SUIO tiedote 1/2014

Ilmoituksia koulutuksesta
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja

SUIO tiedote 1/2014

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 16.06.2014 16:28

Suomen Urheiluilmailuopisto, tiedote 1/2014, 16.6.2014

Olen tänään ensimmäistä päivää töissä Suomen Urheiluilmailuopistossa. Aloitan työn kirjoittamalla pikku tiedotteen ajankohtaisista asioista. Olen vasta perehtymässä asioihin, joten minulla saattaa olla vielä joistakin asioista suorastaan väärä tai puutteellinen käsitys, suonette anteeksi!

1. ATO
Koulutusorganisaatio ATO on tällä hetkellä tärkein SUIO:n kehityskohteista. Perusidea on ns. satelliitti-ATO, johon koulutusorganisaatiot (kerhot) ympäri Suomen voivat liittyä. Tällä hetkellä Trafi käsittelee ensimmäistä ATO-hakemustamme, joka kattaa PPL- ja LAPL(A)-koulutuksen. Ensimmäinen kierros on menossa: Trafi on aloittanut käsittelyn ja pyytänyt lisätietoja, joihin olemme vastanneet. Toivomme saavamme hyväksytyn ATO:n parin kuukauden sisällä.
ATO:n laajennus koskemaan SPL ja LAPL(S)-lupakirjoja käynnistyy syksyllä niin että vuoden 2015 purjelentokoulutus ATO-systeemin mukaisesti tulee olemaan turvattu.

2. Syksyn 2014 kurssiohjelma
Kurssiohjelma löytyy SUIOn nettisivuilta, sitä myös täydennetään jatkuvasti.

3. Kalusto
Toinen SUIO:n Duo Discuksista on myytävänä. Jonkin verran on liikkunut kiinnostuneita mutta kauppoja ei ole vielä tehty.
URT (Upset Recovery Training) –konetta haetaan. Sopivaa ei ole heti löytynyt, vaikka mielenkiintoisia vaihtoehtoja onkin ja niistä on käyty kirjeenvaihtoa. Nyt kun vastuu tästä asiasta alkaa painaa minua henkilökohtaisesti, olen käynnistämässä investointi- ja operointilaskelmien tarkistamista – ihan varmuuden vuoksi.

4. SUIOn toiminnan painopiste jatkossa
SUIO on koulutusorganisaatio, joka kouluttaa kaikkea harrasteilmailua koko Suomessa.
Käytännössä pyrimme laajentamaan toimintaa Räyskälästä muuallekin, ja purjelennosta sekä ultrista muihinkin lajeihin.

5. SUIO-G
Lentokelpoisuuden valvontaorganisaatio jatkaa toimintaansa entiseen tapaan. Mitään suuria muutoksia ei ole suunnitteilla.

Sakari Pyörre
Suomen Urheiluilmailuopisto

sakari.pyorre(at)suio.fi
0400-469 894
papafox-Sakke

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja

Re: SUIO tiedote 1/2014

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 18.06.2014 07:18

Minulta kysyttiin sähköpostilla miten mopu-koulutuksen tulevaisuudesta on huolehdittu. Vastaus: Valitettavasti ei mitenkään!

Vastaukseni viestiin:
papafox-Sakke kirjoitti: Moi.

Olen tänäänkin saanut Trafilta suurta viisautta enemmän kuin toivoinkaan, liittyen ATO-koulutukseen ja EASA-lupakirjoihin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, tällä hetkellä Trafi ei tunnista nykyisen kaltaista mopukoulutusta. Voidaan toki kouluttaa LAPL(S) purjekoneella ja myöhemmin päälle TMG, tai LAPL(A) ja siihen TMG, mutta voiko olla kouluttaja, joka olisi LAPL(S)+TMG+FI ja joka kouluttaisi suoraan LAPL(S)+TMG -Trafi ei tunne tällaista tapausta.

Synkkä tulevaisuudenkuva - mopukoulutus loppuisi.
Kyselin asiaa vielä Mika Mutrulta, joka vahvisti saman asian:
EASA-ympäristössä on ainoastaan kaksi tietä lentää koulutus TMG:lle. Joko pursilupakirja ja siihen purjelentotiiman keruun jälkeen sitten lisukkeeksi TMG-extension. Taikka moottorilentokoulutus LAPL(A) mutta vain TMG-luokkakelpuutuksella eli PPL / LAPL(A)TMG:ksi. Sen sisältö on meidän kotoista mopukoulutusta laajempi.

Eli suomalaistyyppistä kevyttä koulutusta pystymetsäläiselle TMG:hen ei ole olemassa. Tietääkseni Suomi olikin ainoa missä sellainen oli edes käytössä. Nyt konversiot pelkän MGPL-lupakirjan haltijoille tietääkseni TraFi tekee kirjoittamalla LAPL(S)TMG rajoitettuna vain TMG:lle.

Uusille pystymetsäläisten lähin reitti siten tullee olemaan LAPL(A)TMG jos vaan löytyy opettajia. Taikka ultraharrastaminen TMG sijasta.
papafox-Sakke

Hurja

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ke 18.06.2014 08:41

papafox-Sakke kirjoitti: Kyselin asiaa vielä Mika Mutrulta, joka vahvisti saman asian:
pursilupakirja ja siihen purjelentotiiman keruun jälkeen sitten lisukkeeksi TMG-extension.
Itse tuota TMG laajennusta tutkin jokin aika sitten ja silloin en löytänyt mitään mainintaa purjelentotiiman keräys vaatimuksista, että TMG laajennuksen saa. Olen antanut itselle ymmärtää, että LAPL(s) oppilas on suoraan kelvollinen TMG laajennukseen ja näin voi siis hankkia tuon laajennuksen. Onko tähän tullut jotain muutoksia? Tässä vertailu ennen/jälkeen.

GPL>MGPL
• Teoriakoulutus: muut oppiaineet paitsi ilmailun säädökset
• Lentokokemus purjelentokoneella 35 h(näin siis ennen)
• 7 h koululentoja, joista 5 matkalentoja joihin sisältyy 150 km yksinmatka (käytävä valvotulla lentopaikalla)
• lentokoe

LAPL(S) / SPL + TMG laaj.
• 6h lentokoulutusta, joista 4 h opettajan kanssa
• Yksinlentona 1 vähintään 150 km yksin matkalento (käytävä toisella lentopaikalla)
• Lentokoe, jonka aikana osoitettava tarkastuslentäjälle riittävät teoriatiedot seuraavissa oppiaineissa:
Lennon teoria, lentotoimintamenetelmät, suoritusarvot ja lennon suunnittelu, IA yleistuntemus, lentosuunnistus

Tuo TMG laajennus koulutus kuitenkin tulee tuohon tulevaan ATO:on???

Hurja

Viesti Kirjoittaja Hurja » To 19.06.2014 08:53

Tuli mieleen, että kannattaa myös huomioida, että enintään 7tuntia LAPL(s) lupakirjan vaadituista 15 tunnista voidaan lentää moottoripurjekoneella.

Vastaa Viestiin