WGC 2017 Benalla Australia

Kuulumisia, kommentteja ja tuloksia purjelentokilpailuista

Valvoja: Alfalima

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 27.12.2016 12:12

Moi,

Terveisiä Hong Kongista. Olen matkalla Melbournen kautta Benallaan valmistautumaan 8.1.2017 alkavaan MM-kisaan. Joukkue matkustaa hieman eri aikatauluilla ja reiteilla. Mara lienee jo perillä ja muutkin ennen ensimmäistä virallista harjoituspäivää 4.1.

Kisoja pääsee seuraamaan netin välityksellä useamman linkin kautta.
Järjestäjien sivu:
http://www.worldgliding2017.com.au
IGC:n kisasivu:
http://wgc2017.com
Soaringspot tulossivu:
http://www.soaringspot.com/en_gb/34th-f ... 17/results
Suomen joukkueen blogi:
http://www.purjelentomaajoukkue.fi/cate ... 7-benalla/
Finnish Gliding Team Facebookissa:
https://www.facebook.com/FinnishGliding ... =bookmarks

Hyvää Uutta vuotta kaikille!

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ti 27.12.2016 12:32

Onnea kilpailuun!

Mielenkiintoista nähdä nämä Jonkerit lentelemässä Jonkereilla :mrgreen: Rapture on kuin OSTIV jutusta Refinement of glider aerodynamic design using CFD :P Jutussa on maanläheisesti annettu lähtötiedoksi, että 18m JS1:n ilmanvastus on (täydellä ballastilla) 110km/h nopeudella 111N. Keskikokoinen käsi samassa nopeudessa levynä aiheuttaa 16N vastuksen eli toisin sanoen 18m leveällä jonkerilla on sama ilmanvastus kuin 7kpl käsiä levynä :mrgreen: Aika huimaa...4N ilmanvastuksen vähentäminen lisäisi liitolukua kaksi pykälää :shock:

pekkah
Viestit: 48
Liittynyt: To 07.08.2003 20:00
Paikkakunta: Imatra

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja pekkah » Pe 06.01.2017 02:15

Terveiset Benallasta. Tällä jaksolla on ollut hiljaista, mutta tietoa on saatavissa Antin antamien linkkien kautta. Tänne tulee varmaan pilottien kirjoituksia kokemuksistaan.

Alkuhässäkkä on ohi, ensimmäinen virallinen harjoituspäivä on takana. Benalla näytti hyvät puolensa ja tarjosi kovaa keliä. Nopeudet parhaimmilla yli 160km/t. Todennäköisesti sama ralli jatkuu tänään.

Uudet konetyypit näyttäisi olevan hyviä kulkemaan. Tosin pitkä kisa näyttää paremmin missä mennään.

Eki on flunssainen ja jättää tänään lentämättä. Muut ovat valmistautumassa. Hinaukset alkaa klo 12.15.

Sunnuntaina on avajaiset, maanantaina alkaa kisa.

G'day kaikille!
Päki

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Pe 06.01.2017 13:33

Moi,

Ensimmäisen viestin linkkilistaan voi lisätä kisan seurantalaitteiden sivun:
http://wgc2017.com/live!/tracking.aspx?contestID=25780
Seurantalaite on yhdellä kunkin maan edustajalla kilpailuluokassaan.

Aikaero on 9 tuntia. Tyypillisesti reitille lähdetään n klo 14 ja sehän on Suomessa aamuvarhaisella klo 5.
Omassa koneessani on SPOT ja sen linkki on:
http://share.findmespot.com/shared/face ... kxKGZTgpLX

Kahtena virallisena harjoituspäivänä on ollut nopea keli. Parhaimmat nopeudet yli 160km/h. Vielä yksi harjoituspäivä jäljellä.

Itsellä on ollut ongelmia koneen loggerin kanssa. Koneessa on suihkumoottori ja sen käynnin rekisteröi MOP-anturi. Anturi nappaa korkean taajuuden äänet. Kovaa liidettäessä se on rekisteröinyt liikaa taustaääntä ja tiedostot eivät ole kelvanneet esim OLC:hen. Anturi on rungon sisällä moottorin takana. Siihen pääsee käsiksi irroittamalla moottorin. Se on tehty kahdesti. Ensin vuorattiin anturi vaahtomuoviin - ei auttanut. Toisella kertaa siirrettiin anturin paikka rungon pohjaan ja se paransi tilannetta niin, että kisan tuloslaskenta on tyytyväinen. Edelleenkään failit eivät läpäise OLC:n tarkastusta.

Eki on sairas, eikä lentänyt tänään. Tervehtynee kisaan.

