MM-2006 Eskilstuna

Kuulumisia, kommentteja ja tuloksia purjelentokilpailuista

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 09.06.2006 23:05

Vakion neljäs kisapäivä

Ilma lämpenee ja kelit sen kuin huonontuvat. Tänäänkin pilvet lauttautuivat tehtäväalueella lähes täysin ja tämä johti pitkiin liitoihin nokka pystyssä. Ennen starttia lähes koko vakioluokka pyöri samoissa kantavissa odottaen että joku lähtisi reitille samalla kuin pilvet reitillä alkoivat lauttautua. Muutama kuitenkin lähti, Slovakian mies pääsi luikahtamaan kuin varkain reitin läpi nopeuden ollessa yli 100 km/h. Toinen varhain lähtenyt, tsekki, kuitenkin päätyi peltoon.

Pääjoukko lensi heikkenevässä kelissä selvästi hitaammin, suomalaiset pienen alkutahmaamisen jälkeen hieman perässä. Pohjoisimmalla käännepisteellä saatiin lentää vaihteeksi auringonpaisteessa ja hetkittäin nostot veivät 2 m/s, muuten lennettiin reilun metrin kelissä.

Viimeisen käännepisteen jälkeen pyörittiin 1600 metriin ja lähdettiin pitkään liitoon jälleen lautan alle. Pääjoukko ajoi suoraan etelään kohti viimeistä apukäännepistettä, mutta minun ja Timpan reitti kulki hieman enemmän lounaaseen ja pieniä kantavia hyväksikäyttäen pääsimme auringon rajalle vajaassa 500 metrissä. Nostot olivat kuitenkin tiukassa ja liito jatkui Kungsörin kaupungin liepeille 20 km kentästä. Tässä vaiheessa aloimme sorvata laskua peltoon ja Timpan tehdessä finaalia sain perusosalla 190 metristä puolen metrin noston. Pitkällisen kaartamisen jälkeen pääsin kuivaremiikissä 700 metriin joka juuri riitti liitoon apukäännepisteen kautta kotiin.

Pitkin iltaa kentälle ropisi vielä kourallinen koneita. Slovakin hurja keskinopeus aiheutti kuitenkin sen että lähes kaikki kotiin tulleet saivat vain matkapisteitä ja piste-erot jäivät vähäisiksi.

Suomalaisittain kuitenkin hyvä päivä, Antti nappasi ensimmäisen päivävoiton!

Terv. Kristian

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima » La 10.06.2006 12:28

Nyt meni hyvin,

Neljas kilpailupaiva oli kelin suhteen aika lailla edellisen kaltainen. Lauttautuvaa saata ja vaihtelevia pilvirajoja. Paikallisesti saa kehittyi hitaasti ja hinaukset alkoivat vasta 13.45. Tehtavat olivat lyhyita, vain reilut 200 km.

Meilla avoimessa ensimmainen reittivali suuntautui lahes lanteen suoraan aukkoon. Lahtopisteella oli huonoa nostoa, mutta loysin puolimetrisen vartti ennen linjan aukeamista ja se vei juuri sopivasti ylos ja lahdin 1533 reitille heti linjan auettua.

Ensimmaisella reittivalilla aukossa oli pienia hapsuja, mutta valitsin reitin reilusti pohjoisemmaksi yli 10 km sivuun. Siella tonnista ensin pari puolitoista metrista. Hieman tukevamman pilven alla paasin 1500 metriin ja jo kohti kaannepistetta, kun loysin kolmemetrisen. Se vei pilvirajaan 2100 metriin.

Siita kaantamaan ja toiselle valille. Heti toisella valilla pohjoiseen pilvisyys lisaantyi ja alkoi tayskatto keskipilvi. Koneita pyori puolitoistametrisessa ennen lauttaa, mutta se ei kelvannut ja he jatkoivat lautan alle. Otin hieman kohti aurinkoa ja loysin vajaan kaksimetrisen, missa nousin 1900 metriin. Karow tuli hieman alle samaan nostoon. Seura oli siis parasta mahdollista luokkaa ja annoin mestarin menna edella.
Kaantaessa korkeutta oli 1450m ja seuraan liittyi tsekki PF. Kolmisin lahdimme takaisin tulosuuntaan 50 astetta reitista lanteen. Tavoite oli saavuttaa aurinko mahdollisimman pian. Lautan alla loytyi yksi puolitoistametrinen ja auringosta viimeinen. 75 km loppuliuku toi ASWn kotiin Karowin kanssa siipi siivessa ja hieman ennen tsekkia.

