xcsoar vastaan lk8000

Yleisön pyynnöstä palsta PDA- ja muillekin ohjelmille
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 20.01.2012 09:44

Moro!

Lk8000 tulee esille jatkuvasti, ite olen taas tutkinut viimeaikoina xcsoar-ohjelmistoa.
Juuret näillä ohjelmistoilla lienee yhteiset, mutta henkilökemiat ei ole kehittäjillä sopineet yhteen.

Mutta kysymys: Onko kukaan vertaillut näitä? Onko jompi tai kumpi parempi?
Puutuuko toisesta joki kriittinen ominaisuus?

-Juha

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja Matts » Pe 20.01.2012 16:42

Minä päädyin LK 8000:een kolmesta syystä:
1. Se "ajetaan" suoraan kortilta, eli sitä ei tarvitse asentaa. (Jos sinulla on Ipaqi huonolla akulla, niin ymmärrät edun) Päivitykset erittäin helppoa.
2. Sitä on helpompi "näppäillä" lennolla.
3. Kartat, polaarit ja ilmatilat saa helposti "asennettua".

Ominaisuudet, eli mitkä toiminnot niistä löytyy, on aikalailla samat LK:ssa, XC:ssä ja CU:ssa. Lopuksi taitaa olla makuasia minkä niistä valitsee.
CU tietysti maksaa :wink: .

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 20.01.2012 22:44

Matts kirjoitti:Minä päädyin LK 8000:een kolmesta syystä:
1. Se "ajetaan" suoraan kortilta, eli sitä ei tarvitse asentaa. (Jos sinulla on Ipaqi huonolla akulla, niin ymmärrät edun) Päivitykset erittäin helppoa.
2. Sitä on helpompi "näppäillä" lennolla.
3. Kartat, polaarit ja ilmatilat saa helposti "asennettua".
.
Halusin nimenoman tietää mitä eroa Xc ja LK:lla - siis nämä luetellut ominaisuudet on myös XC:ssä...
Molemmat softat jakavat saman koodipohjan - toinen on vaan puhtaasti GPL-lisenssillä toine ka vähän epäselvästi :)
Mutta onko oikeesti jotain eroa ???

No mun tavoite on kasata zip, minkä purkamalla saa XC (tai LK), asennettua photonavista moskiittoon toimiva loggeri (+ kaikkea kivaa). Ainakin 2011 oli nääs ongelma että "kilpailuun" osallistu koneita, joilla ei ollut loggeria (liian kallista kuulemma).

XC toimii ainakin Photonavissa ja Samsungin Galaxy II puhelimessa.

Mutta kumman softan pohjalta lähen eteenpäin?




CU tai siis Oudie on kyllä 681 vakiovaruste + Colibri+ flarm (2012 ) ...


-J

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja Matts » La 21.01.2012 09:49

LK toimii hyvin Photonavissa, mutta ei Androidlaitteissa.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja hnpilot » La 21.01.2012 15:11

Halusin nimenoman tietää mitä eroa Xc ja LK:lla - siis nämä luetellut ominaisuudet on myös XC:ssä...
Molemmat softat jakavat saman koodipohjan - toinen on vaan puhtaasti GPL-lisenssillä toine ka vähän epäselvästi :)
Mutta onko oikeesti jotain eroa ???

Moikka

Hiukan noita olen tässä näpräillyt ja henkilökohtaisesti näen XCSoarin ympäristöksi, jonka kehitykseen uskon enemmän kuin LK:n. Toki asiaan painavat varmaan myös henkilökohtaiset preferenssit, mutta XCSoar on minun käyttööni selkeämpi (en esim edes halua karttapohjaa pl. ilmatila näkyviin).

Iso tekijä on todellakin tuo Android, hommasin Dell Streakinkin tuolle, mutta onpa se ihan mainiosti pyörinyt Photonavissakin. Tosin nyt on LK8000:nkin tiimi alustavasti lupaillut Androidia, saa nähdä milloin tulee (jos tulee).

Koodi forkattiin muistaakseni jossain 2009 (versio 5) aikoihin ja xcsoarin kehitys tavallaan pysähtyi refarktoroinnin johdosta ehkä noin vuodeksi. Sen jälkeen kehitys on ollut aika ripeätä ja uusia ominaisuuksia tulee melkoisesti jokaisessa uudessa versiossa (6.3 pian tulossa).

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakaan näitä ominaisuuksia ei ole LK8000:ssa:
- ilmatila- ja (suomessa melko merkityksetön) maaston huomioiminen reittilaskennoissa (ml. loppuliuku reitinehdotus välttämään ym. esteitä - eli ei vain ilmoita, ettet tästä pääse, jos mahdollinen vaihtoehtoinen reitti on olemassa)
- nostonkeskitysnäyttö (tai siis tämä näyttäisi olevan parempi XCS:ssä)

En väitä, etteikö taas LK8000:ssa vastaavasti ole parempia puolia (esim enemmän informaatiota numerosivuilla), mutta tällöin vastaavasti menetetään hetkeksi karttanäyttö (mitä en kauheasti haluaisi tehdä esim. lähellä kiellettyä ilmatilaa). Lisäksi sivuihin on kokemattoman helppo kadottaa itsensä ainakin hetkeksi - etsimäni tieto on jonkun sivun jollain alasivulla, mutta missä %&¤%¤ ;). Toki tämä korjautuu, kun ohjelman oppii kunnolla [Kuinka moni pilotti oikeasti _osaa_ hyvin käyttää vimpaimensa ohjelmia? ;)]

En tiedä, saiko tästä mitään, mutta my 2c

hannu

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja hnpilot » La 21.01.2012 15:16

Täällä vielä keskustelua samasta aiheesta:

https://groups.google.com/forum/#!topic ... u1MYqj4nPg

hannu

Asko/Kiy
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 24.04.2006 09:39

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja Asko/Kiy » La 21.01.2012 21:11

LK8000:ssa toimii kytkentä loggereille ja varioille (XCSOARista kokemus muutaman vuoden takaa, silloin ei toiminut). Flarmit toimii myös, mutta hupimatkalentäjänä en tätä ole kokeillut.

