"Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Yleisön pyynnöstä palsta PDA- ja muillekin ohjelmille
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

"Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » To 27.01.2011 19:03

Olen suunnitellut hankkivani ns. älypuhelimen, johon voisi ladata Cumulus, XCSoar tai muun vastaavan softan. Onko palstalaisilla kokemusta tahi näkemystä asiasta? Oheisen linkin puhelimessa lienee ainakin kirkkaus huippuluokkaa, akun kestosta en sitten tiedä. Akkua vahvistamaan saanee erilaisia ulkoisia pattereita?

http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/l ... alypuhelin

Tulee ilmeisesti myyntiin kevään aikana. Sisäänrakennettu GPS ja kompassi.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja hnpilot » To 27.01.2011 21:29

Hytsky kirjoitti:Olen suunnitellut hankkivani ns. älypuhelimen, johon voisi ladata Cumulus, XCSoar tai muun vastaavan softan. Onko palstalaisilla kokemusta tahi näkemystä asiasta?
XCSoarin on tullut Android-tuki 6.0:n muassa. Se ei taida vielä olla toiminnallisestu yhtä valmis kuin muissa ympäristöissä, mutta käsitääkseni projektia käytännössä johtava kehittäjä ilmeisesti kokee Androidin tavoiteltavana asiana, joten eiköhän se parane kevään aikana.

Kokemuksia ei ole, kunhan nyt vähän näkemyksiä ;)

Sähkönsyötön saanee rakennettua ko. laitteen autolaturin (tai USB-autolaturin pohjalta) koneen 12V sähköistä melko vaivattomasti.

hannu

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » To 16.06.2011 22:22

LG:n "älypuhelin" on nyt ollut mukana kahdella lennolla. Sammuttamalla näyttö pari kertaa puhelimen oma akku kestää noin neljän tunnin lennon ajan. Ilmatilavaroitukset kuuluvat laitteen ollessa pimeänäkin. En ole vielä muistanut pistää GSM puhelinta "lentotilaan", joten pientä parannusta toiminta-aikaan on ehkä saatavilla.

XCSoar toimii aikalailla moitteitta, tosin laitteeseen saatavilla olevassa kartta voisi olla parempi, nyt mm. Päijänne ei ole mukana, mokoma pieni lätäkkö..

Laite siis toimii sinänsä riittävän hyvin, mutta näytön kanssa on vielä ongelmia. Kirkkautta löytyy, mutta myös heijastuksia. Hankkeissa on näytön mattakalvo heijastusten vähentämiseksi, sekä micro USB tyyppinen lisäakku. Ehkä tämä on vielä hiukan raakile, mutta uskon, että nämä ns. älypuhelimet tulevat jollain aikavälillä syrjäyttämään vanhat kämmenmikrot. Näytön resoluutio ja prosessoriteho ovat aikamoiset. Eikös se Elop ole lentäjämiehiä? Milloin saamme IGC hyväksytyn Nokia puhelinloggerin?

IlDuce
Viestit: 18
Liittynyt: To 23.01.2014 22:01

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja IlDuce » Ti 03.03.2015 09:30

Kokemuksia Cumuluksesta http://www.kflog.org/cumulus/
XCSoar tuntuu olevan se yleisimmin käytetty ei kaupallinen softa purjelentäjillä.
Löytyykö mistään vertailua eri ohjelmistojen välillä ?
Mitä hyvää, mitä huonoa ?

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » To 05.03.2015 20:13

Miten määritellään hyvyys?

Koska XCSoarin tausta on Altair lentotietsikassa, jonka softan lähdekoodi vapautettiin yleiseen kehitykseen, on siinä perusasiat kunnossa. Eli loppuliukulaskuri, tuulen suunnan ja voimakkuuden määritys, jne.

Tämän jälkeen katsoisin kolmea asiaa

1. Laitteet, joissa ko. softa pyörii.
- XCSoar käyttää Windows CE (ja vastaavat), Android tai LINUX alustalla toimivia laitteita
- Android laitteiden kehitys on huimaa, nyt saa jo satasella melkoidsen puhelimen.
Lisäksi tarjolla on E-Ink pohjaisia mustavalkolaitteita, joiden luettavuus auringonvalossa on liki täydellinen
- Laitteiden kehitys on niin hurjaa, että "oikeiden" lentotietokoneiden kehitys on jäämässä auttamattomasti jälkeen

2. Liitynnät
- Mitä useampaan laitteeseen (variometrit, loggerit, muu anturointi) pystytään liittymään,
sitä paremmat tiedot ohjelmisto saa laskutoimituksiaan varten

