e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
XCSoar ohjelmasta on tulossa versiot NOOK ja KOBO lukijalaitteisiin. Näissä ei ole minkäänlaista taustavalaistusta, vaan ne näkyvät paperin tavoin auringonvalossa. Tästä ei luettavuus auringonpaisteessa enää paljon voi parantua, mutta toistaiseksi laitteet ovat vain mustavalkoisia.
Oheisessa videossa NOOK laitteen testausta Hyvinkäällä. Taustalla kiihdytysajojen kuulutukset, siksi oli aikaa puuhastella kelipäivänä hallin sisällä. Videolla näkyy myös yksi mahdollinen clubipurtsikoiden PNA laitteiden kiinnityksen toteutustapa, RAM kiinnitusjärjestelmän osia käyttäen.
USB portista saa sekä latausvirran että FLARM liikenteen ja variometrin tiedot. Myös Volksloggerin tai Colibrin liittäminen onnistuu helposti.
http://www.youtube.com/watch?v=a28I9u0f ... e=youtu.be
www.facebook.com/soartronic
Oheisessa videossa NOOK laitteen testausta Hyvinkäällä. Taustalla kiihdytysajojen kuulutukset, siksi oli aikaa puuhastella kelipäivänä hallin sisällä. Videolla näkyy myös yksi mahdollinen clubipurtsikoiden PNA laitteiden kiinnityksen toteutustapa, RAM kiinnitusjärjestelmän osia käyttäen.
USB portista saa sekä latausvirran että FLARM liikenteen ja variometrin tiedot. Myös Volksloggerin tai Colibrin liittäminen onnistuu helposti.
http://www.youtube.com/watch?v=a28I9u0f ... e=youtu.be
www.facebook.com/soartronic
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Eka koelento takana NOOKilla ja TopHat versiolla XCSoarista.
Hyviä ja huonoja uutisia.
Hyvät: Näyttö on kaikissa tilanteissa täysin luettavissa. Mitä kirkkaampaa sitä peremmin. 50 euron hintaan oleellisesti parempi näyttölaite verrattuna mihinkään mitä olen lennolla nähnyt.
Huonot: Kommunikaatio IOIO kortin kautta FLARMille ja variometrille pätki.
Uskoisin että tiedonsiirto-ongelmat saadaan kuriin. Tämä setuppi on vielä aika kokeellisella tasolla, mutta kun lastentaudit ovat poissa niin hinta/laatu suhteeltaan aivan ylivoimainen.
ONYX niminen firma uhkaa tuoda täysiverisen Android puhelimen ja 6 tuuman tabletin e-ink näytöillä markkinoille tämän vuoden aikana. Niiden pitäisi sitten olla valmiimpia ratkaisuja, jotka ei vaadi käyttäjän harrastelua. HInta lienee kuitenkin kovempi kuin NOOKilla. Tässä hermostuneen oloinen video aiheesta http://www.youtube.com/watch?v=L6JsCXPiDJU
Hyviä ja huonoja uutisia.
Hyvät: Näyttö on kaikissa tilanteissa täysin luettavissa. Mitä kirkkaampaa sitä peremmin. 50 euron hintaan oleellisesti parempi näyttölaite verrattuna mihinkään mitä olen lennolla nähnyt.
Huonot: Kommunikaatio IOIO kortin kautta FLARMille ja variometrille pätki.
Uskoisin että tiedonsiirto-ongelmat saadaan kuriin. Tämä setuppi on vielä aika kokeellisella tasolla, mutta kun lastentaudit ovat poissa niin hinta/laatu suhteeltaan aivan ylivoimainen.
ONYX niminen firma uhkaa tuoda täysiverisen Android puhelimen ja 6 tuuman tabletin e-ink näytöillä markkinoille tämän vuoden aikana. Niiden pitäisi sitten olla valmiimpia ratkaisuja, jotka ei vaadi käyttäjän harrastelua. HInta lienee kuitenkin kovempi kuin NOOKilla. Tässä hermostuneen oloinen video aiheesta http://www.youtube.com/watch?v=L6JsCXPiDJU
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Nyt näyttää siltä että NOOK toimii moitteetta yhdessä IOIO kortin kanssa.