Terveisiä,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Wille » Su 08.01.2017 02:21

Treenit on takana ja todellinen koitos alkaa huomenna. Hyviä lentoja saatiin lennettyä ja kisa-alueeseen on tutustuttu mahdollisuuksien mukaan. Toki tehtävät saattavat hyvinkin ulottua vielä tuntemattomille seuduille, mutta onneksi täällä on pääasiassa tasaista ja lentäminen on aika tavalla suoraviivaista. Kokeneilta piloteilta on saatu tärkeitä vinkkejä lentämisestä eri suunnilla ja mm. huonoista termiikkialueista.

Lienee kaikilla meillä tavoitteena keskittyä omaan hyvään suoritukseen rauhallisin mielin. Kun fysiikka, pääkoppa ja itse lentäminen on hyvässä kuosissa, niin eiköhän tulos muotoudu kohtuu hyväksi.

Lippu korkealla,

Terveisin,
Wille
Liitteet
IMG_1498.jpg
Näin pitäisi olla meilläkin!
IMG_1498.jpg (161.64 KiB) Katsottu 8276 kertaa
IMG_1504.jpg
AL kohti parkkipaikkaa viimeisen treenilennon jälkeen.
IMG_1504.jpg (149.43 KiB) Katsottu 8276 kertaa

pekkah
Viestit: 48
Liittynyt: To 07.08.2003 20:00
Paikkakunta: Imatra

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja pekkah » To 12.01.2017 13:02

WGC2017 12.1.2017
Kilpailutehtävän alkuvaiheessa termiikissä kaarrettaessa kahden koneen siivet osuivat yhteen. Molemmat koneet kärsivät vain vähäisiä vaurioita ja laskeutuivat turvallisesti. Toinen osapuolista oli Suomen 18 m luokan edustaja Martti Koivula.
Terveisin Pekka Halonen, joukkueenjohtaja.
Päki

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Wille » Su 15.01.2017 07:33

Tervehdys Benallasta,

Kisa on puolessa välissä ja on pakko todeta, että säänhaltija tietää, mitä täällä ollaan tekemässä. Seitsemän päivää takana ja 15-metrin luokassa on saatu aikaiseksi kaksi kisapäivää. Toki eilinen päivä peruuntui valitettavan onnettomuuden takia. Australialaisen ja saksalaisen pilotin koneet osuivat toisiinsa liu'ussa ja molemmat pelastautuivat laskuvarjolla. Taas kerran vakava muistutus lajin riskeistä. Pilottien oppeja ja asenteita sekä sääntöjä on muutettava niin, että näiltä voitaisiin välttyä.

Itse lähdin kisaan hienolla, moottorittomalla 15-metrin Ventuksella. Viimeiset kymmenen vuotta moottorillisella koneella ilman maastolaskuja hieman ajattelutti, mutta kommenttien mukaan Australiassa maastolasku on hyvin epätodennäköinen. No, sehän tuli heti ensimmäisenä kisapäivänä. Onneksi FES:n kehittäjän koneen perävaunu on käytettävissä ja kuljetus onnistuu leppoisasti.

Uudet Ventukset 18-metrin luokassa ja JS-3 15-metrin luokassa herättävät kovasti mielenkiintoa. Rapture (JS-3) kulkee vankasti kokeneiden Jonkerin veljesten lentäessä tehokkaasti kimpassa vältellen isoja kekoja. Ventukset saavat myös kehuja ominaisuuksistaan, mutta erot vanhempiin koneisiin eivät ainakaan vielä tuloksissa näy. Kisa on toistaiseksi ollut pääasiassa nihkeää kuivatermiikkissä etenemistä.

Tänään päivä peruutettiin, kun keliä ei vaan riittävästi kehittynyt. Maanantaina ja tiistaina lämpötila nousee ja kelien pitäisi parantua. Sen jälkeen mennäänkin taas viileämpään suuntaan, joten niitä normaaleja Australian kelejä emme kisan aikana todennälöisesti tule kokemaan. Eikä lisähapelle ole tarvetta.