3. Kartat, ilmatilat, käännepisteet
- Karttojen osalta XCSoarin tilanne lienee Vostokin tekemän työn jälkeen ylivoimaisesti paras Suomen osalta.
- Ilmatilat ja käännepisteet on hyvä olla helposti muokattavassa avoimen formaatin muodossa

Käyttöliittymästä voi sitten olla montaa mieltä. Itse olen pystynyt asettamaan laitteen toimimaan niin, että minun ei tarvitse kuin poikkeustapauksissa koskea laitteeseen lennon aikana. Nämä tapaukset liittyvät käännepisteen valintaan (10 sekuntia), FLARM näytön ottamiseen koko näytölle jos muita koneita samassa nostossa ( <1 sekuntti).

Jos lähtee XCSoar ohjelmistoa käyttämään se antaa paljon, mutta edellyttää käyttäjältä kiinnostusta laitteiston virittämiseen ja jopa osittain rakentamiseen. Vaikea osa on XCSoaria pyörittävien laitteiden ja koneen variometrin, FLARMin ja muiden loggereiden liittäminen. Kun nämä on hoidettu kuntoon, liittyy päätelaite, esim. Android puhelin, järjestelmään tavallisella USB latauspiuhalla. Näin esim. kerhokäytössä jokaisella voi olla oma laitteistonsa.

Osa XCSoar laitteiston käyttäjistä rakentaa jopa omat lentotietokoneensa. Tällöin hintaa tulee noin 500 EUR, mutta työtynteja paljon. Vastaavaan kaupalliseen laitteistoon voi laittaa helposti 5000 EUR.

XCSoarista on pari muutakin kehityslinjaa, TopHat, jossa on muokattu käyttöliittymä, ja LK8000, joka on lähtenyt kokolailla täysin poikkeavalle linjalle, ja ei mm. tue Android laitteita.

Lennolla toimimisen kannalta on hyvä että päätelaitteella voi simuloida lentotietokoneen kaikkia toimintaja, ja asettaa haluamansa infonäytöt, karttavärit, sivut jne. halunsa mukaan kotisohvalla. Näin lennolla ja lentoa valmistellessa ei tarvitse puuttua näihin asioihin millään tavalla.

Niin, ja tähän liittyen, ei kannata koskaan ostaa variometriä tai loggeria, jotka ovat ns. suljettuja. Tämä tarkoittaa sitä, että muut laitteet eivät nyt, tai koskaan tulevaisuudessa, voi lukea esim. variometriltä ilmanopeutta, tuulen suuntaa tai variometritietoa, tai kirjoittaa takaisin ballasti, itikka tai MC tietoja. Loggeriin ei voi ladata puhelimelta tehtäviä eikä lukea lokitiedostoja. Kun näiden laitteiden softat alkavat vanheta, tai niihin liittyvä karttanäyttö on vanhanaikainen, ei sinänsä hyvää loggeriosaa tai variometriä voi liittää parempaan näyttölaitteeseen. "Hyvä" esimerkki suljetusta systeemistä on LX Navigationin ZEUS järjestelmä. Vastaavasti LX Nav, joka on ihan eri firma, julkaisee tarkat tiedot laitteidensa kommunikoinnista ja pitää rajapinnat avoimina. Niinpä heidän variometrinä käyttöikä on kymmeniä vuosia, kun tuolla toisella firmalla muutamia vuosia. Tämä vaikuttaa paitsi laitteiden käytön tehokkuuteen tulevaisuudessa, myös erityisen paljon niiden jälleenmyyntiarvoon.

Muitakin mielipiteitä tietysti on. Ostaja varokoon...

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja kristian » To 05.03.2015 20:49

Hytsky kirjoitti: - Android laitteiden kehitys on huimaa, nyt saa jo satasella melkoidsen puhelimen.
Lisäksi tarjolla on E-Ink pohjaisia mustavalkolaitteita, joiden luettavuus auringonvalossa on liki täydellinen
Aihetta sivuten, saako kaupan hyllyltä valmista pientä tablettia jossa olisi auringonvalossa luettava kosketusvärinäyttö? Mikään näkemäni tabletti/puhelin ei ole toistaiseksi tällainen.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 402
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Matts » To 05.03.2015 20:59

Ei taida vielä saada. Ei ainakaan järkevään hintaan. Olen joskus nähnyt jtain tabletin tapaista hintaan noin 1000 $

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 06.03.2015 00:27

DELL Streak taitaa olla edelleen paras värillinen. Toivottavasti mustavalkoisia, ohutreunaisin 6 tuuman näytöllä ja Androidilla tulee kesäksi.
Käytännössä en ole värejä kaivannut. Joissain taooauksissa FLARM kokoruutunäytöllä jotkut harmaasävyt ovat ehkä liian hailuja.


