PDA ohjemat

Yleisön pyynnöstä palsta PDA- ja muillekin ohjelmille
jorsep

PDA ohjemat

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Vertailu ja aikalailla kattava valikoima PDA-softia sekä kaupallisia että freeware:

http://www.streckenflug.at/index.php?p=software_pda

Itse harjoittelulennot lennellyt ihan kotikutoisella vaan. Ominaisuuksia saa lisää sitä mukaa kun tarvitsee...

Kesällä tuli tutustuttua myös em. valikoimassa mukan olevaan gsp_log freeware ohjelmaan. Vaikutti aika kypsältä ja ihan kilpailutarkoitukseenkin käyttökelpoiselta kun pääsi hieman juonesta kiinni. Ominaisuuksia on tukuttain.

jorsep

Huippuhyvät vertailusivut aihealueesta ja hieman laajemminkin löytyivät Remdeltä: http://www.soarmn.com/cumulus/

Itse näpyttelemässäni ohjelmassa Speed-to-Fly ominaisuus oli kyllä alun alkaen mukana ja Climb Maximicerinkin lisäsin kesän alun sadepäiviä pitäessä, ostamalla ominaisuudet näyttäisi saavan vasta aivan huippuohjelmissa... :wink: Löytyisi vaan jostakin sopivat edulliset paine- ja virtausanturit niin olisi talveksi hauskaa ohjemanvirittelyä... :wink:

jorsep

Tuo Remden laaja vertailulista näytti aluksi hieman sekavalta elektroniikkaröykkiöltä, mutta tarkemmin katsottuna jonkinlainen punainen lanka tunttui löytyvän. Muutamaan ranskikseen kiteytettynä tilanne näytti seuraavalta:

- PDA+GPS yhdistelmät on harjoitteluvälineitä, ei IGC tallennetta. Tosin niin muutamat kiinteästi asennettavatkin. Maailmanennätyksiin pitää olla parempi IGC-laite...

- PDA ohjelmat kaikenkaikkiaan aika samantasoisia, freewaret mukaanlukien. Muutamia kohtia taulukosta oli tosin jäänyt auki. Ihan tarkalle vedettynä Winpilotissa näyttäisi vertaulun perusteella olevan eniten ominaisuksia, eli myös Climb Maximazer ja maaston topologia.

- edullisin IGC Volksloggerilla(?). Minimaalinen navigointituki

- Filser LX20:ssa hintaan nähden melko hyvä navigointitukikin kompaktisti yksissä kuorissa

- pelkässä 302:ssa vähemmän ominaisuuksia korkeampaan hintaan kuin edellisessä, mutta lisäroinalla sen kanssa saa koottua täydellisimmän herkkupöydän

Olisiko jotakin kommentoitavaa, käytännön kokemuksia tms...?

jorsep

Sopivan tuntuisia (analogisia) paine- ja virtausanturi komponnentteja tuntuisi löytyvän. PDA:ssani kun on vain yksi sarjaportti niin pitäisi tehdä antureita varteen älykäs sarjaliitäntäinen A/D muunnin ja pystyttää NMEA-laiteväylä tms PDA:n GPS:n ja paine/virtausanturien lukijan keskinäiseen tiedonsiirtoon. Taidanpa sittenkin jättää kehittelyn tältä osin, kun eivät nuo ominaisuudet harjoitustason PDA-virityksessä taida olla ihan must...

Termiikkikaarron aikainen tuuliarvojen laskenta lähti toiminaan testailtuna aikaisemmin tallennetulla gps-datalla. Pääsis vaan kokeilemaan ihan ilmassa...

Kun on jonkinlainen toimiva ohjelmarunko, niin lisäominaisuuksien tekeminen ei näköjään ole kovin hankalaa. Vähän kuin sanaristikoita täyttelis.

Matts
Aktiivikirjoittaja

PDA ohjelmat

Viesti Kirjoittaja Matts »

Minä hankin viime talvena itselleni käytetyn kämmenmikron Compaq Aero 1550. Minulla oli ennestään Garmin 12 perusGPSsä. Kevään aikana etsin sopivaa (freevare)ohjelmaa tälle yhdistelmälle. Päädyin käyttämään GPS_LOG ohjelmaa koska se pystyi käyttämään GPSsän antamia korkeusarvoja. Olen ollut erittäin tyytyväinen ohjelmaan. Yksi sen parhaita puolia on se että löytyy (yahoo)foorumi jossa keskustellaan ongelmista ja kuinka ne ratkaistaan, eli vastauksia saa myös "tyhmiin" kysymyksiin. Ominaisuuksista voi mainita "moovng map" ("kone" näkyy kartalla), keskinosto, viimeisen kolmen noston keskiarvo (Mcready), tarvittava korkeus seuraavalle käännepisteelle, tuulen suunta ja nopeus, loppuliulle voi valita joko nopeuskäskin (kone maalissa esivalitussa korkeudessa) tai liukupolkunäyttö (+- x m korkeutta). Lisäksim löytyy muitakin hienouksia joita en kerennyt oppia käyttämään. Ymmärtääkseni tämä yhdistelmä (Garmin 12+Compaq Aero+GPS_LOG) on yhtä hyvä kuin esim. volksloggeri + joku laskin jonka yhteishinta pyörii noi 3000ssa eurossa. Minä satsasin omaan systeemiin vajaa 100 euroa (Garmin oli ennestään) sekä vähän työtä (kaapelointi sekä sähkösyöttö koneen akusta). Huono puoli on ainoastaan se että tämä systeemi ei kelpaa (SM-tason)kisoihin eikä merkkisuorituksiin.

