EM-kisat Turbia (Puola) 11.5-25.5 (18m, 20m, avoin)

Kuulumisia, kommentteja ja tuloksia purjelentokilpailuista

Valvoja: Alfalima

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

EM-kisat Turbia (Puola) 11.5-25.5 (18m, 20m, avoin)

Viesti Kirjoittaja RR » Ke 08.05.2019 23:23

Turbian kuulumisia 8.5.2019

Tervehdys,tässä hieman kuulumisia Puolasta. Sama info on Facebookissa FGT:n sivuilla.

Suomesta on 18m luokassa kisaamassa Sucksdorffin Martti (ASG 29E / WS) ja Nurmisen Mikko (Ventus 2cxa FES /AL). 20m- 2-paikkaisluokassa lentävät viime vuoden mitalikaksikkomme Antti ja Juha (Arcus M / AM). Avoimessa luokassa on n. 10 vuoden tauon jälkeen kaksi suomalaista edustajaa. Itse lennän isäukon (Mare R.) kanssa EB 28 Editionilla (EX) ja Silvennoisen Juha tyttärensä Marian kanssa LAK-20T:llä (3G). Joukkueenjohtajan vastuullista toimenkuvaa hoitaa Jarmo "Pinke" Forsstén.

Lisäksi avustajina ovat Heikki Halonen, Heikki Horma, Joni Karvinen, Liisa Auvinen, Teppo Sarpila, Micke Louhija, Martti Lahti ja Kirsi-Marja Rissanen. Yhteensä meitä on siis 17 henkeä.

Viralliset kisasivut löytyvät : https://egc2019.pl/
Tulokset: https://www.soaringspot.com/en_gb/egc019/

Kisaterveisin,

Riku (EX)



Suomen joukkueen pilotit pääsivät eilen tiistaina 7.5. tutustumaan Turbian kisa-alueeseen ilmasta käsin. Kyseessä oli epävirallinen harjoituspäivä, jolle saatiin kyllä tehtäväkin (2,5h aluetehtävä). Alkuun hieman odoteltiin hinauskoneiden saapumista - tällä kertaa kannatti odottaakin, koska saapujat olivat potkuriturbinilla varustettuja Cmelak- koneita (483 hv). Isommatkin koneet nousevat perässä 7-8 m/s vauhdilla ilman ongelmia.

Keli oli alkuun hyvää mutta kohden viimeistä käännealuetta lauttaantui ja nostot heikkenivät. Pilviraja oli lähemmäs 2000m parhaimmillaan. WS, AL ja 3G kääntyivät Turbiaan ennen viimeistä käännealuetta. AM ja EX lensivät reitin läpi. Kokonaisuutena hyvä tutustumispäivä.

Tänään keskiviikkona alkoi virallinen "harjoitusviikko" kestäen 3 pv eli ke-pe. Tänään kisaväkeä oli paikalla jo noin puolet ja huomenna varmaan enemmän. Joukkueen leirin osalta fasiliteetit ovat kunnossa joukkueenjohtaja Pinken saavuttua maanantai-iltana.

Tämän päivän harjoitustehtäviksi saatiin aluetehtävät (3h15min / 3h30min) kaikille kolmelle luokalle. Tehtäväalue sijoittui jälleen länsi-itä - suuntaan kummallekin puolelle Turbian kenttää. Minimimatkat olivat lähemmäs 400km.

Hinausten alkaessa klo 12.10 keli oli varsin hyvää. Iltapäivälle oli ennustettu lauttaantumista, joten suurin osa lähti reitille hieman yhden jälkeen. Alkumatka ja suurin osa toisesta reittivälistä oli purjelentämisen juhlaa keskinopeuksien noustessa yli 140km/h.

Keli hieman heikkeni lännessä ja tämä näkyi selvästi matkanteon hidastumisessa itselläkin. Pääsimme kuitenkin hyvin ylös ja vältyimme moottorin käynnistämiseltä ennen toista käännealuetta. Maaliin pääsimme kaikki ilman mainittavia haasteita.