Terveisin,
Wille
Liitteet
IMG_1530.jpg
Avustajat valmiina siirtämään kalustoa pois päivän peruutuksen jälkeen.
IMG_1530.jpg (167.07 KiB) Katsottu 6808 kertaa

jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja jyri » Ma 16.01.2017 18:23

Moi,
Wille kommentoi viisaasti Benallassa sattunutta kolaria (tai oikeammin kolareita, Marahan oli osapuolena vähäisessä törmäyksessä päivää aiemmin): "Taas kerran vakava muistutus lajin riskeistä. Pilottien oppeja ja asenteita sekä sääntöjä on muutettava, että näiltä voitaisiin välttyä."
Oppeja ja asenteita voi kehittää kukin kohdallaan. Sääntöjen muuttamiseen tarvitaan alan vaikuttajia, sellaisia kuin Wille. Jos tarpeeksi moni heistä lähtee vakavissaan torjumaan säännöillä yhteentörmäysvaaraa purjelentokisoissa, jotakin hyvää saattaa tapahtuakin.
Benallakin osoitti, että törmäysriski kasvaa liian suureksi, kun tarpeeksi iso konemäärä lähtee reitille yhtä aikaa. Näinhän tapahtuu ennen kaikkea kuivassa ja nihkeässä kelissä, kuten nytkin. Sääntöjä pitää muokata sellaisiksi, että ne estävät mahdollisimman tehokkaasti isojen koneryppäiden muodostumisen.
Kannattaisi ehkä miettiä - ja joissakin vähäisemmissä kisatapahtumissa ensin kokeillakin - tehtäväajan ottamista irroituksesta. Suljetuilla nopeustehtävillä voitaisiin kokeilla jonkinlaista versiota suunnistuskisojen hajontajärjestelmästä, jossa kisailijat kiertävät rasteja (meillä siis käännepisteitä) eri järjestyksessä. Tai ehkä voitaisiin jopa testata jotakin todella radikaalia: täysin vapaata kisalentämistä. Järjestäjä antaisi vain tehtäväajan, jonka puitteissa kisaajat arvioisivat sään kehittymistä päivän mittaan ja eri suunnissa ja lentäisivät niin paljon matkaa kuin pystyvät. Loggerihan mittaan matkan lähes metrin tarkkuudella.
Eikä tehtäväajan tarvitsisi välttämättä olla kovin pitkä. Nykyisin purjelentokisat ovat liian usein kuin yleisurheilukilpailut, joissa juostaan pelkästään maratonia. Pilottien erot tulisivat esille lyhyemmilläkin tehtävillä. Ei kaikkien tarvitse olla purjelennon mofarraheita. Usainbolteillekin pitäisi antaa mahdollisuus.
Tärkeintä on Willen tavoin tunnustaa, että "tarttis tehrä jotakin". Yhteentörmäysriski purjelentokisoissa on niin suuri, ettei sellaista pitäisi nurkumatta hyväksyä missään turvallisuutta korostavan ilmailun muodossa. Ennen tekemistä olisi hyvä keskustella. Vaikkapa tällä palstalla.
Terveiset ja tsemppiä sinne Benallaan. Let's be safe up there.
Jyri

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Wille » Ti 17.01.2017 03:34

Olen täysin samaa mieltä Jyrin kanssa. Mm. tuo maratonlentäminen on minusta typerää. Kuvitellaan, että tehtävä on hyvä, kun kaikki eivät pääse perillle. Sitä protestoin mm. Unkarin EM-kisoissa. Uusia ajatuksia on kuulemma tulossa mm. aikautettujen lähtöjen muodossa. Lisäksi itävaltalaiset ovat täällä esittäneet juuri Jyrin mainitsemaa matkalentokisaa OLC-tyyppisesti.

Eilen lennettiin viiden tunnin aluetehtävä. Sehän tuntuu joidenkin mielestä typerältä, mutta päivästä tuli hyvä. Porukka hajaantui reitillä aika pian eikä suuria kekoja näkynyt kuivasta ja ajoittain hankalastakin kelistä riippumatta.

Tänään lämmintä 40 ja pitkähkö päivä (taas) edessä. Mielestäni erot syntyisivät lyhyemmilläkin tehtävillä.

Helteiset terveiset,
Wille

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 17.01.2017 10:48

Hei, näistä sääntöasioista olisi erityisen hyvä keskustella juuri nyt. Olen lähdössä IGC:n Plenaryyn maaliskuun alussa jossa nämä samat asiat tulevat vastaan varmasti. Jos perusteltuja ideoita on heittää, vien niitä eteenpäin.

Tässä muutamia ongelmia ja ongelman poistoon liittyviä ongelmia:

- Osallistujamäärä. Nyt yleensä 2 per maa plus vanhat mestarit (ml. nuorten/naisten). Jos mennään yhteen per maa lajin luonne muuttuu täysin joukkueurheilusta yksilölajiksi, tosin hieman maasta riippuen. Ovatko hallitsevien mestareiden ylipaikat turhia, varmaan pääsisivät kisoihin omien maajoukkuevalintojensa kautta myös?

- Starttien hajauttaminen ajallisesti tai horisontaalisesti. Tässä on suurin ongelma tasapuolisuus jos starttiaikoja jaetaan säännöillä.

