AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Kuulumisia, kommentteja ja tuloksia purjelentokilpailuista

Valvoja: Alfalima

Avatar
Kuningas
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 26.04.2006 00:38

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Kuningas » Su 10.08.2008 10:05

Hyvä Eki! Tsemppiä muille!
Ehjät miehet ja koneet kisojen päättyessä on kuitenkin se tärkein juttu.

Terveisiä kaikille avustajille kaa.
Keni

Pentti Lehto
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Pentti Lehto » Su 10.08.2008 11:21

:) LO-100:sia, vaikka ovatkin oikein päin.
Pentti

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja jari p » Ma 11.08.2008 09:46

Moro

Olisko päivän kysymykseen vastaus tuollaiset ohjustenhämäys "tulipallot" tai lienee noille joku hieno virallinenkin nimi....

Zemppiä sinne Saksan maalle pohojanmaaltakin.

Jari

Teme
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 30.04.2003 14:35
Paikkakunta: Helsinki / Pori

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Teme » Ma 11.08.2008 18:54

Kyssäriin viitaten kyseessä lienee yleisöpäivään liittynyt ilotulitus?
Onkos kukaan muuten käynyt tutustumassa Jonkerin tuotokseen?

Avatar
tertsi
WGC 2008 Team
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:51
Viesti:

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja tertsi » Ma 11.08.2008 20:03


Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Ma 11.08.2008 23:05

Hauskat kisat toistaiseksi! Jostain syysta vain ihan nappiin ei ole viela mennyt, olisiko osaltaan syyna varovainen lentely jotta ei menisi mataliin...Kaikenlaisia ajatuksia on tullut mutta niista myohemmin.

Omalta osaltani kahtena paivana fifty fifty epaonnea ja taitamattomuutta jotka rankaisivat pari kolme sataa pistetta ja nyt sitten ollaan n. 500 pistetta mitalista. Sama juttu muissakin luokissa. Toivottavasti saadaan viela kolme kunnollista paivaa. Huominen nayttaa huonolta.

Sakut ovat jarjestaneet huimat kisat, joka paiva on jotain ohjelmaa; rockbandeja, koomikoita, puolijuhlat, lentonaytos jne jne. Organisaatiossa on kuulemma n. 120 vapaaehtoista! Ja kentta on niin valtava etta gridin koneiden valissa mahtuu vetamaan pursikonetta autolla! Ei tasta varmaan paljoa paremmaksi voi jarjestelyita saada. Toki joitain pikku kommahdyksia on sattunut.

Kerrotaan lisaa kun keritaan, T Eki

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja WPQ » Ma 11.08.2008 23:55

Eki Heinonen kirjoitti:Hauskat kisat toistaiseksi! Jostain syysta vain ihan nappiin ei ole viela mennyt, olisiko osaltaan syyna varovainen lentely jotta ei menisi mataliin...Kaikenlaisia ajatuksia on tullut mutta niista myohemmin.
Sedät ovat huhupuiden mukaan kertoneet jo 70-luvulla olleen perin muodikasta - ja tuloksellista - vetää kahteensataan perskärpästen häivyttämiseksi.

Avatar
Hene
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 28.06.2006 14:15
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Hene » Ti 12.08.2008 08:24

Päivän kyssäri vois olla Lak-20t. Suomella on mennyt hyvin. Loput päivät vähän rennommin ja vähän lujempaa, niin hyvää tulee! :D

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 12.08.2008 19:19

tervehdys,

Sadepäivää vietämme taas kerran. Huomiseksi on onneksi luvattu lennettävää keliä.

Omat lennot ovat toistaiseksi menneet vaihtelevasti. Pari hyvää päivää, kolme keskinkertaista ja yksi huono. Jokaiselle päivälle on omat tarinansa. Ikävä kyllä tuolla meidän leirissä netti ei toimi kuin satunnaisesti ja siksi kirjoittelu on jäänyt vähiin. Tätä naputtelen event centerin koneelta, johon aina kisapäivän päätteeksi lataamme lennot loggerista. Täällä alkaa ihan tuota pikaa OSTIV:n open session, jossa aiheena on JS-1-koneen kehittely. Esityksen pitää Attie Jonker, joka lentää koneella 18m luokassa.

