Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on Pe 21 Syys 2018 15:30

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lasku pyörä sisällä
ViestiLähetetty: Ti 07 Elo 2018 22:00 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 10:59
Viestit: 351
Paikkakunta: Helsinki
Hei,

kuluneena kesänä ei tietääkseni ole Suomessa vielä vakavampia sattunut, mutta ainakin kolme konetta on laskettu pyörä sisällä tai mennyt teline alta. Tähän liittyen tiedän useita tapauksia, joissa radiolla on sanottu laskuvaiheessa ohjaajalle radiolla että pyörä ulos. Minullekin on käynyt niin muutama vuosi sitten.

Vaan kannattako sanoa koneen säästämiseksi? Tunnettu liettualainen purjelentäjä liikkuu rullatuolilla koska hänelle sattui niin, että pyörä unohtui ja radiolla sanottiin kun hän oli tekemässä laskua. Hän irrotti kätensä sauvasta ottaakseen pyörän ulos sillä seurauksella, että sauva meni eteen ja kone tuli nokalleen maahan. Lisäksi on tiedossa, että Saksassa näitä on tapahtunut myös parikin kappaletta lyhyen ajan sisään muutama vuosi sitten.

Ehkäpä paras apu olisi ajoissa tehty laskupäätös, rauhallinen stabiili lähestyminen ja tarkastuslistan käyttö? Tietysti on myös varoitin summereita. Ehkäpä näiden avulla telineitä unohtuu vähemmän sisään. Onneksi nämä absorptiovaahto-istuinpehmusteet ovat nykyään melko yleisiä, ne saattavat säästää pilotin selän ja loppuelämän terveyden jos kuitenkin tullaan pyörä sisällä.

Lopuksi muistuttaisin raportoinnin tarpeellisuudesta. Sen avulla voimme suunnata turvallisuutta edistäviä toimia niille alueille mille on eniten tarvetta. Purjelennon tapahtumien raportoinnissa on parantamisen varaa. Raportoikaa siis jos jotain sattuu tai on ollut läheltä-piti tilanne.

t Antti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasku pyörä sisällä
ViestiLähetetty: Ke 05 Syys 2018 12:12 
Poissa

Liittynyt: Pe 10 Loka 2008 9:29
Viestit: 48
Paikkakunta: Oulu
Mielenkiintoinen aihe. Mielestäni tuo tarkastuslistan käyttö on paras tapa ehkäistä näitä pyörä sisällä laskemisia. Myötätuuliosalla kuitenkin normaalisti aloitetaan laskuun valmistautuminen. Ei ole iso vaiva käyttää tarkastuslistoja. Tarkastuslistoja käytetään kuitenkin myös ennen lentoonlähtöä niin miksei myös laskuun valmistauduttaessa. Myötätuuliosalla tarkastuslista lukemalla varmistetaan että pyörä on ulkona. Tarkastuslista ei vakioluokan koneissa useinkaan ole pitkä: yleensä siitä löytyy muutama kohta. Koneeseen voi vaikka tulostaa listan ja laminoida sen ja kiinnittää ohjaamoon sopivaan paikkaan siellä. Laskutelinevaroitukset ovat myös hyvä lisävaruste(jos sellainen koneessa on) mutta se ei tietenkään korvaa tarkastuslistan oikeaoppista käyttöä. Tarkastuslistan käyttö ja lisänä tuo laskutelinevaroitus takaa kyllä turvallisuuden ja toimii ikään kuin tuplavarmistuksena.

Esim. tällaista tarkastuslistaa lähestymisvaiheessa voisi käyttää? Normaali lähestymiskuvio. Kun laskupäätös on tehty ja laskussa käytettävä kiitotie valittu, niin myötätuuliosalla tarkasta, että:

Laskupaikan tarkastus-kiitotie vapaa
Radioilmoitus-tehty
Laskuteline-ulkona(tarkasta)
Lähestymisnopeus-koneen trimmaus lähestymisnopeuteen

Maastoon laskeuduttaessa sama tarkastuslista pätee tietysti myös sielläkin. Mutta silloin se laskupäätös pitää vaan oikeasti tehdä, että nyt mennään laskuun ja sitä päätöstä ei saa enää sitten perua. Useinhan se pyörä voi helposti unohtua sisälle maastoon laskeuduttaessa jos sen laskupäätöksen kanssa viivyttelee.

_________________
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasku pyörä sisällä
ViestiLähetetty: Pe 07 Syys 2018 10:52 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 429
Listat varmaan toimivat oikein hyvin mutta tähän asti en ole vielä kohdannut pilottia joka kävisi listaa läpi ennen laskua muualta kuin ulkomuististaan. Ja tämä on ongelman ydin.

Laskutelinevaroitin on suhteellisen helppo ja varma tapa estää mahalleenlaskut. Asennus vaatii muutaman tunnin hommia mutta on erittäin paljon helpompaa kuin ne toistuvat pohjan lammailut. Asennuksen vaivaan nähden on aika uskomatonta miten vähän niitä löytyy koneista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasku pyörä sisällä
ViestiLähetetty: Pe 07 Syys 2018 21:17 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ke 05 Helmi 2003 22:57
Viestit: 312
Paikkakunta: HKI
Vanhemmiten (siis lentäjän ikääntyessä) pikku piippari osoittautui liian hiljaiseksi, laitoin pakettiauton peruutushälyttimen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/482224/ ... meri-1224V

_________________
papafox-Sakke


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasku pyörä sisällä
ViestiLähetetty: La 08 Syys 2018 9:12 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ma 03 Helmi 2003 17:48
Viestit: 478
Paikkakunta: Helsinki
Moi,

Vanha DC-ysimiehen chekkilista laskua varten: teline - laippa - laskulupa. Ei ole liian vaikea muistettavaksi. Purjelentosovelluksessa tuo kohta ¨laskulupa¨ tarkoittaa laskualueen varmistusta muun liikenteen osalta.

Antti

_________________
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com