Jos vaan mahtuu ohjaamoon, niin pesee näytön laadussa kaikki muut laitteet ns. 6-0.
http://tophatsoaring.wikispaces.com/Top ... mple+Touch
Jos vaan mahtuu ohjaamoon, niin pesee näytön laadussa kaikki muut laitteet ns. 6-0.
http://tophatsoaring.wikispaces.com/Top ... mple+Touch
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Takana on nyt useita menestyksellisiä testilentoja NOOK e-readerin kanssa, kytkettynä RedBox FLARMiin (josta GPS) ja LX160 variometriin käyttäen IOIO korttia ja Soartronic interaface. Softana on TopHat, eli XCSoarin jenkkiversio. Tämä siksi, että he ovat kehitelleet NOOK laitteen hakkeroitia lentotietsikaksi. Luultavasti varsinainen XCSoar toimii yhtä hyvin.
Kytkentä USB kaapelilla, jonka kautta lataus koneen patterilta, sekä kytkettyjen laitteiden tiedot. Lennon jälkeen pystyy lukemaan FLARMin loggerista lokin, ja tallettamaan WiFin yli esim OLC:hen. NOOKin ostin http://www.ebay.co.uk sivustolta, noin 55 EUR kotiin kannettuna. IOIO kortit meillä on clubin matkalentokoneissa vakiona. Virrankulutus tällä kapineella on todella pieni, jos se on valmiiksi täyteen ladattu. Iso se edelleen vähän on, eil peittoon tupaa jäämään oikeaan yläkulman asennettu korkeusmittari meidän LS koneissa (kuten kuvasta näkyy). Mutta hinta/laatu suhde on järkyttävän hyvä, ja toimivuus lennoilla mainio.
En ole vielä kokeillut polvipöytäversiota, mutta suunnitteilla on. Tykkään FLARM-radar näytöstä tuossa näkökentän laidalla, polvelle pitäisi erikseen vilkuilla...

Kytkentä USB kaapelilla, jonka kautta lataus koneen patterilta, sekä kytkettyjen laitteiden tiedot. Lennon jälkeen pystyy lukemaan FLARMin loggerista lokin, ja tallettamaan WiFin yli esim OLC:hen. NOOKin ostin http://www.ebay.co.uk sivustolta, noin 55 EUR kotiin kannettuna. IOIO kortit meillä on clubin matkalentokoneissa vakiona. Virrankulutus tällä kapineella on todella pieni, jos se on valmiiksi täyteen ladattu. Iso se edelleen vähän on, eil peittoon tupaa jäämään oikeaan yläkulman asennettu korkeusmittari meidän LS koneissa (kuten kuvasta näkyy). Mutta hinta/laatu suhde on järkyttävän hyvä, ja toimivuus lennoilla mainio.
En ole vielä kokeillut polvipöytäversiota, mutta suunnitteilla on. Tykkään FLARM-radar näytöstä tuossa näkökentän laidalla, polvelle pitäisi erikseen vilkuilla...

Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Hei
Katselin Soartronicin sivuja ja löysin sieltä ST1.en manuaalin, mutta ei mitään muuta tietoa laittesta. Ymmärsin että se olisi "all in one" laite jolla voisi yhdistää esim flarmin ja VW 921:sen suoraan esim. NOOKiin. Onko tämä laite jo myynniissä, ja jos on, mitä maksaa?
kysyy Matts
Katselin Soartronicin sivuja ja löysin sieltä ST1.en manuaalin, mutta ei mitään muuta tietoa laittesta. Ymmärsin että se olisi "all in one" laite jolla voisi yhdistää esim flarmin ja VW 921:sen suoraan esim. NOOKiin. Onko tämä laite jo myynniissä, ja jos on, mitä maksaa?
kysyy Matts
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Moi,
Olet oikeassa.
ST1 on kapine, jossa on yhdistetty IOIO kortin prosessori Soartronic IOIO interfacen komponetteihin. Eli siis kaksi korttia sulautettu yhdeksi. Sen ongelmana on työläs valmistettavuus ns. kotikonstein. Luulisin että niitä piirilevyjä on joku kappale olemassa, ja Harri niitä tarvittaessa kasailee. Pistä mailia soartronic@gmail.com osoitteeseen.
VW921 toimii hienosti XCSoarin kanssa, lähetimme edellistalvena HyIKin VW921:n Turbolle Aacheniin, ja driverista tuli hyvä. Siinä on erikoista se, että sarjaliikenne on binäärimuotoista, eli monitoroimalla terminaalilla näkee vain omituisia merkkejä. VW921 käyttö on vain hiukan monimutkainen opittava, kun jokaisessa purtsikassamme oli eri laite. Nyt on hyllyssä, ja voin siitä koota vastaavan paketin, mikäli joku on kiinnostunut.
Olet oikeassa.