Tämä on ehkä aika realistinen video tositoimista: https://www.youtube.com/watch?v=SwoXOxI5fgs
Ja simulaatiosta, parilla eri laitteella: https://www.youtube.com/watch?v=FLXxGffmOiM

Kun noihin e-ink näyttöihin tottuu, niin on aika vaikee lentää millään muulla, mukaanlukien high end vermeet, kuten LX Zeus ja LX9000, jne.
Tuommoisen näytön saa hyvin näkyville mittaritaulun laitaan, ja oleellisen informaation saa luettua oikeastaan kohdistamatta katsetta mittaritauluun tai näyttölaitteeseen.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 402
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Matts » Pe 06.03.2015 07:29

Minä en vaihtaisi KOBOa vaikkapa Oudiin.

IlDuce
Viestit: 18
Liittynyt: To 23.01.2014 22:01

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja IlDuce » Pe 06.03.2015 08:51

Kiitos kommenteista, tuo Hytskyn kirjoitus melkein puhdisti pöydän.

Hieman tausta miksi kysyin.
Olen muutaman kesän aikana, sen ajan minkä olen lentänyt purjekoneilla, pitänyt koneessa mukana Android puhelinta tai tabettia satunnaisesti ja ohjelmana ollut tähän saakka aina XCSoar ilman ulkoisia liittymiä. Nyt latasin tuon Cumuluksen ja ensivaikutelma oli ihan OK. Käytännössä ei siis ole vielä testattu. Demottu ainoastaan autolla pitkin maanteitä.

Jos unohdetaan ulkoisen liitynnät joita meidän kerhon koneissa ei ole käytettävissä, onko XCSoarin ylivoima edelleen yhtä suuri ? Kuten Htsky mainitsikin XCSoarin kehitys on nopeaa ja ominaisuuksia tuodaan käyttäjäkunnan tarpeisiin. Cumuluksen tapa varoitta lähestyvästä ilmatilasta ja ilmatilan rajan ylityksestä on mielestäni selkeämpi kuin XCSoarin. Voi olla tottumiskysymyskin.

Tärkeintä ohjelman käytössä linee se että tutustuu ohjelmaan, sen ominaisuuksiin ja käyttöön kunnolla ennen matkalentoja ettei tule yllätyksiä.

Android puhelinten, tablettien luettavuus auringonvalossa on todellakin surkea. Minulla noita on useampi, Samsung Galaxy Note 2, Grand 2, LG G 8, joku Asus tabletti,...

Mistä noita Koboja saa ja mihin hintaan ? Tuo harmaasävynäyttö vaikutta ylivoimaiselta. XCSoarissa olen ottanut maaston pois, parantaa luettavuutta huomattavasti.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 06.03.2015 09:24

Matts kirjoitti:Minä en vaihtaisi KOBOa vaikkapa Oudiin.
Mulla on molemmat :D
Kobo on kyllä ehdottomasti parempi lukea, mutta sen kosketusnäyttö on surkea. Varsinkin kun hiukan tärisee, niin virhekosketuksia syntyy hyvin helposti.

-J

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 06.03.2015 22:14

Tilasin kokeeksi yhden dual-core prossulla olevan 6 tuuman Android / e-ink laitteen.
http://www.energysistem.com/en/products ... pp_gal]/1/
Katsotaan olisiko siitä mihinkään. Toiveissa olisi, että toimii täysin ilman hakkerointeja, myös IOIO kortin kanssa. No, ainahan sitä voi toivoa. KOBOstakin on kait huhuja että tulisi uusi 5 tuuman laite markkinoille. Se olisi kyllä aika optimaalinen koko, 6 tuumaa on LS koneissa justiinsa vähän liikkaa.

sauri
Viestit: 1
Liittynyt: Su 22.02.2015 17:18

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja sauri » Ti 10.03.2015 20:11

Hytsky kirjoitti:Tilasin kokeeksi yhden dual-core prossulla olevan 6 tuuman Android / e-ink laitteen.
http://www.energysistem.com/en/products ... pp_gal]/1/
Katsotaan olisiko siitä mihinkään. Toiveissa olisi, että toimii täysin ilman hakkerointeja, myös IOIO kortin kanssa. No, ainahan sitä voi toivoa. KOBOstakin on kait huhuja että tulisi uusi 5 tuuman laite markkinoille. Se olisi kyllä aika optimaalinen koko, 6 tuumaa on LS koneissa justiinsa vähän liikkaa.
Tuolla ainakin sanottiin että google playn saa asennettua laitteeseen suhteellisen helposti:
http://blog.the-ebook-reader.com/2015/0 ... up-tricks/
One of the confusing things about the Energy eReader Pro is that it isn’t advertised as coming with Google Play, and when you go to the app drawer there is no icon for Google Play, so one would assume the device doesn’t have it.