Paivavoitto lammittaa mielta ja luo uskoa tulevaan. Saa vaihtuu nyt kuivemmaksi. Tanaan viela jokunen kumpianen ja sitten pari paivaa rutikuivaa.

Antti

Joku on muuttanut kisatoimiston koneen aakkosvapaaksi...
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » La 10.06.2006 23:37

Viides kilpailupäivä takana

15 metrin luokka hinattiin taivaalle ensimmäisenä ja sen perusteella meillä oli myös päivän pisin tehtävä. Keli oli alussa kuivaa ja hyvin nihkeää. Lähdin heti ensimmäisen noston jälkeen vähän liian rohkeasti liitämään kohti parinkymmenen kilometrin päässä oleva lähtöpistettä ja olinkin sitten vaikeuksissa ylöspääsyn kanssa jo ennen reitille lähtöä. Reitille lähdön kanssa ei kuitenkaan ollut suurta kiirettä, koska koko porukka odotti kelin paranemista.

Olin päättänyt jo ennen hinaukseen lähtöä, etten tänään hätäile lähdön kanssa, vaan katson sopivan porukan jonka kanssa lähden yhdesä. Jonkunverran näin porukan jo lähtevän aiemmin, mutta maltoin odottaa ja sitten pääsin hyvin lähtemään Centkan ja Couttsin kanssa yhtaikaa. Se seura kyllä kelpasi koska edessä oli hikinen 370 km alussa kuivassa ja vähän yli tonnin vievässä kelissä.
Pari ensimmäistä nostoa meni ihan ok, mutta sitten aloin kummasti jäädä porukalle. Meni jonkun aikaa, ennenkuin tajusin, että olin saanut koneen etureunat täyteen hyttysiä rimpuillessani matalissa ennen lähtölinjaa. Putsareiden käytön ja pienen painon kevennyksen jälkeen homma toimi taas selvästi paremmin ja sainkin muutaman noston jälkeen saman porukan kiinni. Se nosti kummasti itseluottamusta. Huomasin kyllä, että taisin kevennellä vähän "liikaa" koska nostoissa pääsin paremmin ylös kuin kollegat. Onneksi keli parani kauemmaksi luoteeseen mennessä ja sinne tuli vähän pilviäkin. Parhaimmillaan päästiin kahteen tonniin ja nostot olivat kolmemetrisiä. Ennen toista käännepistettä ajelin vähän eri reittejä kuin tuo porukka mutta käännepisteen jälkeen olimme taas yhdessä. Käytännössä olimme ajaneet lähes kaikki aiemmin lähteneet kiinni. Toisen käännepisteen jälkeen nousimme vielä parissa nostossa, mutta ne eivät enään vieneet kunnolla ylös. Viimeisestä lähtiessä laskin näytti vielä vähän miinusta, mutta kun edessä ei näyttänyt juuri mitään olevan oli siitä yritettävä kotiin. Nyt se liika keventäminen kostautui ja en aivan pystynyt ajamaan samaa vauhtia loppuliukua. Yllättävän paljon siinä ehti kertyä eroa Couttsiin, noin 2,5 minuuttia. Ihan hyvä päivä kuitenkin. 961 pistettä ja seitsemäs sija.

Hannu, YX

Avatar
crewfromhell
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 12.06.2006 08:59

Vähän askaa joukkueelle

Viesti Kirjoittaja crewfromhell » Ma 12.06.2006 13:20

Hei

Ihan vain viestinä Askolle, että aion tulla loppuviikosta taas. Jäi vähän sellainen kämmenselkä-naama-rusketus päälle ja pitäisi tulla tasaamaan muu vartalo sen kanssa. Voisitko Asko kiltti varata pöydänalusen (vaunusi edestä) minulle siltä varalta, ettei Kristian huoli yöksi vaununsa sohvalle? Voisitko myös pyytää Panua käymään kaupassa, jos sattuu nälkä yllättämään ja tekee mieli taco-sipsejä? Tosi kilttiä.