ST1 on kapine, jossa on yhdistetty IOIO kortin prosessori Soartronic IOIO interfacen komponetteihin. Eli siis kaksi korttia sulautettu yhdeksi. Sen ongelmana on työläs valmistettavuus ns. kotikonstein. Luulisin että niitä piirilevyjä on joku kappale olemassa, ja Harri niitä tarvittaessa kasailee. Pistä mailia soartronic@gmail.com osoitteeseen.
VW921 toimii hienosti XCSoarin kanssa, lähetimme edellistalvena HyIKin VW921:n Turbolle Aacheniin, ja driverista tuli hyvä. Siinä on erikoista se, että sarjaliikenne on binäärimuotoista, eli monitoroimalla terminaalilla näkee vain omituisia merkkejä. VW921 käyttö on vain hiukan monimutkainen opittava, kun jokaisessa purtsikassamme oli eri laite. Nyt on hyllyssä, ja voin siitä koota vastaavan paketin, mikäli joku on kiinnostunut.
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Täytynee ottaa työn alle syksyllä.
Vielä kysymys: ja toimiiko ST1 myös WinCE laitteen kanssa (esim Wayteq)?
Vielä kysymys: ja toimiiko ST1 myös WinCE laitteen kanssa (esim Wayteq)?
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
ei. Oltava Android, talven aikana luvattu Linux tuki.
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Testailin tänään illalla - tai siis eilen illalla - KOBO Mini e-readeria. 5 tuuman kokoisena se mahtuu ohjaamoon 6 tuumaista NOOKkia paremmin. XCSoar pyörii KOBOssa mainiosti, mutta toistaiseksi sen liittäminen esim. FLARMiin on ollut hankalaa. GPSsää ei ole, joten ilman jotain ulkopuolista laitetta sitä ei voi käyttää. Siinä on WiFi, jonka kautta voi liittyä johonkin laitteeseen, mutta esim Bluetooth toimii, ja IOIO kortille ei ole (vielä) ajureita. IOIO kytkentä on luvattu talven aikana, USB-OTG sarjamuunnin voisi toimia.
Siispä otimme yhden KOBO Mini laitteen ja purimme sen. Sisällä on TTL tason sarjaliikenneportti, johon liitettiin Bluetooth Master moduli, jonka oli pariutettu erään Soartronic BT1 modulin kanssa (sillä saa FLARMiin yhteyden näppärästi). Kansi kiinni ja testiä. Näkyy toimivan kuin junan vessa (semmosen vanhemman junan..).
Tämä voisi olla clubipurtsikan juttu, koska KOBO ajaa linuxia, ja tässä tapauksessa buuttaa aina valikkoon, josta pääsee XCSoariin suoraan. Riittävän yksinkertainen käytellä.
Siispä otimme yhden KOBO Mini laitteen ja purimme sen. Sisällä on TTL tason sarjaliikenneportti, johon liitettiin Bluetooth Master moduli, jonka oli pariutettu erään Soartronic BT1 modulin kanssa (sillä saa FLARMiin yhteyden näppärästi). Kansi kiinni ja testiä. Näkyy toimivan kuin junan vessa (semmosen vanhemman junan..).
Tämä voisi olla clubipurtsikan juttu, koska KOBO ajaa linuxia, ja tässä tapauksessa buuttaa aina valikkoon, josta pääsee XCSoariin suoraan. Riittävän yksinkertainen käytellä.
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Ostelin Kobon. Hakkeriystävällinen laite, mutta XCSoarin saa kyllä pyörimään idioottikin, niin helposti meni. En malta odottaa että pääsee testaamaan ilmassa.
GPS:n sai aika helposti kännykän wifin kautta, mutta ratkaisu ei soveltune kauhean hyvin lentämiseen. Taidan kolvailla Adafruitin GPS-moduulin nuihin TTL-nastoihin.
IOIO-tuki tuskin toteutuu vielä ensi kesäksi, sen verran isolta projektilta näyttää kernelin ronkkiminen. Mutta eipä ole IOIO:lle sopivia variometrejäkään meidän kerhossa. Flarmin tai Volksloggerinhan saisi nyt jo kolvattua tuohon TTL:ään. Kummastakin näistä saisi myös tiedon ilmanpaineesta, jolloin XCSoar osaisi pilvilennossa (tai TMA:n nurkilla) kertoa lentopinnan.
On muuten ihan hauskaa tuo e-kirjojen lukeminenkin. Pitänee tuhlata osa rahoista niihin.