Koska kyseessä oli virallinen harjoituspäivä, lennetyistä lennoista on lentotallenne (faili) toimitettava järjestäjälle. Tuloslaskenta on vasta käynnistymässä. Parhaan tiedon valossa Antti ja Juha lensivät nopemman ajan 125,67 kmh 20m-luokassa. Martti (WS) 18m luokassa 4. 125,14 kmh.
Oma matalissa käynti hidastutti tulokseksi 6. ja 111,49 kmh.

Pääasia on, että kaikki ovat päässeet lentämään ja tutustumaan alueeseen. Huominen näyttää ennusteissa hieman heikolta sään suhteen mutta perjantain pitäisi olla parempi. Kun Silvan co-pilot Maria saapuu huomenna, Suomen joukkue on täysilukuinen, meitä on täällä yhteensä 17. Varsin hyvä määrä siis.

Ruoka on hyvää ja paikalliset ihmiset ovat ystävällisiä. Turbian kenttää ja rakennuksia on tuntuvasti remontoitu viime vuoden esikisan jälkeen ja toiminnot ovat nyt pääosin ok.

Sovimme kirjoittavamme kuulumisia vuoropäivin, seuratkaapa siellä kotona:)

Oheisena muutama kuva harjoituspäiviltä.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: EM-kisat Turbia (Puola) 11.5-25.5 (18m, 20m, avoin)

Viesti Kirjoittaja WS » To 09.05.2019 19:42

09.05.2019. Välipäivä joukkueen lentämisen suhteen. Aamulla briefing 10.00 jossa kertoiltiin järjestelyistä, edellisen päivän joukkueenjohtajien palaverista ja muista tärkeistä kilpailuun liittyvistä asioista. Lisäksi säätietoja ja tehtävänanto. Päivän tehtävänä oli ainakin 18m luokassa 1h30min AAT itään Krasnobrodiin 76,9km ja sieltä Kotowaan 92,3km siitä sitten Turbiaan 2,3 km. Edellämainitut matkat ovat käännealueiden keskipisteiden kautta 174,3 km. Krasnobrodin alue oli 30km ja Kotowaan 2km maaliympyrä 3km ja sen minimi korkeus 100m maasta. Tehtävän minimi matka 110,5km ja maksimi 238,2km. Kelin ennustettiin loppuvan 14.00 jonka se suunnilleen tekikin. Tästä johtuen Suomen joukkue keskittyi kaluston huoltoon ja latautumiseen kilpailua varten.
Sucksi
WS

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: EM-kisat Turbia (Puola) 11.5-25.5 (18m, 20m, avoin)

Viesti Kirjoittaja RR » Su 12.05.2019 22:29

1. kisapäivä 12.5.2019

Tänään pääsimme tositoimiin Turbiassa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

Aamu valkeni kirkkaana kun aamupalaa klo 7.00 alettiin valmistella. Ennen kahdeksaa läntiselle taivalle nousi ennustettu rintama, joka vaikutti tehtäväalueen suuntaan ja lähtöajan valintaan.

Koska kyseessä oli ensimmäinen kisapäivä, olimme kaikki hyvissä ajoin liikkeellä. Gridi luvattiin avattavaksi klo 09.00 ja näin kävikin. Punnitukset sujuivat pienen alkusäädön jälkeen ok - järjestäjällä on kaksi vaakaa, joten homma sujuu ihan kiitettävästi jatkossa. Tai uskon ainakin niin.

Briefing klo 10 toi normaalien asioiden (tehtävä, sää) lisäksi turvallisuusasioita. Joka luokasta (18m, 20m ja avoin) valittiin yksi pilotti turvallisuuskomiteaan. Suomi kantaa kortensa kekoon Antin suostuttua tähän varsin vastuulliseen tehtävään.

Turbiassa on myös käytössä uusi softa (saamme tästä lisätietoa piakkoin) , jolla mahdollisia lähellälentäjiä yms saadaan seulottua entistä paremmin - jokaisella koneella on tietty "suoja-alue", jota toinen kone ei saisi rikkoa.