- OLC-tehtävä. Halutaanko esim. sm-sääntöihin luoda tällainen tehtävätyyppi kokeiltavaksi? (Sporting Coden rukkaaminen kestää vähintään 3 vuotta, me voimme kokeilla vaikka ensi kesänä). Tehtävä voisi olla esim. OLC-kilsojen kerääminen määräajassa, kotiintulosta niin tukeva bonus että kotiin on pakko tulla. Tosin tämä tehtävät lähestyy filosofialtaan aluetehtävää, jos alueet ovat suuria ja lähekkäin. Eli saavutetaanko tällä jotain mitä aluetehtävällä ei?

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 282
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 17.01.2017 15:55

Mitäs kilpapurjelentäjät on mieltä, että olisiko se hyvä vai huono, että purjelento muuttuisi takaisin yksilölajiksi, jos se kerran on nyt joukkuelaji.... ?
Siis jos arvokisoihin pääsisikin vain yksi edustaja per luokka. Siis jos.

Silti edustuspaikkoja ("istumapaikkoja") olisi kaikkiaan enemmän jaossa kun 10-20 vuotta sitten, koska luokkia ja kisoja on niin paljon.

Kavereiden kanssa toki on aina pääsääntöisesti hauskempaa (jaettu ilo on kaksikertainen ilo), vaikka ei toki ihan aina.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ti 17.01.2017 19:23

kristian kirjoitti:- OLC-tehtävä. Halutaanko esim. sm-sääntöihin luoda tällainen tehtävätyyppi kokeiltavaksi? (Sporting Coden rukkaaminen kestää vähintään 3 vuotta, me voimme kokeilla vaikka ensi kesänä). Tehtävä voisi olla esim. OLC-kilsojen kerääminen määräajassa, kotiintulosta niin tukeva bonus että kotiin on pakko tulla. Tosin tämä tehtävät lähestyy filosofialtaan aluetehtävää, jos alueet ovat suuria ja lähekkäin. Eli saavutetaanko tällä jotain mitä aluetehtävällä ei?
Filosofia voi olla lähellä, mutta ainakin SeeYoun laskenta-aika AAT:ssä monella ja isolla alueella kasvaa mukavasti. Muistanpa yhden tapauksen, kun yhden lennon laskenta kesti 45 minuuttia. Soitin jo etukäteen tuloslaskijalle, mitä on tulossa, kun näin tehtävän... :P

Toki tuon kotiintulobonuksen myötä tarvitsisi rukata tuloslaskentaohjelmaa tai tehdä jotain asioita manuaalisesti, samoin lähtöajan asettaminen vaatisi pientä viilausta (ei kai olisi niin, että ekaksi lähtenyt saisi lentää pidempään kuin muut?). Ja varmaan käytännössä pitäisi myös rajoittaa lähtöaluetta, koska muuten ne ekaksi lähteneet voisivat hyödyntää pidemmän lentoajan menemällä paremman kelin alueelle tai ainakin lähemmäs sitä, jos päivä on sellainen. Laskentaa voisi yksikertaistaa, jos laskettaisiin vain matkapisteitä.

Vaihtoehto olisi tietenkin Speed OLC, jolloin voitaisiin suoraan käyttää sitä 2,5 h:n keskinopeutta. Pitäisikö sitten devalvointeja muuttaa niiden osalta, niin ettei tuo 2,5h tehtäväaika kuitenkaan aiheuttaisi devalvaatiota (vai hyväksyttäisiinkö, että OLC on vähempiarvoinen tehtävä) on toinen kysymys. Ja vaadittaisiinko silloinkin kotiinpaluuta vai sallittaisiinko kovassa etelätuulessa meno Menkijärvelle ja jäänti jonnekin Jämin hujakoille?

Henkilökohtaisesti en ihan usko, että tuossakaan kaikki lähtisivät omille teilleen, vaan eiköhän siinäkin asiansa osaava porukka etenisi yksinäistä sissiä keskimäärin nopeammin - varsinkin kuivassa.

hannu

jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja jyri » Ti 17.01.2017 22:43