GPS:n sai aika helposti kännykän wifin kautta, mutta ratkaisu ei soveltune kauhean hyvin lentämiseen. Taidan kolvailla Adafruitin GPS-moduulin nuihin TTL-nastoihin.
IOIO-tuki tuskin toteutuu vielä ensi kesäksi, sen verran isolta projektilta näyttää kernelin ronkkiminen. Mutta eipä ole IOIO:lle sopivia variometrejäkään meidän kerhossa. Flarmin tai Volksloggerinhan saisi nyt jo kolvattua tuohon TTL:ään. Kummastakin näistä saisi myös tiedon ilmanpaineesta, jolloin XCSoar osaisi pilvilennossa (tai TMA:n nurkilla) kertoa lentopinnan.
On muuten ihan hauskaa tuo e-kirjojen lukeminenkin. Pitänee tuhlata osa rahoista niihin.
- Liitteet
-
- kobo_xcsoar.jpg (57.54 KiB) Katsottu 66536 kertaa
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Tarkoittaako tämä http://www.postfrontal.com/forum/topic. ... IC_ID=7408 että LK8000 saa pyörimään Kobossa?
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Tuskinpa. Linux-versiosta ei ole pitkä matka Kobolle räätälöityyn versioon, mutta Paolo näyttää vihaavan sekä Androidia että e-ink-laitteita oikein antaumuksella. Syy ei ole selvä. Viimeksi kun asiasta juteltiin tuolla foorumilla, ketju meni lukkoon melko vauhdilla.
Ainahan voi itse forkata Kobo-version. Mallia voi ottaa XCSoarin ratkaisuista: http://git.xcsoar.org/cgit/master/xcsoa ... e/src/Kobo
Tai sitten voi suosiolla käyttää XCSoaria.
Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että XCSoar on viisi vuotta LK8000:n edellä multiplatform-osaamisessa.
Ainahan voi itse forkata Kobo-version. Mallia voi ottaa XCSoarin ratkaisuista: http://git.xcsoar.org/cgit/master/xcsoa ... e/src/Kobo
Tai sitten voi suosiolla käyttää XCSoaria.

Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Niin varmaan on. Mutta en viitsisi opetella uutta ohjalmaa. Valitsin aikoinaan LK8000 koska pidin sitä "parempana" ohjelmana, enkä ole muuttanut mieltä sen jälkeen.Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että XCSoar on viisi vuotta LK8000:n edellä multiplatform-osaamisessa.
Ainahan voi itse forkata Kobo-version.
Ei taida multa onnistua

Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Pistin kyselyn Alibaban kautta Onyx Booksin E-ink android puhelimen hinnoista. Niissä on 4.3 tuuman e-ink näyttö, puhelintoiminnnot jne. Laskujeni mukaan tuo olisi aika hyvä lentotietsikka. Jos tuon saa toimimaan IOIO kortin kanssa hyvin ja hinta on kohdallaan, voinee lukijalaitteiden hakkeroinnin lopettaa.
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Tuskinpa virittely vielä tuohon loppuu. Kobon vahvuushan on siinä, että saa halvalla linux-pohjaista rautaa, jossa ei pyöri tuhatta turhaa android-bloattisoftaa ja jossa esim. näytönohjaimen ajureita pääsee puukottamaan suoraan siten, että laitteen suorituskyky ja ominaisuudet saadaan sataprosenttisesti hyödynnettyä.Hytsky kirjoitti:Jos tuon saa toimimaan IOIO kortin kanssa hyvin ja hinta on kohdallaan, voinee lukijalaitteiden hakkeroinnin lopettaa.
Onyx vaikuttaa toki myös oikein kiinnostavalta.
Jokos muuten IOIO-piirilevyjä ja osia olisi kohta hyllyssä?

Viimeksi muokannut vostok, Su 02.02.2014 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Mutta onneksi on tota jälkikasvua joka on "alan miehiä"Lainaa:
Ainahan voi itse forkata Kobo-version.
Ei taida multa onnistua![]()

Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
IOIO UART interface piirilevyjä on taas hyllyssä, ja päivittelen nettisivun tilauskuntoon viikon aikana. Jos kiinnostusta on, niin voidaan järjestää tilaisuus jossa saa kasausapuja.
Re: e-ink näytöt tulossa lentotietsikoihin
Jos tähän http://shop.rbe-avionik.de/index.php/in ... gps-detail hankkii IOIO UART kortin, niin voiko sitä käyttää niin kuin PNAta, eli onko KOBOssa enemmän kuin yksi com-portti, niin että sisäinen GPS voi jättää "varalle" kun laitetta kytkee vaikka flarmiin?