GPS_LOG

Yleisön pyynnöstä palsta PDA- ja muillekin ohjelmille
Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 404
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

GPS_LOG

Viesti Kirjoittaja Matts » To 07.10.2004 12:07

Hannu on laittanut jakoon mun lähettämä GPS_LOGin karttatiedosto jossa löytyy Suomen lentoliikennealueet ja käännepisteet. Serveri ei kuitenkaan suostunut käyttämään .map päätettä tiedostossa vaan väänti sen .txtksi. Se kuitenkin toimii kun avatessa dialogiruudun alareunaan vaihtaa .map:in tilaale All files (kaikki tiedostot). Jos joku kuitenkin haluaa alkuperäisen tiedoston .map-muodossa niin pyydettäessä voin lähettää sen suoraan maililiitteenä.
:idea: Jos joku osaa(minä en)/haluaa/viittii niin tiedostoon voisi vielä lisätä esimerkiksi suurimmat järvet sekä maa- ja rautatiet.

Matts

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » To 07.10.2004 18:25

Käännepisteet erillisenä Waypoint tiedostona ovat avuksi tehtävän suunnittelussa. Karttatiedoston käännepisteet antavat kohdepisteestä lisätietoja näyttöön ja ovat poimittavissa suoraan karttanäytöltä extempore kohdepisteiksi. Eli näyttäisi että molempi parempi.

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ma 11.10.2004 08:29

Katselin ohjelmaa ja noita tiedostoja hieman. Lisätiedot näköjään saa tulemaan näytölle pelkästä waypoint-tiedostosta, kun on riiitävästi erilaisia täppiä ja selostuksia oikeissa paikoissa. Tiedostot kannattanee tehdä talven mittaa uudelleen ja samalla systemoida niitä. Karttaelementit voi jakaa eri tiedostoihin ja määritellä niitä latautumaan makunsa ja/tai kämmykän kapasiteetin mukaan. Pohjakartan jaottelun voi tehdä alueittain ja/tai teemoittain, eli esim. tiet, vesistöt jne omissa fileissään. Pohjakartan ja ilmatilatiedoston värit pitää tietenkin myös olla toisiinsa sovitettuja.

Vilvuo
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 11.10.2004 08:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vilvuo » Ma 11.10.2004 09:07

Lähetin Hannulle gpm (Binarymap) muotoisena viimekesäisen tiedoston, jossa on joet, järvet, päätiet ja rautatiet noin Vaasa - Joensuulinjalta etelään sekä Lounais-Suomen (oleellinen)ilmatila. Jos joku haluaa modifioida edelleen (esim tilap purjel kilpailualueet Yampereen TMAlla puuttuu edelleen) niin tiedottakoon täällä, pistän sitten Map-tiedoston mukaan.
Ville Vuori

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ti 12.10.2004 12:18

Pennsylvanian yliopiston pohjakartta-aineisto näyttää melko sopivalta tarkkuus/tiedostokoko -suhteessa. Poimin tiedot koko Suomen alueelta, aineisto tuli valmiiksi teemoittaisiksi tiedostoiksi jaoteltuna. Valmis koko Suomen kattava gps_log pohjakartta syntyi muunto-ohjelmalla heti. Pohjaa kannattaa (ja on aikaa) hieman HiFi:stellä, mm. pientä karkeistusta voisi kokeilla, jotta tiedostot jonkinverran pienenisivät, alueittan jaottelua ym. Pohjoinen-etelä jako voisi riittää? Vielä kun saisi peltoaukeatkin. Väripaletissa yritin mukailla tie- ja ilmailukarttoja soveltuvilta osin.
Pohjakartan laadinta osoittautui itseasiassa yllättävän helpoksi kun oikea karttatietolähde löytyi ja valmis sovitusohjelma oli saatavilla. Lähetän tiedostot palstalle kun saan fiilaukset tehtyä.

