellä käännepisteellä ja ajoin turhan mataliin kun olisi ollut mahdollisuus kelata aiemmin muiden nostossa...mutta kun ei kelvannut muiden nostot!

Antin kanssa oli taas samanlaiset nopeudet, ja yhteistyö oli tiivistä vaikka osittain lennettiin eri latuja.

15m pojat ilmeisesti lähtivät hiukan liian aikaisin tms. ja takkiin tuli pisteissä tänään. Kertonevat itse aikanaan miten meni.

T Eki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 05.08.2010 10:33
Kirjoittaja Eki Heinonen
Eilen oli lentopäivä, hiukan marginaalinen mutta 15m pojat lensivät, me muut emme. Ei tainnut organisaatio saada kehuja siitäkään, peruivat päivän meiltä 11.00 ja 11.15 oli jo sininen taivas näkyvissä ja kumpiaiset poksahtelivat. Kelit parhaimmillaan 1000m ja parin metrin nostoja.

Harrilla meni oikein hyvin eilen!

Tänään on yli 400 km tehtävät eli organisaatio odottaa kohtuullista keliä. Yleensä heillä on nämä mennyt pieleen joten katsotaan...

T Eki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 05.08.2010 16:54
Kirjoittaja Markku K
Vaikuttaapa jännittävältä päivältä. Yellowbrickistä katselin kun 18m luokan johdossa ollut Staryszak kaarteli 230m korkeudella, oikaisi liukuun. Kone pysähtyi 115m korkeudelle.. viimeiseen asti koitettiin. Saa nähdä miten pitkälle muut pääsevät.

Ilmeisen heikot kelit, mutta näin penkkiurheilijalle paljon jännempää katsottavaa kuin pommikelit joissa tykitetään miljoonaa..

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Pe 06.08.2010 10:35
Kirjoittaja Eki Heinonen
Eilen taas moottorilla kotiin!!! En ole vielä tämmöisissä kisoissa ollutkaan...tosin kaksi pääsi läpi meidän luokasta, muut peltoon. Harri ja Tapio lensivät hyvin, ja pääsivät läpi 15m tehtävältä.

Szegedin pohjispuolella on laaja alue missä nostot ovat todella heikkoja, sama alue on vaikeuttanut lentoa joka päivä. Eilen vietin ainakin puoli tuntia 300-500m:n korkeudessa sillä alueella. Ja ranskis FE pudotti vedet niskaani nostossa joka ei auttanut sekään 400m korkeudessa.

Puolan Karol meni eilen peltoon aikaisessa vaiheessa, ja hänen mestaruushaavet saivat takapakkia, nyt näytttää siltä että hänen kimppakaveri voittaa. PL (liian vaikea nimi muistaa...) sanoi joku päivä sitten että ei hän ole kovin innostunut näistä MM-kisoista, ovat liian korkeatasoiset hänelle...ja nyt on kultaa tulossa.

Tänään on tehtävät jaettu, mutta keli on melkoisen epävarmaa. Saas nähdä tuleeko kisapäivää.

T Eki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Pe 06.08.2010 15:29
Kirjoittaja Eki Heinonen
Kisat loppuivat, gridillä peruttiin tehtävät. Italian ja Puolan leirissä on varmaan kovat bileet tänään...Ja ehkä Saksankin leirissä...mutta heidän kokonaissaavutukset ovat kyllä varmaan pettymys ottaen huomioon maan purjelennon aseman.

15m pojat ovat pisteitä tarkastellessa onnistuneet aika hyvin vaikka sijoitukset eivät sitä heti kerro. Mutta pisteet ovat olleet lähellä kärkeä. Kisapäivien lukumäärä oli nyt niin surkea että sijoituksen parantamiseen ei ollut mahdollisuutta.

Itselläni katsoin että eka päivä meni sähläykseen unettomien öiden jälkeen, toinen päivä meni osittain huonon tuurin vuoksi pieleen, sitten loput päivät lensin kärjen tahtiin. Meidän tiimityöskentely Antin kanssa meni ajoittain oikein hienosti, sitten taas ajoittain oli ehkä epätietoisuutta toisen ajatusmallista ja kimppa ei pysynyt kasassa. Tietoa jaettin kiitettävästi. Näitä asioita varmaan puidaan sitten syksyllä maajoukkueen palavereissa.

Organisaatio on ollut huonoin mitä olen nähnyt ja säät surkeimmat mahdolliset. Leiriolosuhteet ovat olleet aika alkeelliset, baari/ravintolan palveluja aina jonotettiin pitkään jne jne. Yhteinen toivomus on että kun IGC myöntää arvokisoja niin valvoisi myös että organisaatiolla on mahdollisuuksia ja edellytyksiä hoitaa ne kunnialla. Nyt kävi niin että päästewardin tarvitsi puuttua lähes kaikkeen mahdolliseen mutta sekään ei aina pelastanut kun organisaatiolla ei yksinkertaisesti ollut tietoa ja taitoa.

