Kevään 2011 harjoittelu

Tiedotusta maajoukkueen yhteisharjoittelusta
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 10.04.2011 14:56

Tervehdys,

marraskuussa maajoukkueen tilaisuudessa Vierumäellä sovittiin kotimaan harjoitteluleiri pääsiäiseksi Räyskälään. Samalla minut valittiin koordinoimaan harjoittelua. No niin, tästä lähtee.

Kävin eilen katsomassa kentän kuntoa. Lunta on vielä eikä asfaltin ulkopuolella voi toimia. Mutta jos kevät etenee viime päivien tahtiin niin parin viikon päästä kenttä on kunnossa ja päästään lentämään. Pääsiäinen on siis 22.-25.4.2011.

Pidetään briefing aamulla klo 10 kuppilalla. Jos Räyskälän normaalibriefingit on jo pääsiäisenä toiminnassa niin maajoukkueen briefing sitten välittömästi sen jälkeen. Briefingissä päivän vetäjä antaa tehtävän. Illalla tai seuraavana aamuna tilanteen mukaan palaute ja analyysi edellisestä harjoituksesta.

Harjoituksille tarvitaan vetäjät. Mielellään 1-2 pv sama vetäjä, jotta tulee monipuolisia harjoituksia ja näkökulmia. Eikä kuormitus ole siloin kohtuton kenellekään. Minulle voi ilmoittaa halukkuudestaan vetää maajoukkueen harjoitus.

Ilmoittakaa myös tällä foorumilla jos olette tulossa. Helpottaa harjoituksen suunnittelu kun on käsitys ketä on tulossa, millä koneella jne.

8) Antti

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja kristian » Su 10.04.2011 18:58

Tarkoitus olisi tulla pääsiäisenä pe-su paikalle. En ole harjoituksia vetänyt mutta eiköhän siinä tarvittaessa joku tehtäväkin keksitä.

tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja tourula » Su 10.04.2011 19:51

Iltaa,

Olen maisemissa (varsinkin kun Pribinacuppi ei ole enää mitään...) ja tarkoituksena on lentää räyskälässä. Eli olen käytettävissä harjoitteluun pe-ma (-ti).

Kait Räyskälässä saa hinauksia jo ensi viikonloppuna? Viikonlopun aikana ainakin Nummelan kentän lumikerros on tippunut 10-15 cm ja jäljellä on enää vajaa 20 senttiä sohjoista lunta.


Tapsa
TapsaT

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 10.04.2011 20:53

Terve,

hinauksia saa. Niitä sai jo kuluneena viikonloppuna mutta kentän kunto rajoittaa konemäärää kun voidaan toimia vain asfaltilta. Mutta eiköhän viikon päästä ja viimeistään parin viikon päästä kenttä ole kunnossa. Seurataan tilannetta.

Antti

esk
Viestit: 79
Liittynyt: To 04.09.2008 21:39

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja esk » Ma 11.04.2011 07:05

Olen tulossa mukaan treenaamaan, PX:llä

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 253
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja RR » Ma 11.04.2011 20:05

Moikka,

Säätiön uusin tiedote tulee pikapuoliin ulos. Lentäminen saatiin aloitettua viime lauantaina. Kenttä on tosiaankin lumen peitossa ja ottaa aikansa ennenkuin muualle kuin asfaltille voi laskea. Viikonloppukurssilla ja kevättarkkareilla on etusija, eli pääsääntöisesti muilla koneilla ei kentälle ole vielä asiaa.

Kahden ASK:n, hinauskoneen ja muutaman mottikoneen / ultran sekaan ei valitettavasti (turvallisesti) useammalla koneella sovi, kun toimitaan yhdeltä suht kapealta radalta. Pawneen laskiessa radalle köysi perässä gridin tekeminen ei ole mahdollista. Yksittäisiä hinauksia on mahdollisesti saatavilla sopimalla / kysymällä hinaajalta ja ottamalla kaksikoiden tilanne huomioon. Tämä vaatii mm. sen, että pilotti ja kone ovat lentovalmiina rullaustiellä ja työnnetään suoraan radalle starttia varten. Samaten laskun voi joutua tekemään pidemmälle ja avustajat ovat sitten valmiina siirtämään koneen nopeasti radalta pois.

Vakihinaukset alkavat pääsiäisen / vapun tienoilta, kentän kunto on yksi rajoittava tekijä kyllä. Jos tätä menoa lumet lähtevät, hyvältä näyttää mm. pääsiäisen suhteen. Kuitenkin, on muistettava, että kenttä on pitkään (koko kesän) pilalla jos mennään liian pehmeälle pinnalle. Viime vuonnakin pari innokasta oli autolla akseleita myöden ruopimassa kiitotie 08:n laskualueiden tuntumassa.