Eilisestä lennosta pikkuisen. Aamulla tehtäväksi annettiin 366 km nopeustehtävä, joka jostain syystä muuttui 3 tunnin AAT:ksi. Lähtölinjalla kyttäilimme Maran kanssa sopivaa ryhmää ja semmoinen löytyikin, kun britit päättivät lähteä. Maksimi lähtökorkeus oli 1200m meren pinnasta, kun pilvet olivat 1500m. Ensimmäinen liito myötätuuleen vei alle 600 metriin ja britit missasivat noston. Pääsin ylimmäksi ja sen seurauksena sain lentää koko loppulennon yksin. On helpommin sanottu kuin tehty, että lähde hyvässä porukassa ja lennä muiden mukana. Homma ei aina onnistu ja tällä kertaa syy oli positiivinen. Lento meni mukavasti. Ensimmäisessä sektorissa pääsin pilvirajaan hyvässä nostossa tuulen kuljettaessa aivan takarajalle. Toista aluetta vain hipaisin ja siellä tein ilmeisesti virheen kun 800 metrissä jäin alle 2 m/s nostoon ja nousin 400m. Siitä liito teenpäin vei lähes kolmemetriseen ja korkeutta hävisi matkalla vain noin 100 metriä. Taas pilvirajaan ja liito Elben laaksoon kantavia pitkin ja Wittenbergin kaupungin kohdalta pohjoiseen pois joen vaikutusalueelta. Nelimetrisessä pilvirajaan 2000 metriin, viimeiselle varsinaiselle alueelle ja kahden apualueen kautta kotiin. Loppuliuku 110 km keskinopeudella 165 km/h.

Hieno loppu antoi hyvän tunteen onnistuneesta tehtävästä. Oli lievä pettymys kun tulos jäi voittajasta 10 km/h. Katselin juuri Michael Sommerin loggeridatan. Hän lähti tietämättäni samaan aikaan linjan eteläpäästä, kun lähdimme pohjoispäästä brittien kanssa. Siinä, missä etsimme nostoa 600 metrissä, saksalainen oli edelleen tonnissa. Niin paljon parempi oli linja eteläpäästä. Saksalaiset käänsivät ensimäisen sektorin samassa paikassa kuin minäkin, mutta 14 minuuttia aiemmin!! Se on huima ero reilun sadan kilometrin matkalla. Loppulento menikin suunnilleen samaan tahtiin ja lopussa sain jopa hieman saksalaiskaksikkoa kiinni. Heidän liitonopeutensa oli suunnilleen sama kuin itsellä, mutta keskinosto muutaman kymmenyksen parempi. Lieneekö sitten purjelentotaitoa, paikallistuntemusta tai tehokasta kimppalentämistä, että osasivat löytää paremman reitin päivän kelissä. Ehkä se on kaikkea tuota edellä mainittua.

Brittien kanssa kävi lopulta niin, että noin 20 km ennen maalia huomasin lentäväni Peter Harveyn perässä. Heti jälkeeni maaliin saapui Steve Jones, joka tuloksissa kiilasi eteeni Harveyn jäädessä taakse. Pistesaalis ei yltänyt 900+ tahtiin, joten arvosana on keskinkertainen.

OSTIVIN esitys alkoi juuri. OSTIV on muuten kansainvälinen purjelennon tieteellinen yhteisö. Se koostuu kolmesta alakomiteasta: tekninen, meteorologinen ja koulutus/human performance. OSTIV kokoontuu aina MM-kisojen yhteydessä. Puheenjohtaja on Luc Boermans. Kuuluisa professori monen siipiprofiilin takana.

Pysykää jaksolla!

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

kilo xray
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 29.07.2003 21:30
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja kilo xray » Ke 13.08.2008 08:34

Vastauksena kysymykseen veikataan Ventus 2cxa.

Onnea matkaan kaikille tänään ja tulevina päivinä!

TuomasN
Viestit: 6
Liittynyt: To 23.03.2006 00:34
Paikkakunta: Espoo

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja TuomasN » Ke 13.08.2008 09:35

Olisikohan kuitenkin joku näistä kokonaan uusista tyypeistä, eli Antares-20E.

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 13.08.2008 09:39

Kahvoista päätellen selvästi Schempp-Hirthin tuotoksia. Veikataan samaa kuin Kilo Xray.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ke 13.08.2008 09:46

Paavali voisi hiukan muokata noita kuvien nimikäytäntöjä, kun tuppaavat tekemään päivän kysymyksistä melkoisen helppoja... ;) Eri asia, jos niillä tahallaan johdettaisiin harhaan :)

hoo

Avatar
Kusti Alasalmi
Viestit: 12
Liittynyt: To 29.07.2004 10:11
Paikkakunta: Espoo

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Kusti Alasalmi » Ke 13.08.2008 09:48

Tein tuosta suihkaripurjekoneesta vielä oman lyhyen pätkän jossa kuuluu sen ääni.
Entisen apumekaanikon sydän läikähti. Taisi tulla nokkaan vähän kerosiinin hajuakin...olikohan se pseudoefekti?

http://www.youtube.com/watch?v=umX1yv4jg60

kilo xray
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 29.07.2003 21:30
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja kilo xray » Ke 13.08.2008 12:34

Ehkä kysymys oli kompa eli kyse oli koneyksilöstä. Veikkaan DJ, vaikka Brodit Ipaqin pidike ei sitten sopisi kuvaan. Missä maassa ei tarvitse olla mekaanista korkeusmittaria?