T Eki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: La 07.08.2010 09:08
Kirjoittaja visamatti
Kun IGC aikoinaan päätti Szegedin kisoista oli vastakkain Suomi ja Unkari. Halvin voitti...

Visa-Matti

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Su 08.08.2010 04:05
Kirjoittaja SKe
Hei,

Onneksi Olkoon hyvistä suorituksista kaikille ja etenkin Harrin ja Tapsan lentäminen kärjenvauhdissa antoi toivoa vielä paremmasta. Erot ovat todella pieniä - niin kuin aina huippu-urheilussa. Kyllä se mitali sieltä vielä tulee, kun jatketaan harjoittelua kimppalentäminen mielessä ja toimitaan joukkueena.

Erityinen KIITOS Pekalle hyvästä tiedottamisesta ja mukavasta kirjoittelusta kisojen aikana - oli mukava seurata tapahtumia myös näin kotikatsomosta.


t. Simo

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 12.08.2010 11:25
Kirjoittaja Eki Heinonen
Tiimi kokonaisuudessaan on saanut hyvin pisteitä, olimme 11 ja mm. Saksan edellä! Vaikka he saivat yhden maailmamestarin, niin se ei auta Team-pisteissä kun muut joukkueen jäsenet eivät onnisuneet. En tiedä ollaanko me koskaan olleet vielä näin korkealla; eikös meidän sijaluku ole yleensä ollut jossain 13-16 välillä?

T Eki

Country TEAM points
Poland 6317.2
France 6138.1
United Kingdom 6120.4
Czech Republic 6117.5
Belgium 5960.7
Italy 5950.1
Denmark 5780.8
Netherland 5766.5
Switzerland 5670.6
Finnland 5669.6
Ireland 5669.6
Germany 5547.3
New Zealand 5434.3
South Africa 5376.3
Hungary 5353.2
Slovakia 5205.0
Austria 5083.7
Argentina 5010.2
Slovenia 4735.9
Sweden 4699.7
Lithuania 4578.4
Brasil 4477.2
Russia 4421.9
USA 4383.1
Canada 4311.3
Ukraine 4228.7
Chile 3886.9
Serbia 3692.9
Australia 3437.3

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 12.08.2010 13:06
Kirjoittaja Junnu S
Hyvä hyvä, toivottavasti trendi jatkuu. Prievidzassa oltiin 12.

1. Poland POL 10137
2. Germany GER 10089
3. United Kingdom (Great Britain) GBR 9651
4. Austria AUT 9555
5. France FRA 9497
6. Czech Republic CZE 9306
7. Netherlands NED 8866
8. Hungary HUN 8670
9. Lithuania LTU 8666
10. Spain ESP 8633
11. Denmark DEN 8158
12. Finland FIN 8125
13. Italy ITA 8116
14. Australia AUS 8079
15. Slovenia SLO 7975
16. Slovakia SVK 7735
17. Sweden SWE 7674
18. Switzerland SUI 7548
19. United States USA 7367
20. Belgium BEL 7354
21. South Africa RSA 6415
22. Russia RUS 6183
23. Romania ROU 5642

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 12.08.2010 13:28
Kirjoittaja timbe
Ruotsissa 2006 oltiin 10.

http://www.wgc2006.se/sub/teamcup_wgc2006.htm

Timbe

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 12.08.2010 14:12
Kirjoittaja JTH
.
Ennen kaikkea Ruotsi on Suomen takana molemmilla listoilla !

Onko Tsekki ollut yleensä noin korkealla ? Vai onko heillä nyt hyvä vuosi ?

t. Jyrki

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: To 12.08.2010 16:32
Kirjoittaja Matts
Kuinka ne Puolalaiset jokapaikassa noin :?: :?: :?:

Re: MM-2010-15M ja18M-SZEGED UNKARI

Lähetetty: Ke 03.11.2010 12:50
Kirjoittaja Kaitsu M.
Uudessa Gliding International -lehdessä on lyhyt juttu (mahdollisesta) ko. vekottimesta, työnimi olisi "Quintus". Siinä jutussa uumoiltiin, että olisi sakujen purjelentopäivillä viime viikonloppuna mahdollisesti julkistettu... Joku vois vähän googgeloida, oliko näin.
Alfalima kirjoitti:Moi,

Maailman purjelentokansan kokoontuessa, kuulee samalla viimeisimmät juorut. Nimbus 5 on työn alla. Siivet ovat kuulemma valmiina elokuussa ja lentää ensi vuonna. 23 metriä kärkiväli ja 850 kg painoa. Runko sama kuin Nimbus 4 ssä.

Terv,

Antti