Poliisien ajot alkavat huomenna 12.4 ja se on otettava kaikessa toiminnassa huomioon. Erillinen NOTAM julkaistaan huomenna.

Eli toivotaan nopeaa kentän kuivumista ja maltetaan vielä hetki odottaa, ainakin laajemmassa mittakaavassa. Tervetuloa EFRYyn!

Riku

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 21.04.2011 08:11

Näyttää siltä, että suunnitelma on edelleen voimassa ja pääsiäsenä päästään lentämään. Koska siirtyminen kuuluu useammilla menevän perjantai aamuun ja sääennusteen mukaan perjantain vastaisena yönä ja vielä aamullakin sataa, siirretään perjantain friefing klo 12:een. Muina päivinä briefing klo 10.

Tehtäviä antavat Kristian ja Tapsa.

Kenttä ei ole vielä täysin kunnossa ja siellä on pehmeitä kohtia. Tilanne kuitenkin etenee nopeasti lämpimissä kevätsäissä, joten täytyy katsoa sitä paikan päällä.

Hinauksia saa mutta hinauskapasiteettia on kovin rajoitetusti, eli tällä tietoa vain yksi hinauskone. Viimeinen tieto hinauskonetilanteesta on Rikulla.

terv Antti

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 24.04.2011 09:39

Lyhyt raportti harjoituslennoista:

22.4. ei päästy lentämään matkatehtäviä, parhaimmillaan keli oli vasta illan suussa sallien paikallislentoja termiikissä.

23.4. GP-tehtävä: (L)Keritty-Karjaa-Porras-Perniö-(M)Keritty n. 300km
Kokeiltiin tasoituskertoimia GP-tehtävällä siten, että matkaa lyhennettiin antamalla pienemmän tasoituskertoimen koneille isommat käänneympyrät (18m:500m, 15m:3,0km, vakio:3,9km, kerho: 5,0km). Kokeilun tulosten arviointia vaikeuttaa pieni otanta (7 konetta) mutta ilmassa systeemi tuntui toimivan. Sää oli haasteellinen, enimmäkseen kuivatermiikkiä, eivätkä kaikki tulleet maaliin. Viisi kuitenkin lensi tehtävän läpi ja kärkikolmikko kaahasi maaliviivalle (korkeus 600m) oikeaan kisatyyliin.

Antti

tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja tourula » Ma 25.04.2011 22:05

Terve!

Tässä raporttia harjoitusleirin kahdelta viimeiseltä päivältä.

Eilen sunnuntaina ennusteen mukaan piti oleman kuivaa noin 1100-1200 m korkeuteen. Tämän mukaan päätettiin lentää takaa-ajotehtävä reitillä Räyskälä-Tervakoski-Porras-Somerniemi-Räyskälä. Yhteensä 123 km. Kärkeen lähtivät noin kymmenen minuutin siimalla kolme vakion konetta (JS, JE ja EU) takaa-ajoporukassa sitten oli 15 ja 18m luokan koneet (KX, PX, WS, MX ja BO). Vaikka risteilykorkeus oli matala niin hyviä nostoja löytyi tasaisesti. Keulaporukka pysyi hyvin kasassa, mutta takaa-ajoryhmä luonnollisesti venyi. Lopputuloksena oli, että viimeisessä nostossa ilmeisesti MX sai kuin saikin kärjen jotakuinkin kiinni.

Porukka oli päivään varsin tyytyväinen. Hieman heikohkon tuntuisesta kelistä huolimatta saatiin oikein hyvä kisafiilis aikaiseksi. Illan mittaan keli parani jopa 1500 metrin kuivaksi. Tämä antoi hyvät enteet maanantaille.

Tänään maanantaina ennuste olikin parempi ja jopa kumpiaisia odotettiin 1700m korkeuteen. Tämän mukaan tehtäväksi tuli noin 340km reitille Porras-Lauttakylä-Turenki-Loimaa- Vojakkala. Tehtävämuodoksi valikoitui taas tuo Kristianin kehittämä yhteislähtö siten, että matkaa oli lyhennetty tasoituskertoimia mukaillen. Lopputulos oli suunnilleen siten, että 18m luokka lensi koko matkan ja kerholuokka noin 36 km lyhyemmän matkan.

Keli kehkeytyi jopa ennustettua paremmaksi pilvikeliksi noin 1900 pohjin ja nostotkin olivat pääosin 2-3m/s. Porukka pysyi yllättävän hyjvin kasassa Loimaalle saakka. Mitä nyt JE (=Aku) karkasi kärkeen jo Lauttakylän jälkeen ja ote piti loppuun saakka. Keskinopeutta tuli 120 km/h pintaan.
Jälleen ainakin allekirjoittaneelle syntyi hyvin oikean oloinen kilpailufiilis. Pari pientä virhettä tuli, mutta kaikenkaikkiaan huomattavasti tavallista löttöstelyä paremman oloista harjoittelua.