Moi,
debattia, jee, hieno homma. Muutamia lisäajatuksia:
-MM-kisan osanottajamäärän rajoittaminen yhteen per maa voi olla vaikea homma kisojen järjestäjien kannalta. Kilpailijamäärien laskiessa kisojen talous vaarantuu, koska se ilmeisesti lähes aina perustuu osanottomaksuihin.
-yhteentörmäysvaaran vähentämisen lisäksi muutoksia voisi miettiä siitä vinkkelistä, millaisia lentäjän ominaisuuksia kilpailulla haetaan. Haetaanko vain taitavia koneen käsittelijöitä, "stick-and-rudder"-pilotteja, jotka pysyvät helposti mukana millaisissa porukoissa tahansa? Vai haetaanko purjelennon monipuolisia taitajia, jotka osaavat myös arvioida sään kehitystä eri alueilla ja eri aikoina ja käyttää näitä arvioita taitavasti hyväkseen? Meteorologit tosin saattaisivat näin päästä melkoiseen etulyöntiasemaan, vai mitä Kristian?
-ratkaisu voisi olla yhdistelmä porrastetuista starttiajoista ja OLC-tyyppisistä tehtävistä. Totta kai se edellyttäisi sääntöjen ja pistelaskuohjelmien täydellistä uusimista, mutta sehän sujuisi kuin tanssi vain vaikkapa Hannulta.
Vielä kerran: tärkeintä on tunnistaa, että jotakin pitää tehdä yhteentörmäysvaaran minimoimiseksi. Ennen remonttia muutoksista on käytävä mahdollisimman perinpohjainen keskustelu. Sehän on tällä palstalla päässyt jo hyvään alkuun.
Terveisin
Jyri

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ke 18.01.2017 19:03

Saksalaisten pulinaboxissa keskustellaan samasta aiheesta kiihkeästi. Eniten kannatusta toistaiseksi on saanut "Grand Prix"- kilpailu, johon luokkaa kohti otetaan vain 20 konetta ja korkeintaan kaksi luokkaa / kilpailu. GP-startin vaatima syöksytys maksiminopeudella maksimikorkeuden alapuolelle nähdään aika vaarallisena kuitenkin. Keskustelu sisältää tavallisen määrän ylimääräistä lätinää, mutta myös asiallista keskustelua. http://www.segelflug.de/wwwboard/index.html

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ke 18.01.2017 23:20

Moi,

Kirjoitanpa ajatuksiani turvallisuusaiheesta.

Kisoissa puhutaan turvallisuudesta paljon. Säännöt säätelevät turvallisuusaspektia ja on menetelmiä ja niiden noudattamista vavotaan. On olemassa rangaistukategoria Dangerous flying, varoituksia ja sakkoja saa, jos homma ei suju proseduurien mukaan.

Nämä menetelmät koskevat hinauksia, maaliintuloa, laskukierrosta, laskua ja kentällä liikkumista. Joissain kisoissa on säädetty nopeusrajoitus lähtölinjalle tai pakollinen kaartosäde kentän läheisyyteen. Muuten itse ilmassa, kilpalennon aikana tapahtumia ei oikeastaan ole säädetty. On olemassa periaatteita, kuinka nostoon liitytään, kuinka nostossa lennetään, kuinka nostosta lähdetään ja kuinka liidetään.

Koskaan en ole kuullut, että olisi määrätty sakkoja vääränlaisesta nostoon liittymisestä, väärästä kaartosuunnasta tms kilpalennon aikana tapahtuneesta varmasti kaikkien mielestä vaarallisesta lentämisestä.

Miksi ei anneta sakkoja? Reilu sakottaminen ohjaa toimintaa. Vanhaan hyvään aikaan kun otettiin käännepistekuvia, sai sakkoja 20, 50 jne, jos kuva ei ollut oikeasta sektorista. Kaikki pyrkivät ottamaan kuvat oikein, jottei tule sakkoja.

Sama toimii turvallisuutta parantavan sakottamisen suhteen. Kukaan ei halua sakkoja.

Turvallinen lentäminen kisoissa on jossain määrin subjektiivinen käsite. Eri ihmisillä on erilaiset toleranssit. Täällä Benallassa, kun aiheesta keskustellaan briefingissä, olen kuullut naureskelevia kommentteja ja sanan ¨normal¨toistuvan muuten vieraassa kielessä.

Kuinka homma tapahtuu. Nykyteknologialla on helppoa tehdä tietokone analyysi kaikista igc-faileista. Kompuutteri raksuttaa ja laskee kaikkien koneiden lentoradat. Kun laskenta havaitsee tiettyjen ennalta asetetujen kriteereiden täyttyvän, se ilmoittaa BLING, ja penaltya tiedossa.

Ennalta asetettuja kriteeteitä ovat esim:
- liidosssa takaa tuleva ajaa itsensä ns kuolleeseen kulmaan, jolloin itse tai edellä lentävä kone ei voi nähdä toista konetta.
- Em tilanne nostossa.
- Kone liittyy nostoon ja alkaa kaarta nostossa eri suuntaan, kuin aiemmat koneet
- Kone lähtee nostosta ja aloittaa välittömästi vastakkaisen kaarron, niin että kehät leikkaavat
- jne

Peesaaminen on tekijä, joka aiheuttaa kekoja. Samalla peesaamista pidetään jossain määrin epäurheilijamaisena. Kisoissa on aina pilotteja, jotka menestyvät hyvin oikeastaan paljolti hyvillä peesaustaidoilla. Tästä syystä monet huippupilotit suhtautuvat FLARMiin ja trackkereihin negatiivisesti. He ajattelevat, että turvallisuutta lisäämään tarkoitettu tekniikka palvelee lähinnä peesaajien etua.