Sitten joku voisi auttaa Heikkiä Kristianin vesitynnyreiden täyttämisessä. Tässä vaiheessa koulutusta voin kertoa, että vesihana sulkeutuu käännettäessä kahvasta ylöspäin. Jos tynnyreiden täyttyessä sattuu kuitenkin kääntämään kahvasta alaspäin eli täydet tehot, Saabin takaluukussa on sellainen kiva (s)alapohja, jonne ylimääräiset vedet valuvat. Niin, ja Heikki saattaa pyytää seuraamaan veden pintaa tynnyrissä. Tällöin ei riitä vain pinnan seuraaminen, vaan hän lisäksi haluaa, että kertoo, kun tynnyri on täyttymässä. Muuten vesi valuu taas sinne takaluukun alapohjaan ja tässä vaiheessa kisoja se saattaa olla jo aika täynnä.

Jos Kristian menee peltoon, joku voisi lähteä lukemaan karttaa Heikille. Kun Kristian sitten soittaa uudestaan parin tunnin päästä, kannattaa väittää, että on vielä tosi kaukana. Muuten hän soittaa viiden minuutin välein ja ihmettelee, missä olette. Siinä on turha selittää, ettei ruotsalaiset gymppasalen- tai landbrukaresälskaphuset-tieviitat auta paljon, kun pitäisi löytää joku paikallinen tuppukylä. Niin, ja Kristianin mielestä paluumatkallakin pitäisi lukea karttaa ja löytää takaisin ajamatta Uumajan kautta; aivan älytöntä. Kokemuksesta voin varoittaa, että "ollaan vielä tosi kaukana" -vastaus toimii hieman heikosti, jos Kristian onkin laskeutunut Ekebyn kentälle ja soittelee avustajien perään kävellessään vaunulle.

Voisko muuten joku (Reiska, Artisti) käydä tiskaamassa Kristianille ja Heikille? Sällien muovihaarukat loppuivat jo ajat sitten ja nyt he luultavasti syövät muovilusikoilla kaiken. Tosin Heikinhän mielestä valmisjuustopasta kuuluu syödä lusikalla, joten eipä hätä varmaan ole kovin suuri.

Vihjeenä vielä: Joskus Kristian sanoo, että joku voisi vaikkapa siivota. Sitten hän pitää sellaista vink-vink-vink-ääntä ja hänen silmäkulmansa nykii. Kristianilla taitaa olla elohiiri siinä silmässä aika usein. Äiti on opettanut, ettei toisen vaivoja saa tuijottaa, joten ei kannata kiinnittää siihen mitään huomiota.

Ainii, otin vahingossa N3:n aisan mukaan Tukholmaan. Eihän sitä huomannut kaikkien niiden muiden tavaroiden alta, jotka pakkasin matkaan. Tuon sen sitten perjantaina. Käyttäkää sillä aikaa hinaamiseen vaikkapa kännykkäni laturia, joka jäi sinne.

Oks teil muuten huomenna mitään?

Etteköhän te näillä ohjeilla pärjää. Eiku tsemppiä tällekin viikolle.

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ma 12.06.2006 21:02

Ensimmäisestä liidosta peltoon. Pitipä tuokin kokea, vaikkei olisi ollut väliksi.

Kävi niinkuin epäilimme, eli eilisen päivän peruutuksen jälkeen, tänään lähdimme tehtävälle selvästi eilistä heikommassa kelissä.
Pääsin lähtemään pienessä porukassa kohtuullisista 900m korkeuksista reitille. Kungsörin päällä oli pientä kantavaa, mutta ei siinä tuntunut nostavan. Köpingin päällä Breidahl käänsi jonkunlaiseen kantavaan, mutta ei sekään nostanut joten jatkoin eteenpäin. Korkeus väheni uhkaavasti ja Köpingin kentän vierestä reilusta kahdestasadasta löytyi hiukan nostavaa. Siihen kaartamaan yhdessä vakioluokan sakujen kanssa. Ventus nousi siinä paremmin kuin Schrammen Discus, mutta nosto hukkui viidenkymmenen metrin nousun jälkeen. Hiukan edempänä oli muutama avoimen luokan kone pyörimässä matalalla. Ei auttanut muu kuin yrittää sinne vielä. Korkeus hupeni kuitenkin selvästi alle kahdensadan, eikä mitään löytynyt, joten siitä vaan suoraan peltoon.