Ilmatilajako vaikuttaa hankalammalta. Hieman jo vanhentunut peruspohja on, mutta sovitusohjelmaa ei kai ole, vaikuttaisi että näitä osasovituksia on tehty käsipelillä. Niinkin tulosta syntyy, mutta päivittämien on työlästä ja epäluotetavaa. Onko tosiaan niin, että ilmailuviranomaisilta ei saa ajantasaista ilmailualuejakoa tiedostomuodossa?

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ma 18.10.2004 08:10

Sain luonnosversion koko Suoman kattavasta kartastosta kasaan ja postasin Hannulle. Viimeistelen sitä vielä mahd. palautteen perusteella.

Aineisto latautuu Suomi.map - lataustietostosta, jossa on lueteltu ladattavat karttateemat. Teemaosat ovat pääosin digitaalisessa muodossa, paitsi ilmatilatiedostot.

Ilmatila on jaettu kahteen osaan, yleiset ja G-alueet. G-alueet on generoitu ohjelmallisesti SUA-tiedoston g-alueosasta, jossa lienee ollut muutama virhe. Tarkistan vielä olisko olemassa parempaa ja ajantasaisempaa SUA-kuvaustiettoa pohjaksi.

Kartaston suurin teematiedosto on vesistö. Muunto-ohjelma näytti tiputtaneen esim. Saimaan veesitön pois, alkuperäinen Pennsylvanian yliopiston pohjakartta-aineisto piirsi sen ihan oikein. Selvittelen, olisiko muunto-ohjelman puute korjattavissa.
Jorma Seppänen

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Su 24.10.2004 10:40

Postasin Hannulle uuden version gsp_log kartastosta (Suomi gps_log.zip). Henryk Birecki toimitti pyynnöstä DEMtoMAP-ohjelman korjatun version, aikaisemmin muunnossa kadonneet järvet ovat nyt mukana. Ilmatilan purjelentoaluiden kaarisektorit piirtyvät tarkemmin ja kaikilla käännepisteillä on lisätietorivinä käännepisteen tyyppi tai kentän taajuus.

Yleinen ilmatila on vuodelta 2003 ja purjelentoalueet vuodelta 2001, tuoreempia konekielisiä aineistoja ei ole löytynyt toistaiseksi. Olisiko joku halukas kirjoittelemaan 2001 jälkeen tehdyt muutokset tiedostoksi AIP suplementteista?
Jorma Seppänen

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Ilmatilan päivitys

Viesti Kirjoittaja Ventti » Su 24.10.2004 12:11

Tervehdys,

Voisin alkuun luvata Rovaniemi FIR osan päivittämisen,
tullaan sitten enemmän kohti etelää :wink:
Puuttuvat purjelentoalueet minulla onkin jo valmiina,
G41 ja siitä pohjoiseen, mutta ilmatiloissa onkin jo suurempi
päivitystarve. Sitä dataa ei todellakaan taida löytyä ajantasalla
olevana verkosta? Käytän samoja värejä ja viivatyyppejä kuin sinäkin.
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ti 26.10.2004 08:49

Henryk Birecki on toimitellut lisää muunto-ohjelman korjauksia, järvet ja meri-alue saarineen saarien sisältämiä lampia myöten on 25.10 versiossa niin kuin pitääkin. Maa- ja meripohjavärit myös lisätty.

SUA-tietojen ylläpitoa varten DAFIF aineisto näyttäisi toistaiseksi lupaavimmalta. Siinä on koko maailman aineisto yhdessä tiedostossa, tarpeellisten poiminta on työlästä. Täytynee yrittää vaan vaivata Henrykkiä edelleen niin kauan kuin hänellä on karttapuolen asiat sorvissa...

G-alueita ei DAFIF:ssa näyttänyt olevan, joten niiden ylläpito taitaa olla nettitalkooasia.
Jorma Seppänen

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Pe 19.11.2004 08:51

Lähetin Hanskille gps_log kartastopäivityksen 18.11. Siinä on nyt ajankohdan 27.11.2003 eli voimassaolevat purjelentoalueet poimittuna ohjelmallisesti AIP/ENR 5.5-3:sta. Muukin ilmatila on syksyn 2004 tasoa.

