Akku syttyi palamaan lennolla

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

tapio k
Viestit: 89
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Akku syttyi palamaan lennolla

Viesti Kirjoittaja tapio k » To 28.06.2018 20:18

LiFePo4- akku syttyi palamaan lennolla lähellä Räyskälää. Kyseessä oli tehtaan koneeseen v.2014 asentama avioniikka-akku, jonka toimintaa säätelevä BMS-piirilevy oli jostain syystä vioittunut. Tämä aiheutti kytevän palon, joka synnytti savua ja kuumuutta akkutilassa. Viereiset akut eivät kuitenkaan kuumenneet niin paljon, että olisivat reagoineet ja syttyneet palamaan. Kone laskeutui noin neljän minuutin kuluttua palon havaitsemisesta Räyskälään, jossa avustajat poistivat voimakkaasti savuavan ja sulaneen akun koneesta. Kone tarkastettiin tehtaalla, mitään suuria vaurioita ei kuitenkaan järjestelmissä havaittu.
Markkinoilla on erilaisia Litium-akkuja, joista juuri LiFePo4-akku on turvallisin. BMS-yksikkö on nettikeskustelujen mukaan näissä akuissa haavoittuvin osa. Se voi vaurioitua mekaanisesti ja näköjään joskus aiheuttaa tulipalon. Muista sähköpaloista poiketen litiumakun sammuttamisessa pyritään jäähdyttämään laitetta ja tähän voi käyttää vettä, jääpaloja tai vastaavia tuotteita. Tässä vakavassa vaaratilanteessa miehistö toimi erittäin mallikkaasti ja jäähdytti akkutilaa ilmavirralla. Onneksi kyseiset akut on EB28-koneessa sijoitettu moottoritilaan, eivätkä ohjaajat joutuneet hengittämään mahdollisesti pahasti myrkyllisiä savukaasuja kovin kauaa.
Näiden akkujen asentamisesta koneisiin säädetään Trafin vakiomuutostyöt ja –korjaukset tai EASAn CS-STAN otsikoiden alla olevilla teksteillä. Ne eivät ole turhaa luettavaa.
Kirjoitan aiheesta laajemman jutun ja otan mielelläni vastaan hyviä vihjeitä ja asiantuntijoiden lausuntoja oman suppeahkon tietovarastoni täydennykseksi. tapio.kimanen(at)saunalahti.fi