Sama edellä kuvattu tietokone analyysi toimisi apuna tässäkin. Aletaanpa antamaan lisäpisteitä piloteille, jotka löytävät nostot ja lähtevät nostoista ensimmäisenä! Tällä systeemillä peesaaja ei voisi koskaan voittaa. Nykyäänhän se on mahdollista: lähde perään - ota kiinni - ja roiku perässä maaliin asti. Edellä menevä osittaa kelinluku yms purjelentotaidot, mutta peesaaja kerää pisteet.

Täällä Benallassa meille esitettiin taulukot, mistä näkee kuinka paljon kukin kone on ollut toisen koneen läheisyydessä kisalennon aikana. Hukkasin linkin, mutta laitan sen tänne kunhan löydän. Taulukon ¨sankarit¨korreloivat hyvin Suomen joukkueen omien havaintojen kanssa!

Olen em tietokoneanalyysiin perustuvaa sakotussysteemiä ehdottanut jo muutama vuosi sitten IGC:n IT guru Visa-Matille. En tiedä menikö ehdotus mihinkään, mutta jos Kristian yhtään on asiasta samaa mieltä, kannattaa se mielestäni tuoda esiin. Lentoyhtiömaailmassa on FDM (Flight Data Monitoring) järjestelmä, joka vahtii koko lentoyhtiön kaikkien lentojen arvoja. Jos asetetuista arvoista poiketaan- punainen lippu nousee. Loggerifailien ansioista purjelennossa on aivan ainutlaatuisen tarkka tietämys jokaisen koneen liikkeistä koko kilpailun ajalta. Tuo tietämys pitäisi ottaa käyttöön turvallisuutta parantamaan. Pilottien toiminta tulee ohjata oikeaan suuntaan sakoilla ja porkkanoilla ohjaamalla. 1991 MM-kisoissa tapahtui Anssi Passilan kuolemaan johtanut onnettomuus. Asioista on keskusteltu varmasti ennen sitäkin, joten aihe ei ole uusi. Pikkuhiljaa olisi aika alkaa tehdä asialle oikeasti jotain.

Tähän joku voi sanoa: onhan meillä FLARM. Näin on. Se on hyvä peli. Se ei kuitenkaan toimi kisatilanteessa. Ainoa toimiva välinen on pilotin näkö, toiminta ja reaktiot. Ulos pitää katsoa koko ajan ja omalla toiminnalla varmistaa, ettei vaaranna omaa tai toisen turvallisuutta. Ja koska aiheessa on se subjektiivinen elementti, täytyy ïsoveljen¨kertoa kuinka lennetään turvallisesti, eikä siirtää aihetta 115 eri yksilön harkittavaksi.

Itse kannatan perinteisiä purjelentokisoja. Grand Prix kisojen turvallissushistoria on todella huono. Alkuun tais kuolla yksi per loppukipailu. Nykyään tahti lienee parantunut.

IGC:lle on täältä lähdössä sääntöehdotus matkalennon palauttamisesta kisasääntöihin. Se ei ole ihan OLC:n mukainen, vaan ennätysluokan vapaa matka kolmen käännepisteen kautta. Kotiinpaluubonuksena on matkavähennys maastolaskun varalta. Eli, jos jäät 50 km vajaaksi, matkaa vähennetään vastaavasti.

Aurinkoinen aamu, konetta tankkaamaan,

Terv,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Hytsky » To 19.01.2017 01:17

Vaikka en lennä kilpailuissa, olen miettinyt kokolailla samoja asioita. Muutaman nyanssin lisäisin.

- Kisoista on FLARM loggereiden dataa hyvin suuria määriä. Tämän datan perusteella olisi mahdollista parantaa FLARM laitteiden törmäyksenestoalgoritmeja merkittävästi. FLARM laite voisi myös ilmaista, milloin lentäminen on vaarallista (ja milloin penaltia on luvassa jos tyyli ei muutu, viitaten Antin ehdotukseen).

- Kisoissa lennettäessä on jokaisen koneen FLARM laitteiden loggeritiedoista mahdollista tehdä 3D analyysi antenien tomintakyvystä eri suuntiin, jolloin mahdolliset kuolleet kulmat havaitaan ja antennin paikkaa voidaan korjata. FLARM ei ole viitsinyt tällaista analysaattoria tehdä, vaikka heille on annettu käytännössä monopoli.