Voisi tehdä keväänkorvalla vielä uudestaan, jos tulee muutoksia, ja palastelu pienempiiin palasiin tehosyistä järkevää. Pitää koettaa testata talven mittaa jollakin läpyskällä, gps_login PC versio kun ei tuon kokoluokan kartoista hätkähdä. Käyttökokemuksia ja huomioita voi tietenkin myös postata tiedoksi.

Tässä linkki ketä kiinnostaa tutustua: http://www.soaringpilotsoftware.com/GPS_LOGpage.htm

Joissakin tuon sivuston esimerkkikarttoissa on korkeuskäyrästöä käyttäen tehty näyttävä pohjaväritys. Suomen korkeuskäyrätiedosto oli sen verran iso ja maastot kuitenkin senverran tasaisia ettei oikein tuntunut antavan lisäinformaatiota.
Jorma Seppänen

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Ilmatilat DAFIF-tietokannasta

Viesti Kirjoittaja Ventti » Su 28.11.2004 13:09

Terve,

Henryk Birecki jatkaa huipputyötään...

GPS_LOG Yahoo ryhmästä löytyy nyt DAFIFtoMAP,
jolla saadaan käyttäjän valinnan mukaan tosi vaivattomasti
ajantasalla oleva ilmatilatieto GPS_LOGin kartaksi.

Tällä on melkein helpointa tehdä itse aina tarvitsemansa
kokoinen pala ilmatilaa juuri niillä luokilla/alueilla, jotka tarvitsee.

t: Veli-Matti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Su 28.11.2004 18:47

Henryk teki ohjelman kuitenkin vaikka aluksi ei aikonut, kun valittelin Eurospacen käytön hankaluudesta. Suomen ilmatilan saa hyvin rajattua koordinaattineliön sisältä maakoodilla. Valvotut alueet poimin valinnoilla D-luokka tai (siis ei AND-rastia), tyypit CTLZ, TCA, SUA alueet D,P,R. Purjelentoalueet DAFIF:in aineistosta puuttuu, ne pitää lukea ja ladata AIPistä.

DAFIFtoMAP tekee alueille seliterivejä, jotka saa gps_logissa näkyviin aluetta tökkäämällä. Jos haluaa eri aluetyyppit eri väreillä, pitää ajaa useampi kerta ja yhdistää tulostiedostot.
Jorma Seppänen

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » To 26.05.2005 07:41

Lähetin -05 version kartat, mukana AFIS alueet ja kisa-alueet.

js

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 404
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Matts » To 26.05.2005 08:28

Kiitos Jorsep!!

:D

tenhuska
Viestit: 4
Liittynyt: To 18.08.2005 08:52

Viesti Kirjoittaja tenhuska » To 18.08.2005 09:34

Erittäin hyvältä vaikuttaa. Ainoa ongelma on että koko suomen vesistöt tuntuvat kuormittavan PDA:ta huomattavasti. Oman lentoalueen rajaaminen kartasta varmaan helpottaisi asiaa, onnistuukohan tämmönen helposti ja millä työkaluilla? Harvemmin tulee tuolta rautavaaralta 100km kauemmaksi lenneltyä :)

- Timo
-------------------
Rautavaara / KIY

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 18.08.2005 10:22

tenhuska kirjoitti:Erittäin hyvältä vaikuttaa. Ainoa ongelma on että koko suomen vesistöt tuntuvat kuormittavan PDA:ta huomattavasti. Oman lentoalueen rajaaminen kartasta varmaan helpottaisi asiaa, onnistuukohan tämmönen helposti ja millä työkaluilla? Harvemmin tulee tuolta rautavaaralta 100km kauemmaksi lenneltyä :)