Tietysti harmittaa vietävästi, kun hyvät asemat meni siihen, mutta eihän tässä auta muu, kuin on koottava ajatukset taas huomiseksi uusiin parempiin suorituksiin.
Viimeksi muokannut Hannu N, Ti 13.06.2006 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Ti 13.06.2006 01:39

Onpahan mielenkiintoiset kisat! Muutama havainto:

Suomella on erittain hyvia pilotteja jotka pystyvat aivan maailman huippujen kanssa samaan suoritustasoon. On huomattava etta nama ns. maailman huiput; Russel, John Coutts etc. ovat erehtyvaisia ihan siina missa muutkin. Tuntuu silta etta naissa kisoissa on sattumalla hiukan suurempi osuus verrattuna joihinkin aiempiin kisoihin. Eli niinkuin tama paiva osoitti, huono onni voi iskea pahemman kerran ilman pilotin myotavaikutusta.

Samoin on mielenkiintoista nahda etta eras sankari jota palvotaan kotimaassa aivan erityisen korkealle, Andy Davis, on saanut todeta saat vaikeaksi ja tulokset eivat olleet varmasti sita mita odotukset.

Ei muuta kuin tsemppia vaan, viela on mahdollisuus karjen tuntumaan, tuntuu silta etta aina joku karkinimista haksahtaa vaikeissa olosuhteissa.

T Eki

PS. Kiitokset Paavalille Liiton sivujen uutisoinnista, on parempaa tiedottamista kuin esim. Brittien joukkueella!

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ti 13.06.2006 10:17

Kiitoksia Eki kannustavasta kirjoituksesta. Sitä tarvitaan aina, ja varsinkin nyt.

Hannu, YX

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PY » Ti 13.06.2006 10:25

Kiitos Eki kiitoksista. Kapasiteetin ylärajoilla mennään, pitää juosta sinne jos tänne mm:ssa kerran viidessä minuutissa ehtiä huutamaan jaksolle, että RYPISTÄKÄÄ pojat. Sitten sain eilen auringonpistoksen tasan kello 16.00 - oireilu alkoi äkillisenä tarpeena ruveta siivoamaan asuntoautoa- kohtaus ei meinannut mennä ohi. Oli pakko lähteä hakemaan Kristianin pellosta. Helpotti. Se mitä-crewfromhell- kirjoitti suunnistuksesta pitää paikansa. Heikki ei uskonut edes joukkueenjohtajaa pilkun vertaa -se siitä auktoriteetista- mentii läpi kinttupolkujen ja eksyttiin n. 50m päähän siitä paikasta, johon joukkueenjohtaja olisi koordinaateilla viennyt - tosin asfalttia pitkin. Että silleen.

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 14.06.2006 09:54

Seitsemäs kilpailupäivä eilen.

Kelin ennustettiin hiukan parantuvan edellisestä päivästä ja se oli sitten lopulta ennustettuakin parempaa. Kaikilla luokilla oli kuitenkin hyvin lyhyet tehtävät, vähän yli kaksisataset. Tuollaisella tehtävällä kohtuullisen hyvässä säässä tulee äkkiä hyvin suuria nopeuseroja ja näin kävi nytkin jokaisessa luokassa.
Reittialueella näkyi jopa muutamia kumpiaisia, mutta ei niitä juurikaan päästy käyttämään.