Kaikki luokat saivat AAT -tehtävät kestoltaan 2h45- 3h00. 18m luokka lähti ensin niin heille määrättiin 15 min pidempi aika - muille tulisi lievästi devalvoitu päivä.

Hinauksia lykättiin 11.15 asti, jolloin keli oli jo herännyt kentän lähialueilla. Vaikka kisassa on vain 59 konetta, omalla moottorilla ei lähde kovin moni. Cmelakeja on vain kolme. Vaikka Vilgaa ja antiikkista JAK 12:a käytettiin 18m luokan hinauksissa apuna, aikaa meni silti yli puoli tuntia.

Lännestä hiipivä rintama oli varmasti kaikkien mielessä kun sopivaa lähtöhetkeä mietti. Tehtäväaika huomioiden kotona olisi hyvä olla klo 16.00 - rintamaan liittyisi sateita ja ukkostakin.

Lähdin itse 12.52 ja AM vielä neljä minuuttia myöhemmin. Keli vei lähes 1800m heti alussa ja jonojakin muodostui.

Itselle vaikein osuus oli kakkoslegin puolivälistä kääntämään ja aika pitkälle 3. osuudelle. Ylös vievää nostoa ei tahtonut löytyä oikein millään vaikka parin 20-metrisen kanssa porukassakin haettiin. 3G taisi olla samoilla seuduilla juntturassa myös. 18m pilottin kanssa en ole vielä jutellut.

3. alueelta kun pääsi ylös, ei kotiinpääsyssä ollut ongelmia.
Kaikki lensimme tehtävän läpi ja ilman ilmatila yms rikkomuksia. 18m luokan parhaat lensivät 130 kmh, avoimessa 136 kmh ja 20-metrisissä mentiin 126 kmh. Meistä suomalaisista parhaiten ajoivat Antti ja Juha 118,64kmh (8.sija).

Oma ensimmäinen EM-keikka sujui ihan ok. Vauhtia pitää saada tietysti lisää, mutta tärkeintä on että oma ja joukkueen fiilis on hyvä. Tämä oli vasta ensimmäinen päivä.

Tarkempi analyysi tulee tehtyä illalla, nyt on Jonkereiden (JS tehdas) tarjoama ilta, lähdemme sinne:)

Lopuksi oikein hyvää Äitienpäivää kaikille äideille sinne Suomeen:)

Terveisin,

Riku / EX

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: EM-kisat Turbia (Puola) 11.5-25.5 (18m, 20m, avoin)

Viesti Kirjoittaja WS » Ma 13.05.2019 18:41

EM-kisat 2019 Turbia Puola maanantai 13.05.2019.
Jo aamusta kävi aika selväksi ettei tälle päivälle todennäköisesti ole mahdollisuutta antaa tehtävää sään takia. Briefing pidettiin kello 10.00 tavalliseen tapaan kentällä olevassa lentokonehallissa. Ensin käsiteltiin joukkueenjohtaja kokouksessa esille tulleita asioita ja siitä johtuvia muutoksia. Jaettiin päivävoittajille palkinnot: Avoinluokka Lukasz Wojcik.Puola 18m. luokka Philip Jones Englanti ja 20m. luokka Rubaj&Matkowski Puola. Suomalaiset eivät tällä kertaa yltäneet päivävoittoihin, mutta onhan päiviä vielä jäljellä. Briefingin jälkeen purettiin AL ja WS putkiin, kun seuraavien päivien ennuste lupailee vesisadetta.
Päiväohjelman on jokainen valinnut itse, illalla suurin osa porukasta tullee illallistamaan osan joukkueesta asuttaman hotelli Staliin ravintolaan.
WS Sucksi
WS

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: EM-kisat Turbia (Puola) 11.5-25.5 (18m, 20m, avoin)

Viesti Kirjoittaja RR » Su 19.05.2019 21:26

Kuulumisia Turbiasta 19.5.2019:

Neljäs perättäinen kilpailupäivä saatiin tänään (tosin vain 20m- luokkaan).

