Opettajakoulutus Räyskälässä 2013, EI PIDETÄ

Ilmoituksia koulutuksesta
SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Opettajakoulutus Räyskälässä 2013, EI PIDETÄ

Viesti Kirjoittaja SUIO official » To 31.01.2013 14:26

Suomen Urheiluilmailuopisto on järjestämässä purje-, mopu ja ultrakevytlennonopettajakoulutusta Räyskälässä. Ilmoitus on ollut sivuillamme ja kerhoille on mennyt jo 2012 vuoden lopulla kysely kiinnostuksesta. Yhtään ilmoittautunutta ultrakevytlennonopettajaksi ei ole vielä. Viimeinen ilmoittautumisaika on 15.2.2013. Jos silloin ei ole vähintään 4 henkilöä ilmoittautunut niin kurssia ei vuonna 2013 pidetä.
Purjelennonopettajakurssille on vasta kaksi ilmoittautunutta. Sama takaraja purjelennonopettajien ilmoittautumiselle. Sama 4 henkilön minimimäärä tarvitaan.

terveisin

Sakari Kuosmanen
http://www.suio.fi

SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Re: Opettajakoulutus Räyskälässä 2013, EI PIDETÄ

Viesti Kirjoittaja SUIO official » Ke 20.02.2013 09:35

Vähäisen ilmoittautumismäärän vuoksi (purjelento-ope 1 ja ultraope 1) vuonna 2013 EI PIDETÄ purjelennon- eikä ultrakevytlennonopettajakurssia nyt ilmoitettuna aikana. Jos kiinnostus herää niin uuden ultrakevytlennonopettajakoulutuksen voimme aloittaa kun vähintään 3 oppilasta ilmaantuu. Purjelennonopettajakurssin seuraava mahdollinen koulutus on vuonna 2014 ja silloin koulututetaan uusilla EASA säännöillä!

Harvinaista. Tätä ei ole tapahtunut kyllä miesmuistiin!

Sakari Kuosmanen
Suomen Urheiluilmailuopisto
www.suio.fi

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Oppilaaksi olisi kannattanut lähteä Ref: Ei pursiopekurssia

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ke 27.02.2013 11:29

Purjelennon opettajaksi tulevaisuudessa aikovien ja purjelentokerhojenkin omalta kannalta olisi ollut fiksumpaa hakeutua kurssille ja hoitaa itselleen opettajakelpuutus ennen järjestelmän vaihtumista EASA-vaatimuksiin, koska meidän kotimaiset FI(GPL) -opettaja ja opekurssivaatimukset ovat toistaiseksi olleet Euroopan kevyimmät.

Ja kun sen kotimaisen opekelpuutuksen muuntaminen sitten uusien vaatimusten mukaiseksi FI -opekelppariksi olisi käynyt päinsä pelkällä muuntamisella, ainakin mitä TraFi´n EASA:lle esittämiin muuntotaulukon ehtoihin on uskominen. Helposti. Jatkossa reitiksi tulee EASA-vaatimusten opekurssi LAPL(S) tai SPL -lupakirjan FI-opekelpuutukseen.

Eipä silti, opettajien oman osaamisensa ja sitten heidän oppilaidensakin kannalta nuo tulevat opettajakoulutusvaatimukset ovat kyllä ihan hyvä petraus meillä jo vähän liiankin kevyeksi valuneeseen opekurssitukseen. Sen verran olen opettajatarkastuslentoja vastaan vuosien varrella ottanut, että uusi suunta ei siinä mielessä ole huono. Mutta vielä olisi voinut päästä hieman helpommalla, jos se aikomus kuitenkin on taikka kerhossa tiedetään opettajatarve. Huovialan Mattia lainatakseni, "olis kannattanut kouluttaa opettajia "varastoon".

Ehkä tuo pointti on jäänyt harrastajilta huomaamatta; taikka sitten nykyinen individualismi ja hyvä kalusto vie uudet aktiivit yksinlentojen hurmaan matkoille ja kisoihin. Järkevä ymmärtää olla naulaamatta itseään kaksikon takapenkille. Tosin sekin on aika avartava lisuke omiin taitoihin, kunhan ei aivan asumaan jää.

Muutoin en pitäisi muutenkaan erityistä kiirettä purjelentolupakirjojen muuntamisessa ennen kesiä 2013 tai 2014 ellei ole erityistä syytä, koska ainakaan pilvilentäjillä ei ole mahdollista saada vielä pilvilentokelpuutusta EASA-lupakirjaan. Se säädösmuutos on vielä valmisteilla, menossa kohtapuoliin EASA Opinionina komitologiaprosessiin. Jos menee lävitse, tulee siitä FCL:ään täydentävä muutos. Niinpä siihen asti ainakin se kansallinen purjelentolupakirja jonka puolelle pilvilento-oikeus kuuluu, pitäisi pitää rinnalla voimassa. Sitäpaitsi, jos muuntaa lupakirjansa ja kelpuutuksensa, niin kantsii muistaa että jos samaan aikaan ei ole kansallista voimassa, niin EASA-lupakirjan käyttöehdot menevät tasan tarkkaan sitten FCL-vaatimusten mukaan. Menee tietysti oikeudetkin. Eli jos on muuntaminen mielessä heti kun TraFi alkaa sitä arvatenkin 8.4.2013 alkaen tarjoilla ja markkinoida, niin kantsii kyllä ensin itsekin lukea myös lupakirjan ja kelpuutuksen säädöksestä ehdot jotka samalla tulevat käyttöön, ainakin jos pelkkä EASAn LAPL(S) tai SPL on jäämässä pilotille taskuun.

Ystävällisesti
Mika Mutru

Vastaa Viestiin