Summasummarum:
Koneita oli harjoitustehtäville sopivasti, eli noin 10, jolloin saatiin jo kisanomainen tilanne reitillä ja lähdössä aikaiseksi. Kaikki osallistujat ottivat harjoitustehtävät sopivan tosissaan. Tehtävänanto ja organisointi oli Kristianin kanssa vain pikku vaiva. Käytännössä aamulla aikaa meni noin 40 minuuttia. Räyskälän fasiliteetit kaksine hinauskoneineen mahdollistivat osaltaan hyvän lopputuloksen. Tehtävät olivat suht lyhyitä, koska haluttiin välttää turhia maastolaskuja vielä kenties märille pelloille. Mitä voisi vielä parantaa olisi lentojen porukalla tapahtuva jälkianalyysi. Nyt tämä tehtiin vain lauantaina. Sunnuntaina ja erityisesti tänään maanantaina ihmisillä oli luonnollisesti kiire jo kotimatkalle jne.

Nyt kun tätä kirjoitan Räyskälän kankaalla on täällä jo varsin hiljaista. Mutta huomenna taas lennetään!


Tapsa
TapsaT

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 26.04.2011 08:07

Moi,

Kuulostaa onnistuneelta tapahtumalta.

Hienoa,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 26.04.2011 08:16

Kiitokset Tapsalle ja Kristianille tehtävistä ja briefingeistä!

Seuraava sovittu harjoitusjakso helatorstaina 2.-5.6. Räyskälässä. Sitä ennenkin saa tietysti harjoitella vaikka joka viikonloppu jos vaan väkeä osuu paikalle, mutta tuo helatorstai on merkattu allakkaan harjoittelujaksoksi. Silloin voitaisiin yrittää laittaa myös muutama Duo gridiin.

Antti

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 26.04.2011 09:40

Laitan tähän lyhyen selityksen tuosta keksimästäni tasoitussysteemistä Gran Prix -lennoille. Eli yhteislähdön jälkeen ongelma on se että huonommat koneet jäävät joukosta. Ajattelin että nämä koneet voivat tasoituskertoimiensa mukaisesti kääntyä käännepisteeltä hiukan ennen parempia koneita. Tämä vaatii luonnollisesti sen että tehtävä on mahdollisimman teräväkulmainen. Siten porukka pysyy reitin ajan kasassa ja voidaan lentää oikeaa kilpaa eritasoisilla koneilla.

Tasoituskertoimien mukaiset kääntösäteet tulevat seuraavalla kaavalla (varoitus, sisältää matematiikkaa):

R oma kääntösäde
D tehtävän pituus
N käännepisteiden lukumäärä (ei sis. lähtö- tai maalipistettä!)
k0 parhaan koneen tasoituskerroin (tämä kone siis lentää 0,5 km sektoriin)
k oma tasoituskerroin

R = D / 2N * ( 1 - k/k0 ) + 0,5 * k/k0

Ilmeisesti systeemi oli käyttökelpoinen GP-harjoitteluun.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Pe 27.05.2011 11:28

Harjoittelu jatkuu suunnitelman mukaisesti Räyskälässä helatorstain viikonloppuna 2.-5.6.2011
Kristian ja Tapsa kuuluvat suunnittelevan osallistumista ainakin jossain määrin.
Tehtävän anto päivittäin välittömästi aamubriefingin jälkeen kuppilalla (aamubriefing on klo 10:00)

terv Antti

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Pe 03.06.2011 23:26

Joukkue harjoittelee ahkerasti.

Torstaina 2.6. tehtävä (by Kristian Roine) Vojakkala - Humppila - Hollola - Räyskälä
Tehtävä oli haasteellinen osallistuneille johtuen keskipäivän yläpilvilautoista ja iltapäivän keskipilvisyydestä. Illlalla viimeinen maaliintulija pääsi täpärästi maaliin eli tehtävä oli maksimissa suhteessa päivän keliin. Neljä lensi tehtävän läpi.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevään 2011 harjoittelu

Viesti Kirjoittaja Antti K » Pe 03.06.2011 23:33

Perjantaina 3.6. tehtävä (by K. Roine): Keritty - Oripää -Pusula - Ypäjä - Räyskälä n. 260km.
Kovassa (40-50km/h/280 astetta) tuulessa lennetty tehtävä oli todellinen haaste piloteille. Pääjoukko suoritti tehtävän hienosti läpi mutta kerholuokka oikaisi hiukan lopussa. Haastelliset olosuhteet kaiken kaikkiaan.

Vastaa Viestiin