Avatar
Hene
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 28.06.2006 14:15
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Hene » Ke 13.08.2008 16:23

HpH 304s sanon. Jossain yksilössä oli komia nahka sisustus!

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen » Ke 13.08.2008 21:27

Tänään oli tosi kova tuuli taas kerran, 25-30kt ja hiukan hankala keli arvuutella lähtöaikaa...Kumulukset kehittyivät ja joitakin kuurojakin syntyi jo hiukan puolenpäivän jälkeen mutta edellä lähteneet avoimen pojat sanoivat että keli oli hyvää ja ei näyttänyt että lähdön tarvitsisi olla ajoissa. Otin lähdön mutta koska se ei mennyt kovin hyvin tulin hakemaan uuden. Tertsi teki samoin, ja samoin Tapio 15m luokassa.

Uusi lähtö meni hiukan paremmin ja jatkoin ekan käännepisteen suuntaan kovan sivumyötäisen siivittämänä. Legi meni hyvin ja muutaman kymmenen km ennen ekaa käännepistettä liidin oikealla olevan jonon alle ja toivoin pääseväni siinä pilvirajaan. Jono kuitenkin alkoi hapantua, ja jouduin tyytymään heikohkoon nostoon ennen käännepistettä. Kuitenkin piti pyöriä kun olisi ollut syntiä mennä alhaalla käännepisteelle ennen tosi kovan vastatuuleen kääntymistä. Käänsin ja menin taas siihen jonoon hakemaan kantavia linjoja mutta se hajosi. Siitä näki että se olisi vienyt kakkoskäännepisteelle hienosti 20 min aiemmin. Janowitch tuli samoihin mikä oli lohdullista, sain hyvää seuraa. Vastatuulilegi meni sitten kuitenkin kohtuullisen hyvin mutta kunnollista jonoa ei enää ollut. Jouduin ajelemaan aika hiljaa kolmannen legille jonkin matkaa, ja sitten loppuliukukorkeudet. Janowitch kepitti siinä minua muutaman minuutin. Hän osaa hakea kantavia linjoja ällistyttävän hyvin!

Tertsi jäi vielä pahemmin ensimmäisen käännepisteen juntturaan joka sitten kostautui pahasti.

Kaikkiaan en mielestäni tehnyt mitään isoja virheitä mutta syklit/jonot eivät osuneet nappiin. Harmittavaa, mutta tällaista tämä on. 107kph ei oikein riitä kun voittaja ajaa 120.

Nyt on kokonaispisteet samoissa niin monella että huomenna voi tapahtua vielä mitä vain neljännestä sijasta eteenpäin. Ranskalaiset ovat erittäin vahvoilla kaikissa luokissa mutta briteillä on mennyt nämä kisat huonosti verrattuna joihinkin aiempiin vuosiin. Perjantain ennuste on huono joten voi olla että ainoastaan huomenna lennetään enää.

T Eki

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 13.08.2008 23:24

Onpahan kelit olleet isolle kisalle tyypillisen haastavat. Lähes kaikki vanhat mestaritkin ovat jossain vaiheessa rypeneet. Ja vaikka joskus rypee, niin monia onnistumisiakin tulee; meidän joukkueellakin ihan mukavasti! Moni ukko on hyvissä asemissa koko massa huomioiden!

Nyt vaan tsemppiä loppurutistukseen!

Wille

Ps. Suomessa elämme saman, laajan matalapaineen kurimuksessa. Kuivuus ei yllätä. Tuskin pääsee ilmaan lähipäivinä.. :evil:

Avatar
timbe
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja timbe » To 14.08.2008 12:52

Ns. 'Spurious fix' se siinä kuvassa luuraa. Eli suomeksi voisi käyttää termiä GNSS vastaanottimen 'paikkaloikka'. Tämä johtuu GPS vastaanottimen virheestä, joita toisinaan voi esiintyä, varsinkin jos GPS vastaanotin häiriytyy jostain GPS taajuudella olevasta signaalista. Häiriö voi syntyä GPS taajuudelle loggerin omasta toiminnasta tai sitten ulkopuolisesta häiriölähteestä. Esim. jotkut halvemman luokan PDA laitteiden elektromagneettinen suojaus on heikkoa tasoa eli ne usein lähettävät laajakaistaista kohinaa jopa GPS taajuudelle asti (EMI, Electro-Magnetic Interference). Kokemukseni mukaan Compaqin iPaq suojaus on parhaimmasta päästä.