En tiedä miten "oikeiden" lentokoneiden törmäyksenesto toimii, mutta olen usein ajatellut, että uskaltaisimmeko sallia törmäyksenestilaitteen ehdottavan väistösuuntaa? Nyt on nimittäin kiusallista kun FLARM huutaa naama punaisena, ja lentäjä koittaa epätoivoisesti tähystää että missä vaarallinen kone on, jotta voi päättää mihin väistää...

Minusta on akanut tuntua, että FLARM Technology Ltd. ei enää vuosiin ole parantanut tuotteitaan ja lisännyt lentämisen turvallisuutta, vaan keskittynyt monopolinsa varjelemiseen. FLARM laitteen komponenttien hinta on kympeissä, ja nykytekniikalla voidaan laskentatehoa kasvattaa monikymmenkertaseksi.

Mutta tosi hyvä että törmäyksissä osallisena olevat lentäjät ovat Benallassa selvinneen pienin vammoin tai säikähdyksellä. Asia on kuitenkin niin vakava, että jotain pitäisi tehdä. Formula 1 kisat ovat näköjään oleellisesti purjelentoa turvallisempaa puuhaa.

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja Alfalima » To 19.01.2017 01:59

Moi,

FLARM kisakäytössä ei ole törmäyksenestolaite. Se on laite, joka varoittaa lähellä olevista koneista. Nykyisen FLARM:n hälytysrajan sisäpuolella on useimmiten lukuisa määrä koneita. FLARM varoittaa, mutta pilotti ei millään voi tietää, mistä koneesta varoitus tulee.

Liikenneilmailussa TCAS-väistö perustuu kokonaan laitteen antamaan käskyyn muuttaa koneen korkeutta. Joko nousta tai liukua - CLIMB tai DESCENT. Se ei koskaan käske muuttaa lentosuuntaa. Lentomenetelmiin kuuluu ¨sokeasti¨noudattaa laitteen käskyä. Liikennekoneet eivät väistä visuaalihavaintojen perusteella.

Purjelennossa lennämme koko ajan lähempänä muita koneita, kuin liikenneilmailussa koskaan. Purjelentäjän väistöt tapahtuvat kolmiulotteisessa maailmassa. Ja nostoissa on aina usempia. koneita, joiden lentoradat tulee ottaa huomioon väistettäessä tai omaa lentorataa muutettaessa. Nykyisen FLARM:n kapasiteetti, käyttöliittymä, tekniikka ei mahdollista muuta kuin informaation antamista lentäjälle. Olemme hyvin kaukana tilanteesta, jossa meillä olisi laite kertomaan mihin suuntaan lentää missäkin tilanteessa.

Edelleen korostan koneesta ulos katsomisen merkitystä. Kisalennolla nostoissa ja liidoissa muiden koneiden läheisyydessä, on koko ajan tähystettävä ulos. On katsottava kaikkiin suuntiin ja luotava ilmatilannekuva koneen ympäriltä. FLARM avustaa lentäjää ilmatilannekuvan luomisessa. Kaikki omat lentoliikkeet tapahtuvat visuaalihavaintojen perusteella. Välillä pitää kallistaa tai muuttaa suuntaa havaitakseen edessä alempana olevia koneita.

Tänään kuivassa 500 km. Kekoja luvassa. Silmät pidettävä auki.

Terv,
Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja PY » To 19.01.2017 08:39

Juuri näin.

Kysyä myös voi, onko hyökkäävään, kiilaavaan, koukkivaan eli ennakoimattomaan lentotyyliin oikeasti haluttu puuttua ?

Muistaako joku, että olisi edes joskus annettu tuntuvia "penalteja" aggressiivisesta lentotyylistä. Toki jälkikäteen on annettu, kun "karat" ovat jo tosiasia.

Jokainen kilpapurjelentoa harrastanut tietää uraltaan kilpailijoita, joita pitää karttaa. Onneksi vastapainona ovat sellaiset, joiden seurassa on rentoa ja mukava lentää. En usko, että tilanne on yhtään rauhoittunut. Nykyään on kuitenkin olemassa todistukelpoista loggerdataa eli asiaan voisi puuttua, jos on haluja.

Kilpapurjelentäjään ei tehoa muu kuin kovat "penaltit".