Lähdin reitillle kohtuullisen myöhään osaksi tarkoituksella ja osaksi siksi etten ollut sopivissa asemissa aikaisempien ryhmien lähtiessä. Pääsin kuitenkin hyvässä muutaman koneen porukassa lähtemään hyvistä asemista. Kävi kuitenkin taas kuten joku päivä aiemminkin, että jäin ensimmäsisellä reittivälillä hiukan muiden alapuolelle. Ja vikakin oli taas sama, en ollut muistanut käyttää putsareita. Siipien puhdistamisen jälkeen kohtuullisen raskas kone nousi taas selvästi paremmin.
Ennen ensimmäistä käännepistettä näin ranskalaisen Gilles Navasin ajavan vaan suoraan eteenpäin muiden jäädessä nostoon. Navas pääsi meiltä karkuun ja hän löysi toisen välin kovassa vastatuulessa erittäin hyvän nostavan linjan, jossa pääsi lähes kaartamatta ajamaan tuon vaikean osuuden. Lisäsi hän löysi heti myötätuuleen kääntymisen jälkeen kolmemetrisen jonka turvin pääsi lähes liukupolulle kotiin. Tuolla suorituksella hän sai ylivoimaisen päivävoiton.
Minäkin pääsin osaksi tuohon kantavaan linjaan ja pääsin muun ryhmän edelle ennen toista käännepistettä. Liuku vei kuitenkin liian alas ja muutama kilometri ennen kääntymistä oli kuitenkin jäätävä nostoon vastatuulessa. Yhtaikaa lähteneistä Centka tuli vielä tuohon samaan nostoon, mutta muut jäivät jo jonnekin aikaisempaan. Kääntymisen jälkeen olin kaiken aikaa hiukan Centkaa edellä, mutta lopussa hän pääsi kuitenkin ohi ilmeisesti paremman reitinvalinnan ansiosta.
Ihan kohtuullinen päivä vaikka ero päivävoittajaan olikin tosi suuri.

Tänään on lepopäivä.

ttmy
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.03.2003 07:04
Paikkakunta: Espoo

lisäpläjäys kuvia Eskilstunasta lepopäivän ratoksi

Viesti Kirjoittaja ttmy » Ke 14.06.2006 14:03

Moi.

Istuin tässä nelisen tuntia koneen ääressä, ja nyt on taas lajiteltu muutama tuhat kuvaa lisää, ja laitoin niitä nettiinkin. Kuvia ryöpätessäni ja riepotellessani löysin kuvista kolme teline sisällä laskijaa, se on tuollaisessa isossa ruuhkassa pilotin kapasiteetti aika kovilla, ja näitä sattuu isossa
porukassa koko ajan. Myös muutaman TOSI HURJAN suoraan laskun näin, mutta niistä en saanut kunnon kuvia, niin kamalasti pelotti että nyt kopsahtaa.

YYY teki toissapäivänä kamalan näköisen telemarkin valtaisalla ylinopeudella tehdyn, melkein pitkäksi menneen suoraan laskun jälkeen, mutta LAK kesti kovakouraisen käsittelyn hyvin. Eilen "210" kävi hakemassa kentältä uuden hinauksen, ja siinä uudessa hinauksessa teline meni sisään ja kone tipahti mahalleen.


Kuvia on täällä:

http://mute.iki.fi/mIg/index.php?currDir=./2006/06

Ja suoria linkkejä muutamaan kuvaan:

Lehdon Antti (73) tulossa maaliin 10. päivä:
http://mute.iki.fi/mIg/index.php?currDi ... tartFrom=1

Suomalainen teline-sisällä lasku? Ehei...
http://mute.iki.fi/mIg/index.php?currDi ... W_7013.jpg

Tässäkin kuvassa ihan oikeassa laidassa kone on tulossa maahan ilman fillaria:
http://mute.iki.fi/mIg/index.php?pageTy ... W_7174.jpg


Nyt minäkin taidan jatkaa lepopäivän viettoa, ja lähden käymään tuolla kylillä. Muu tämän vaunun väki lähtikin el-äintarhaan.


Teemu (tm)

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » To 15.06.2006 21:54

Ja taas peltoon.

Ei nyt oikein onnistu mikään. Lento meni hyvin lähes loppuun asti, mutta sitten... Viimeisen vasinaisen käännepisteen jälkeen olin vähän ison porukan edellä. Ryhmässä oli suurin osa luokan koneista. Siitä löysin olosuhteisiin nähden hyvän noston joka vei noin kahta metriä. Ryhmä oli vähän hajallaan ja osa jo edempänä, mutta siihen ryntäsivät kiireesti kaikki, osa jopa takaisin päin. Pääsin kuitenkin hyvin yksin keskittämään nostoon ja muut jäivät selvästi alapuolelle. Sitten kun nosto loppui reilussa puolessatoista tonnissa, eihän siihen voinut jäädä apuja varttumaan vaan yksin eteenpäin. Yksi kunnon nosto olisi vielä tarvittu, reilussa tonnissa löytyi vielä puolimetrinen, joka vei parisataa metriä ylös. Siitä läksin liukuun Köpingin päälle missä Pekka ja Antti kertoivat löytyvän vielä nostoa. Ei sieltä mitään kuitenkaan löytynyt vaan jouduin jatkamaan matkaa. Sitten ei enään ollutkaan mitään muuta kuin hyvä heinäpelto tien vieressä, mistä hakijoiden oli helppo noutaa. 15 km vajaaksi jäi.