Aamu valkeni harmaana, mutta normaalien aamutoimien jälkeen pidettiin briefing klo 10. Täytyy myöntää, ettei sää näyttänyt aamupäivällä kovin kaksiselta. Toisen kisaviikon ennuste ei sekään ole paras mahdollinen, mutta pidetään peukkuja, että saisimme vielä mahdollisimman monta lentopäivää aikaiseksi.

Tehtävät annettiin joukkueenjohtajien kautta klo 11.00 ja lievänä yllätyksenä kaikille luokille (sääennuste huomioiden) luvassa oli perinteiset nopeustehtävät - 300km luokkaa. Sadetta kun povattiin alkavaksi klo 16.00.

Pilottibriefingin jälkeen oli hieman eilisen päivän jälkipuintia. Meille (EX) tuli vaaratilanne toisen koneen liittyessä suurella nopeudella nostossa kaartavaan konekekoon, jossa mekin kaarsimme 63km ennen maalia. Tilanne käytiin Dick Bradleyn (Chief Steward) kanssa hyvin asiallisesti läpi tämän toisen osallisen pilotin kanssa. Kävi ilmi, että toisen luokan kisakumppani ei ollut nähnyt meitä lainkaan. Meillä kyllä Flarm huusi punaisena hetki ennen. No, ei onneksi osunut, mutta yksi valitettava muistutus (kilpa)purjelennon vaaroista.

Hinauksia siirrettiin moneen kertaan aiotusta klo 12 alkamisajasta. Paikallinen Puchacz kävi haistelemassa kolme kertaa kunnes alkoi pysyä hitaasti kehittyvässä kelissä. Hinaukset aloitettiin lopulta klo 13.35.

Sadetutkan mukaan etelästä alkoi hiipiä lähemmäs tehtäväalueen eteläpuolelle sade/ukkosrintama. Avoin luokka hinattiin 20m luokan perään. 18m luokalle vaihdettiin 1h30 min AAT.

Kukaan ei räpsähtänyt kentälle, eli keliä oli- Yksi 20m kone saattoi ottaa ilmassa uuden lähdön, menetelmä on luokkakohtaisesti täällä hyväksytty, koska ko. luokassa kaikilla on moottori. Tämä helpottaa tuntuvasti maaproseduureja kun uutta hinausta ei tarvitse ottaa maasta.

20m luokan linja aukesi klo 14.16. Lähtöpisteestä 1. käännepisteelle oli kohtuullisen hyvää keliä. AM starttasi klo 14.35. Avoimen linja olisi avattu 14.46, mutta päivä peruttiin meiltä ja 18m luokalta. Jarrut auki ja kiivaasti laskuun ennen sadetta. Avoimeen olisi todennäköisesti saatu kisapäivä, mutta melkoisesti devalvoitu. Ainakin itse olen sitä mieltä, että tämä oli organisaatiolta oikea ja turvallinen ratkaisu.

Koneiden ankkurointien / putkeen purkamisten jälkeen jäimme odottamaan kuulumisia AM etenemisestä reitillä.
Hyvinhän siinä kävi, hieno 2. sija oli lopputuloksena. Harmi että päiväkerroin rokotti pistesaldoa tuntuvasti. Kokonaissijoitus 6. säilyi, joten kaikki on mahdollista.

Meillä on vielä 6 mahdollista lentopäivää. Kaikki lentokelpoinen sää otetaan ilolla vastaan- lentämäänhän tänne on tultu:)

Liitteenä Antin ottama kuva AM reitiltä kelin ollessa vielä hyvää ja pari kuvaa kentälle tulleesta sadealuuesta.

Riku / EX
Kuvan mahdollinen sisältö: taivas, pilvi, luonto ja ulkoilma
Kuvan mahdollinen sisältö: pilvi, taivas ja ulkoilma
Kuvan mahdollinen sisältö: taivas, pilvi, puu, kasvi, auto, ulkoilma ja luonto
Kuvan mahdollinen sisältö: pilvi, taivas, ulkoilma ja luonto

Vastaa Viestiin