Matts
Aktiivikirjoittaja

Unohdin mainita että lento tallentuu IGC-failina, eli lentoa voi analysoida jälkeenpäin.

jorsep

Mitä kartaa ja minkä verran sulla on siinä? Muokkasin Suomen käännepisteet gps_log ohjelmalle sopivaan muotoon, osan Suomen karttapohjasta ja ilmatila-alueista sain muualta testaamista varten. Jotta ohjelmasta olisi hyötyä laajemminkin, paikkatietoaineistojen sovitukset ja ylläpito pitäisi hoitaa nettitalkoilla. Jos joku ottaa perustaakseen webbisivut, niin lahjoitan kyllä nuo käännepisteet, ja SUA tiedoston muuttamiseksi gps_login muotoon voisi yrittää viritellä jotakin ohjelmanpätkää.

Matts
Aktiivikirjoittaja

Mulla on "karttapohjana" lentoliikennealueiden rajat, jonka on trehnyt Kristian Roine, jotka löysin sivulta http://acro.harvard.edu/SOARING/JL/SUA/EU.html, ja Suomen käännepisteet (SILin sivut). Minä en haluakaan enempää "tietoa" näytölle, se menisi vain sekavaksi. Jos haluat kokeilla tätä yhdistelmää niin se löytyy keskusteluryhmästä osoitteessa
http://groups.yahoo.com/group/GPS_LOG/files/ ja lataa sieltä Suomi.map

Ventti
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Hei,

Minulta löytyy itse netin vapaasta satelliittidatasta tehty suomen karttapohja.
Kartta on hiukan karkea ja data on osittain mm. teiden osalta vanhaa/väärää/puutteellista,
silti minulle vallan käyttökelpoinen.

Koko maan kattavan kartan lataus kestää alussa kohtuullisen pitkään,
joten olisi varmaankin järkevää muokata kartta oman tarpeen mukaan.
Tuo muistaakseni onnistuu mukana tulevilla apuohjelmilla (esritomap, demtomap),
mutta oman kartankin tekeminen ohjeiden mukaan on kohtuu vaivatonta.
Tällöin pääsee tietysti valitsemaan haluamansa yksityiskohdat karttaan.
Omia tekeleitäni mm. voisi hiukan optimoida piirtojärjestyksen ja skaalausparametrien
mukaan (yksityiskohtia näkyville skaalasta riippuen...). Talven aikana
varmaankin näitä säätelen lisää. Talkoisiin tulen mieluusti mukaan!

T: V-M
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Pasi Haanpää
Viesti:

Re: PDA ohjemat

Viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Jaa. tännekö se vastaus lipsahti vaikka piti mennä ihan toiseen säikeeseen. Pahoittelut

<alkuperäinen>
Tällaisesta osoitteesta, jossa yksityiset kauppaavat käytettyä tavaraa.

http://www.segelflug.de/cgi-bin/classif ... ts_format=

Tämä linkki johtaa suoraan mittareihin.

-Pasi
<alkuperäinen>
Viimeksi muokannut Pasi Haanpää, Ma 26.01.2009 08:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kristian
WGC-2006 Team

Re:

Viesti Kirjoittaja kristian »

Matts kirjoitti:Mulla on "karttapohjana" lentoliikennealueiden rajat, jonka on trehnyt Kristian Roine, jotka löysin sivulta http://acro.harvard.edu/SOARING/JL/SUA/EU.html, ja Suomen käännepisteet (SILin sivut). Minä en haluakaan enempää "tietoa" näytölle, se menisi vain sekavaksi. Jos haluat kokeilla tätä yhdistelmää niin se löytyy keskusteluryhmästä osoitteessa
http://groups.yahoo.com/group/GPS_LOG/files/ ja lataa sieltä Suomi.map
Niin tuo tekemäni ilmatilatiedosto on vuodeltä miekka ja kirves, joten sen käyttö nykyään on vähintään arveluttavaa. On minulla uudempikin ilmatila, laita sähköpostiosoite niin saat paluupostissa.

Minäkin käytän edelleen vanhaa Compaqin Aeroa, se kun on ainut käkätin jonka kontrasti paranee mitä enemmän siihen paistaa aurinko. Softana on nykyään GlideNavII, joka ei ole ilmainen, tosin ei kalliskaan.

Kristian

Matts
Aktiivikirjoittaja

Re: PDA ohjemat

Hei
Tuo mun muokkaama "kartta" on lähinnä historiaa. Täältä http://www.hansto.fi/seeyou/?q=node/15 voi ladata Jorma Seppäsen tekemä täydellinen kartta (viimeinen päivitys 2006) käännepisteineen GPS_LOG:ille. Kartta on jaettu useaan osaan josta voi faileja poistamalla valita ne jotka haluaa. Esimerkiksi "vesistöt" on suhteellisen raskas tiedosto joka hidastaa (ainakin vanhempaa) PDA:ta jonkun verran, ja jos käyttää Aeroa niin "Maa-alue"tiedostosta on lähinnää haittaa.
Matts

Vastaa Viestiin