No toisaalta kun se yksi päivä meni ihan läskiksi, ei tuossakaan nyt enään mitään hävinnyt.

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Pe 16.06.2006 05:34

Surkea juttu Hannu, toi on juuri kaikkein kiusallisin tilanne kun ei voi (tai ei kerta kaikkiaan kehtaa) jaada muiden paalle houldaamaan ja sitten pitaa lahtea yksin edella etsimaan nostoa...Tassa olisi taas kerran ollut hyva kimppakaveri tarpeen! Niinkuin vissiin vakion pojat lensivat yhdessa kun hyvin meni...?

Ei muuta kun pitaa vaan saada nama kimpat kasaan arvokisoihin!

T Eki

Outi
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 24.03.2003 13:48

Viesti Kirjoittaja Outi » Pe 16.06.2006 12:20

Tsemppiä Eskilstunan kisojen vikoihin kisapäiviin ja kiva kuulla että edellisten päivien nollaus toimii koko tiimillä!

Ihan tavallisten työpäivien lomassa on kerrassaan oivallista seurata nopeaa tiedotusta, katsella hyviä kuvia ja olla mukana MM-hengessä. Eipäs ole ennen tullut seurattua potkupalloturnauksen aikaan urheilua näin tarkkaan :-)

Ruåtsalaisilla on myös sopivan rivakasti päivittyvä blobi-pohjainen tilannetiedotus lentojen aikana, oottekos vilaisseet?

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 16.06.2006 15:03

PY!
Manneken Piss on Taidetta. Mutta miksi se on puolalaisen pyrstössä?

Kiitos raporteista, hakkaa tosiaan jalkapallon. Jännää on.

PS. Hyvä Hannu!
papafox-Sakke

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Hyva Hannu!

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » La 17.06.2006 02:04

On varmaan kivaa olla maailman nopein yhtena paivana? Onnittelut! Jo kaksi paivavoittoa suomelle naissa kisoissa!

Antilla kanssa meni kovaa tanaan.

Muistan kun Nurmisen Rami aikoinaan sanoi etta kylla kisoissa pitaa joskus saada paivavoitto, se osoittaa etta on voittaja-ainesta. Pitaa paikkansa.

T Eki

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » La 17.06.2006 20:56

Onnistumisia viimeisinä päivinä.

Lähtihän se siitä taas kulkemaan. Eilen tuli päivävoitto ja tänään kolmas sija. Eilen oli vaihteleva keikka etelän hyvästä pilvikelistä pohjoisosan kuivatermiikkiin. Lähdin reitille aivan kärkijoukossa, ja jossain vaiheessa pääjoukko sai kiinni ja taisi mennä vähän edellekin. Maltoin kuitenkin kuivatermiikissä nousta aina riittävän ylös jolloin pääjoukon ajautuessa alas vaikealla korpiosuudella pääsin ajelemaan rauhassa heidän yläpuoleltaan edelle. Eivätkä he enään loppuosuudella kiinni saaneet.

Tänään oli hyvää kumuluskeliä lähes koko matkan. Ainoastaan yhden käännepisteen alueella oli kuivaa. Siellä kuitenkin osuin lähes nelimetriseen nostoon, joten oli helppo ajella taas joukon kärjessä muilta karkuun. Sain lähtiessä myös seurantalaitteen mukaan ja avustajien mukaan oli mielenkiintoista seurata muun joukon takaa-ajoa.

Hyvällä mielellä voi lähteä päättäjäispippaloihin, kun sai pari hyvää päivää loppuun.

Hannu, YX, 15m

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ma 19.06.2006 18:10

Ohi on,

Nyt jo kotona Helsingissä. Eilen sunnuntaina parhaat palkittiin ja me suomalaiset jäimme ilman palkintoja. Lähin mitali ripustettiin ruotsalaiseen kaulaan. Börje Erikssonille 15m luokan pronssi.