Systeemi voi pettää yleisellä tasolla siinä, ettei ICG:n loggerien tyyppihyväksynnässä ole GNSS vastaanottimelle mitään suorituskyky testejä, joissa voisi sulkea pois
laitteen itsensä generoima EMI. Speksin mukaan lennetään vain testilento ja verrataan paikkaa verokkilaitteeseen. Se ei juuri kerro mitään GNSS vastaanottimen signaalin laadusta.

Toinen mokan paikka voi olla konekohtaiset asennukset ja PDA-häiriöt vaikka loggeri olisikin kunnossa.

Kolmas systeemimoka voi tulla siinä, ettei kukaan kisaorganisaatiosta tarkasta visuaalisesti loggeritiedostoa ja luotetaan sumeasti tuloslaskennan skripteihin.

IGC:n Flight Recorder speksin mukaan loggerin käyttöongelmista pitäisi ilmoittaa GNSS FR Approval Committee:n puheenjohtajalle, tuskin näin on tehty... laita vaan Pekka raporttia sinnepäin.

Vastauksena päivän kysymykseen: kyseessä on Mike Young, tunnus 57, lento 11.8. 18m luokassa. Nyt Mike sai paikkaloikasta hyötyä kun matka piteni AAT-tehtävällä eli keskituntinopeus kasvoi. Kakkosloggeri oli toiminut ilmeisesti oikein kun nyt data näyttää siistiltä.

Paikkaloikka aiheuttaa ongelmia loggeridatan analyysiin silloin kun lennetään lähellä kisa-alueen reunaa, jolloin uhkaa maastolaskuksi tulkinta. Jos taas paikkaloikka sattuu observation zonen kohdalla, tulee paikkaloikat poistaa analyysistä ja silloin pitäisi rapsahtaa sakkopisteitä kun käännepistettä ei ole kierretty oikein tai AAT-tehtävällä matka voi lyhentyä eli nopeus pienenee.

timbe

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 282
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: AVOIMEN,18-M:n ja 15-M:n MM-KILPAILUT. LUSSE: 2-16.8.2008

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » To 14.08.2008 13:14

Huh huh....

timbe kirjoitti:Ns. 'Spurious fix' se siinä kuvassa luuraa. Eli suomeksi voisi käyttää termiä GNSS vastaanottimen 'paikkaloikka'. Tämä johtuu GPS vastaanottimen virheestä, joita toisinaan voi esiintyä, varsinkin jos GPS vastaanotin häiriytyy jostain GPS taajuudella olevasta signaalista. Häiriö voi syntyä GPS taajuudelle loggerin omasta toiminnasta tai sitten ulkopuolisesta häiriölähteestä. Esim. jotkut halvemman luokan PDA laitteiden elektromagneettinen suojaus on heikkoa tasoa eli ne usein lähettävät laajakaistaista kohinaa jopa GPS taajuudelle asti (EMI, Electro-Magnetic Interference). Kokemukseni mukaan Compaqin iPaq suojaus on parhaimmasta päästä.

Systeemi voi pettää yleisellä tasolla siinä, ettei ICG:n loggerien tyyppihyväksynnässä ole GNSS vastaanottimelle mitään suorituskyky testejä, joissa voisi sulkea pois
laitteen itsensä generoima EMI. Speksin mukaan lennetään vain testilento ja verrataan paikkaa verokkilaitteeseen. Se ei juuri kerro mitään GNSS vastaanottimen signaalin laadusta.

Toinen mokan paikka voi olla konekohtaiset asennukset ja PDA-häiriöt vaikka loggeri olisikin kunnossa.

Kolmas systeemimoka voi tulla siinä, ettei kukaan kisaorganisaatiosta tarkasta visuaalisesti loggeritiedostoa ja luotetaan sumeasti tuloslaskennan skripteihin.

IGC:n Flight Recorder speksin mukaan loggerin käyttöongelmista pitäisi ilmoittaa GNSS FR Approval Committee:n puheenjohtajalle, tuskin näin on tehty... laita vaan Pekka raporttia sinnepäin.

Vastauksena päivän kysymykseen: kyseessä on Mike Young, tunnus 57, lento 11.8. 18m luokassa. Nyt Mike sai paikkaloikasta hyötyä kun matka piteni AAT-tehtävällä eli keskituntinopeus kasvoi. Kakkosloggeri oli toiminut ilmeisesti oikein kun nyt data näyttää siistiltä.

Paikkaloikka aiheuttaa ongelmia loggeridatan analyysiin silloin kun lennetään lähellä kisa-alueen reunaa, jolloin uhkaa maastolaskuksi tulkinta. Jos taas paikkaloikka sattuu observation zonen kohdalla, tulee paikkaloikat poistaa analyysistä ja silloin pitäisi rapsahtaa sakkopisteitä kun käännepistettä ei ole kierretty oikein tai AAT-tehtävällä matka voi lyhentyä eli nopeus pienenee.

timbe
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Vastaa Viestiin