Sivu 1/1

WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: Ke 04.07.2018 16:09
Kirjoittaja SKe
Moi,
purjelennon vakio, 15m ja kerholuokan MM-kilpailut lennetään Ostrowissa Puolassa 7.-22.7.18.

Suomen joukkueessa lentävät:
- Juha Sorri, vakio
- Petri Sucksdorff, vakio
- Harri Hirvola, 15m
- Kristian Roine, 15m
- Antti Koskiniemi, kerho
- Juha Vainikka, kerho

Joukkue saapui kisapaikalle sunnuntaina. Maanantai meni vielä koneita laitellessa ja leiriä pystyttäessä. Tiistaina pääsivät jo kaikki lentämään todella hyvässä kelissä nautiskellen ja tutustuen kilpailualueeseen. Hyvät kelit jatkuvat tänään keskiviikkona kilpailujen ensimmäisenä virallisena harjoituspäivänä. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin ja toivotaan hyvien kelien jatkuvan myös kisojen alkaessa sunnuntaina.

Kisatapahtumia ja tuloksia voi seurata:
https://wgc2018.pl/en/
http://www.finnishglidingteam.com/
https://web.facebook.com/pg/FinnishGlidingTeam/


-Simo (TC)

Re: WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: Su 08.07.2018 21:56
Kirjoittaja WS
Erittäin hyvä aloitus Suomen joukkueelta ensimmäisenä päivänä.
Vakioluokassa Juha Sorri 4:s ja Petri Sucksdorff 17:ta, 15m luokassa Harri Hirvola 11 ja Kristian Roine 12. Kerholuokan lentäjätkin ovat hyvässä vauhdissa mukana.
https://www.soaringspot.com/en_gb/wgc2018pl/results

Re: WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: Su 15.07.2018 12:15
Kirjoittaja jyri
Moi,
nyt kun Trumputin-hässäkkä lopetti purjelennon Nummelassa kahdeksi päiväksi on hyvää aikaa ihmetellä isojen poikien touhuja Ostrowissa.
Jo vuosia on kannettu huolta liian isojen kekojen syntymisestä isoissa kisoissa. Ne on yhteentörmäysvaaran vuoksi nähty selvänä uhkana lentoturvallisuudelle eikä tällainen lentäminen ole omiaan tuomaan esiin pilottien välisiä eroja mm. kelin arvioinnissa.
Vaan kuinkas sitten kävikään. Ostrowissa lauantaina 15-metristen viidennelle, 322 kilsan suljetulle kisatehtävälle, lähti 36 konetta. Niistä 33:lla lähtöaika oli tarkalleen sama eli 13.40, jonka valitsi myös 18 kerholuokan konetta. Kolme poloista 15-metristä lähti kymmenen minuuttia muita myöhemmin. Heistä paras oli päivätuloksissa 30:s.
Suomalaiset lähtivät yhdessä enemmistön kanssa ja pärjäsivät hienosti. Kristian oli 6. ja hävisi voittajalle (tietenkin Kawa) 43 sekuntia. Harri oli yhdeksäs minuutin ja kaksi sekuntia Kawasta. Kaikki eivät pysyneet mukana. Hitain 13.40 lähtenyt hävisi Kawalle puolitoista tuntia.
Puolan taivaalla eteni siis ainakin tehtävän alkuvaiheissa ilmeisesti kaikkien aikojen suurin keko. Suomen joukkueen nettisivujen mukaan se syntyi, koska nyt käytettiin ensimmäistä kertaa uutta Designated Start-lähtötapaa. Sen tarkoituksena ei sivun kirjoittajan mukaan suinkaan ole synnyttää nyt koetun kaltaista tilannetta vaan pikemminkin päin vastoin. Olisikin kiinnostavaa kuulla, miten tämän menetelmän oli tarkoitus toimia, mikä meni pieleen, onko tällaisen laumalentämisen estämiseksi tehtävissä yhtään mitään ja onko se kilpapurjelennon sikariportaan mielestä edes ongelma.
Jyri

Re: WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: Ma 16.07.2018 14:48
Kirjoittaja Kaitsu M.
Tuleeko näistä(kin) laskuvarjohyppykisat?

Re: WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: Ti 17.07.2018 09:55
Kirjoittaja kristian
jyri kirjoitti: Puolan taivaalla eteni siis ainakin tehtävän alkuvaiheissa ilmeisesti kaikkien aikojen suurin keko. Suomen joukkueen nettisivujen mukaan se syntyi, koska nyt käytettiin ensimmäistä kertaa uutta Designated Start-lähtötapaa. Sen tarkoituksena ei sivun kirjoittajan mukaan suinkaan ole synnyttää nyt koetun kaltaista tilannetta vaan pikemminkin päin vastoin. Olisikin kiinnostavaa kuulla, miten tämän menetelmän oli tarkoitus toimia, mikä meni pieleen, onko tällaisen laumalentämisen estämiseksi tehtävissä yhtään mitään ja onko se kilpapurjelennon sikariportaan mielestä edes ongelma.
Jyri
Terveisiä Ostrowista, Designated starttia kokeiltiin jo Lashamin EM-kisoissa, ja nyt täällä. Tarkoitus on että peesaajat eivät saa parempaa lähtöaikaa kuin kärkimies, ja tämä ominaisuus tietenkin toimii. Ongelma on että hyviä lähtöhetkiä päivässä saattaa olla vain yksi tai kaksi (10 minuuttia on pitkä aika), joten kaikki lähtevät isoissa puljissa. Meillä 15m luokassa kumpanakin päivänä lähdettiin käytännössä koko luokka kerralla, ensimmäisen kerran ylikehittyvässä pilvikelissä ja toisen kerran kuivassa, keli ei siis vaikuta käyttäytymiseen. Muilla luokilla oli pientä hajontaa lähtöintervalleissa kun aiemmin hinattuina oli aikaa kytätä lähtöhetkeä. Designated start on erittäin epäsuosittu pilottien keskuudessa (Kawa voi olla eri mieltä) ja sitä pidetään suorastaan vaarallisena.

Re: WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: Ke 18.07.2018 11:15
Kirjoittaja Antti K
Lisää samaa asiaa designated startista. Kerholuokalla ei ollut lähellä olevaa nostoa lähtölinjan takana, joten noin 30-40 koneen keko muodostui linjan etupuolelle. Siitä sitten arviolta 30 konetta lähti 2 minuuttia ennen linjan aukeamista linjalle hakemaan lähtöä. Eikä missään jonossa vaan sikin sokin. Osa kaartoi lähtölinjalla oikealla ja osa vasemmalle. Eikä kaikki katso ikkunasta ulos vaan mittareita, karttanäyttöjä ja sekuntikelloja. Itsekin sain siinä tehdä väistöliikkeen ja sen seurauksena piti ajaa vielä 360 asteen kaarto, että sain lähdön. Ja sitten lopuksi tämä koko lautta ajoi läpi siitä lähtönostosta mihin ne kymmenkunta konetta oli jäänyt.

Tuossa designated startissa kun ei ole käytössä niitä Grand Prix sääntöjä, missä kaikkien pitää olla linjan takana ennen lähtöä ja kaartosuunta on määrätty.

Muuten samaa mieltä kuin Kristian. Ja sen mitä olen muiden kanssa puhunut niin erittäin epäsuosittu lähes kaikkien pilottien mielestä.

Terveisiä Ostrowista

Antti

Re: WGC 2018 Ostrow

Lähetetty: La 21.07.2018 21:24
Kirjoittaja Eki Heinonen
Onnittelut

Hieno suoritus Kristian ja Harri!

T eki