Maajoukkueen tapaamisessa viime lokakuussa Vierumäellä keskustelimme toiminnan tavoitteista. IGC:n ranking listalla Suomi on Ruotsin perässä 16. . Ensimmäinen tavoite on ohittaa Ruotsi. Näissä nyt päättyneissä MM-kisoissa UK oli paras maa. Suomi oli kymmenes ja mikä parasta, Ruotsi jäi taakse seuraavalle sijalle. Näin ainakin tämän kisan osalta ollaan menty oikeaan suuntaan. Suomen perässä olivat mm sellaiset purjelentomaat kuin USA ja Australia. Pohjoismaista myös Tanska ja Norja jäivät Suomen jälkeen.

Avoimessa luokassa Saksan Michael Sommer yli ylivoimainen voittaja. Hän oli selvästi paras. Hän ratkaisi homman edukseen kuivatermiikkipäivinä. Yksin ilman muiden seuraa hän kepitti ylivertaista vauhtia Ruotsin korpimaisemien yläpuolella. Tietojeni mukaan hän ei ole erityisemmin harjoitellut Ruotsissa. Lieneekö koskaan aikaisemmin edes lentänyt siellä. Michael työskentelee ja asuu Australiassa. Siellä on paljon kuivatermiikkiä ja hän kertoi opin tulleen sieltä. Saksan toisen edustajan Holger Karowin kanssa ei ollut minkäänlaista yhteistyötä. Useimpien päivien aikana herrat eivät edes keskustelleet radiossa. Holgerin radiossa oli kuulemma vikaa...

Ranskalaiset Aboulin Ja Caillard lensivät yhdessä lähes siipi siivessä ja britit Harvey ja Cheetham hieman löyhemmin. Harvey sai pronssia viimevuotisen EM-voiton jatkoksi. Ranskalaiset vakiolukassa loistaneet taiturit osoittautuivat ihan tavallisiksi kuolevaisiksi. Italian nuorimies Ballarati osoitti olevansa ihan kelpo purjelentäjä. Kakkossija ei ollut ainoastaan Etan ansiota. Kyllä mies osaa lentää.

Kisa oli säiden puolesta kahtiajakoinen. Alkuun oli pilvikeliä, kuuroja ja voimakasta lauttautumista. Ja siitä sitten siirryttiin toiseen äärilaitaan eli kuivatermiikkiin. Viimeinen kilpailupäivä lauantaina saatiin sitten lentää ihan perinteisessä kumpukelissä. Parin tonnin pilvirajat ja kunnon nostot jättivät säistä hyvän muiston.

Oma paras päiväni oli neljäs. Päivävoitto ei ole ihan jokapäiväistä herkkua MM-tasolla. Vastaavasti kahtena päivänä päräytin Rotaxin käymään kesken reitin. Eli epätasaista oli - se oli toki monella muullakin sama tauti noissa hankalissa oloissa.

Tuosta Sommerin ylivoimasta kuivatermiikissä saa hyvin kuvan kun vertaa meidän kahden taivalta kisoissa. Neljännen päivän jälkeen olin kuudentena ja Michael seuraavana 38 pistettä perässä. Viiden kuivan - tai ainakin ratkaisevassa määrin kuivan - päivän jälkeen hän oli kisan kärjessä 976 pistettä edellä. Viimeisenä päivänä pilvikelissä eroa tuli 55 pistettä lisää. Ja oma kisani päättyi yhdeksännelle sijalle.

Kuivassa lentämistä lienee syytä harjoitella...

Kirjoittelen joskus lisää, tässä pikakommentit.

Aamulla saavuimme laivalla Naantaliin ja vein koneen Piikajärvelle omistajalleen Ilmari Rintasalolle. Suuri kiitos Ilmarille koneen vuokraamisesta. ASW:llä oli upea lentää ja se pärjäsi täysin Nimbusten, Etan ja Butlerin viritellyn koneen kanssa.

