Sivu 1/2

FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Pe 11.04.2014 20:03
Kirjoittaja Hytsky
Näyttäisi siltä, että FLARM laitteiden radioteitse lähettämän viestin salaus on purettu. OpenGliderNetwork niminen ryhmä kehittelee laitteita, jota vastaanottavat FLARM signaaleja ohilentävistä koneista ja näyttävät koneiden paikat kartalla. Eli Flightradar24 mutta purjekoneille. Laitteistona käytetään pientä LINUX tietokonetta ja digiTV vastaanotinta. Hinta lienee alle 100 EUR.

Kartalla purtsikoita voi katsella täällä:
http://cunimb.fr/live/3D/
http://cunimb.fr/live/

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 11:59
Kirjoittaja kristian
Mikä lie tuollaisen maatukiaseman kantama? Varmaan paikallislennolla olevat koneet saisi näkyviin yhdellä kentälle sijoitetulla tukiasemalla?

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 13:04
Kirjoittaja vostok
Näin arvauksia joiden mukaan jopa parikymmentä kilsaa saisi hyvällä antennilla kantamaa. Maa-asema voi tarvittaessa olla paljon herkempi kuin lentsikoiden omat vastaanottimet.

Alustavasti tässä jo vähän suunniteltiin tuollaisen tukiaseman sijoittamista sopivaan paikkaan EFRYssä. Kaikkitietävien saksalaisten keskuudessa tosin aiheutui vähän närää homman laillisuudesta ja eettisyydestä, flarm kun on tarkoitettu ja sitä käytetään muihin tarkoituksiin kuin lennon träkkäämiseen. Kaikkein puritaaneimmat yksityisyydensuojan kannattajat ilmoittivat jo, etteivät aio enää kytkeä flarmiinsa virtaa lennolla...

Ainakin ns. whitelist-pohjainen träkkäys olisi varmaan ihan eettinen ratkaisu, eli kerättäisiin lista kaikilta lentäjiltä jotka eksplisiittisesti suostuvat koneensa paikan välittämiseen internettiin.

Lauri

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 14:55
Kirjoittaja Hytsky
Keskustelupalstalla ovat tosiaan hehkutelleet jopa 70 km kantamaa, mikä tuntuu hurjalta.
Luulisin, että jos koneen seuranta tehdään jakamatta FLARM ID numeroa, homma on aikalailla OK ilman whilelist järjestelyjä. Nytkin FLARM laitteen suoltamassa datassa on näkyvillä olevien koneiden ID:t mukana, ja sen NMEA streamin talletus onnistuu millä tahansa terminaaliohjelmalla...

Olisi aika kiva Räyskälän kisojen aikana, muutama tukiaseman voisi laittaa autoon, ja viedä mobiilidatayhteyden kanssa kännepisteille...
MInä en oikein ole LINUX miehiä, eli jos kasaan saataisiin sopiva porukka, niin voisi laittaa tulille useamman aseman kerrasta. EFHV:lle voisi laittaa yhden...

Ei muuten kannata alkaa katseleen noita 3D träckkejä alppien päällä työpäivän aikana ... :D

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 18:01
Kirjoittaja kristian
Niin, kai tuollaiseen systeemiin voisi kohtuuvaivalla rakentaa rekisteröitymislomakkeen jolla hyväksyt paikannusdatan jakamisen oman flarmin osalta (kerhokoneilla ehkä mutkikkaampaa?).

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 20:23
Kirjoittaja hnpilot
Riittäisiköhän Sporting Code Section 3, Annex A 4.1.1. c-kohdan mukaan, että kilpailunjärjestäjä edellyttää, että flarmin tiedot välitetään trackingiä varten. Tosin, voi olla, ettei sen jälkeen kovinkaan monella ole Flarmia... :/

Tai sitten sen voisi laittaa koneeseen (järjestäjän hommaamaana) tracking laitteeksi, joka kilpailijan on ko kohdan mukaan pakko ottaa mukaan ;)

Nuo kantamat olisivat varmaan Suomessa ihan hyviä, kun ei ole isoja mäkiä aiheuttamassa katveita. Olisi varmaan halvin tapa toteuttaa kunnollinen tracking ainakin Euroopassa, jossa noita laitteita on jo aika monessa koneessa valmiiksi.

Sen ID:n saa helposti kaivettua IGC fileestä (nimim. been there, done that, even bought the t-shirt)

hannu

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 20:53
Kirjoittaja Hytsky
FLARMissa on tuo "Stealth mode", se kun on päällä niin ID ei lähde eteenpäin?

