FLARMin tulevaisuus
Re: FLARMin tulevaisuus
Virittelen Teiskoon vastaanottoaseman toivottavasti vielä tälle kaudelle. Tampereen keskustaan
pystyisin tekemään myös, mutta TMA:lla harvemmin liikkuu Flarmilla varustettuja lentolaitteita.
Voisi muuten olla hyvä idea tehdä valmis SD-kortti-image jolla uuden aseman pystytys onnistuisi minimivaivalla.
pystyisin tekemään myös, mutta TMA:lla harvemmin liikkuu Flarmilla varustettuja lentolaitteita.
Voisi muuten olla hyvä idea tehdä valmis SD-kortti-image jolla uuden aseman pystytys onnistuisi minimivaivalla.
Re: FLARMin tulevaisuus
Ranskiksilla on jo tarjolla valmis image, jota tuossa Juhan ohjeessa käytetään. Mekin yritettiin ensin sillä, mutta buutatessa hyytyi ikuisiksi ajoiksi johonkin wicd:hen liittyvään kohtaan. Laitettiin sitten normaali raspbian ja asennettiin flarmibinäärit käsin. Tässäkin joka buutissa menee 5-30min ntp:n synkkaamiseen, kannattaa ottaa huomioon.
Jos tarjolla on langallista internettiä, niin valmiin imagen taitaa saada käyttöön vaikkei olisi näppistä tai näyttöä. Jos käyttää WLANia, niin yhteys pitää konffia lokaalisti, ennen kuin pääsee säätämään purkkia etänä.
Jos tarjolla on langallista internettiä, niin valmiin imagen taitaa saada käyttöön vaikkei olisi näppistä tai näyttöä. Jos käyttää WLANia, niin yhteys pitää konffia lokaalisti, ennen kuin pääsee säätämään purkkia etänä.
Re: FLARMin tulevaisuus
Olisiko noihin ideaa käyttää nRF905-chippiä, sama mikä on Flarmissakin? RX-herkkyys saattaisi olla parempi.
edit:
Itse itselleni vastaten, ei. Nordic ilmoittaa piirille -100dBm, ja http://www.rtl-sdr.com/measurements-on- ... odulation/ testeissä puhutaan yli -130dBm luvuista. Hiukan yllättävää, mutta näin.
edit:
Itse itselleni vastaten, ei. Nordic ilmoittaa piirille -100dBm, ja http://www.rtl-sdr.com/measurements-on- ... odulation/ testeissä puhutaan yli -130dBm luvuista. Hiukan yllättävää, mutta näin.
Re: FLARMin tulevaisuus
EFTS ja EFHV kentillä on nyt GliderNet vastaanottimet.
EFHV:lle asennettiin juuri uusi antenni 5 metrin korkeuteen (niiitä Kiinalaistekoisia joita on porukalla tilattu). Saa nähdä, että millainen kantama sillä saavutetaan. Toivottavasti tulee vielä kelipäiviä, joina Räyskälänkin suunnasta tullaan riittävän lähelle kantaman testaamiseksi.
Minulla on edelleen yksi ylimääräinen vastaanotin ja antenni. Toivoisin, että näille löytyisi paikka vaikkapa Hämeenlinnasta, jostain korkealta paikalta. Räyskälään varmaan saadaan vastaanotin aikanaan, toivottavasti myös muille purjelentokentille.
EDIT: http://live.glidernet.org/#c=58.80295,3 ... h&s=1&l=ar
Osaisiko joku tehdä tästä laitteistosta köyhän miehen spektrianalysaattirin, jolla voisimme tutkia FLARM antennien asennuksia eri koneissa? Minusta tuntuu, että ainakin meidän koneissa moni antenni on hyvin huonosti asennettu. Eli systeemi voisi olla USB tikku vastaanotin ja yksinkertainen softa kannettavassa tietokoneessa, ja grafiikka joka kertoo 1 km etäisyydellä olevasta koneesta millä voimakkuudella signaali tulee. Tietsikka kentän toiseen päähän, ja kone kerrallaan FLARM päälle, ja konetta käännetään samalla kun kilsan päässä katsotaan analysaattoria?
Olisiko myös joku helppo tapa katsoa, onko antenni vahingoittunut? Riittääkö yksinkertainen vastusmittaus?