Hyviä lentokelejä kaikille. Itse siirryin tänään koneettomaan aikakauteen... Saa nähdä pääseekö tänä kesänä vielä lentämään.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ht » Ke 21.06.2006 23:25

Pitää tyhmän taas kysellä:

-kaikki suomalaiset laski kertaalleen peltoon / päräytti 0,5 -25 km maalista, kun samaan aikaan suuri osa muista lensi maaliin. onko näille joku yhteinen tekijä vai olivatko kaikki erillisiä yksittäisiä huonon tuurin hetkiä? :(

-vakion kaverit käsittääkseni ajoivat aika paljon kimpassa. Miksei U2 ja N2? Hyödyt/haitat kimpassa lentämisestä???

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » To 22.06.2006 08:58

Jäin yhtenä päivänä vajaaksi 15km, kun muut tulivat pääosin läpi. Ei tuossa voi huonosta tuurista puhua vaan ehkäpä vääristä valinnoista. Pääsin sinä päivänä viimeisen varsinaisen käännepisteen jälkeen selvästi muun joukon yläpuolelle löytäessäni siitä hyvän noston. Katsoin eroa jälkeenpäin SeeYou:lla, ja mm Centka oli noin 300m alempana tullessaan samaan nostoon pari kilometriä takaisinpäin reitiltä. Tässä kävi sitten se normaali juttu, että lähdin noston päältä yksin eteenpäin kuivatermiikkipäivänä. Reittivälillä oli vielä isoja cirruslauttoja varjostamassa joten jouduin valitsemaan kumman kautta yritän kiertää niitä vai menenkö suoraan. Lähdin kiertämään hiukan pohjoisesta enkä sieltä löytänyt enään kuin heikon noston jossa pääsin parisataa metriä ylös. Vertailtuani jälkeenpäin tuon muun porukan valintoja, he nousivat tuossa samassa nostossa noin sata metriä ylemmäs ja tulivat hiukan etelämpää isona haravana ja löysivät sieltä vielä nostoja.

Mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Ehkä malttaa nousta kaikki viimeisetkin metrit tuossa nostossa? Ei minun tyyliini kuulu jäädä noston laelle odottelemaan muita mukaan, mutta ehkä sekin olisi kannattanut, ainakin jälkiviisaana.

Ei noissa suomalaisten vajaaksi jäänneissä välttämättä ole mitään yhteistä tekijää. Meissäkin on eri tyyleillä lentäviä ja syyt ovat erilaisia.

Kimpassa lentäminen on aivan oma lukunsa. Yleensä se vaatii etukäteis harjoittelua ja silti se ei kaikilta onnistu. Parin lentotyylit voivat olla niin erilaisia, ettei kannata yrittääkään. Tietoja kannattaa kuitenkin aina välittää samassa luokassa lentävälle kaverille sekä muulle joukkueelle.

Hannu, YX, 15m, yksinäinen susi ;-)

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PY » Ti 27.06.2006 07:57

Huomenia. Päätin omalta osaltani MM-joukkueen 2006 nettisivut Juhannuksena. Lukekaa "yleis"käsitykseni joukkueesta sieltä.

Kun lukee "itseruoskintaa" näiltä palstoilta, ei voi olla kysymättä, kannattaako pyörittää mielessä, missä tuli mokattua. Aina niitä mokia tulee.Kun niitä pyörittää mielessä, niin ikäänkuin harjoittelee alintajuistesi toistamaan mokaansa. Halusi tai ei, sellainen on ihmismieli. Tähän se urheilupsykologia perustuu. Jokaisella on omat vahvuutensa, kannattaisiko muistella missä meni hyvin. Tuntuu siltä, että Eskilstunassa jokaisella meni joku asia suorastaan erinomaisen hyvin. Kyllä onnistumisissakin saa pyöriskellä. :lol:

Sitten on tämä jo Jannen lanseerama "huuli" Hyvä pilotti lentää missä kelissä tahansa."Kyllä kai se kumminkin on niin, että jokaisella on oma kelityyppinsä, jossa pärjää. Sitten ovat ne kelit, joissa pitää vain pysyä "hengissä". Mietin kisojen aikan kovasti, mihin katosi esimerkiksi Raimondin (R1) suorituskyky vajaassa vuodessa. EM- mestaruus viime kesänä ja nyt pihalla koko hommasta. Hän kyllä paukkui ja kitisi joka asiasta jo ennen kisoja. Eli merkit oli ilmassa, mutta olisiko sittenkin niin, että kuivat kuplat eivät vain sopineet hänen tyyliinsä.

Että sillaisia mietteitä.

Vastaa Viestiin