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja kristian » To 19.01.2017 09:21

Hei, erittäin hyviä kommentteja on tullut. En näe mitään estettä sille etteikö lentotiedostoista voisi "louhia" sakotettavia tai lisäpisteitä antavia tilanteita. Esim. jos nostoon liitytään ja aletaan kaartamaan väärään suuntaan, sääntöihin voi kirjata hyvin yksiselitteisen sakkopykälän ellei kaarron suunta vaihdu oikeaksi ensimmäisen kaarron jälkeen. Puljalentämiseen on voimakas insentiivi pistelaskukaavoissa, vaikkapa 5 pisteen "noston löytäjän" bonus (per nosto) on todella hyvä idea. Käytännössä tällaiset vaatisivat ohjelmiston ja varmaan aika paljon käsityötä pistelaskijoilta, mutta mikään ei ole mahdotonta.

Flarm-lisenssikeskustelu kannattaa ehkä käydä jossain muussa ketjussa. Minäkin olen sitä mieltä että nostolentämisessä mikään pilotin kupolin ulkopuolinen algoritmi ei tule parantamaan turvallisuutta.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: WGC 2017 Benalla Australia

Viesti Kirjoittaja hnpilot » To 19.01.2017 09:49

kristian kirjoitti:Hei, erittäin hyviä kommentteja on tullut. En näe mitään estettä sille etteikö lentotiedostoista voisi "louhia" sakotettavia tai lisäpisteitä antavia tilanteita. Esim. jos nostoon liitytään ja aletaan kaartamaan väärään suuntaan, sääntöihin voi kirjata hyvin yksiselitteisen sakkopykälän ellei kaarron suunta vaihdu oikeaksi ensimmäisen kaarron jälkeen. Puljalentämiseen on voimakas insentiivi pistelaskukaavoissa, vaikkapa 5 pisteen "noston löytäjän" bonus (per nosto) on todella hyvä idea. Käytännössä tällaiset vaatisivat ohjelmiston ja varmaan aika paljon käsityötä pistelaskijoilta, mutta mikään ei ole mahdotonta.

Flarm-lisenssikeskustelu kannattaa ehkä käydä jossain muussa ketjussa. Minäkin olen sitä mieltä että nostolentämisessä mikään pilotin kupolin ulkopuolinen algoritmi ei tule parantamaan turvallisuutta.
En nyt ihan kauheasti tykkännyt tuosta "aika paljon käsityötä"-kohdasta :P. Siitä on hiukan kokemusta, kun Nummelan GP-kisan (ja olen kyllä päällisin puolin käynyt omienkin GP-kisojen kohdalta saman tarkistuksen, mutta en ihan fiksi fiksiltä) tuloslaskennassa käytiin kaikkien pilottien lentäminen viimeisen viiden minuutin ajalta ennen lähtölinjan aukeamista pelkästään yli 90asteen oikean kaarron tsekkamiseksi. Siinäkin kului jokunen tovi, saati jos viiden tunnin kisalento...

Tuo nostobonus on sinänsä mielenkiintoinen idea, mutta kyllä hiukan vaikeasti tulkittava. Saako sen esimerkiksi jokaisesta nostosta, jossa pyörii yksin? Jos kyllä, voi kannattaa ottaa jokainen vaikka 0.1 m/s, pyöriä siinä hetken ja kohti seuraavaa. Jos ei, niin puljalentämisestä saa vain entistä enemmän hyötyä (kai johonkin nostoon ekana ehtii). Entä jos kaksi konetta tulee suunnilleen samaan aikaan, jaetaanko se, vai kuinka? Tai jos lähtee liitämään reittiviivalta sivuun kohti hyvännäköistä pilveä ja toinen tulee kovempaa ohi ja ehtii ensin pilvelle, niin ilmeisesti se hätäisempi kelaa pisteet taskuun? Vaikka ensimmäinen ehkä tekikin sen reitinvalintapäätöksen...

Väärä kaartosuunta on jo huomattavasti toteuttamiskelpoisempi ajatus, vaikka siinäkin yhtäaikaisuus voi aiheuttaa kysymyksen siitä, kumpi kaartosuunta on "oikea". Samoin sääntöihin pitäisi määritellä esim korkeusero, jota pienemmällä marginaalilla sakotus tehdään. Periaatteessa on mahdollista, että toinen kaartaa vaikka kilometrin alempana nostossa, eikä edes tiedä olevansa samassa nostossa (tai edes näe ylempänä kaartavaa - tai ylempänä kaartava alempaa)

Tuosta väistöohjeesta olen Kristianin ja Antin kanssa ihan samaa mieltä. Pilotin tulee itse tehdä päätös mihin menee. Ihan vaikka vain sen takia, että se flarmi ei koko aikaa edes näe kaikkea liikennettä ilmassa, joten sen turvalliseksi katsoma suunta ei välttämättä sitä ole.

hannu

Vastaa Viestiin