LK8000 (MIO M400 navigaattorissa) + LX160 + Colibri pelaa hyvin yhteen (asensin kerhon LS7:aan). Myös tehtävän määrittely loggerille ok (tehtävä tehdään LK:ssa eikä loggerilla). Sama toimii myös Volksloggerin kanssa. Muita en ole kokeillut, mutta varioista ainakin kaikki LX:t ja Zanderit toimii.

Em. konfiguraatiossa on se hyvä puoli (verrattuna pelkkään GPS-dataan), että LK:lle tulee oikeaa barotietoa (mm. tuulen mittaus toimii suorassa lennossa kuten muinoin jo Winpilot Pro:ssa).

Karttanäytöstä: mielestäni hyvä ja tarpeellinen asia kerrostettuna muuhun dataan.

GPL-lisenssit: ei liene enää kiistanalainen asia

Photonavit: ei näy auringonpaisteessa. Ei mielestäni kannata ostaa, vaikka saisikin Ahvenanmaalta halvalla.

T: Asko

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Ventti » La 21.01.2012 22:05

Asko/Kiy kirjoitti: ...
Photonavit: ei näy auringonpaisteessa. Ei mielestäni kannata ostaa, vaikka saisikin Ahvenanmaalta halvalla.

T: Asko
Kirkkaus ei tosiaankaan ole parhaimpia noissa, mutta kerhon koneissa on jännitesyöttö, jotta saadaan valot "kaakkoon" ja Matts teki kätevän aurinkolippa-konstruktion, jolla näkyvyys on samalla viivalla kuin Ipaqit yms. eli täysin toimiva ratkaisu.

Aikanaan autoon ostamani Photonav sai nyt uuden, hyödyllisemmän elämän kerhon koneiden siirrettävänä navigaattorina :-)

Niin Juha, jos haluat niin voin pistää tulemaan valmiin kortille kopioitavan zipin LK8000:sta kartta, ilmatilat ja käännepisteet valmiina...

-ventti
Viimeksi muokannut Ventti, Su 22.01.2012 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re:

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » La 21.01.2012 23:44

Ventti kirjoitti:
Niin Juha, jos haluat niin voin pistää tulemaan valmiin kortille kopioitavan zipin LK8000:sta kartta, ilmatilat ja käännepisteet valmiina...

-ventti
Pistä tuleen ... vastaava paketti mulla on xc:lle jo olemassa - kehittelen ne jakeluun Moskiiton sivuille tai jonnekkin...


-Juha

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: xcsoar vastaan lk8000

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ma 23.01.2012 22:12

Asko/Kiy kirjoitti:Karttanäytöstä: mielestäni hyvä ja tarpeellinen asia kerrostettuna muuhun dataan.
T: Asko
Henkilökohtaisesti olen tuosta sitä mieltä, että jos haluan katsoa miltä maisema näyttää, kurkkaan ikkunasta ;)

Taustakartta (ainakin minun näkemykseni mukaan) lisää kohinaa, jolloin tiedon löytymiseen/omaksumiseen menee enemmän aikaa eikä tuo mitään lisäarvoa, mitä en luonnossa näkisi. Jos joku osa hyvin perustella, mitä _hyötyä_ siitä karttapohjasta oikeasti on, niin kuuntelen kyllä sujuvasti :) Kuvittelisin että se on vähän kuin jäänne paperikartasta, jolla ei ole enää merkityksellistä funktiota.

Ilmatila toki on siinä näytössä, sitähän ei kabiinista näe.

Ja vaikka minua taitaa moni pitää "laitehulluna", katson niitä vehkeitä juuri niin vähän kuin mahdollista saadakseni sen informaation,jota katson tuossa hetkessä tarvitsevani. Ja siinä auttaa muutama perusperiaate: 1. Konfiguroi laite niin, että tiedot löytyvät loogisesti järkevässä järjestyksessä 2.-5. Opettele jo maassa käyttämään ohjelmaasi niin hyvin, ettei ilmassa tarvitse ihmetellä, mistä ja miten tieto löytyy. Silloin laite ei vie (juurikaan) sen enempää tarkkavaisuutta kuin mihin tahansa muuhun mittariin vilkaiseminen. "Lennän" edellisen kisan lentoja ohelman uusien versioiden kanssa pitkin talvea - välillä aika puuduttavaa, mutta silti hyödyllistä (Mitäs muuta varten Suomessa olisi talvi? ;))

Itselläni on käytössä (ainakin kisoissa) kaksi laitetta, yksi kummassakin ohjaamon sivussa. IT-ammattilaisena tiedän, että ennemmin tai myöhemmin jompi kumpi hajoaa tai menettää sähkönsä ja informaatiotulva jatkuu toisen kanssa. Samoin voin käyttää sen hetkisen katseen suunnassa lähempää laitetta, ja taas vähän sekunnin osia säästetty - ei lentämisessä, mutta ilmatilan tarkkailussa.

hannu

Vastaa Viestiin