Vastavuoroisesti silloin ei nää toistenkaan nimiä tai nostoja, ainakaan samalla FLARM laitteella. Jollain voi hyvin olla kaksi, toinen vaikka laskimessa. Toisaalta nyt kun FLARM salaus on purettu, niin kuka tahansa voi lukea ohilentävien koneiden dataa ja välittää sitä eteenpäin omalle palvelimelleen, ja antaa taktisia ohjeita vaikka radiolla. Menee monimutkaiseksi, jos koitetaan kieltää.

Tämä FLARM vastaanotto ja kartalle päivitys voidaan tietysti tehdä keskustelematta kilpailun järjestäjien kanssa, jolloin heidän ei tarvitse ottaa asiaan kantaa.

Näin kilpailujen ulkopuolella pitäisin SPOT laitteiden tapaisena turvaominaisuutena.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 22:02
Kirjoittaja vostok
Flarmin piileskelymoodi ei tietääkseni tee muuta kuin lähettää yksibittisen piileskelytoiveen datapurskeen mukana ja on vastaanottajan kontolla kunnioittaako toivetta vai ei. Lisensoidut flarm-laitteet tietysti kunnioittavat ja juuri tulleen tiedon mukaan tuo ranskalaisten kartta kunnioittaa myös. Se on kiltti ele, mutta tuon varaan ei kuitenkaan voi laskea.

Ja älkäähän ymmärtäkö väärin, nimittäin omasta mielestäni tuo on ihan huiman kiehtova sovellus enkä malta odottaa että päästään itse kokeilemaan vakoilua. Mutta kun laitetaan kuunneltuja tietoja julkiseen jakoon, kannattaa ainakin varautua siihen että närästystä on tulossa jostain suunnasta.

PIKissä heräsi sen verran kuhinaa että voitaneen ottaa kontolle tukiaseman testaamista Räyskälässä.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 22:06
Kirjoittaja haapajarvi
Todennäköisesti Flarm Inc vastaa muuttamalla protokolaa seuraavassa pakollisessa päivityksessä :(

-J

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 14.04.2014 22:23
Kirjoittaja Hytsky
Näyttää siltä, että FLARMin prossu on niin hidas, että nykyiset PC tietsikat purkavat uudenkin salauksen hyvin lyhyessä ajassa. Olen toiveikas sen suhteen, että FLARM muuttuu avoimeksi protokollaksi. Laitteiden hinta romahtaa ja innovatiiviset uudet ratkaisut pääsevät kehittymään. Nyt FLARM laitteiden laskentatehosta käytetään suurin osa salaukseen!

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ti 15.04.2014 08:47
Kirjoittaja kristian
Niin, veikkaisin että Flarm-bisnes tehdään jossain ihan muualla kuin purjelentäjien keskuudessa. Toivotaan että siellä on parempaa tekemistä kuin alkaa tapella tuosta salauksesta.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Su 22.06.2014 19:16
Kirjoittaja vostok
Nyt on Räyskälässä toiminnassa flarminvakoilemislaite. Rautana Raspberry Pi ja antennina vähän jatkojalostettu versio toivottavasti paremmalla kantamalla.

Portaan nurkille on myös vähän aikaa sitten pystytetty (kuka tunnustaa?) tukiasema, jonka ansiosta Suomessakin on näkynyt kartalla kisakoneita viime päivinä. Lentsikat päätyvät jopa flightradar24.comiin asti. Tänään paikalleen laitettu vastaanotin toivottavasti parantaa vielä peittoa Räyskälän alueella, MM-kisojen aikana.

Vielä ei kylläkään olla saatu ihan 100% varmuutta virityksen toiminnasta, kun ei flarmillisia koneita ole lennellyt sateisella taivaalla. Toivottavasti selviää lähipäivinä.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 23.06.2014 19:22
Kirjoittaja Hytsky
Portaan "tukiasemaa" pitää tietsikkaharrstaja, joka ei ole lentäjä.
Vastaaottimet ja niiden kantama kartalla näkyy täältä: http://flarmrange.onglide.com/
Harmi, ettei ole saatu Hyvinkäälle vastaaotinta pystyyn.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Pe 27.06.2014 14:19
Kirjoittaja Juha Huvilinna
Nyt on myös Hyvinkäälle pistetty tukiasema pystyyn. Käytössä on vielä toistaiseksi dvb-t tikun mukana tullut antenni, joten kantama on mitä on. Olisiko tuosta Räyskälän antennista rakennusohjeita?