Apparently the trick to get the Google Play app to appear is to sign in to your Google account using one of the pre-installed Google apps, Drive or Gmail. Then after a few minutes the Google Play app will magically appear in the app drawer and then you can use it to install apps from the Play Store—at least that’s how it worked for me. I thought I would have to root the device to get Google Play but since it showed up on its own I won’t have to deal with that.

IlDuce
Viestit: 18
Liittynyt: To 23.01.2014 22:01

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja IlDuce » Su 27.09.2015 10:00

Hytsky kirjoitti:Tilasin kokeeksi yhden dual-core prossulla olevan 6 tuuman Android / e-ink laitteen.
http://www.energysistem.com/en/products ... pp_gal]/1/
Katsotaan olisiko siitä mihinkään. Toiveissa olisi, että toimii täysin ilman hakkerointeja, myös IOIO kortin kanssa. No, ainahan sitä voi toivoa. KOBOstakin on kait huhuja että tulisi uusi 5 tuuman laite markkinoille. Se olisi kyllä aika optimaalinen koko, 6 tuumaa on LS koneissa justiinsa vähän liikkaa.
Jos vertaat yhden kesän jälkeen tuota tulokasta, Koboja ja perus Android-puhelinta jossa myös barometri, niin mitä hyvää mitä huonoa ? Ajatus on että käytän laitetta stand alone ilman ulkoisia järjestelmiä. Tuo energi... kiinnostaa hyvän, luettavan (??) näytön vuoksi.
Koboista puuttuu GPS ?

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Su 27.09.2015 20:09

muutama pikkufirma tekee KOBO modifikaatioita joissa asennetaan gps vastaanotin. Tämän jälkeen sinulla on haluamasi stand alone laite.
http://www.rbe-avionik.de/index.php/produkte/kobo-mini

Energi Sistemi laite toimii hyvin IOIO kortin sa vaikka soartronic uart interfacen kanssa, mutta sen sisään ei kukaan ole gps vastaanotinta kehitellyt. KOBO laitteissa on tällä hetkellä paras eink näytön ohjaus.

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ma 28.09.2015 07:30

Kesä takana IOIO interfacen kanssa. Muuten pelittää oikein hyvin, mutta note 3 ei kerkeä lataututa interfacen kautta. Lataus säätö on täysillä, mutta liika paljon näyttöä syömässä virtaa. Täytyy koittaa suorittaa leikkaus ja lisätä hyppyjohto.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 29.09.2015 22:35

Kattellaan että josko tehdään oma IOIO kortti jossa on viritelty virtalähde, muuntimet sarjaliikenteelle ja digitaalituloja laipoille, telineelle, jarruille, summerilähtö, jne. Voisi koittaa jotain ennakkotilausjuttua, jotta saadaan tehdastekoinen. Hinta noussee jonnekin satkun tienoille. Mukaan voisi laittaa barometritulotkin, jotta saisi ainakin ilmanopeuden. Se parantaa tuulen laskentaa merkittävästi.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ke 02.12.2015 00:02

http://www.evcw.de/pages/bakery/wayteq- ... ion-41.php
Tuo voisi olla oudieta vastaava laite Android käyttiksellä. En ole vielä päässyt testaamaan.
XCSoarin foorumissa lisää tietoja, mm kuvia rinnakkain Oudien kanssa.

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ke 02.12.2015 10:15

Toimiiko tuossa IOIO kortti? Innostuin jo kuitenkin niin paljon, että ahdistuin tilaamaan :mrgreen:

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: "Älypyhelin" & purjelentonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ke 02.12.2015 13:46

Hurja kirjoitti:Toimiiko tuossa IOIO kortti? Innostuin jo kuitenkin niin paljon, että ahdistuin tilaamaan :mrgreen:
Kyllä se varmaan toimii. Onko sulla IOIO korttia?

Vastaa Viestiin