EFHV:lle asennettiin juuri uusi antenni 5 metrin korkeuteen (niiitä Kiinalaistekoisia joita on porukalla tilattu). Saa nähdä, että millainen kantama sillä saavutetaan. Toivottavasti tulee vielä kelipäiviä, joina Räyskälänkin suunnasta tullaan riittävän lähelle kantaman testaamiseksi.
Minulla on edelleen yksi ylimääräinen vastaanotin ja antenni. Toivoisin, että näille löytyisi paikka vaikkapa Hämeenlinnasta, jostain korkealta paikalta. Räyskälään varmaan saadaan vastaanotin aikanaan, toivottavasti myös muille purjelentokentille.
EDIT: http://live.glidernet.org/#c=58.80295,3 ... h&s=1&l=ar
Osaisiko joku tehdä tästä laitteistosta köyhän miehen spektrianalysaattirin, jolla voisimme tutkia FLARM antennien asennuksia eri koneissa? Minusta tuntuu, että ainakin meidän koneissa moni antenni on hyvin huonosti asennettu. Eli systeemi voisi olla USB tikku vastaanotin ja yksinkertainen softa kannettavassa tietokoneessa, ja grafiikka joka kertoo 1 km etäisyydellä olevasta koneesta millä voimakkuudella signaali tulee. Tietsikka kentän toiseen päähän, ja kone kerrallaan FLARM päälle, ja konetta käännetään samalla kun kilsan päässä katsotaan analysaattoria?
Olisiko myös joku helppo tapa katsoa, onko antenni vahingoittunut? Riittääkö yksinkertainen vastusmittaus?
Re: FLARMin tulevaisuus
Räyskälän purnukka käytiin hakemassa talviteloille. Palataan asiaan keväällä ja yritetään saada aikaan värkki joka ei jumitu itsestään tai jos jumittuu, niin saa buuttailtua nykyistä paremmin etänä. Kuppilan tornissa ei jaksa käydä joka päivä.
Re: FLARMin tulevaisuus
Harmillisen vähän liikennettä, nyt kun uusi antenni on iskussa. Hetkittäin näkyy koneet Räyskälästäkin, mutta hyvä vastaanotto taitaa olla noin 20-25 km. Puiden vaikutus selvinnee kunhan liikennettä on enemmän. Nostovaraa on vielä metrin pari.
http://flarmrange.onglide.com/?#,max,la ... f,circles;
http://flarmrange.onglide.com/?#,max,la ... f,circles;
Re: FLARMin tulevaisuus
Uutisia tarjolla osoitteessa http://flarm.com/
In spring 2015, FLARM Technology will introduce a scalable TrackingServer service, connecting FLARM ground stations and 3rd party receivers. This will enable tracking of participating aircraft, for example during competitions and by permitting flying clubs to track their own aircraft. It will fully support the new no-tracking setting and existing FLARM “Stealth Mode” for full global privacy.
In spring 2015, FLARM Technology will introduce a scalable TrackingServer service, connecting FLARM ground stations and 3rd party receivers. This will enable tracking of participating aircraft, for example during competitions and by permitting flying clubs to track their own aircraft. It will fully support the new no-tracking setting and existing FLARM “Stealth Mode” for full global privacy.
Re: FLARMin tulevaisuus
Hei
Nyt on se aika taas, että minunkin Flarm5 tarvitsee päivityksen. Kysynkin löytyykö teiltä kytkentä kaaviota
kyseisen laitteen päivittämiseen tarvittavan flarm tool:sin kättöä varten? Tuossa ko. laitteessa ei ole korttipaikkaa, joten
ainoa vaihtoehto lienee käyttää yllä mainittua ohjelmaa.
-Timo-
Nyt on se aika taas, että minunkin Flarm5 tarvitsee päivityksen. Kysynkin löytyykö teiltä kytkentä kaaviota
kyseisen laitteen päivittämiseen tarvittavan flarm tool:sin kättöä varten? Tuossa ko. laitteessa ei ole korttipaikkaa, joten
ainoa vaihtoehto lienee käyttää yllä mainittua ohjelmaa.
-Timo-
Re: FLARMin tulevaisuus
http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... =16&t=2339
Tuonne postatun kaltaisella kytkennällä onnistuu. On muuten huono piirros. GND menee tuon D9-liittimen 5-pinniin, mutta ei pinneihin 2, 3.
Tuonne postatun kaltaisella kytkennällä onnistuu. On muuten huono piirros. GND menee tuon D9-liittimen 5-pinniin, mutta ei pinneihin 2, 3.