[edit]: aika hyvinhän tuossa oli kantamaa tuolla nysälläkin. Paremmalla antennilla ja sijoittelulla varmaan olisi vielä merkittävästi parempi...

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Pe 27.06.2014 21:48
Kirjoittaja Juha Huvilinna
Haluan vielä kannustaa muitakin pystyttämään tukiasemia. Se on helppoa, eikä vaadi suuria investointeja. Esim Hämeenlinnan ja Lahden seuduille olisi kiva saada asemat pystyyn. Tältä sivulta löytyy kaikki mitä tarvitaan tukiaseman pystyttämiseen: http://ognconfig.onglide.com/, mutta tässä vielä suomeksi pikaohjeet.

Tarvitset: Projektin kulku:
  • Lataa ognconfig.1_3.img.bz2 -tiedosto (~250MB)
  • Lataa 7-zip -pakkausohjelma ja pura sillä lataamasi .bz2 -tiedosto. Sisältä löytyy n. 2,9GB .img -tiedosto
  • Lataa Win32DiskImager ja valitse siihen .img tiedosto ja kirjoita se muistikortille
  • Laita mustikortti ja tv-tikku Raspberry Pi:hin ja kytke siihen virrat päälle. Raspin tulee olla samassa verkossa missä tietokoneesi. Raspiin ei tarvitse välttämättä kytkeä edes näyttöä.
  • http://ognconfig.onglide.com/ sivulla on iso vihreä laatikko, mihin ilmestyy linkki asetuksiin kun Raspi on käynnistynyt. Anna laitteellesi nimi (EFXX jos lentokentällä, Kaupunki tms. jos muualla, ei saa olla viivoja, välejä tai muita erikoismerkkejä). Klikkaa kartalle antennin sijainti ja tallenna.
  • Vedä virrat pois ja kytke ne takaisin. Laite pitäisi nyt olla toiminnassa ja lähettää Flarm-tietoa nettiin.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Pe 27.06.2014 22:49
Kirjoittaja Hytsky
Hienoa!
Jätän aamulla EFHVlle paremman antennin (liitintä voi joutua sovittamaan). Näitä tilattiin ko. projektin yhteistilauksena nippu Kiinasta.
Lainaan toisen antennin hyvään tukiasemaan Hämeenlinnan-Hollolan-Lahden seudulle, mieluusti korkealle paikalle asennettavaksi. Antennin korkeus on noin 1.5 metriä, ja se soveltuu ulkoasennukseen. Palautus jos tukiaseman toiminta lakkaa.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Su 29.06.2014 18:08
Kirjoittaja haapajarvi
Mä ajattelin kokeilla lähiaikoina suunta-antennin toimivuutta tähän tarkoitukseen ja myöhemmin useamman sektorin toteuttamista useammalla vastaanottimella. Mitä mieltä asiantuntijat?
Ja antenniksi ihan joku laajakaista-yagi (tv-antenni)

-Juha

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Su 29.06.2014 20:00
Kirjoittaja Hytsky
Asiantuntijoista en tiedä, mutta minä kuvittelisin, että
- suunta-antenni on liian suuntaava, ottaa vain muutaman asteen keilalta
- Asentamalla kohtuullisella antennilla laitteet nummelaan, kiikalaan, oripäähän, hämeenlinnan, lahteen, vesikselle ja selänpäähän katetaan iso alue eteläsuomea samalla vaivalla

http://flarmrange.onglide.com/?#,max,al ... 4.808416,9,

Mitä EFRY vastaanottimelle on tapahtunut? Onko kisaboikotissa?
Miten muuten, taloyhtiöissä on yhteisantennijärjestelmiä, mitenkähän tuo toimisi jonkin tornitalon antennijärjestelmässä?

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 30.06.2014 00:31
Kirjoittaja vostok
EFRY kyykkäsi heti kun sateet lakkasivat, lennot alkoivat ja asentajat poistuivat kentän läheisyydestä. Koitetaan saisiko pystyyn alkavalla viikolla taas. Pitäisi myös ehkä mieluusti yrittää saada lankaverkkoon wlanin sijaan.

Re: FLARMin tulevaisuus

Lähetetty: Ma 30.06.2014 01:15
Kirjoittaja haapajarvi
Hytsky kirjoitti: - Asentamalla kohtuullisella antennilla laitteet nummelaan, kiikalaan, oripäähän, hämeenlinnan, lahteen, vesikselle ja selänpäähän katetaan iso alue eteläsuomea samalla vaivalla
Ketä nyt Etelä-Suomi kiinnostaa :D
Ja suunta-antenneitakin on leveämmällä ja kapeemmalla keilalla.

-J