- Timo
Terve,

Noilla karttatiedoston luomiseen käytettävillä ohjelmilla (ESRItoMAP, DEMtoMAP ja DAFIFtoMAP) pystyy rajaamaan luotavan alueen. Itselleni tein noin Oulun läänin ja eteläisen Lapin käsittävän kartan Pudasjärvellä ja Kemissä tapahtuvaa liihottelua varten. Lisäksi karttadatassa voi säätää yksityiskohtien näkymistä skaalauksen perusteella, mutta tuohon en ole viitsinyt mennä. Koko Suomen kartassa tuo olisi käyttökelpoinen apu. Pienemmän kartan latautuminen on huomattavasti nopeampaa sinällään.

Kartan tekeminen onnistuu kyllä Henrykin ohjeiden perusteella, mutta vie muutaman pimeän talvisen illan, netistä haetaan ESRI:n palvelimelta peruskarttadata ja korkeusinformaatio (Rautavaarallahan tuolle alkaa olla jo käyttöäkin :D, toisin kuin täällä laakeilla alueilla). DAFIF-datasta saa sitten ilmatilat, mutta G-alueet pitää sitten käsin kirjoitella mukaan.

Auttelen mielelläni minkä kykenen, jos hommaan ryhdyt :)

t: Veli-Matti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 404
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Matts » To 18.08.2005 10:25

Minä olen ottanut vesistöt pois. Mulla on mustavalkonäyttö (Aero 1550) ja ainakiin siinä järvet "sotkee" kuvaa enemmän kun se auttaa.

tenhuska
Viestit: 4
Liittynyt: To 18.08.2005 08:52

Viesti Kirjoittaja tenhuska » To 18.08.2005 10:31

Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Taidan tosiaan jättää tuon projektin noille talven illoille, niin on sitten puurtamista pimeinäkin aikoina :)
Pitää vielä perehtyä tarkemmin noihin karttamuokkaustyökaluihin ja katsoa josko sitä saisi jotakin aikaan. Kyselen sitten apuja lisää mikäli(kun) ei luonnistu :D
-------------------
Rautavaara / KIY

tenhuska
Viestit: 4
Liittynyt: To 18.08.2005 08:52

Viesti Kirjoittaja tenhuska » To 18.08.2005 10:35

Matts kirjoitti:Minä olen ottanut vesistöt pois. Mulla on mustavalkonäyttö (Aero 1550) ja ainakiin siinä järvet "sotkee" kuvaa enemmän kun se auttaa.
Juu ilman vesistöjä pyörii kyllä hyvin, mutta vga-näytöllä kyllä järvetki näkyvät ihan selvästi ja auttavat suunnistusta. Toisaalta on ehkä iskostunut tuo suunnistusajattelu liikaa päähän kun on aina paperikartalla lentänyt, pitäisiköhän antaa vaan gps:n näyttää suunnat ilman turhia tilpehöörejä karttapohjassa ja katsoa paperikartasta tarvittaessa vesistöt ja muut yksityiskohdat.

- pohtiipi Timo
-------------------
Rautavaara / KIY

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Pe 19.08.2005 07:59

Itse lennän - tosin nyt WinPilotilla, mutta ei kai sillä tässä suhteessa ole väliä ;) - ilman karttapohjaa. Näytössä ovat siis ilmatilat ja käännepisteet eikä sitten juuri muuta kuin pikku navboxeja.

Maisemathan näkee ikkunastakin ;)

Mutta vakavasti ottaen, ne ilmatilat näkyvät paljon selkeämmin ilman karttapohjaa, eikä sillä karttapohjalla oikeastaan ole mitään informaatioarvoa, ainakaan jos lentelee jotakuinkin tutuissa maisemissa. Ja kyllähän sen suunnistuksen kannalta aika hyvin itsensä saa sijoitettua niillä käännepisteilläkin. Toisaalta jos GPS pettää, ei siitä karttapohjasta sen suurempaa hyötyä ole...

Vastaa Viestiin